Kromipinnoitus?

Kirjoittaja: Antti MikkonenOnko kukaan törmännyt t Stratum nimiseen firmaan joka tekee kromipinnotteita teollisuuteen mahtaakohan kyseinen yritys tehdä myös sylinterien pinnoituksia? onko kukaan koskaan kysellyt sieltä sellaista? (www.kova-kromi.fi).
ihan vaan mielenkiinnosta että oisko pinnoitus mahdolllista myös suomessa..

AM

Kirjoittaja: ARTO AALTOEnsinnäkin kovakromaus vaatii käytännössä kiinni pysyäkseen teräs-sylinterin eli alumiinissa tuskin pysyy, eli jos sylinteri on joskus putkitettu niin homma onnistunee hyvin.
Moottoripyörissä nykyään käytettävä nikasil pinnoite on kuitenkin erilainen kuin kovakromi, eli männänrengas pitää vaihtaa valurautaiseksi tai poistaa renkaan alkuperäinen pinnoite kemiallisesti.

Ennen kromikylpyyn laittamista sylinteriin tehdään kemiallinen rasvanpoisto ja kaikki muut kuin sylinterinseinämät suojataan suojavahalla.

Tein "mielenkiinnon vuoksi" omalla sylinterillä kaikki mahdolliset pinnoituskokeet ja päädyin plasmapinnoitukseen jossa tulee toimeen alkuperäisellä männänrenkaalla. Lopputuloksena sylinteristä tuli kyllä vallan hyvä, tehokas ja kestäväkin mutta pyörän arvoon ja tehtyyn työhön nähden ei olisi maksanut vaivaa...

Pitää muistaa myös se, että oli menetelmä mikä tahansa, sylinteri pitää ajaa timantilla oikeaan mittaansa ja ajoa varten tarvitaan omat sovittimensa jotka pitää ensin koneistaa yms.

Ainakin "sylinterin" mukaan ajan suomen kalleimmalla vm87- KTM GS250 endurolla tai ajoin kunnes ostin uuden nelitahtisen Yamahan. Kaivan tuon kotarin taas esille kunhan sillä saa ajaa klassic luokassa :)

Suosittelen että kielitaidostasi riippuen otat suoraan yhteyttä Belgiassa toimivaan Nikasil pinnoittamoon lähetät itse ja maksat luottokortilla, homma toimii, tai maksat suomalaiselle kauppiaalle pienen palkkion ja pääset itse helpommalla.

Artsi

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKysy jostain armatuuritehtaalta, missä kromataan 24h vuorokaudessa. Sehän on elektrolyyttinen prosessi - eikö sitä pinnoitusta voisi tehdä itse? Ota selvää miten siitä kromista tulee "kova-kromia"?

Kirjoittaja: Antti Mikkonen??

Kirjoittaja: Antti Mikkonenno käyn siinä samalla louhimassa vähän alumiinia alumiinikaivoksestani ja teen samalla koko sylinterin.kyllä voi olla vaikeeta vastata asiallisesti.

Kirjoittaja: Jukka NieminenSylinterithän on jo pitkään pinnoitettu nicasil-päällysteellä joka on usean aineen yhdistelmä. Sana nicasil muodostuu Ni Ca Sil lyhenteistä eli Nikkeli, Kalium, Silicone??? Pinnoitus tapahtuu elektrolyyttisesti.
Kovakromia taas on käytetty mm. Tunturi-mopojen sylintereissä, ja crosseissa muistaakseni viimeksi joskus 80-luvun puolivälissä ainakin Kawasakin sylintereissä. Kovakromausta ja nicasilia ei pidä sekoittaa toisiinsa koska kyseessä on kaksi aivan eri menetelmää. Yleensäkin kovakromaus kannattaa unohtaa ainakin nykyisten sylintereiden kohdalla. Mopojen ilmajäähdytteisissä sylintereissä sitä on käytetty aikanaan paljonkin.

Kiinnostavaa pohdintaa pinnoituksesta! Plasmapinnoitus vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta, mutta kuten mainitsit, se ei ehkä ole aina taloudellisesti kannattavaa. Nikasil-pinnat tarjoavat kyllä erinomaisen kestävyyden!

https://www.xracing.fi/keskustelu/kromipinnoitus Subway Surfers Online