Kawasaki vs Honda 450 2010
2.11.2010 - 08:02
| TOMI KALLIO
Vaikka radat taas sulkeutuvat ja kelit huononevat painaa pyörän vaihtokuume silti päälle. Pikku RM-Z:n (-08) tilalle olisi haussa uudempi pyörä ja katse onkin suuntautunut tämän vuotisiin isompiin nelkkuihin. Itse en ole tämän vuotisia otsikon pyöriä (vielä) päässyt koittamaan, joten päätöksen tueksi kuulisin mielelläni teidän kokemuksia ja mielipiteitä kyseisistä pyöristä. Kumman juuri sinä ottaisit ja miksi? Vauhti on harrastelijatasoa, joten vauhti tulee jostain muusta kuin pyörästä, mutta varmasti noissa ajotuntumassa on kuitenkin eroja. Honda nyt ainakin olisi kevyempi paperilla, mutta huomaako sen radalla?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
En ole päässyt Kawaa kokeilemaan, mutta iso Honda on tänä vuonna ollut ekaa kertaa ja täytyy sanoa, että on ehdottomasti paras pyörä millä olen ikinä ajanut. Voima on sopivan leppoisa ja pyörä on kyllä isoksi nelariksi todella kevyt ja ketterä ajaa. 250 kuutioisen nelarin jälkeen on mukavaa, kun ei tarvitse miettiä riittääkö vauhti hyppyreihin tai vaihteita plarailla. Nyt on jo 2011 tilauksessa. Oma pyörä meni jo kaupaksi, mutta velipojan 2010 on Lahden kisan jälkeen myynnissä.
Terve Tomi!
Oma kokemus toistaiseksi 2010 / 450 Hondasta hyvin lyhyt, mutta sen voi kuitenkin sanoa että on lähes yhtä ketterä kuin tuo 250 Honda jolla ajelin. Pyörä ei tunnu raskaalta lainkaan ja teho ei missään nimessä ole repivä, todella mukava ja helpohko pyörä ajaa ainakin tälläiselle harrastajalle. Ja vaihteita ei tosiaan tarvitse kelailla kuten pikkunelarissa joutui.
450 valitessani kallistuin Hondaan juuri sen keveyden takia...aikaisempi 450 Yammu oli niin raskas ajaa, suorat meni kyllä kivasti mutta muuten oli aika tuskaa :) ( mutta se saattoi johtua kylläkin ukosta eikä pyörästä). KTM 450 SX-F oli myös mukava pyörä ajaa, mutta sen leveä tanko ei vaan istunut käteen yhtään, Honda vaan tuntui hyvältä. Ja ainakin -10 malli tuntuu lähtevän käyntiin ihan kivasti.
Omalla pyörälläni ajettu 39h, mäntä vaihdettu 20,8 tunnin kohdalla....miten on muuten Honda männän vaihdon kanssa, kuinka usein joutuu vaihtamaan jos ajelee tälläistä harrasteajoa.
20h vaihtoväli tuntuu aika lyhyeltä, kun ei tosiaan tuo vauhti pääse päätä huimaamaan?
Milloin olette mäntiä vahdelleet Hondiin ja muihinkin, esim Kawaan?
Eiköhän noissa isoissa nelareissa vähintään sen 50-60h kestä harrasteajoa.
Onko kokemuksia 2004 vuoden 450 Crf:stä? Mitka paikat pettävät? Onko kestävän pyörän maineessa??
Omalla YZ450F -08:lla ajoin ekalla männällä 89 tuntia ja siinäkin vaiheessa vaihtaminen oli lähinnä varmuuden vuoksi. MXB:ssä ajelen joukon jatkona(tosin tänä vuonna lähinnä YZ250F:llä että on heti ekassa kurvissa oman tasoisten joukossa).
Honda tuntui ketterämmälle ja kevyemmälle kovemmilla savi ja hiekkaradoilla ajellassa. Se myös kääntyi paremmin mutkaisemmilla osilla, mutta Kawasaki oli vakaampi kovemmassa vauhdissa. Vakiona Honda kulki hieman keula matalalla ja jyrkän keulakulman vuoksi saattoi ohjaustanko alkaa vatkaamaan kovemmassa vauhdissa, joka tuntuu kyllä turvattomalle. Kawasaki tuntui puolestaan vakaammalle kovassa vauhdissa, mutta ehkä hieman raskaammalle ja kankealle. Hondaan vaihdoin 22 t-palat ja jäykemmät jouset, niin sen jälkeen toimi myös pehmeillä hiekkaradoilla hienosti. Myös pidempää linkkua voi kokeilla ja jotkut lyhensivät takaiskarin akselia, jotta pyörän asento olisi parempi hiekalle. Vakiona Hondan 2010 vaimennus on hypännyt ison matkan parempaan suuntaan, kun 2009 malli oli lähes holtiton vakiona.
2010 mallien koneissa ei suuremmin ollut tuntuma eroa, hondan vakio pakoputki ehkä tukkoisempi ylhäällä. Ero 2009 kaasun tuntumaan on huomattava Hondassa toisin kuin Kawasaki oli kaasultaan toimiva jo 2009.
Suurtakaan eroa en laittaisi noiden 2010 mallien välille, Kawasaki ehkä aavistuksen paremmassa balanssissa suoraan paketista, mutta yleensä noita iskari yms juttuja vakiosta muutetaan joka tapauksessa.
Honda teki noita ylempänä olevia muutoksia 2011 pyöräänsä, Kawasakin 11 malliin en ole päässyt käsiksi vielä.
Vaikka tämä ei ollut mainospuhe kummankaan puolesta, on tuolla oma hondanikin myynnissä.
Kiitoksia mielipiteistä, Hondahan vaikuttaa joka suhteessa hyvältä. Pääsin eilen itsekin ekaa kertaa kokeilemaan kyseistä Hondaa ja mukavan kevyeltähän se isoksi pyöräksi tuntui. Kokonaiskuvaa on tietty hieman hankala muodostaa toisen pyörällä kun iskarit eivät ole itselle säädetyt, eikä tanko kahvoineen ihan oman mieltymyksen mukainen, mutta säätöjen jälkeen varmasti todella makea pyörä ajaa. Eipä kai siinä auta muu kuin ostaa Honda pikkunelkun kaveriksi niin pääsee rauhassa paremmin vertailemaan:)