Iskariongelmia

Elikkä piikin exc kotarin takaiskarissa on seuraavaa probleemaa:

Kun painaa takapään pohjaan, palautuu hyvin hitaasti ja saa jopa nostaa, että se nousee takasin ylös asti. Istualtaan spooriajossa iskari on todella kova etenkin pienissä pateissa. Kompressio on viittä naksua vaille auki ja paluuvaimennusta olen säätänyt suuntaan ja toiseen.

Jousi on vakiojousi mikä tuossa exc:ssä on eli ilmeisesti 66/250. Esijännitys oli pyörässä hyvin kireällä ja löysäsin sitä, sekä mittailin.

Etupää tahtoo myös olla melkoisen kova. Eli molempiin iskareihin tarvitsisi pintaan herkkyyttä.

Pyörällä ajettu vain 35h ja iskareilla luultavasti saman verran.

Mikä auttaisi asiaan? Saako pelkällä huollolla ja shimmityksellä huomattavaa eroa pintaherkkyyteen, vai onko hommattava esim. löysempi tai "progressiivinen" jousi. Vinkkejä säätämiseen?

Foorumit

Terve Sakari, 35h kohdalla olis hyvä käyttää alusta huollossa jos ei sitä ole vielä tehty. Simmityksellä pystyy muuttamaan alustan luonnetta.

Paljonko static sag takana? 40mm vois olla hyvä lähtökohta. Meille köröttelijöille aika löysä perä helpottaa varsinkin spooriajoa, kun keulakin käyttäytyy eri lailla kun paketin painopiste taaempana.

Paljonko vaaka näyttää? Vaikea kommentoida jousen jäykkyyttä ilman tuota. Löysemmänpuoleinen jousi, varsinkin spooriin tuntuisi toimivan parhaiten. Käytännössä löysempi kuin mitä manuaali suosittelee omalle painolle.

Lisäksi jos isoja muutoksia takajousen jäykkyyteen tulee, juttele alustahuoltomiehen kanssa keulajousista. Paras tulos aina kun balanssi keulan ja perän välillä pysyy.

Soita holm servicen markukselle ni saat kepit iskuu.

Sulla on todennäkösesti se paluuvaimennuksen säätö poikki, BR Pro Service googleen ja alkaa tapahtuun.

Näköjään olin säätänyt iskarin väärin, säätämällä ihan liikaa takaiskarin reboundia plussalle ja samalla comp oli liikaa auki, joten iskari ei toiminut. Säädin ohjekirjan tehtaan ohjearvot ja ajo tuntuu heti paremmalta. Ei onneksi ollut reboundin klikkeri hajalla.

Onko säätämällä mahdollista saada takapäähän herkkyyttä? Tuntuu melko kiviseltä kyyti edelleenkin kun ajaa esimerkiksi pientä patikkoa istualtaan.

Olisiko syytä huollattaa iskarit jo nyt? Tunteja mittarissa n. 39, mutta pyörä on seissyt entisellä omistajalla jonkin aikaa.

spoori ajon kannattaa löysentää jousen esijännitystä 2-3 kierrosta

Sakari,

Vaikka pyörälläsi on ajettu vasta noin 40 tuntia olisi iskarit todellakin syytä huoltaa. Eteenkin uudet iskarit olisi syytä huoltaa viimeistään 20 tunnin kohdalla ja tämän jälkeen noin 30 tunnin välein.

iskarit nyt huollettu honkasen jarkolla pieksämäellä. molempiin päihin täysi huolto ja takapäätä shimmitettiin. takapäähän saatiin herkkyyttä toivotulla tavalla ja etupää tuntuu myös paremmalta

Oikealla kylällä on iskarit käynyt..Saman kylän Honda-Kawa-Yamaha jne... kaupasta saa kulkua mopoon edullisesti.