Iskarien säätö, shimmitys etc.

Nykyään kun katselee pyörien myynti-ilmoituksia niin melko monessa ratsastetaan sillä, että ainakin etuputket on joku tunnettu taho rukannut. Milläs tasolla jätkät ihan aidosti ajelee jos putket tarttee oman mieltymyksen mukaan säätää? Eikö siis uusien pyörien säädöt riitä kohtuullisen monen tason kuskien ajotyylien ja vauhtien mukaiseen menoon? Rapakon toisella puolella kun lehdet testaa pyöriä niin puhutaan muutamista klikeista ja täällä lukuisissa ilmoituksissa mainostetaan kuitenkin että iskarit on tehnyt se ja se... Onko siis ihan aidosti niin että alle A-luokan tms. kuskitkin saavat jotain todellista hyötyä ja aidosti osaavat sitä edes pyytää kun iskareita halutaan muokata? Ihan vaan sillä että itsekin tietäisi mitä haluaisi... ja saisi jotain joka tuntuisi paremmalta.

Foorumit

voihan olla että kyseinen kaveri on vaan laittanut pehmeämmät tai jäykemmät jouset keppeihin ja naksut kohalleen kuten minulle jonka vauhti ei riitä vielä mxb b-finaaliin eli aloittelija olen, alle 1v ajokokemusta.
tahtoi vaan vakio takojousikin 95kg (varusteineen) antaa periksi liikaa.

Itse kyllä napsuja väännellyt laidasta laitaan ja huomannut eron eriradoilla ja ajaessa, helppoa se ei ole. Ja jos ei ole valmista setuppia ylhäällä niin menee kyllä paljon aikaa hakia hyvät säädöt taas toiselle radalle.

taitaa olla vaan että vetomies ajaa hyvin vakio setupillakin ja näin harrastajat tuunaa kuten minäkin >:D

#Jukkis

Itse suhtauduin \'\'\'\'simmittelyyn\" melko skeptisesti kun ajotaidot on mitä on. Pyöränä RM250 2006, ensimmäinen ja ainoa crossini. Jouset vaihdoin uutena kilojen mukaisiksi ja ajattelin että naksuttelemalla säädöt löytyy. Varmaan olis jos vauhtia olis reippaammin, mutta kun ihan harrastumielellä mennään niin takkuamista oli. Viime talvena käytin kaikki iskarit Gustafssonilla huollossa ja samalla kysyin neuvoa et kannattaisko niille jotain tehdä. Jotain tehtiin ja viime viikonloppuna kauden avattuani harmittelin etten ollut aikaisemmin muutosta teettänyt. Nyt pyörä on hiljaisemmassakin vauhdissa johdonmukainen ajettava ja saattaa olla jopa mahdollista tästä vielä oppia ajamaankin, eikä pelkästään selviytymään. Suosittelen!

Kyllä toi on ehdottoman tärkeää ja varikkouskottavuuden ja ajoharrastuksen kannalta \"välttämätöntä\" toi simmittely ja pamppujen vaihtelu , tuntuu että jotku aassa harrastelevat enskamiehet kyll pärjää vakiopampuilla mutta meillä tumpuloilla ei oo varaa antaa tasoitusta iskaripuolella , itekkin oon jo kyllä harkinnut Pöhlinssin tarrojen hankkimista ........pärjäis varikolla paljon paremmin........tarrasarjaa ja näyttäviä ajokamoja jo kokeilin , mutteivät juur lisäkyytiä pukanneet , nyt seuraavaks aattelin koittaa niitä Pöhlärin tarroja ja jos nekään ei auta niin pitää kait alkaa reenaamaan ja ajamista opetteleen , jotkut on kuulemma saaneet silläkin ajovauhtia , eikä pelkillä \"kliksuilla\" . No joo eiköhän noissa nykypeleissä oo aika pitkälle riittävät iskarit jos ne vaan on kunnossa ja huolletut ja vieterit sopivat.

Itelleni oon säädelly vaan semmosiks sopivan koviks, että pyörä ei liikaa niiaile ajaessa. En jaksa vaivautua sääteleen eri radoille erilaiseks. Harrastemielellä kun vetelee, niin eiköhän se oma fiilis oo kaiken tärkein. Eli musta tuntuu hyvältä -pohjilta liikenteeseen.

Tiedä sitten vaikka vauhtia saiskin lisää jos joku ammattimies vähän kattois noita säätöjä kohilleen.

Saman suuntaisia ajatuksia siis. Luonnollisesti lähtökohta pitää olla, että iskarit ovat kunnossa ja huolletut sekä kuskin painolle sopivat ja balanssissa. Lähinnä sitä mietin, että kun monesti tuodaan esille että iskarit on tehnyt se ja se, että onko tosiaan sisällä shimmityksiä muutettu noinkin useissa pyörissä ja että minkätyyppisesti niitä sitten on muutettu eikä seuraavalle kuskille siitä välttämättä ole ainakaan mitään etua...

Kyllähän sitä aktiivisesti aina yrittää parhaansa mukaan hakea säätöjä eri radoille ja olosuhteille sekä toki huomaakin meneekö oikeaan vai väärään suuntaan, mutta myöskin valitettavan usein omalla tasolla ja tietämyksellä huomaa miettivänsä, että jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?:)

Pitäisi varmaan saada samalla ulkopuolelta katsottua omaa ajoa eri tilanteissa niin voisi huomata jotain uutta iskarienkin toimivuudesta ja siitä mitä pitäisi muuttaa ja miksi...