Etujousituksen säätö mällin jälkeen
Kirjoittaja: RAULI GRANBERGTerve.
Apuanne kaipaa noviisi motorossari. Kävi näin:
www.louhos.com/rauce/esimerkki1.divx (vaatii divx koodekin)
Seurauksia pyörälle:
- Etupyörä meni vinoon
- Takalokari meni vinoon
Muut, kuten katkennut kytkinkahva, on jo hoidettu. Ja mieskin on taas kunnossa. Noista tuo etupään säätäminen tuntuu olevan hankalaa. Täällä hetken surffailtuani koitin seuraavaa.
1. Kaikki putkien kiinnityspultit löysälle (kruunu ylä ja ala, akseli "puristimet"/clampit)
2. Akseli irti, putsaus ja voitelu
3. Koitin, että akseli liikkuu sormivoimin kiinnikkeissään. Liikuteltaessa tuntui selvä pykälä, mutta ei vaatinu runnomista liikkuakseen.
4. Kiristin yläkolmion
5. Pyörä paikalle ja pumppaamaan (n. 10 krt)
6. Kiristin alakolmion
7. Pumppasin lisää
8. Kiristin akselin päässä olevan kiristysmutterin
9. Pumppasin lisää ja pidin jousitusta niin alaspainettuna, kun massallani pystyin. Samalla kaverini kiristi clampit. Niin ja erikseen voin mainita, että oikean puolinen (kuskin paikalta katsottuna) putki pääsi viimeisen pumppauksen aikana liikkuman sivusuunnassa akselissa.
Tilanne tämän jälkeen:
- Rengas vaikuttaa olevan suorassa
- Kohdassa, jossa pyörä makaa omalla painollaan tuntuu selvä pykälä jousitusta pumpatessa.
- Sormi on suussa
Eli mitä tein väärin/mitä nyt pitäisi tehdä? Pitääkö minun ruveta harjoittelemaan putkien purkamista vai oliko kohdistus algoritmissa jotain vikaa? Harmittaa, kun kahden kuukauden ajon jälkeen saa ensin parantua toiset kaksi kuukautta ja sitten säätää pyörää toiset kaksi kuukautta.
Niin ja ilmeisesti takahäksä on saanut oman osansa tällistä, koska takalokari sojottaa liikaa oikealle. Siitä kai sentään selvitään väkivallalla?
Turhautumistaan purkaen ja neuvoistanne kiitellen: Rauli
P.S. Käytin motonetin momenttiavainta, joka 2,3:n kiloon säädettynä katkaisi yhden pultin clampista...
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoro!
Musta yksinkertaisin keino,ellet itse halua paneutua iskarien saloihin, on että soitat Topi Serviceen ja sovit ajan koska menet käymään niin Topi tekee huollon ja mahdollisen korjauksen odotellessasi. Samalla näät itse mitä pumput pitää sisällään ja saat vinkkejä vastaisuuden varalle.
Topi neuvoo kyllä ja tekee työn kohtuuhinnalla ja hyvin.
Samalla näät varmasti Suomen siisteimmän remonttipajan joka jo sinällään antaa kuvan työn tekijän laadusta.
Terveisin Ripa
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä. Eikös tuo ole aika harvinaista, noin vähän ajetussa/tuoreessa pelissä? Ehkä jossain SM-kärjessä voi mennä, mutta perusharrastajalla? Vai voisiko olla vain se muovinpala sieltä jousen yläpäästä hajonnut? No, uusi sitten ainakin molemmat jouset samalla, vaikka jostain sattuisit yksittäisenäkin saamaan.
Kirjoittaja: RAULI GRANBERGPyörä on Yamaha yz250f 2005 ja ajoa on takana n. 20h. Kävin paikallisessa liikkeessä pumppailemassa käytettyjen mopojen keuloja ja ainakin yhdessä esiinty ihan samaa. Ei ilmeisesti ainutlaatuista siis. Onko jotain syytä miksi esijännitys olisi jätetty alunperin pois? On vaan hankala uskoa, että 20h ajoa tai tuo kaatuminen olis aiheuttanu jousien kuoleentumista vajaalla sentillä. Tietty pyörä oli ylivuotinen kun sen ostin, mutta koottiin vasta 2006 kesällä, ettei se nyt etupyörän varassa ole kahta vuotta seissyt.
Taitaa olla parempi kohta ku pistää putket matkahuoltoon ja saa joku muu hoitaa. Eikös topi service ainakin oo ollu hyvä?
-- Rauli
Kirjoittaja: Timo TähkäpääJousi poikki.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEsijännitystä jousessa tulisi olla mieluusti siinä 2-3mm, eli vain hyvin vähän, ihan maks. 5mm. Silloin keula toimii koko matkan herkästi. Myöskään tuota klappia ei pitäisi olla, ei ainakaan tuntua sillä nytkyttelyllä kuin mopo pukilla nykien voi havainnoida. Uudet liukuholkit keulaan ja menoksi. Mikäli mopo nyt oli KTM, niin keulassa on hieman negatiivistakin joustoa, joten esijännitys saa kyllä mennä nolliinkin negatiivinen joustokin ulos vedettynä.
Kirjoittaja: RAULI GRANBERGNo niin. Vihdoinkin sain pyörän lämpimään paikkaan remontti jatkuu.
Ensimmäinen havainto oli että sisempi putki liikkuu aika paljon runkoputken sisällä eteen-taakse suunnassa. Eli otin renkaan pois ja vääntelin putken alapäästä eteen- ja taaksepäin kun iskari oli niin pitkänä kun se tuli. Siinä tuntui selvä klappi ja kysymys kuuluukin, että kuuluuko sellaista klappia olla, ja jos kuuluu, niin kuinka paljon on terve klappi? Saattaa olla, että koko tuntemani pykälä johtuu tästä klapista yhdistettynä seuraavaan havaintoon.
Toinen havainto oli se, etteivät jouset työnnä iskaria täysin ulos omin voimin. Onko tämä normaalia/hyväksyttävää? Koska en mistään mitään tiedä, käytin samaa taktiikkaa kuin joululahjojen kanssa ja ravistelin irroittamaani iskaria ja iloisestihan se helisi. Aivan kuin jousessa ei olisi minkäänlaista esijännitystä. Normaalia? Voiko pykälän tuntu johtua siitä, että jousi alkaa ottaa kiinni vasta siinä kohtaa?
Jälleen neuvottomana turvaudun viisauteenne.
-- Rauli
Kirjoittaja: markku paananenHeips,
Olisi varmasti hyvä tarkistaa putkien suoruus.
Ihmisen silmä on yllättävää kyllä joissain asioissa ja tilanteissa tarkin työkalu.
Ota puhdas putki käten ja katso sen läpi kohti vaaleaa seinää.
Mikäli se on suora näet yhdenmukaisisa renkaita ( pyöreitä ) 4-5 kpl. ok. kolmekin on hyvä mikäli ne on samanlaisia.
Jos se saanut kipeää huomaat sen heti, ei mitääm tolkkua renkaista.
t: -mjp-
Kirjoittaja: TOM NORDMANMuista että ennen kuin kiristät yläkolmion, laitat toisen iskarin kiinni ensin ylhäältä ja sitten alhaalta. Tämän jälkeen kolmion kiristys momenttiin ja sitten vasta toinen iskari paikalleen (tämä toimenpide pakottaa kolmion suoraan). Mikäli toinen putki ei tämän jälkeen mene
Kirjoittaja: RAULI GRANBERGKiitos Harri ja muut. Selkeästi jäi kolmioiden reijät putsaamatta. Pitää hoitaa se pois alta. Kun otan putket pois, putsaan reijät ja alan laittaa putkia takaisin, niin millä päättelen hyvän kohdan johon yläkolmion kiinnitän (putkien korkeussäätö)? Sillä, että akseli liikkuu vaivattomasti?
Clampien momentiksi sanottiin manuaalissa 23Nm ja molempien kolmioidenkin momentit oli yli 20Nm, joten kuulosti aika pieniltä noi mainitsemanne momentit. Vedättekö clampien pultit kiinni tyyliin: ensimmäinen momenttii --> toinen momenttiin ja that
Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitos Jarkko - enpä ollut huomannut tuota momentin muutosta!
Kirjoittaja: TOM NORDMANClampin momentit ovat väliltä 13-17Nm riippuen hieman pyörän merkistä ja mallista.
Kirjoittaja: Jarkko Kainulainen07 EXC keulassa on muuten momentit kiristyneet aavistuksen ainakin omaan edelliseen 04 keulaan verrattuna. Kannattaa tarkistaa ne momentit ohjekirjasta. 07 EXC keulan arvot ovat ulkomuistista: akselin pultti 40Nm, yläkolmio 20Nm, alakolmio 17Nm ja haarukat 15Nm. Itsekin olen joutunut korjailemaan jo tuota linjausta kolme kertaa 25h ajotunnin aikana, joka kerta sellaisten lippojen jälkeen jossa eturengas otti kyytiä. Rengas on ollut aina suorassa, keula on vaan mennyt selvästi jäykemmäksi. Jotenkin on jäänyt sellainen fiilis, että tuossa 07 keulassa linjaus menee todella helposti vinoon edelliseen keulaan verrattuna. Ainakin etuakseli on erilaista materiaalia ja sisältä umpinainen, johtuneeko siitä.
Jos olet huomannut jomman kumman alaputken liikkuneen kasatessa niin ongelmasi on siinä. Nyt pitää vaan etsiä syy sille liikkumiselle jos se ei ole huolimattomuutta kiristellessä.
Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenVaikuttais momentti aika kovalta, jos pultti katkeaa. Omaan husseen laitoin stahlwillellä kiinni nuo (momenttia en muista, katsoin manuskasta) ja aika löysäksi ne pultit jäi.
Kirjoittaja: AKI IMMONENSaa ne t-kappaleetkin kieroksi, kun keula rävähtää lipassa toppariinsa, kokemusta on. Irti vaan ja tasaselle alustalle, voi jonkunverran lämmitellä ja yrittää suoristaa, mutta aika valmista on jos on vähänkin veneenä ei taho saada enää pysymään linjassa koko keulaa.
Kirjoittaja: TOMI KIVIKARIKaikki ihan muuten -ok-, mutta se pykäläkin on liikaa siinä akselin paikoilleen menossa. Siitä se nyt kanittaa vielä, eli akselin pitää mennä paikoilleen vaivattomasti.
Tomi
Kirjoittaja: Harri Vanhala3b. Puhdistin huolella yläkolmion reiät.
3c. Puhdistin ja sipaisten voitelin ohuella öljyllä alakolmion reiät, jotta putket pääsisivät hakemaan paikkansa vielä hiukan paremmin.
****
7b. Tarkistin joko lasilevyllä (kuvattu aiemmin näissä keskusteluissa) tai tarkalla silmällä, että USD-keulan alaputket ovat hyvin samansuuntaiset. Elleivät ole, onkin isompi askare tiedossa.