Enduropyörä aloittelijalle

Kirjoittaja: ARTTU HENELLMikä olisi helposti ajettava ja kestävä enska aloittelijalle? 2-t vai 4-t? Molempien hyvät ja huonot puolet?

Kirjoittaja: HENRY ELD125 2t ainakin omasta mielestäni. helppo huoltaa ja kevyt käsiteltävä. alavääntöä on mainiosti ja kun kytkintä lipaisee niin saapi kyytiä :) nelarista en sitten tiedä en ole itse ajanut 250 4t. joten en kaitenkaan tiedä mitään niiden valtavan mahtavasta alaväännöstä :(.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLOlen nyt lueskellut jos jonkinlaista testiä, ja olen päätynyt tulokseen, että Yamahat todellakin ovat moottoriltaan pehmeitä ja harrastelijalle erittäin sopivia. Kiitoksia paljon kaikille vastanneille!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMinulla ollut (uudesta) Yamahan Wr250F on nyt ajettu enemmän kuin kenekääntiedän mm. KXF:llä ajaneen, eikä siinä ole tarvinnut tehdän minkään sorttista remonttia koko aikana. Kunnon öljyä vaihtelin itse taajaan ja niin lienee tehty toisen omistajan jälkeen jatkossakin. Oli kyllä moottoriltaan ihan paras laite suomi-enskaan, siis todella pehmeä, kiltti, stumppailematon, jne. Vaikka temmi-ihminen olenkin henkeen ja vereen, niin parhaatkaan mallivuodet ei yllä samaan, stumppailemattomuudessa lähinnä. Eli ellet hae krossipyörämäistä ärhäkkyyttä ja terävyyttä kaasuun vastaamiseen, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan. Ellet sillä pääse pahojakin mäkiä ylös, niin et sitten millään!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko sitä edes ;-)?
No puolituttu on ajanut semmoisella kohta 12000km, eikä ole vielä tarvinnut kertaakaan säätää. Kaverilla 400 MX-versio (uudesta asti enskakäytössä ollut), joutui kympän ohuemmat säätöpalat laittamaan -99 malliin keväällä orkkisten tilalle. Eikä ole edes paha homma. Tosin tuossa vaikutti teräsvenoilta, eli tuo säätötoimenpide ei tarkoita kohta tulevaa venaremppaa.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLOk. Vähän kyllä arveluttaa nuo 250cc nelarit, että kestääkö ne? Lähinnä Yamahan malli kiinnostaa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJammu kestää parhaiten, ja rasitus koneelle on enskassa aivan eri luokkaa kuin krossissa, jossa noita pikkunelareita pitää huudattaa koko ajan.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENkyllä ne pikkunelarit enskassa kestää ja crossissakin jos niitä huoltaa oikein.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLMikä lienee 450 venttiilien säätöväli ja onko toimenpide kuinka vaikea?

Kirjoittaja: ARTTU HENELLKiitoksia vastauksistanne. Mitä mieltä olette Yamahan Wr-mallistosta? Kestävyys, ajettavuus yms. Kommentteja kaivataan!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä, hyvä, vähän möhkö, parhaimmillaan keskikokoista pisemmälle kuskille.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, eihän siinä tietty paljoa eroa HUIPPUväännössä ole, mutta alakierroksilla se pikunelari vaan kiipee tuplajyrkän mäen ylös vs. piikki!

Osta pikkunelari enduroversiona, ihan sama mikä: Jamppi, Honda, Kotari, Temmi vai Husse. Hondan mäntä on kuten krossiversiossakin ja sen kaasarin säätäminen on ihan pepusta (ja sitä tarvii myös tehdä). Jamppi ja Kotari tuntuu mitoitetun kookkammalle kuskille, Temmi ja Honda hiukan pienemmille. KTM, TM ja Husse ovat hoikkasimmat ja painopiste alempana kuin japseissa. Tehoja on kaikissa suunnilleen saman verran. Vielä -05 Jamppi ainakin oli pehmein ja koneeltaan kaiken kaikkiaankin "sivistynein" tai "miellyttävin". Varaosahinnoissa orkkisosat on huokeimmat temmiin ja kotariin. Saatavuudesta en osaa sanoa tarkkaan kuin TM:n osalta: erinomainen.

Jos haluat piikin niin tähteelle jää kolme eurooppalaista. Jos haluat varaosat viimeistään seuraavana päivänä niin otat temmin, muuten se ja sama, valitse se mikä sopii mitoillesi parhaimmin tai mistä värityksestä satut tykkäämään! Epäilisin myös että Motopalvelusta tai RBSC:stä löytyy aika hyvin hyllystä porkkana-osia, ellei nyt ihan syyläriä tai tankkia niin pääosin kuitenkin.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINEN

Kirjoittaja: EETU HEINOKuten huomaat/huomaatte, taas meni mielipiteisiin.

Kyllä hussen satapiikkisessä tuntuu vääntöä riittävän, mutta silti se pikku nelari olis kiva saada, toisaaltaan on se vaan niin kiva välillä kun satapiikkinen rupeaa viemään sälliä kun sillä saa päästellä. Ittestä ainakin tuntuu siltä että satapiikkisestä on paras alottaa ja jos rahaa on niin miksei molemmista.
Mielipiteitä, mielipiteitä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuu, kyllä vinguttimellakin pääsee, mutta ei sillä mukava ole ajaa. Ja mitä surkeempi kone alakierroksilla on, sitä vaikeampaa on ajaminen juurakoissa ja mäissä. Vaikeampaa...no ei, jos osaa, mutta taitoa ja tarkkuutta vaativampaa kyllä.

Kirjoittaja: Joel LänsivuoriSe on totta että tasasuus on hyväksi endurossa, mutta jos ajo on kokoajan sellaista että mennää pinta kaasulla niin eihän se vauhtikaan voi nousta?

Eikä sitä ihan niin agressiivinen tarvitse olla että pitkin puita ja kiviä menee siellä mettässä,
agressiivisuudella tarkoitin sitä että oppii vetämään sen torven auki aina sillon kun tarvis. Eikä silleen että kokoajan vaa jurnuttaa sillä 3 vaihteella puolella kaasulla..
Tää nyt meni vähän ohi pääaiheen..

Omasta mielestäni 2-t 125cc pyörällä on hyvä alottaa. Eikä noissa pikku nelareissakaan sitä alavääntöä hirveästi enempää ole kuin piikissä, yhtälailla sitä pikku nelaria pitää vinguttaa että vääntö alue löytyy.

JL

Kirjoittaja: JARI SIVULAMp pörssissä on hyvä husse 125 wr myytävänä. Käy aloittelijalle ja lopettajille ja ihan keille vaan.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENTosin, itse pidän myös kakstahdista ajaa. se on vähän mistä ite tykkää.

Kirjoittaja: Joel Länsivuori2-tahdilla on hyvä alottaa, mieluiten vaikka 125cc kokoluokkaa.

Ja tietysti sekin vaikuttaa että haluaako vain kruisailla vai ruveta ns. "kunnolla" ajamaan.

Jos haluaa vaan kruisailla niin nelari on mukava peli, mutta jos haluaa ajaa kunnolla niin 125cc 2-t:llä on hyvä harjotella sillä oppii nopeasti agressiivisen ajotyylin(= enempi vauhtia). Isoilla peleillä rupee arkailemaa.. toki isoilla pyörilläkin oppii ajamaan kovaa mutta kehitys voi olla hitaampaa, riipuen tietysti kuskista?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlä Ville höpötä, eipä ole juurikaan kuulunut pikkunelareista kauhutarinoita ENDUROssa. Ei ne koneet vaan ole läheskään niin kovilla mantsakäytössä kuin esim. krossissa. Nelareissa nyt ylipäänsä voi pökätä koneen kiveen ja öljyt pihalle, mutta se kone kannattaakin alhaalta suojata kunnon pohjapanssarilla. Tahdeista riippumatta.

Sitten tuohon agressiiviseen ajotapaan. Ei muuten päde sekään tuolla metsässä, mitä liukkaampi keli tai vaikeampi maasto, sen paremmin nimenomaan pehmeällä ajotavalla pärjää. Kiinnitäppä huomiota SM-sarjan kuskeihin. Toki sitten kun kuski jaksaa tehdä kuntotreeniä joka päivä ja on todella huippu-urheilija, jaksaa sitä pyörää paiskoa ja agressiivisuudellakin voi pärjätä. Sillä agressiivisella ajotavalla, kun murjotaan kaikesta tuppi nurin läpi vaan, hajoilee kyllä sitten pyöräkin, jarrulevyt, ratas, ketjuohjuri, lohkot, polkimet hajoaa/vääntyy, jää äkkiä kisa kesken.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENTätä aihetta on puitu monta kertaa ja on puhuttu lähes kauhutarinoita nelareista ja niitä ei kannata kuunnella. Jos on rahaa, niin mahdollisimman uusi nelari mutta jos on vähemmän rahaa niin mahdollisimman uusi kakstahti. Kakstahti halvempi ja helpompi huoltaa mutta nelari mukavempi ajaa.