12-16 -vuotiaille uusi MiniEnduro European Trophy
EM-sarjan promoottori Maxin ja FIM Europe ovat yhdessä päättäneet tarjota nuorille kuljettajille mahdollisuuden päästä ajamaan kilpaa enduron puolella. Sen tiimoilta uutena kilpailuna kalenteriin tuli MiniEnduro European Trophy, joka kaasutellaan kesäkuun 24.-25. Grignossa, Italiassa. Kuljettajilla ei tarvitse olla luonnollisesti ajokorttia, FIM Europen lisenssi riittää.
Kilpailu tulee olemaan normaalin EM-enduron tapainen, jossa on erikseen siirtymiä ja erikseen maastokokeita. Siirtymät eivät meni perinteisen enduron tapaan teillä, vaan koko reitti ajetaan muulta liikenteeltä suljetulla alueella. Yhdellä kierroksella tulee olemaan tämän hetken tiedon mukaan kolme lyhyttä maastokoetta. Normaalin EM-enduron tapaan kilpailu on kaksipäiväinen ja sunnuntain päätteeksi kruunataan historian ensimmäiset MiniEnduro European Trophy -voittajat.
European Trophy -luokat ovat:
- Juniorit, 85 cc (ikäraja 12-14), renkaat edessä max. 19” ja takana max. 16”
- 50 Mini, 50 cc 2t (ikäraja 13-15 vuotta), renkaat edessä 21” ja takana min. 18”
- 125 Mini, 125 cc 2t ja 4t (ikäraja 14-16 vuotta), renkaat edessä 21” ja takana min. 18”
- Naiset, ikäraja 12-16 vuotta
Kommentit
Herättää varmaan keskustelua mikä on suljetuttu alue,voi olla Italiassa vähän kevyempi versio byrokratiasta kun täällä meillä.
50 mini? Onkohan nuo iät ja rengaskoot nyt ihan oikein? Muuten hieno kokeilu! Nuorissa on tulevaisuus!
Onneksi meillä nuo junnut pääsee jo ”maistamaan” vähän polun ajoa CC:ssä.
Ei sitten enduroon siirryttäessä ihan niin paljon vierasteta oikeita enduropolkuja.
itte tuosta ainakin ymmärsin et ajettas ns isoilla viiskympeillä, eli vastaavilla millä nuoriso ajaa kadulla
Milloin Suomessa nähdään ensimmäinen sprintti näillä säännöin? Monessa paikassa olisi helppo järjestää. Ainoa ajatus herää, että miksei 150 cc 4t ole mukana. Samoin "isossa" luokassa aika ihme raja tuo 125 2t ja 4 t. Eihän nuo pyörät ole yhtään samalla viivalla. Moni alle 16v voi ajaa jo 250 4t. Nyt olisi ryhtiliike SML:llä kohdillaan ja ottaa kopin tästä. Sama idea kun 65 cc on ajatettu CC yhteydessä. Aika moni junnu ajaisi mielellään myös mantsaa. Tuossa iässä ei ole niin kalustolla väliä, kunhan se sopisi itselle ja saisi ajaa. Tuota kautta saisi niitä harrastajamääriä kasvuun. Suomella on enskassa aika hyvä historia ja nyt olisi korkea aika panostaa myös tulevaisuuteen.