Yamaha terävöittää offroad-mallistoa vuodelle 2021
Yamahan 65-vuotisjuhlavuosi on osoittanut, että yhtiö on sitoutunut voittavien pyörien valmistamiseen entiseen tapaan. Yamahan kuskit ovat saavuttaneet uskomattomia tuloksia ympäri maailmaa.
2020 sai erinomaisen alun, kun edellisvuoden mestaruuttaan puolustanut Monster Energy Star Yamaha Racingin kisakuski Dylan Ferrandis nappasi toisen 250SX West Coast -mestaruuden YZ250F-pyörällään. Monster Energy Yamahan MX2-tehdaskuljettaja Jago Geerts puolestaan voitti ensimmäisen Grand Prix'nsä MX2 -maailmanmestaruussarjan avauskilpailussa.
Kilpaileminen on ollut Yamahan DNA:ssa jo heinäkuusta 1955, kun Yamaha Motor Co., Ltd perustettiin. Yamaha nappasi voiton heti ensimmäisessä kilpailussaan, mikä antoi suunnan yhtiön tulevaisuudelle. Vuoden 2021 motocross-mallisto on hyvä osoitus siitä, miten Yamaha pyrkii antamaan jokaiselle kuljettajalle erinomaisen tilaisuuden saavuttaa täysi potentiaalinsa kisaradoilla.
Yamahan tehokkaiden neli- ja kaksitahtisten kisapyörien vahva valikoima – vahvistettuna monilla maailman suosituimpiin kuuluvilla lasten malleilla antaa kaikille tilaisuuden kokea voittamisen tunteen.
Uusi YZ250F
YZ250F on jo hankkinut maineen yhtenä kaikkein kilpailukykyisimmistä 250-luokan pyöristä. Se on osoittautunut voittoisaksi kaikissa olosuhteissa sekä MX- että SX-sarjoissa. 2021 YZ250F antaa entistä paremman mahdollisuuden huippusuorituksiin pyörän äärimmäisen kilpaillussa luokassa – moottori, runko, jousitusjärjestelmä ja jarrut on uudistettu ja parannettu ja kaiken kruunaa kehittynyt digitaaliteknologia.
Täysin uudistettu moottori
Kaikki tärkeimmät osat on suunniteltu uudelleen. Tehdyt parannukset antavat Yamaha-kuskeille aitoa etua kilparadoilla. 250-kuutioinen neliventtiilinen voimanpesä oli jo aiemmin aivan omalla tasollaan ilmanottotehoa parantavan vallankumouksellisen käännetyn sylinterinkansirakenteen ja massan painopisteeseen keskittävän suunnittelun ansiosta. Vuoden 2021 malliuudistusta varten jokainen pyörän osa analysoitiin huolellisesti ja niihin tehtiin suuri määrä merkittäviä muutoksia, jotka lisäävät ja vahvistavat kilpailumenestyksessä tarvittavaa suorituskykyä laajalla alueella.
Uuden YZ250F:n pakonokka-akselin muutoksen ja optimoidun polttoaineen suihkutuksen ansiosta moottorin tehoa on parannettu keskikierroksilta ylöspäin. Myös ilmanottojärjestelmä on uudistettu täysin. Uudelleen suunnitellussa ilmanottokotelossa on 20mm lyhyempi imukurkku ja ilman virtaus on entistä tehokkaampaa ja suorempaa. Ilmansuodatinkotelon imuputkia on uudistettu ja imuilman määrää on kasvatettu, jotta moottorista saadaan enemmän tehoa irti suurilla kierroksilla.
Uuden moottorin ominaisuuksien takia myös äänenvaimennin on uusittu vastaamaan parantunutta yläkierrosaluetta. Uusi äänenvaimennin on suunniteltu sujuvoittamaan kiihdytystä erityisesti korkeilla kierroksilla. Samalla uusi rakenne syventää ja rauhoittaa käyntiääntä vääntötehokkaan 250-kuutioisen nelitahtimoottorin luonteelle sopivasti.
Uuden moottorin lisätehot johtivat myös kytkimen uudistamiseen. Kytkinkruunun seinämiä on vahvistettu merkittävästi, mikä parantaa kytkinjärjestelmän luotettavuutta ja varmistaa tasaisen suorituskyvyn koko kilpailun ajan. Vaihdelaatikkoa on uudistettu ja vahvistettu vastaamaan moottorin lisääntyneeseen tehontuottoon.
Rungon ja jousituksen muutokset vievät käsiteltävyyden aivan uudelle tasolle
Uuden YZ250F:n runko ei eroa ulkoisesti edeltäjästään, mutta siihen on tehty merkittäviä uutta suorituskykyisempää moottoria mukailevia muutoksia. Uusi runko parantaakin ajotuntumaa ja hallittavuutta tuntuvasti. Rungon jäykkyyttä avainkohdissa on hienosäädetty niin, että runko antaa kevyen käsiteltävyyden yhdistettynä tarkkaan ja varmaan ajotuntumaan.
Myös muita rungon osia, kuten ylempi T-kappale, ohjaustangon kiinnikkeet ja etuakseli, on uudistettu. Uudistusten myötä vuoden 2021 runko on entistäkin kilpailukykyisempi paketti.
Kierrejousellisen KYB®-etuhaarukan vaimennusta on säädetty ja progressiivisuutta lisätty käsiteltävyyden parantamiseksi. Yhdessä takapään KYB®-iskunvaimentimen kanssa optimoitu tasapaino ja hallittavuus parantaa takapyörän pitoa.
Jarrujärjestelmät ovat edellistä mallia kevyemmät ja jarrutehoa on saatu parannettua. Uudistettu etujarrusatula on 30 % entistä jäykempi ja siinä on aiempaa suuremmat männät ja uudistetut jarrupalat. Uudet 270 mm:n etujarrulevyt puolestaan kasvattavat jarrupalojen jarrutuspinta-alaa 16 % lisäämättä painoa. Myös takajarrusatulan rakenne on uudistettu ja uuden 240 mm:n takajarrulevyn ansiosta se on 120g entistä kevyempi.
2021 YZ250F:ssa ajoasento on optimoitu hallittavuuden maksimoimiseksi, joten ohjaustankoa on siirretty eteenpäin. Tämän ansiosta kuljettaja pystyy siirtämään painoa helpommin etupyörän päälle.
Yamaha YZ250F painaa vain 106 kg täydellä polttoainesäiliöllä, eli vain 3 kg enemmän kuin kaksitahtinen YZ250.
Dynaaminen uusi Icon Blue -väritys
Yamaha Racing on tehnyt sinisestä väristä omansa. 2021 YZ250F on entistäkin tyylikkäämpi ja dynaamisempi uuden Icon Blue -värityksen ja saman sävyisten etu- ja sivunumerokilpien ansiosta. Myös vanteet, venttiilikopan kansi ja muut moottorin yksityiskohdat ovat siniset.
YZ250F ja YZ450F -pyörien uudet Monster Energy Edition -versiot
Yamahan ja Monster Energyn välinen suhde vahvistui entisestään vuonna 2020 uuden Monster Energy Yamaha Factory MX2 Teamin myötä. Uuden tallin kuskeina ajavat Jago Geerts ja Ben Watson. Tämä lahjakas kaksikko on valmis taistelemaan palkintokorokesijoista yhdessä Monster Energy Yamaha Factory MXGP Teamin Gautier Paulinin, Jeremy Seewerin ja Arnaud Tonus’n kanssa.
Yamaha juhlistaa tätä MXGP- ja MX2-sarjojen yhteistyötä julkaisemalla YZ250F Monster Energy Edition ja YZ450F Monster Energy Edition -erikoismallit.
YZ250F- ja YZ450F-pyörien Monster Energy Edition -erikoismalleissa on sinimusta väritys, eksklusiivisilla Monster Energy -grafiikoilla. Voit siis hankkia itsellesi 2021 Yamaha YZ-F:n, jonka aggressiivinen ulkoasu on Yamahan GP-tiimien pyöriä mukaileva. Molempien Monster Energy Edition -mallien tekniset ominaisuudet ovat samat kuin vakiomalleissa.
YZ450F
2021 YZ450F perustuu pyörään, jolla Monster Energy Yamaha Factory Teamin MXGP -kuski Jeremy Seewer nappasi kakkossijan vuoden 2019 MXGP-sarjassa. Huipputeknologialla, kuten lähtöavustimella ja Power Tuner -sovelluksella, varustettu YZ450F on Yamahan tehokkain ja kehittynein suuritehoinen motocross-tuotantopyörä.
Myös YZ450F saa uuden Icon Blue -värityksen kaudelle 2021 ja etu- ja sivunumerokilvet ovat samaa sinisen sävyä lokareiden kanssa.
Yamaha Power Tuner
Alan teknisen osaamisen kärkeä edustava Power Tuner-sovellus on helppokäyttöinen digitaalinen sovellus, jolla voit säätää YZ250F- ja YZ450F-pyörien moottorin toimintaa kätevästi älypuhelimellasi.
iOS- ja Android-laitteisiin saatavana olevalla ilmaisella Power Tuner -sovelluksella voi muodostaa yhteyden moottoripyörään. Sovelluksen avulla kuljettajat ja mekaanikot voivat nopeasti ja helposti säätää pyörän polttoaineseosta ja sytytyksen ajoitusta.
Power Tuner -sovelluksella voi myös ohjelmoida omia moottorinohjauskarttoja, ja kuljettaja voi vaihtaa kahden erilaisen tehokartan välillä ajon aikana ohjaustangossa olevalla kytkimellä.
Moottorin suorituskyvyn säätämisen lisäksi Power Tuner -sovelluksella voi tallentaa ajo- ja käyttötietoja, kuten diagnostiikka-, ajoaika- ja huoltotietoja. Sovellus mahdollistaa myös näiden tietojen jakamisen ja vertailemisen muiden kuljettajien kanssa.
2021 Yamaha offroad -mallisto
Nestejäähdytteisillä kaksitahtimoottoreilla ja korkeatasoisilla rungoilla varustetut YZ65 ja YZ85 -mallit tarjoavat nuorille kuskeille erinomaisen tilaisuuden lentävään lähtöön motocross-urallaan.
YZ125 on puolestaan ihanteellinen pyörä teini-ikäisille kisataitojen hiomiseen ennen aikuisten sarjaan siirtymistä.
Täysin uudistettu YZ250F ja YZ450F on varustettu kaikkein kehittyneimmällä tekniikalla, ja ne ovat saatavana myös Monster Energy Edition -versioina.
Kaiken kruunaa legendaarinen YZ250, Yamahan äärimmäinen kaksitahtinen motocross-pyörä, jolla on uskollinen kannattajakunta.
Kilpailemiselle omistautumisen lisäksi Yamaha haluaa tehdä nuorten kuljettajien siirtymisen offroad-ajamisen maailmaan mahdollisimman helpoksi, ja täysautomaattinen PW50 on kardaanivetoinen kaksitahtipyörä, jolla lukuisat nykyajan tähdet ovat aloittanett uransa. Vuonna 2020 tämä legendaarinen lastenpyörä täyttää 40 vuotta. Näiden vuosien aikana PW50 on pysynyt käytännössä muuttumattomana, mikä on osoitus alkuperäisen suunnittelun nerokkuudesta. Pyöristetty muotoilu, käyttäjäystävälliset ominaisuudet ja mutkaton teknologia ovat osoittautuneet ajattomiksi.
Hiljaisella 50-kuutioisella nelitahtimoottorilla, sähköstartilla sekä 3-portaisella vaihteistolla ja automaattikytkimellä varustettu TT-R50E on helpon ja nautinnollisen ajokokemuksen antava 4–7-vuotiaille lapsille suunniteltu pyörä.
Vaivattoman ergonominen rakenne, matala istuinkorkeus ja sähköstartti ovat valttikortteja, joiden ansiosta puoliautomaattinen TT-R110E sopii koko perheen käyttöön ja sähköstartillinen TTR-125 on ihanteellinen pyörä monenlaiseen maastoon kaikenikäisille.
Alkuperäiset Yamaha-lisävarusteet ja tarvikkeet sekä GYTR-osat
Yamahan alkuperäisten varusteiden valikoimasta löytyvät esimerkiksi tehokkaiden kisaosien GYTR®-mallisto, kattava MX-ajoasujen mallisto ja vapaa-ajan vaatteiden Paddock Blue -mallisto.
Genuine Yamaha Technology Racing (GYTR) -insinöörit ovat suunnitelleet ja toteuttaneet suorituskykyä lisääviä osia eri Yamaha-moottoreihin jo yli 40 vuotta. GYTR-osat on kehitetty yhteistyössä Yamahan tehdastiimien ja testikuljettajien kanssa ja ne on suunniteltu kuskeille, jotka haluavat vapauttaa Yamaha-pyöränsä täyden tehopotentiaalin ja nostaa ajokokemuksensa uudelle tasolle.
Alati kehittyvä GYTR®-osamallisto sisältää billet-osia, moottorin osia, suojausosia, pakoputkistoja sekä tehosarjoja offroad-malleihin.
Lisätietoja mallivuoden 2021 offroad-pyöristä ja uusimmista Yamahan alkuperäisistä varusteista ja GYTR®-osista on sivustolla www.yamaha-motor.eu.