Eeli Takatalo (vas.) auttaa Miro Varjosta myös valmennuksen osalta.
Kuva
Takatalo Oy
Kaupallisuus junioritoiminnankin taustalla
- Miro on tuloksellisesti hyvä kuski. Lisäksi hänellä on ”jäätävä” halu ja innostus ajaa sekä harjoitella, mistä pidän. Miro ajaisi niin paljon kuin joku jaksaisi kaataa bensaa tankkiin, Eeli Takatalo alustaa.
- Miro on minulle tuttu jo sinänsä, että olen valmentanut häntä vuodenpäivät. Näen hänessä mahdollisuudet menestymiseen. Hän on hyvä oppilas, joka myös kyseenalaistaa sen mitä hänelle kerron. Eli hän ajattelee itsekin ajamiseen liittyviä asioita, mutta myös toteuttaa ja kokeilee.
Takatalo Oy:n ja kymmenvuotiaan Varjosen yhteistyö syntyy valmennuksen ohella Husqvarnan kautta, ja juniori kilpailee tänä vuonna Husqvarna TC 85 -pyörällä.
- Haluamme auttaa nuorta ja lahjakasta sekä innokasta kuskia, mutta kyllä me ja Husqvarna haemme myös kaupallista näkyvyyttä.
Varjonen aloittaa kautensa MXC/B-luokassa, minkä lisäksi hän kilpailee 85-luokassa Baltiassa. Suomessa selkeä tavoite on nousta nopeasti MXC/A-luokkaan ja Suomen mestaruussarjaan.
Kansainvälistä vauhtia
Varjosen perheessä katsotaan innolla kauteen 2016. Pieni takaisku oli kolmisen viikkoa sitten lauantaina tapahtunut kolari kanssa-ajajan kanssa Viron Adrenalin Arenalla, minkä seurauksena Miron kyynärpää ojentui yli ja meni sijoiltaan. Viimeiseksi hallikilpailuksi tarkoitettu koitos jäi sinä sunnuntaina väliin.
Kyynärpää vedettiin paikoilleen ja kipsattiin virolaisessa sairaalassa, ja jälkihoito varmistettiin ”kotona” Lääkärikeskus Neossa. Paluu pyörän satulaan tapahtuu tällä viikolla, ja ensi viikolla Varjoset suuntaavat Latviaan.
Baltian-reissulla Miro kilpailee 85-luokassa Latvian Kegumsissa 10. huhtikuuta ja viikkoa myöhemmin Viron Mulgikrossissa. Sunnuntaina 24. huhtikuuta on kotimaisen kauden avaus Laitilan West Cross Weekendissä MXC/B-luokassa, ja MX-liiga käynnistyy Raumalla 7. toukokuuta.
MXC/B-luokkaan Varjonen nostettiin nopeasti lajiryhmän toimesta viime kauden päätteeksi. Varjonen kävi kokeilemassa MXC/C:tä Hyvinkäällä ajaen neljänneksi. Syksyllä Varjonen oli avoimessa MXC:ssä 14:ksi.
- Poika haluaa kovasti päästä ajamaan MXC/A-luokan Suomen mestaruussarjaan, ja me perheenä tuomme häntä siinä, Miron Ari-isä kertoo.
MXC/A-luokan SM-sarja käynnistyy sunnuntaina 22. toukokuuta, mitä ennen Mirolla on kolme kilpailua aikaa joko kerätä riittävät nousupisteet tai ajaa jommassa kummassa MXC/B-luokan MX-liigan osakilpailussa yhteistulosten kymmenen parhaan joukkoon lunastaakseen osallistumisoikeuden SM-sarjaan.
- Kehityksen kannalta on tärkeää ajaa kovavauhtisia kisoja. Mikäli SM-sarjaan pääsy ei onnistu, on meillä vaihtoehtona ajaa Viron neliosainen mestaruussarja. Virossa on vain yksi 85-luokka, joten kaikki ajavat samassa. SM-sarja on kuitenkin ykkösenä mielessämme.
Myös Imatralla toukokuun lopussa järjestettävä EMX85-luokan EM-karsintasarjan viimeinen osakilpailu kiinnostaa, mutta vielä tänä vuonna Varjosilla ei ole mielessään laajempi EM-karsintasarjan, saati EM-finaalin ajaminen.
Junioreiden valmentamisessa erityispiirteensä
Miro Varjonen on vielä nuori kuljettaja, mutta hänellä on jo paljon ajoa alla. Takatalon mukaan Turun Seudun Moottoriurheilijoiden juniorin perusajo on todella hyvällä tasolla, mikä helpottaa valmennustyötä.
- Pystyn keskittymään muuhun kuin perusteisiin ja voin esimerkiksi tuoda hänen ajoonsa ”hyökkäyselementtejä”, Takatalo muistuttaa.
Yleisemmällä tasolla Takatalo tietää, että junioreiden valmentamisessa ja kanssakäymisessä pitää huomioida myös lasten huoltajat.
- ”Isojen” kuskien kanssa on siinä mielessä helpompi tehdä töitä, että silloin asioista voidaan sopia vain heidän kanssaan ja he osaavat tuoda itseään esiin. Junioreiden kanssa yhteys pitää löytää myös heidän vanhempiinsa, jotka kuitenkin määrittelevät mitä lapsi tekee.
- Varjosten kanssa on ollut helppo ja mukava työskennellä.
Yhteistyötä
Varjonen oli jo lähdössä ajamaan raumalaisen TS-Racing-huoltoyrityksen väreissä, kun Takatalon tarjous nousi ilmoille. Välit TS-Racingiin pysyivät yllä, vaikka suunta tiimimaailmassa veikin Saloon.
- Sovimme asioista TS-Racingin Toni Salon kanssa, ja hän tekee jatkossakin Miron pyörien iskarit ja huoltaa ne. Kuten tähänkin asti, Ari Varjonen painottaa.
Miron vauhdissa on vahvasti mukana myös kaarinalainen rakennusyritys Alanko-Forsman Oy, jonka toisen osan nimestä muodostaa pitkän linjan kilpakuljettaja, viime vuosien veteraanimenestyjä Marko Forsman.
Takatalo-tiimitoimintaa
Takatalolla ei olla perustamassa sen isompaa tiimiä, mutta yritys tulee olemaan esillä niin motocross- kuin endurovarikoilla.
Eelin pikkuveli Leevi jatkaa kilpailemista MX2-luokassa, missä hän ajaa Husqvarnan pikkunelarilla. Leevi on sairastellut paljon jo marraskuusta lähtien, mutta SM-sarjan sijat 10-13 vilkkuvat mielessä.
- Kierrän itsekin kisoissa. Olen siellä pääasiassa auttamassa Leeviä, mutta koska MXC/A ajaa samoissa kisoissa MX2:n kanssa, olen mukana myös Varjosten toiminnassa. Kunhan Miro ensin nousee MXC/A-luokkaan, Eeli kertoo.
Enduron puolella Takatalo Oy:tä edustaa U20-luokan Veikka Vähämäki, jonka SM-loppusijoituksen soisi olevan viiden parhaan joukossa. Ensimmäisen osakilpailun jälkeen Vähämäki on kymmenentenä.