Suomi 11. Monzassa
Tämän vuoden trial MM-joukkuekisa (TDN) järjestettiin Italian Monzassa. Päätös lähteä mukaan kisoihin tehtiin jo viime vuoden puolella ja siitä alkoi sitkeä ja pitkäjänteinen työ varojen keräämiseen ja sponsoreiden hankintaan. Iso kiitos kaikille mukaan lähteneille sponsoreille, jotka mahdollistivat kuskeille osallistumisen hienoon tapahtumaan pitkästä aikaa. Monzan kisajaksot sijaitsivat F1-radan sisäpuolella ja rata-alueella oli muita moottoriurheilu tapahtumia koko viikonlopun ajan. Jaksot olivat kaikki rakennettuja pitkin Monzan radan ympäristöön.
Suomen joukkueen kuljettajat Timo Myöhänen, Jussi Haapanen ja Niko Nurrmio saapuivat Monzaan myöhään keskiviikkona ja varikkoaluetta pääsi rakentamaan torstaina, kun kalusto saapui paikalle Nylundin Jörgenin kyydissä. Varikolla jokaiselle maalle oli oma alue varattuna ja joukkueiden saapuessa kisatunnelma alkoi mukavasti nousta. Perjantaina kuskit pääsivät harjoittelemaan aavistuksen pienellä harjoitusalueella.
Lauantaina vihdoinkin koitti ilmoittautuminen ja katsastus, joista koko joukkue suoriutui maailman luokan tapaan. Lauantai-iltana järjestettiin näyttävä tilaisuus, jossa kaikki joukkueet esiteltiin innokkaan yleisön edessä. Keli oli lauantaina hieman sateinen, joka hieman mietitytti, millainen keli sunnuntaiksi saadaan.
Sunnuntaina oli kisapäivä, jonka aamuna varmaan jokaista kuskia ja muitakin suomalaisia jännitti ainakin vähän. Onneksi viikon aikana luvattu sade jäi saapumatta sunnuntaille ja aurinko lämmitti kisa-aamuna hymyileviä suomalaiskuskeja. Yleisöä oli tullut mukavasti paikalle myös Suomesta ihailemaan hienoja suorituksia. Kuskit eivät yleisöä pettäneet ja näyttivät hienoja suorituksia pitkin kisaa.
Suomalaisten kisa eteni tasaisesti ja toisella kierroksella keli kuivahti lisää, jolloin pitoa löytyi enemmän. Muutamia vaikeita paikkoja nähtiin ja hyviä suorituksia vastapainoksi. Suomi keräsi yhteensä 44 virhepistettä ja oli lopputuloksissa International Trophy-luokassa 11. Luokan voitto meni Tsekeille neljällä virhepisteellä. MM-luokassa ajoi viisi joukkuetta ja mestaruus meni odotetusti Espanjalle, joukkueella Toni Bou, Jaime Busto ja Adam Rada. Italia oli toinen ja Iso-Britannia kolmas. Naisten luokassa Espanja vei myös mestaruuden, Iso-Britannian ollessa toinen ja Italian kolmas.
Maaliin saapui iloinen Suomen joukkue, joka oli tyytyväinen tekemiseensä. Varikon kasaamisen jälkeen kalusto lähti kotimatkalle ja kuskit jäivät miettimään, millainen kisatapahtuma oli. Kuskien kommentit kisatapahtumasta yksimielisen tyytyväisiä.
Jussi Haapanen:
Kisa meni mun mielestä hyvin. Ajettiin ja tehtiin asiat joukkueena. Staffan ja Vesa teki oman roolinsa juuri niin kuin sovittiin ja erinomaisesti. Me kuskit tehtiin ok päivä, aika lailla omalla tasolla jokainen. Muutama jakso koitui meidän turmioksemme. Erot olivat pieniä ja femmaryppäät näistä parista jaksosta pudotti sijoitusta liikaa. Pääasia että saatiin Suomi takas näihin gameihin ja kaikilla oli kisan aikana suupielet enemmän ylöspäin.
Timo Myöhänen:
Nonstop aiheutti liukkailla jaksoilla alkuun odotetustikin jäykkää ajamista. Ekan kierroksen edetessä ajo onneksi rentoutui. Toiselle kierrokselle keli kuivahti ja jaksot muuttuivat lähes helpoiksi. Viimeisellä kierroksella tehtiin pari ratkaisevaa virhettä häntäpään jaksoilla, mitkä pudottivat sijoitusta loppupisteissä alas. Muuten ajo sujui kaikilta oikein mainiosti ja päivä oli hieno kokemus monen vuoden TDN tauon jälkeen.
Niko Nurmi:
Mahtava reissu. Hienoa oli päästä ensimmäistä kertaa maailmanluokan kisoihin tällaisen porukan kanssa. Nonstop ajoa jännittelin ennen kisaa, mutta se sujui kuitenkin hyvin, koska jaksot oli tehty hyvin selkeiksi ajaa. Ajo alkoi luistaa paremmin toisella kierroksella, kun maasto alkoi hieman kuivaa. Virheitä sattui meille kaikille kuskeille joillain jaksoilla, mutta paikkasimme hienosti tulleita virheitä. Oli kuitenkin nautinnollista ajaa koko kilpailu.
Koko reissun toteutus oli järjestetty hienosti. Kiitos sen järjestäjille. Erikoismaininta Suomen suurelle kannatusjoukolle kilpailupäivänä, jotka tekivät kokemuksesta 10 kertaa siistimmän!
Vesa Ilvessuo, Mainderi/reppuri:
Reppurin homma oli liian helppo, niin jaksojen kuin siirtymien osalta. Olin valmistautunut pahempaan. Porukalla hieno yhteishenki ja kaikki toimi hienosti. Kiitos Jörölle (Jörgen Nylund) siitä, että saatiin joukkue pitkästä aikaa kisoihin. Oli mukava olla mukana.
Staffan Foessell, Joukkueen johtaja:
Monzan kilpailujärjestelyt toimi hienosti. Kisajaksot oli ripoteltu sopivasti ja yleisö löysi paikalle hyvin. Jaksot oli hyvin tehty ja näyttävän näköiset. Meidän (sinisten) jaksot olisi saanut olla reilusti vaikeammat, mutta näinkin on ihan OK. Suomen miesten ajo oli hiukan ailahtelevaa paikoitellen, mutta todella hyviäkin suorituksia tuli kaikille. Suomen sijoitus voisi hyvänä päivänä olla viiden joukossa, mutta silloin ei ole varaa turhiin kömmähdyksiin.
Ensikertalaisen Niko Nurmion pää kesti todella hyvin kisapaineet. Mainderi Vesa Ilvessuo oli tehokas apulainen kuskeille ja koko maajoukkueelle. Suurimpana asiana näen kuitenkin sen, että päästiin osallistumaan MM-kilpailuihin monen vuoden tauon jälkeen. Siitä saadaan varmaan suurimmaksi osaksi kiittää trial-lajipäällikköä Jörgen (Jörö) Nylundia. Jörgenin reissujärjestelyt toimivat paremmin kuin hyvin. Iso kiitos siitä! Toivon mukaan saadaan lähetettyä ensi vuonna myös joukkue Ranskassa pidettäviin joukkue MM-kisoihin. Kiitos kaikille, upea ryhmä.
Trial-lajipäällikkö Nylundilta suuret kiitokset lajiryhmälle sekä kaikille tukijoille ja kannustajille. Erityiskiitos Moottoriliiton Marja Välimäelle lisenssien ja ilmoittautumisten hoitamisesta.