SML:n lajipäivä Aulangolla
Lajipäivä käynnistyi Aulangolla Suomen Moottoriliiton hallituksen puheenjohtaja Tapio Nevalan puheella. Nevala esitteli paikalla olleet SML:n hallituksen jäsenet ja lisäksi Moottoriliiton toimiston työntekijät. Samalla Nevala kertoi, että SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist ei ole paikalla henkilökohtaisten syiden takia.
Avauspuheenvuoron alussa Nevala nosti esiin asian, jossa tärkeänä sanomana oli sääntöjen selväksi tekeminen. Nevala otti esimerkiksi tämän vuoden ongelmat kalenterimuutoksien suhteen kesken kauden ja MXoN-kilpailun valintakriteerien suhteen. Kun kaikilla on säännöt selvillä, niin kyseisiä asioita ei enää tapahdu. Nevala kertoi myös SML:n jäsenmäärän olevan tällä hetkellä noin 20 000, joka on pudonnut noin kymmenellä tuhannella jäsenellä kymmenen vuoden aikana. Lisenssejä on tänä vuonna myönnetty noin 2 300. Määrä on sama kuin viime vuonna.
Nevala kertoi liikennevakuutusasian työllistävän liittoa paljon. Asiaan on käytetty paljon aikaa, mutta Nevala myönsi itsekin, että tuloksia ei ole tälle työlle tullut.
Nevala valotti myös Kymiringin tilannetta ja kertoi SML:n panostaneen rahaa hankkeeseen noin 450 000 euroa. Koko hankkeeseen on laitettu tällä hetkellä rahaa Nevalan mukaan noin 20 miljoonaa euroa.
Strategia
Nevalan puheenvuoron ja vilkkaaksi muuttuneen keskustelun jälkeen siirryttiin käsittelemään SML:n tulevaa strategiaa. SML:n Ville Salonen esitteli strategian pohjana olleen viime vuonna järjestetyn jäsenkyselyn tulokset. Kyselyssä tulivat esiin jäsenten odotukset liittoa kohtaan, hyvin olevat asiat ja kehitettävät asiat. Näissä kyselyissä kehityspuolella nousi vahvasti esiin liikennevakuutusasia ja lisäksi Motti-palvelun toimivuus. Lisäksi vastauksissa tuli yleisesti esiin asia, jossa harrastajat ovat tyytymättömiä SML:n toimintaan ja liitto koetaan kaukaiseksi.
Strategiaan SML:n arvoiksi valikoituivat:
Muutosvalmius ja tiedolla johtaminen
Oikeudenmukaisuus
Avoimuus
Kestävän kehityksen huomioiminen
Turvallinen moottoriurheilu
Eettisesti kestävä urheilu
SML:n toiminnan painopistealueet ovat puolestaan:
Edunvalvonta ja yhteiskuntatoiminta
Harrastetoiminnan kehittäminen ja mahdollistaminen (Racing for Fun)
SML:n organisaation kehittäminen ja selkeä työnjako
Verkkopalveluiden ja viestinnän kehittäminen
Valmennusjärjestelmän kehittäminen
Kestävän kehityksen huomioiminen
Turvallisuus
SML:n toimiston palvelut ja priorisointi
Arvokilpailut ja niiden järjestäminen
Tiedon kerääminen
Strategia herätti myös paljon keskustelua sen esittelyn jälkeen. Yleinen viesti oli se, että strategian täytyy olla tarpeeksi selvä kaikille, jotta se voidaan jalkauttaa kerhoihin. Strategian jälkeen Salonen esitteli nopeasti myös SML:n ja Gradian yhteistyömallia, ennen kuin jokainen laji siirtyi omiin palavereihinsa.