Motocross-säännöt vuodelle 2020 julkaistu
Motocross-lajiryhmä on monta vuotta tehnyt töitä sääntökirjan siistimisen ja kansainvälisten sääntöerojen pienentämisen kanssa. Vuoden 2020 säännöissä ollaan jälleen otettu muutama askel lähemmäksi FIM:n sääntöjä.
Kauden 2020 suurimmat muutokset:
- MX50-luokka muuttuu motocross-liigan luokaksi ja MX50-luokan sääntökirja on kokonaan uusittu
- MX50-luokassa sallitaan sähköpyörät (sallitut sähköpyörät on erikseen lueteltu sääntökirjan liitteessä)
- MX65-luokan yläikärajaa on nostettu vuodella (11 v -> 12 v)
- MX50-, MX65- ja MXC-luokkien runkosääntölinjausta on täsmennetty
- MXJ-luokan yläikärajaa on nostettu kahdella vuodella (18 v -> 20 v)
- MXV45- ja MXV55-luokan yhdistämissääntöä muutettu, jatkossa luokkien yhdistyessä aika-ajo ajetaan luokkakohtaisesti
- Veteraanien joukkuekilpailu muuttuu sekajoukkuekilpailusta kerhojoukkuekilpailuksi
- Lähtöpaikan valmistelemisessa palataan vanhaan sääntöön
- SM-kilpailuissa (SM MXC/A, MX2, MX1) on mahdollisuus käyttää sähköistä kilpailijakokousta
MX50-, MX65- ja MXC-luokkien runko- ja swingisääntömuutos
19.10.2019, lajipäivän yhteydessä esiteltiin täsmennetty sääntötulkinta liittyen MX50-, MX65- ja MXC-luokan moottoripyörien rungon ja swingin muutoksiin. Vanha, olemassa oleva sääntö ei ole siis muuttunut;
”Moottoripyörän runkoon ja takahaarukkaan ei saa tehdä muutoksia, alkuperäisosan saa vaihtaa vain vastaavaan malliin ja merkkiin tarkoitettuun vakio-osaan.”
Lajiryhmä on täsmentänyt sääntölinjausta siten, että kilpailijoilla on mahdollisuus rakentaa moottoripyörä yhdistämällä sekä runko-swingi -yhdistelmä (valmistaja X = FIM Red Licence –kategorian valmistaja), että moottori (valmistaja Y). Tällöin moottoripyörän nimenä on runko-moottori -yhdistelmästä saatava nimi. Mikäli kilpailija haluaa ajaa tällaisella moottoripyörällä kansallisissa kilpailussa kaudella 2020, on moottoripyörä hyväksytettävä ennakkoon, erikseen motocross-lajiryhmällä ennen kilpailuun osallistumista. Kaikki hyväksytyt moottoripyörät saavat lajiryhmältä erillisen - kilpailun katsastuksessa tarkastettavan - SML-tunnisteplommin.
Lajiryhmä suosittelee kaikkia asiasta kiinnostuneita ottamaan mahdollisimman pian yhteyttä lajiryhmään, niin ei tule yllätyksiä kauden ensimmäisessä kilpailussa.