Kullas: ”Ajollisesti kisa jäi harmittamaan”
Brittien mestaruussarja pyörähti käyntiin viikonloppuna Culhamissa ja samalla käynnistyi myös Harri Kullaksen mestaruusjahti. Cad Screens Cresent Yamaha-tiimissä ajava Kullas kaasutteli ensimmäisessä erässä viidenneksi.
- Olin erän alussa neljäntenä, mutta putosin ensimmäisellä kierroksella kuudenneksi. Ajoin tasaista ajoa ja nousin viidenneksi erän puolessa välissä. Koko kärkiviisikko oli erän loppupuolella kuuden sekunnin sisällä, mutta menetin muutaman sekunnin kierroksella ohitettavan kanssa, kun taistelin nelossijasta. Oli hieman liikaa paineita ensimmäiseen kisaerään, kun halusin voittaa. Sen takia kädet olivat tukossa ja ajo hieman ”tiukkaa”, Kullas kertoi.
Toisen erän startti sujui Kullakselta paljon paremmin ja hän oli startin jälkeen toisena.
- Yritin ensimmäisellä kierroksella Searlesta ohi, mutta hän meni kyllä menojaan. Sen jälkeen Gilbert tuli myös minusta ohi. Yritin löytää oman rytmini ja halusin päästä nauttimaan ajamisesta. Erän puolessa välissä Simpson tuli kuitenkin minusta ohi ja putosin neljänneksi. Viimeiset kierrokset minulla oli hyvää taistelua Nichollsin kanssa, joka tuli kovaa vauhtia takaa. Sain kuitenkin pidettyä hänet takanani ja olin neljäs, päivän totaalissa myös neljänneksi sijoittunut Kullas jatkoi.
- Kokonaisuutena päivä oli tuloksellisesti ihan hyvä, mutta ajollisesti jäi vähän harmittamaan. Rata oli todella raskas ja vaikea, täynnä pitkiä spooreja ja reikiä. Nyt suuntaan takaisin harjoittelemaan ja yritetään ensi kerralla paremmin.
Protesti puhutti varikolla
Päivä Culhamissa venähti todella pitkäksi, kun kuljettajat joutuivat odottamaan yhteistuloksia pari tuntia protestin takia. Protestin mukaan Tommy Searle ja Jake Millward oikaisivat ensimmäisessä erässä. Päivän päätteeksi molemmat kuljettajat kutsuttiin tuomariston eteen, kuten myös protestin tehneen Husqvarna-tiimin kuljettaja. Aluksi molemmat saivat viiden sijan rangaistuksen, mutta tuo päätös vedettiin takaisin viiden minuutin kuluttua. Syy tähän oli se, että protestin oli alun perin tehnyt tiimin manageri, eikä kuljettaja.
- Videomateriaalia tilanteesta oli todella monella ihmisellä ja sen pitäisi riittää järjestäjille, eikä protestin tekijällä pitäisi olla mitään merkitystä. Järjestäjien olisi itse pitänyt antaa rangaistus, eikä protestia olisi edes pitänyt tehdä, mutta tämä ongelma on ollut jo vuosia Britannian sarjassa. Harmittaa, kun tietyt kuljettajat saavat aina tehdä tämän kaltaisia asioita, mutta mitään rangaistuksia ei tule. Liiton ja promoottorin pitäisi tehdä parempaa työtä, kun säännöt ovat sääntöjä. Searle ansaitsi voittonsa hyvällä ajolla, enkä missään nimessä halua hyötyä sijoituksia tuollaisen asian vuoksi. Mutta tämä ongelma on ollut sarjassa jo vuosia ja todella monet ovat väsyneet toimintaan, niin siksi se harmittaa.
- Ollaan itse positiivisia ja yritetään voittaa reilulla ajolla seuraavat kisat, Kullas päätti.