- Motocrossin lajisääntöjä on päivitetty jonkin verran, mutta ennen kaikkea selkeytetty ja ”siistitty”. Sääntöjä on myös yhtenäistetty eri luokkien välillä.
- Heiluvan keltaisen lipun ja ensiapulipun (valkoinen pohja, punainen rasti) noudattamatta jättämisestä seuraa automaattisesti kymmenen sijan heikennys tulokseen. Rangaistus koskee aika-ajoa ja kilpaeriä. Myös muut rangaistukset ovat mahdollisia.
Kansainvälisissä kilpailuissa (EM, MM) ensiapulipun vaikutusalue päättyy onnettomuuskohtaan, mutta Suomessa vaikutusalue on sama kuin keltaisella lipulla, eli kahden lippupisteen / ratatuomaripisteen välinen alue.
- Kuljettajien on käytettävä rinta- ja selkäsuojaa. Sääntö pohjautuu Euroopan mestaruussarjoissa voimassa olevaan käytäntöön. Kilpailunjärjestäjät tarkistavat kuljettajien varustuksen lähtökarsinassa ennen jokaista ajoa.
- Kilpailujen melunmittaukseen kiinnitetään erityistä huomiota. Melurajojen noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää. Melunmittaus tulee tapahtua kaikilla kilpailupaikkakunnilla tasalaatuisesti ja oikeudenmukaisesti. SM-osakilpailuissa suoritetaan myös jälkimelunmittausta, jolloin toisten erien jälkeen vähintään erän kolme ensimmäistä pyörää otetaan välittömästi maaliintulon jälkeen melunmittaukseen. Myös muut melunmittaukset ovat mahdollisia.
- ATV-luokalle on ilmoittautunut neljä, eli riittävä määrä, SM-osakilpailun järjestäjää: Siilinjärven Vesa, Ylä-Savon Moottorikerho, Karkkilan Moottorikerho ja Heinolan Moottorikerho.
- Sivuvaunuluokalle on ilmoittautunut kaksi SM-osakilpailun järjestäjää: Ylä-Savon Moottorikerho ja Sipoon Moottorikerho. Kahta osakilpailujärjestäjää kaivataan vielä.
- ”Pohjoisen Kierroksella” on vain yksi kilpailunjärjestäjä: Polar Cross Moottorikerho. Kyseessä on MX-liigan osakilpailu. Pohjoisen Kierrokselle kaivataan lisää järjestäjiä.
- Ajajalisenssikoulutusmateriaali on päivitetty.
- Keltainen vilkkuvalo sallitaan käytettäväksi radoilla. Valo ei korvaa keltaista lippua, vaan toimii lisähuomion tuojana. Tällä hetkellä lajiryhmän tiedossa on, että vilkkuvalo on käytössä Torniossa sekä muutamilla sisäradoilla.
- Kilpailupaikkojen varikoilla tulee olla ratakilvet, jotta kilpailu voidaan järjestää. Kilvet voi teettää itse tai tilata Suomen Moottoriliiton nettisivuilta turvallisuus-osiosta, jossa ne löytyvät "MX-Safety Ratakilvet" -nimellä.
- SM-sarjan promoottorina jatkaa toista kautta Marko Panula yrityksensä MJP Events kautta. SM-sarjan pääyhteistyökumppanina toimii Motonet.
- MX-liigan promoottorina kaksi vuotta yrityksensä 81 Media Finland kautta toiminut Marko Vihriä ei jatka MX-liigan promoottorina kaudella 2016. Uutta promoottoria ei ole nimetty. Vihriä toimii lajiryhmässä MX-liigan yhteyshenkilönä.
- Lajiryhmän erityiset kehitystavoitteet liittyvät tällä kaudella ratojen turvallisuuden lisäämiseen sekä keskinopeuksien alentamiseen.
- Lajiryhmä kokoontuu usean kerran vielä tämän vuoden aikana. Isompi kokous on vuorossa lokakuun alussa, jolloin lajiryhmä käy läpi kilpailukautta 2016, pohtii sääntömuutoksia sekä laatii kilpailukalenterin 2017.
- Lajiryhmä muuttuu kaudelle 2017. Lajipäällikkö vaihtuu, kuten osa jäsenistäkin. Lajiryhmään mukaan haluavia kannustetaan ottamaan yhteyttä lajiryhmään, jotta lajiryhmä on täydessä valmiudessaan vuoden vaihtuessa ja jotta uudet jäsenet saavat aikaa ”opetella” lajiryhmätoimintaa nykyisen ryhmän mukana.
- Kilpailunjärjestäjien infotilaisuuden materiaali on julkaistu Suomen Moottoriliiton nettisivulla motocrossin lajiryhmän osiossa:
- Kilpailunjärjestäjien infotilaisuus järjestettiin Valo-talossa Helsingin Pasilassa lauantaina 2. huhtikuuta. Paikalla oli lajiryhmän jäsenten lisäksi useiden kerhojen edustajia, yhteensä nelisenkymmentä henkilöä.