Kangasalla tiivistempoinen kilpailu

Enduron SM-sarja jatkuu lauantaina Kangasalla ja luvassa on todella tiivistempoinen kilpailu, jossa maastokoeaikaa kertyy runsaasti.

Enduron kauden toinen SM-osakilpailu kaasutellaan lauantaina Kangasalla. Kilpailu tulee noudattelemaan pitkälle parin vuoden takaisen talvienduron reittiä, jossa kierroksella on luvassa kolme maastokoketta ja myös maastosiirtymää.

Kilpailu käynnistyy liikkeelle aamulla jo 8:30, jolloin reitille starttaa A, B- ja V40-luokat. Nämä luokat ajavat kolme täyttä kierrosta, eli yhdeksän maastokoetta. Kun edellä mainitut luokat starttaavat kolmannelle kierrokselle, heidän peräänsä lähtee kilpailun loput kisaluokat. Kun A, B- ja V40-luokat saapuvat kolmannen kierroksen jälkeen maaliin, lähtevät naiset, classic, C, V50- ja V60-luokkien kuljettajat omalle toiselle kierrokselleen. Nämä luokat eivät kuitenkaan lähde kierroksen alussa olevalle pitkälle maastosiirtymällä, eivätkä aja myöskään kierroksen ensimmäistä maastokoetta. Sen sijaan heidät ohjataan suoraan kierroksen toiselle maastokokeelle. Tämän jälkeen luokat ajavat normaaliin tyyliin kierroksen viimeisen maastokokeen ja saapuvat sen jälkeen maaliin. Näin ollen iltapäivän luokat ajavat viisi maastokoetta. Ennakkoarvioiden mukaan maastokoeaikaa on kuitenkin luvassa myös heille runsaasti, lähes puolitoista tuntia.

Alustavien tietojen mukaan naisten SM-luokan piti ajaa kaksi täyttä kierrosta, mutta aikataulujen takia tämä ei ole mahdollista. Järjestäjät tarjoavatkin naisille tästä hyvityksenä lounaan kisapaikalla.

Reittikuvaus

Kilpailukeskuksesta lähdetään suoraan noin kahdeksan minuutin jouheaan lumispooriosuuteen Kallion teollisuusalueen ympäri. Kilometrin tiesiirtymän jälkeen puikataan uudelleen noin kahdeksan minuutin metsälenkille. Välillä lyhyt pätkä tietä ja sitten vielä kuuden minuutin metsäspoorilämmittely ennen ensimmäistä maastokoetta.

Maastokoe  1:  Hirvikumpu (7.9 km)

Ensin ajetaan lyhyehkö hidas metsäkieputtelu, jonka jälkeen päästään selkeämmälle metsäspoorille. Maastokokeella vaihtelevat vauhdikkaammat ja hitaammat metsäosuudet sekä peltojaksot, joten rytminvaihdoksia on kosolti. Loppuhuipennuksena vielä lyhyt vähän teknisempi spooripyöritys.

Maastokokeen jälkeen ajetaan hyvin lyhyt tiesiirtymä, jonka jälkeen on välitankkausmahdollisuus. Tästä suunnataan jälleen metsäspooriin kohti seuraavaa maastokoetta. Ajoaika toisen maastokokeen lähtöön on reilu varttitunti.

Maastokoe 2: Tehotankki (8.3 km)

Kilpailun pisin maastokoe on tuttu aiemmilta vuosilta muutamilla virkistävillä muutoksilla höystettynä. Maastokoe sisältää selkeää polkua ja muutamia helppoja kalliokinkamia. Välillä poiketaan mäntymetsäisessä lukossa ja rinteessä. Lumenkaatopaikan jälkeen on vielä teknisempi loppurutistus ennen maalia.

Maastokokeelta 2 siirrytään lyhyen noin kahden minuutin metsä- ja tiesiirtymän jälkeen kolmannen maastokokeen lähtöön.

Maastokoe 3:  Lentola  (3.9 km)

Kierroksen viimeinen maastokoe on niin ikään tuttu aiemmilta vuosilta. Muutamia muutoksia on kuitenkin tehty. Kilpailun lyhyin maastokoe on vauhdikasta lumispooria alusta loppuun, välille mahtuu pieni mäki ja myös liukas kallio saattaa näyttäytyä sähkölinjan alla.

Siirtymä kilpailukeskukseen kulkee tietä pitkin kauppakeskuksen kautta poiketen välillä vielä pienelle spooriosuudelle ennen kuin kurvataan huoltoon/maaliin.

Huom! Iltapäivän luokkien kuljettajat ajavat toisella kierroksella lyhennetyn kierroksen. Heiltä jää silloin pois ns. koillisen lenkki, joten kuljettajat kurvaavat suoraan Vatialantieltä Maastokokeen 2 lähtöön.

Järjestäjät pyytävät kaikki kilpailun kuljettajia tutustumaan kuljettajakirjeeseen, jossa tärkeää tietoa kaikille kisan kuljettajille.