JÄLKIPYYKKI: EXTREME CROSS COUNTRY ON TOIMIVA KONSEPTI

Teksti
Kuva
Heidi Koivunen

Espoossa 14.6 ajetussa Silverskin Extreme Cross Country Rodeossa kokeiltiin rohkeasti lajille vieraita asioita: Cross-Countrya partioajona, valinnaisia reittivaihtoehtoja, eri reittien videoennakkoja, rakennettuja extreme-esteitä, tavallista haastavampaa ja pidempää reittiä sekä kolmen tunnin ajoaikaa.

Kuljettajat vaikuttivat kilpailun jälkeen tyytyväisiltä. Myös Red Bull Romaniacs veteraani Janne Porvari arvosti kilpailua.

– Pirun hieno kisa. Ei ollut sitä pelkkää hiekkapatin hakkaamista, mitä kisat nyt usein ovat. Tykkäsin hulluna. Kilpailu ei ollut helppo missään nimessä, mutta kyllä sinne joku vielä haastavampi paikka mahtuisi, kunhan olisi valinnainen muiden extremeiden tapaan.

Myös Moottoriliiton virallisena valvojana toiminut Jari Kakko piti näkemästään:

– Oikeasti todella hyvä kilpailu, erilainen ja riittävän raskas.

Kehitettävääkin toki löytyy. Jatkossa Kakko kiinnittäisi huomiota kilpailun seurattavuuteen.

– Kilpailua olisi helpompi seurata, jos esimerkiksi numeroista selviäisi kuka on kenenkin pari. Kiinteät numerot sekoittavat partioajossa pakkaa. Lisäksi useat partiot ajoivat ikään kuin omaa kilpailuaan erillään toisista.

Tulevaisuutta silmälläpitäen Kakko ehdottaa parien välisiä tunnisteita sekä kuulutusta kilpailualueelle.

Kilpailun pääsponsori Silverskin Information Securityn toimitusjohtaja Mikko S. Niemelä ajoi itse kilpailun harrasteluokassa ja seuraili tyytyväisenä iltapäivän kilpailua.

– Sponsorin kannalta Extreme Cross Country on mielenkiintoinen pelinavaus. Motocrosshyppyjä, kivikkoa ja extreme-esteitä - tapahtumassa riittää mielenkiintoista seurattavaa myös lajiin vihkiytymättömille.

Extreme rata on kaikille auki!

Espoon moottorikerho jättää suurimman osan Silverskin Extreme Cross Country Rodeon reitistä auki harjoittelua varten. Auki olevaan osaan jää mm. YPR yleisö -extreme, Daytonan mäki sekä Team Örthen Neppande häst.

– Nyt kaikki voivat käydä rauhassa hiomassa ajotekniikkaansa ilman kilpailun luomaa painetta ja keskittyä paikkoihin, jotka vaativat harjoittelua, kertoo kilpailunjohtaja Vicke Ruokolahti.

Extreme rata sisältyy normaaliin ratamaksuun.