Remes lähtee ensimmäistä kertaa urallaan kauteen maailmanmestarina. Luokkana pysyy tuttu E1, missä Remes jatkaa TM-tehtaan riveissä 250-kuutioisella nelitahtisella.
Ennalta kova haastaja on espanjalainen Ivan Cervantes, joka nelinkertaisena maailmanmestarina tietää, miten voittaa. 34-vuotiaana Cervantes on selkeästi koko sarjan kokeneimpia ajajia, ja ensimmäisen MM-mitalinsakin hän ajoi jo vuonna 2003. Ensimmäinen maailmanmestaruus irtosi vuonna 2005 ja hän puolusti E1-titteliään menestyksellä seuraavalla kaudella. 2007 tuli E3:n mestaruus, kuten myös vuonna 2009.
Mestaruuksien lisäksi Cervantes on ajanut seitsemän muuta MM-mitalia. Edellisen kerran nykyinen KTM-kuljettaja oli mitaleilla kaudella 2014, jolloin hän oli E3-luokassa toinen. Pari edellistä kautta ovat menneet loukkaantumisten merkeissä, ja viime kausi meni täysin pilalle Cervantesin oltua sivussa yli puolet kaudesta ja jäätyä pisteissä 15:ksi.
Edellisen kerran Cervanters kilpaili pikkuluokassa kaudella 2008, jolloin hän voitti MM-hopeaa.
Viime vuonna 30 vuotta täyttänyt Remes on myös E1-luokan ikäkonkari. Alla on 17 MM-osakilpailuvoittoa. Muita podium-sijoja Remes on kuitannut 45 kappaletta. Viime kauden kruunasi uran ensimmäinen maailmanmestaruus, ja Remes teki todella vakuuttavaa jälkeä. Ennen kaikkea hän kukisti todella menestyneen Christophe Nambotinin. Vaikka ranskalainen kärsi polvivammasta, oli Remes huikeassa vedossa. Tänä vuonna ”Nambo” kilpailee E2:ssa.
Maailmanmestaruuden ohella Remes on ajanut neljä muuta MM-mitalia. Hän on kilpaillut koko uransa E1-luokassa.
Remes ja Cervantes saavat MM-sarjassa vastaansa useita nuoria kuljettajia. Ruotsin Mikael Persson lähtee kauteen Youth Cup 125cc -mestarina. Britti Jamie McCanney tuo E1-luokkaan juniorimestarin otteita. Daniel McCanney ajoi viime vuonna E1-luokan neloseksi, ja hän jatkaa luokassa menestyksen jahtia.
Motocrossin puolelta sarjaan liittyvät britti Nathan Watson ja itävaltalainen Pascal Rauchenecker.
Kokemusta omaa E1:ssä ranskalainen Anthony Boissiere.
Enduro Junior suomalaisittain
Marokossa suomalaisvärejä puolustaa Remeksen ohella TM:n satulaan hypännyt Henric Stigell, joka omaa vain hieman kokemusta MM-sarjasta. Koko kevään Remeksen kanssa harjoitellut motocrossin Suomen mestari suuntaa junoreiden MM-sarjaan luokassa Enduro Junior.
Tulokaskuljettajan statuksella juniorimenestystä lähtee hakemaan myös Joni Kaivolainen, joka on harjoitellut kevään Italian suunnalla Beta-tiimin alaisuudessa.
Ranskalaissuomalainen KTM-pilotti Mika Barnes kilpailee tänä vuonna Suomenlipun alla, ja myös hän on ilmoittautunut Marokon-osakilpailuihin.
Euroopan puolisissa osakilpailuissa nähtäneen tänä vuonna muitakin suomalaisjunioreita. Suomen ja Ruotsin osakilpailut houkuttelevat puolestaan viivalle sinivalkoisia edustajia myös muihin luokkiin. Heinolassa kilpaillaan 10.-12. kesäkuuta.
Junioreiden kasvatusta
Remes on siis ainoa suomalainen niin sanotuissa pääluokissa, kun vielä viime kaudella E3-luokan MM-pronssia ajanut Matti Seistola lopetti kilpauransa. Kaukana ovat ne vuodet, jolloin suomalaisia oli MM-sarjassa runsaasti ja he miehittivät tehdastiimipaikkoja ja ajoivat MM-mitaleja liukuhihnalta.
EJ-luokassa on kuitenkin tänä vuonna varsin kovaa pöhinää suomalaisittain, joten kenties tulevaisuudessa pääluokissakin on useampia suomalaisia.
Sanna Kärkkäisen on määrä hakea tänä vuonna menestystä naisten MM-sarjasta, kun hän ajoi viime vuonna Euroopan mestariksi. Kärkkäinen parantelee vielä itseään loukkaantumisen jäljiltä, mutta siinä mielessä on hänen onnensa se, että naisten MM-kausi käynnistyy vasta Heinolassa kesäkuussa.
Yleiskilpailun paluu
Enduron MM-sarja kamppaillaan tänä vuonna jälleen myös yleiskilpailun mestaruudesta. E1-, E2- ja E3-luokkien kuljettajat keräävät pisteitä oman luokkansa lisäksi EnduroGP-luokassa.
MM-avaus perjantaina
MM-kausi käynnistyy Marokon Agadirissa perjantaina ajettavalla supertestillä, jonka tulokset huomioidaan lauantain varsinaisessa osakilpailussa. Sunnuntaina on vuorossa kauden toinen osakilpailu.
Viikonlopun kumpanakin päivänä ajetaan useaan kertaan kolmea maastokoetta, eli crossitestiä, endurotestiä ja extremetestiä.