Jere Haavisto ajoi eräsijat kaksi ja yksi EMX150-luokassa Hollannissa.
Kuva
Haavisto
Honda Europe järjestää mediakoulutuksen
Vielä viime viikolla kovin moni ei tiennyt, kuka 15-vuotias Jere Haavisto on. Kun hän voitti viikonloppuna EMX150-luokan EM-avauksen, ei ykkössija nostanut häntä otsikoihin. Haavisto noteerattiin muun muassa Ilta-Sanomissa, Ylessä ja Radion Novassa, kun Tampereen Motocrossin kuljettaja kiroili suomeksi Youthstreamin englanninkielisessä suorassa lähetyksessä. Moni media ja keskustelupalstan kirjoittaja tarttui Haaviston haastatteluun, joka on katsottu YouTubessa jo yli 60 000 kertaa.
Kahdeksasluokkalainen Haavisto on saanut kuulla asiasta luokkatovereiltaan sekä monelta tutultaan. Nuorukainen ei ole kuitenkaan ottanut itseensä.
- Kiroilemisen olisi voinut jättää väliin. Nyt meni kuitenkin näin ja jatkossa sitten paremmin. Onhan se tietenkin hyvä saada näkyvyyttä, muttei kiroileminen kuulu tapoihini, Haavisto kertoo.
Videolla kuuluu, kuinka Manninen Bros -tiimipomo Kusti Manninen ohjeistaa Haavistoa taustalla. Ohjeet eivät kuitenkaan aivan tavoittaneet nuorta kuljettajaa.
- Kusti huuteli, mitä minun pitäisi sanoa. En muistanut sitä enkä kuullut kunnolla. Sitä minä aloin selittää Kustille ja siinä lipsahti se kirosana.
- Koitan olla ensi kerralla parempi. En aio jättää kisoja voittamatta haastattelutilanteiden takia.
Mediakäyttäytymistä harjoiteltava
Kusti Manninen naureskelee jo Haaviston haastattelulle, ja kaksikko on käynyt tilannetta läpi. Manninen ei pidä kiroilua hyvien tapojen mukaisena, mutta toivoo, ettei asiasta nouse sen suurempaa kohua.
- Jere on sellainen kaveri, joka syö, nukkuu ja ajaa crossia. Ei hän tästä välitä, vaikka ”soraääniä” haastattelusta onkin jo kuulunut, Manninen juttelee.
- Mutta kyllä tiimikuskimme tietävät, että haastatteluja pitää osata antaa ja englantia pitää osata.
Manninen kertoo myös, että tiimi harjoitteli haastatteluja ennen kilpailua. Tilanteet eivät ole kuitenkaan vielä mitenkään luonnollisia nuorille ajajille. Myös Euroopan Hondalla herättiin tilanteeseen ja seuraavan EM-osakilpailun yhteyteen onkin lisätty kaikille EMX150-luokan kuljettajille mediakoulutusta.
- Live-lähetys tuli tässä kyseisessä haastattelussa yllätyksenä Jerelle. Hän ja muutkin kuljettajat olivat jo antaneet monta muuta haastattelua ja harjoitelleet niitä, mutta niissä ei ollut kyse suorasta lähetyksestä. Ne saatiin otettua monta kertaa uudestaan, ja Jere luuli, että nyt on menossa samanlainen tilanne.
- Teimme videohaastattelun myös siten, että näytimme kameran vieressä kannettavalta tietokoneelta lauseet. Silloin puhe oli kuitenkin ”robottia”, joten sekään ei ollut hyvä.
Mannisen mukaan esimerkiksi Haaviston tiimitoveri Matias Murto lausui yhden haastattelutilanteen hienosti ”suoraa tykittäen”. Murto oli päättänyt jo etukäteen, mitä sanoo ja sen hän myös kertoi. Niinkin voi toimia.
- Olimme jutelleet jätkien kanssa, mitä sanoa, jos kysytään vaikka kisan kulusta. Silloin voi kertoa, mitä mietti ennen lähtöä, miten startti sujui, tuliko tehtyä ohituksia vai ei, tuliko virheitä vai ei, ja miltä tuntui ajaa maaliin. Yksinkertaisia asioita, muttei aina niin helppo sanoa kameralle.
Sekuntiaikataulu
Mannisen mukaan EM- ja MM-osakilpailussa on hyvin tarkat toimintatavat moneen asiaan. Youthstream ohjaa toimintaa ja live-lähetykset sanelevat monta asiaa.
- Voittaja haastatellaan välittömästi maaliintulon jälkeen. Hänet pysäytetään heti, ja silloin pitää pystyä antamaan ensimmäiset kommentit kameralle. Sen jälkeen on 60 sekuntia aikaa antaa pyörä pois, ottaa kypärä päästä, pestä kasvot, vaihtaa ajopaita ja olla valmiina jatkohaastattelulle tai siirtymään palkintokorokkeelle, Manninen kertoo esimerkin aikataulutuksesta.
Manninen ei itsekään päässyt toimimaan Valkenswaardissa aivan vapautuneesta. Haaviston isä joutui jättämään matkan väliin akillesjännevamman takia, joten Manninen hyppäsi mekaanikon puuhiin. Suomen Honda-maahantuojan Patrick Manner tarjosi myös apuaan.
Honda kutsui testeihin Iso-Britanniaan
Honda Europe kutsui seitsemän EMX150-luokan kuljettajaa huippu-urheilun tutkimuskeskukseen tarkkoihin kuntotesteihin seuraavan EM-osakilpailun yhteydessä. Hondan MM-sarjan tiimin kuljettajat ovat keskuksen ”oppilaita” ja nyt myös juniorit pääsevät kokemaan vastaavaa.
- On todella hienoa, että kaikki tiimimme kuljettajat, Haavisto, Murto ja Tatu Junnolla, on kutsuttu tutkimuskeskukseen. Heidän kuntoaan testataan eri tavoin, minkä lisäksi heille laaditaan treeniohjelma, Manninen iloitsee.
EMX150-luokan toinen EM-osakilpailu ajetaan Iso-Britannian Matterley Basinissa MXGP- ja MX2-luokkien MM-sarjan yhteydessä 24.-25. toukokuuta.