Sylinterin pinnoite puhki
20.1.2013 - 12:28
|
Tuli avattua KX250 yläkerta lähinnä männän kunnon tarkastusta varten. Harmiksi huomasin pinnoitteen kuluneen puhki aivan sylinterin helmasta suoraan imuaukon alapuolelta n. 1cm leveydeltä. Muualta pinnoite kaikin puolin vielä ehjä. Voiko tuolla vielä ajaa vai meneekö pahemmaksi ?
Toinen kysymys että saako kylmällä n. 5 celsiusta olla kiertokangessa yhtään pystyttäis väljää ? Sormilla nosteltaessa edestakaisin tuntuu pienenpieni napse jota ei kuitenkaan silmällä huomaa ?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Vaarana on että se murenee lisää.Itsellä tosin oli cr Hondassa pakoaukon kannas poikki pinnotteesta ja siitä
otettiin pari sadasosaa halkeaman kohdalta pois,ajoin männällä 40h ja jättihän se mäntään pienen jäljen,mutta ei haitannut toimintaa.
Ja sehän on sellasesa paikassa ettei osu männänrenkaisiin männän tullesa alas?..anna mennä vaan,kiertokangessa on mullakin crf.ssä pieni välys.
Minkä vuotinen kx se on? meinaan kannattaa miettiä sitä että jos pinnoitus on n.400e kampiakseli n.300e
mäntä n.130e ja muut hilppeet päälle,niin äkkiä tonnin remppa.
Mä lopetin cr.n murehtimisen ja ajoin vaan,myin sen ja vieläkin kuulemma toimii :)
Pyörä vm.1999. Suizamanilta löytyy hyllystä vm.2002 pinnoitettu sylinteri ja vaihtosylinterin kanssa hintaa ilmeisesti se 260€ = pinnoitustyön hinta.
En tiedä sitten sopivuudesta kun ainakin pakoaukon säätimissä on jotain eroja 99-02 välillä ?
Ei ota männänrenkaisiin vaan kuluma on aivan sylinterin alareunassa ja n.1cm. leveydeltä.
Kävin lämmittämässä kampikammiota puhaltimella ja kun kiertokangen vetää nyt toiseen laitaan ja sitten nostelee ylös-alas niin ei välystä tunnu.
Edellinen omistaja vaihtanut petilaakerit ja männän ja ne vielä hyvässä kunnossa.
Pinnoittamisen taidan teetättää samalla kun on männän vaihdon aika.
Minkä aikaa Suizamanilla kestää kun sylinteri takaisin asiakkaalla ? Sylinterihän lähtee heiltä Hollantiin pinnoitukseen.
Ei kuulosta vaaralliselta kun ilmeisesti harrastemopo kyseessä. Väljä mäntä päässyt aikanaan keikkumaan ja syönyt pinnan puhki. Oma jos olisi mittaisin pytyn ja laittaisin jonkun satkun isomman männän siihen(vertex,prox) Isomman männän helmapaine jakaantuu suuremmalle alalle. Sillä kohalla helmaa vaikka olisi reikä niin hyvinhän se pelaisi.
Suitzamanin pinnoitukselle pisteet tulee samalla täältä.
Kellään kokemusta kauanko sylinteri matkalla jos laittaa Suitzamanille ? Pistin kyllä liikkeeseenkin kyselyä ja saanen vastauksen aikanaan kun taas arki koittaa.
Kiitokset vastauksista.
Aikanaan kun laitto pytyn eurooppaan muita kautta ei päässy ajamaan koko kesänä. Kai tuo tavaran toimittaja on ainut joka asian pystyy arvioimaan.
Kyllä vaan.Alle kaksi kuukautta meni.Suizamanilla ne suunnilleen tietää ajan,milloin palautuu.
Hyvä tuli cr.n sylinteristä.Kannatan Suizamania.
terv.Timppa
Niin tarkkaan kuin vaan digitönärillä pystyin mittaamaan sylinteriä ja kaiken lisäksi helmapuolelta niin halkaisia pitkittäis suunnassa rikkoutuneen pinnan vierestä 66,46-66,47.
Mahdollisuus olisi ollut kyllä vielä mitata töissä sylinterin mittalaitteellakin pakoaukon yläpuolinen ristikkäishalkaisija mutta kun puristukset ja tehot ja ennen kaikkea pinta tallella niin päädyin tilaamaan 2 satkua std mäntää suuremman tilalle.
Näillä mennään toistaiseksi. Kiitokset vielä kerran.
Mäntä + neulalaakeri vaihdettu ja tyhjäkäynti parani oleellisesti joten kaitpa se entinen mäntä oli jo parhaat päivänsä jo nähny tosin uusi 2 satkua suurempi.
Kiertokangen tutkin vielä todella tarkkaan ettei aiheuta harmaita myöhemmässä vaiheessa ja luulisin että "välys" oli kokemattoman tulkitsijan väärinkäsitystä sillä jos kanki vähänkin pääsee heilumaan sivusuunnassa ylös-alas nosteltaessa niin helposti saa "välyksen tunteen".
Mittasin myös sivuttaisvälyksen ja sinne sai mahtumaan just ja just 0,02" liuskan eli 0,52mm.
Clymerin opas antaa ohjearvoksi uudelle 0,42-0,55mm ja hylky 0,7mm joten kunnossa on senkin puitteissa.
Se miksi kovapinnoite on kulunut imuaukon alapuolelta, niin syyksi epäilen vahvasti useasta kohtaa murtunutta imukaulaa josta on päässyt kaikenlaista sisään.
Tämän vaihdoin myös uuteen ja luulisi nyt pääsevän normi männänvaihtovälin turvallisin mielin eteenpäin,tosin seuraavalla männänvaihtokerralla on auttamatta pinnoitus edessä...
Tänne olen itse lähettänyt sylinterin pari kertaa.
http://en.powerseal.nl/
Tullut kuin uutena takaisin, hyvää työtä ja palvelu on pelannut.
Olisko ollut joku vajaan kuukauden juttu kokonaisuudessaan, paljon tietty kiinni siitä millaisena pakettina tuonne sylinterin postittaa. Sylinterin pinnoituksen/korjauksen hinnat löytyvät tuolta sivuilta hyvin ja postista saa tiedon paljonko postikulut. Suht helppo laskea hinta tuolle korjaukselle.
Powersealille ääni myös täältä http://tos-service.net/tuotteet/vaihto-sylinterit/
Omasta yz125:sta oli pinnoite kulunut pois parin millin matkalta imuaukon yläpuolelta. Syy: muuan Namura mäntä jossa männänrenkaiden katkoskohta on imuaukon keskellä. Ei kai kaikissa männissä ole näin? Niin ja minkähintaista tuo pinnoittelu nykyään on?
Sulla on varmaan ollu väärän mallinen mäntä. Normaalisti renkaiden katkos aina ehjällä kohdin sylinteriä ei ikinä aukon kohdalla.
Pinnoituksen hinta näytti olevan tuolla TOS-Servicellä 238€ tuon kokoselle sylinterille.