kampiakselin ja runkolaakereiden vaihto

Laitetaanko runko laakerit ensin lohkoihin vai kampiakseliin?

Foorumit

Lämpösiin lohkoihin, pakastinkylmät laakerit ja pohjaan

Yes, mikähän tässä nyt on se juttu, kun joka toinen sanoo lohkoihin ja joka toinen kampuralle??
Kampuralle ensin laittavat perustelivat tapansa sillä, että akselille on tiukempi sovite. lohkoihin laittavat taas sillä, että menee varmasti laakeri pohjaan. Kyseessä on siis 65cc rm/kx.

Jos ne akseliin ensin kasaa menevät vinoon lohkoihin/jäävät nakeliin eivätkä kestä

Kun on kaksi totuutta, pitää käyttää järkeä sovittimena.

Kaksi pääsääntöä:
1) Laakerit on saatava pohjaan eli niille suunnitelluille paikoille sekä lohkoissa että kampiakselissa
2) Mitään voimia ei saa päästää kuulien läpi ts. ei saa naputella tai puristaa niin, että kuula joutuu välittämään voiman. Jos laakeri ei mene lohkoon, EI saa naputella tai puristaa sisäkehää. Jos laakeri ei mene akseliin, ei saa naputtaa tai puristaa ulkokehää.

Kampiakselin ja laakerin sovite voi olla niin tiukka, ettei laakeri mene "kiltisti" paikalleen akseliin vaan sitä joudutaan houkuttelemaan vaikkapa naputtelemalla. Laakerin ja akselin lämpölaajenemiskerroin on kutakuinkin sama, joten jos lämpöä käyttää, on toimittava nopeasti eli laakeri vaikkapa kiehuvalla vedellä kuumaksi ja sitten kosmisella nopeudella kampiakseliin ennenkuin lämpötilat akselin ja laakerin välillä tasoittuvat. Jos akselin sovite on tiukka, ja laakeri on jo valmiiksi laitettu lohkoon, joudutaan akseli puristamaan tai naputtamaan paikalleen ja tällöin voimat kulkevat kuulien läpi. Tästä syystä laakeria ei pitäisi laittaa valmiiksi lohkoon sillä puolella, jossa akselisovite on tiukka. Monissa moottoreissa toisella puolella on akselisovite tiukka ja toisella puolella löysempi. Tämä antaa vihjeen siitä, että tiukalla puolella laakeri laitetaan ensin akseliin ja sitten koko paketti lohkoon. Löysällä puolella laakeri valmiiksi lohkoon ja sitten lohko paikalleen.

Jos laakeri on valmiiksi akselissa, tulee eteen tuo Jukan mainitsema murhe laakerin saamisesta varmasti lohkon pohjaan ja vieläpä suorassa asennossa. Lohko kunnolla lämpimäksi ja hyvin huolellisesti suunnaten akseli paikalleen. Tuntuu hullulta sanoa, mutta varmista ehdottomasti, että laakeripesä on kunnolla puhdas ja ettei vahingossakaan pesän reunoilta pääse höylääntymään metallimuruja pesän pohjalle.

Merkkiä tuntematta yleisohjeena:
* kokeile, onko laakerin ja akselin välinen sovite erilailla tiukka eri puolilla
* laita tiukalle puolelle laakeri akseliin paikalleen. Jos sovite on tosi tiukka, käytä lämpöä. Älä anna voimien kulkea kuulien läpi.
* laita löysälle puolelle laakeri lohkoon. Lämmitä lohko. Jos naputtelet laakeria lohkoon, naputtele ulkokehää, ei kuulien läpi.
* löysän puolen lohko paikalleen
* kampiakseli ei saa asennuksen jälkeen yhtään ahdistaa. Ei pidä ajatella, että se ajossa asettuu. Sen se kyllä tekee, mutta aiheutetaan tarpeettomia kärsimyksiä. Jokin ei ole paikallaan, jos pyörintä on nihkeää. Testaa pyöriminen ennenkuin asennat stefoja.

Koskaan ei voi korostaa riittävästi sitä, että tehtaan antamat ohjeet ovat se tie, jota kannattaa kulkea. Lue siis manuaali. Netissä ja keskusteluissa on enemmän virheitä kuin kirjoissa. Älä siis usko tätäkään ohjetta!

Hyvää tietoa tuosta laakerin asennuksesta. Olen itse miettinyt samoja juttuja kun laakereita kampiakselille laittaa.

Nyt alkaa ymmärtää miksi Puchin ja Tomoksen mopomoottoreissa on se kasattava heikohko L17 laakeri kampiakselilla..:)

OK! Kone kasassa, kiitos vastanneille! Paras ohje oli tuo Harrin järjen käyttö sovittimena, se toimi. +oikeat työkalut (skf )

Ps. Osaisko joku vielä selittää miksi kytkimen puolen stefan edessä on kyseissä moottorissa huuli, eli stefa laitetaan kampikammion kautta laakerin alle.