Kawsaki KXF 250 2011 ei käy
Moro!
Ongelmana siis että yllä olevaan pyörään on tehty juuri koneremppaa, jonka jälkeen lähti käymään erittäin hienosti neljännellä polkasulla, tehot oli niinku pitääki ja kävi erittäin siististi. Pyörällä takana tunteja reilu 40, ja oli auki sen takia kun vaihteensiirtäjä sai kipeitä ja vääntyi. Rempassa tuli sitten samalla uusittua mäntä ja tarkisteluta koko kone läpi eli kaikki pitäis olla täysin kunnossa koneen osalta. Ongelma ilmeni toisella kerralla kun pyörää lyötiin kylmänä käymään, kävi ensin minuutin kaksi erittäin siististi ja senjälkeen sammui eikä enää sanonut mitään käyntiinlähtöön viittaavaa.
Nyt on tossa etsitty että missä voisi olla häikkää, tulppa on ok, venttiilit ja jako tarkistettu ja olivat ok, liittimet ja johdot ok, imupuolella ei näyttäisi olevan mitään häikkää ja alkaa pikkuhiljaa ideat loppua. Eli varsinainen kysymys, onko näissä ruiskuissa/sytytyksessä/ohjainbokseissa tms. joku herkkä paikka tai yleinen lapsentauti josta vikaa voitais koittaa hakea, seuraavana tarkotus ajaa liikkeeseen ja kattoa antaako ruisku tai boksit jotain vikakoodeja. ideoita anyone?
Patrik
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Moi! kaverilla oli samanlainen vika kanssa, ajon jälkeen pesi ja seuraavana päivänä ei enää lähteny käyntiin, http://www.offroadpro.fi/keskustelu/yamaha-yz250f-07-sytytyspuola
Niin toihan mullakin tossa unohtu että tuli tota pyörää/runkoa pestyä sillon ku oli kone pois rungosta, ois mahollisesti voinu aiheuttaa jotain häikkää tai vettä mahollisesti johonki, ja täytyy toki toi tapponappi nyt kattoo! :D
kiitos näistä! muita ideoita?
Patrik
en usko että toi sun pesu ois tehny hallaa sille, voi mennä ihan yhtäkkiä. sieltä jos on käämistä yksikin lanka poikki niin ei se toimi, arvoja voi antaa, mikä voi aluksi hämätä, jos jostain saisit lainaan virtapään niin kannattaa kokeilla sillä. mutta kyllä varmaan kunnon liikkeessä viimestään osaa sanoo mikä siinä on, mutta kovasti veikkaisin kyllä tota.
itsellä oli viime talvena kans vastaavanlainen ongelma toimivana pukkasin talliin seukki päivänä ei käyntiin..
kaikki arvot oli muistaakseni ok mut virtapään ku vaihto vola taas mentiin ja kyseessä 07vm 250cc kawa
Mulla oli samanlaisessa pyörässä tälläinen vika ja se tapahtui aivan samanlailla,että pyörä vain yhtäkkiä sammui eikä enää käynnistynyt.
Magneetonkopan sisällä oli metallihilettä, mikä löi anturin ja magneeton väliin oikarin. Silloin se anturi antoi boxille vikakoodin ja kipinä katosi. Syy oli laakereista irronnut metallisilppu mikä öljyn mukana meni magneetonkoppaan ja tarttui magneettoon kiinni. Vikakoodit selvisi sumekolla...
Kannattaa nyt ainakin kurkata kopan sisään, vaikka syy voi toki olla joku muukin?
Suuret kiitokset monista vinkeistä näin heti alkuun ja kaikki noi on kyllä ihan mahollisa vikoja, ei muuta kun selvittelemään että mikä mättää. Täytyy alkaa mittailemaan tota staattoria ja sitten tarkistaa toi mahdollinen (epätodennäköen kylläkin) metallisilppu juttu, luulishan että se on lohkoja ja putsaillessa pois tullut, elei oo jo uutta tilalla uuusista vaihdelaatikon osista :D lähetään selvittelemään noita nytte, ja raportoidaan sitte josko jotain löytyy!
Itsellä myös ollu käynti ongelmaa. Toi tps anturi kun on sökö niin pyörä lähtee käyntii ja käy hyvin mutta ei anna koskea kaasuun ollenkaa. Itellä meni imuilman anturi joka aiheutti käyntihäiriööööööö :)
meikälle tuli kans 2011 pikku kawaan vika et lähtee käymään ja tyhjäkäyntii käy. Pumppailuakin kestää välillä mut välillä pätkäsee " virrat pois" eli sammuu kuin seinään. Sit taas voi polkasta käyntiin ja pelittää muutaman minuutin ja taas pätkäsee. Voiskoha olla se toi TPS anturi hässäkkä sitte. En kyllä ees tiedä mikä se on. eli voisko joku vähä vinkkiä laittaa että mistä kohti lähden tutkimaan?
Morjens
Tarkasta ensiksi ettei kaatumisanturi ole väärinpäin. Käy nimittäin jonkin aikaa ja sitten sammuu. On jossain penkin alla.
Toiseksi tarkasta perinteisesti tuleeko kipinää, eli tulpanhattu pois ja kaveri polkemaan. Tulpanjohdosta kiinni ja noin 15 mm irti kannesta. Pitäisi napsua reilusti. Jos kipinää tulee, on ecu suurella todennäköisyydellä kunnossa. Sytytystulppa menee kans helposti rikki, jos käyttää paikalla.
Tarkasta sitten, että ecu:n kaapelit kunnolla kiinni. Liittimet todella kireät ja jäävät helposti auki.
Morjes!
Jaahas, joku vaivautunut jelppimään hieno homma.
Kyllähän sieltä kipinää tulee kun mopo käy ja kukkuu. Myös uskoisin ettei tulppa sammuessa hajoa kun samalla tulpalla lähtee sammumisen jälkeen ekalla potkulla käyntiin.
Kaatumisanturi..? Eli siis jonkinlainen tappokytkin joka lyö virrat pimeeks jos mopo katollaan(ko)? Liittimiin en ole koskenut ja mopo rupesin reistailemaan kesken ajon. Eli liittimien uskoisin olevan kunnolla kiinni, elleivät ole ajossa löystyneet. Mutta tottakai käyn ne läpi. Mulla kun on vaan toi oweners manual eikä sitä kunnon service manualia niin monet hommat jää vähän hämärään. Missäs tää ECU sijaitsee pyörässä?
Itse en ainakaa oo mitää kaatumisanturia huomannu omassa pyörässä, ikinä edes kuullukkaa !
http://s7d2.scene7.com/is/image/Motosport/KX250YBF%5EE1530?$oemlarge$
Osa 21176A.
No ei kai tollanen osa ole voinut kesken ajon kääntyä?!? Ja kyllä mopo aina ennen on toiminut. Mistä Anssi löysit noita räjäytyskuvia?
Ton löysin googlaamalla KX250F sensor (koska en tiennyt mikä sensorin ulkomaan kielinen nimi on (vehicle down sensor) eikä krossimopossa nyt kovin montaa sensoria ole) ja bongaamalla keskusteluketjun jossa oli sitten linkki kuvaan.
Näköjään räjäytyskuvat löytyvät (yllättäen) esim. www.kawasaki.com ja sieltä Owner Info->Parts Diagrams. Ne löytyvät myös about jokaisen kaupan sivuilta joka myy Kawan osia (löytyvät googlaamalla Kawasaki OEM).
Otat johdotukset irti ja tarkastat jokaisen liittimen. Joidenkin merkkien pyörissä ovat hapettuneet, jolloin toimii hetken ja tärinässä taas liikahtaa ja sammuu. Eräskin mopo kävi kiltisti varikolla ja sammui noin puolen kierroksen jälkeen, kunnes liittimet käytiin läpi ja putsattiin. ECU taitaa olla numerokilven takana. Kaatumisanturi tuskin on liikkunut, on kohtuu suojassa ja tiukasti kiinni, toki voi hajota.
Mitä nyt olen jenkkifoorumeita silmä kovana selaillut niin yleisimpänä vikana on pidetty kaasun asennon tunnistinta. Tuntuisi minustakin loogiselle koska se on siinä ihan kaikelle paskalle ja pesuvedelle altistuneena. Mutta onko ongelma siis http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2011-kawasaki-kx250f-kx250… tuon linkin osanumerossa 21176 vai 21176A. Osa 21176A:n olen liittimen avannut puhdistanut ja laittanu wd:tä. Osanumero 21176 en saanu irti koska ilmeisesti edellinen omistaja on katkaissut siitä sen liittimen irroitusmekanismin kevennys vivun. Näin ajattelin että olisi käynyt koska ei siinä sellaista näkynyt ja vetämällä se ei aiennut. Tietysti noita sensoreitahan tossa pyörässä on joka lähtöön. Ja esimerkiksi imu ilman sensori oli aika paskainen kun sen tarkistin. (Eli joitakin sensoreita on jo availtu ja putsailtu mutta ei silti vieläkään toimi).
Pyörä ei käy kiltisti edes varikolla. Eli tärinällä ei ole suurta vaikutusta. Jos antaa käydä tyhjäkäyntiä ja antaa kaasua niin sitten sammuu suoraan. Jos heti käynnistyksen jälkeen alkaa pumppailemaan niin kestää vähän aikaa sammumatta. Ja tyhjäkäynnillä ollessaankin sammuu hetken päästä.
.
Tarkasta TPS- anturi samalla kun tutkailet kampettas.