Kärryn lämmitys

Moi,

Onko mitään ideoita siihen miten kärryn saa näppärästi lämmitettyä. Tavoite olisi rakentaa kärryyn jokin lisälämmönlähde - pyörän ja kuskin lämmittämiseen. Seuraavia ideoita on tullut:

- Iso akku (100ah) – invertteri ja 500W säteilylämmitin kattoon. Tämä kestäisi muutaman tunnin. Tuohon voisi rakentaa myös laturin jolloin lataus olisi näppärää. Pistoke vain seinään.

- Kaasulämmitin esim: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-4458 (pelottaa se että polttaa koko kärryn ja pyörän kun pyörässä on avoin systeemi ja bensahöyryjä). Tässä riittäisi tehoa ja olisi aika simppeli

- Webasto – kallis ja vaatii myös akun ja säiliön polttoaineelle.

Ideoita otetaan vastaan

Foorumit

Meillä on umpikärryssä ollut Trumatic -nestekaasulämmitin. Tarvitsee vain poistoputken katolle, kaasupullon viereen ja 1,5V patterin piezosytyttimeen. Helppo, varmatoiminen ja jääradallakin on ollut kiva ottaa pyörä ulos lämpimästä juuri ennen ajoa.
Samanlaista on käytetty jo useammassa itse valmistetussa matkailuautossa sekä kärryssä.
Hintoja kannattaa kyllä vähän vertailla kun tunnetusti matkailuvaunutarvikkeilla on aika suuri hintahaitari.

http://www.truma.com/int/en/heating/trumatic-s-3002-s-3002-p.php

mul on hiaces tommonen kaasupullon päähän tuleva nestekaasul toimiva säteiliä,on nopee ja erittäin tehokas,ostin bauhaussista,hinta jotain 30 euron luakkaa....viel ainakin hiace kasas.

Moi!
Noissa nestekaasukäyttöisissä joissa palokaasu jää sisäilmaan on sellainen huono puoli, että ilman kosteus nousee ihan älyttömäksi, kun sen pyörän sitten ottaa sieltä käyttöön ulos pakkaseen niin on varmaan päältä ja sisältä umpijäässä. Eli pitäisi johtaa palokaasut ulos tai ainakin olla hyvä tuuletus.

Eli paras olisi varmaankin jokin tollainen webasto-tyyppinen ratkaisu, ei nyt vaan ihan halpa.

En noista pienistä säteilylämmitiimistä sitten tiedä, mulla on pihalla sellainen, mutta tuntuu kyllä aika onnettomalta vaikka seisoo alle metrin päässä.

Itte liimasin lämpöliimalla tollaisen peltier-elementin nelarin öljypohjaan, alumiinifoliosta kylmäsilta pohjapanssariin ja vaahtomuovia ympärille eristeeksi. Virta auton tupakinsytkäristä. Pitää nyt ehkä jonkun asteen öljyt lämpimämpänä kuin ilman, mutta ei nyt mikään teholämmitin ole. Hyötysuhde pitäisi olla kyllä parempi kuin pelkällä tehovastuksella (esim 4.4ohmia, 50W), toimii lämpöpumppuna eikä säteile ympäriinsä. Virtaa ottaa jotain 4A.

Käytin tota kun olin Raumalla 13.2, sillon pyörä tosin oli lämpimässä tallissa (Porissa) yön, ulkona -25C kylmimmillään matkan ajan eikä ollut ongelmia saada käyntiin. Tolloin otin kahvatumput myös ekaa kertaa käyttöön. Tolloin piti tosiaankin tehdä se, että heti kun sai kärryn ulos tallista avasi sen ja tuuletti kosteat ilmat pois, näky oli kuin höyrysauna olis tuotu kadulle. Kerran jäi toi tuuletus tekemättä ja pyörä ei sitten käynnistynyt.

Mutta sitten tuolla Keltakankaalla RCK:n ajossa pakkasta oli koko matkan -30C ja pärjäsi ilmankin, käytin aaumlla pyörän lampimäksi ja puolimatkasta sitten P-paikalla vähän lisää lämmitin, eikä ollut ongelmia.

Joo peräkärryn kanssa on kyllä haasteena oma tarkeneminen lähinnä kun vaihtaa märät vaatteet kuiviksi, saa suunitella aika tarkkaan että siinä pysyy lämpimänä. Auton kun pitää lämpimänä ja puhaltimen täysillä niin auttaa vähän, mutta webastoa ei voi pitkään käyttää ilman että pitää moottoria käynnissä tai sitten saa olla vara-akku auton starttia varten, mulla ainakin 3v vanha akku alkoi jo hyytyä.

T. Jari Aittokoski

Tere Tomppa

Mulla oli Hiacessa ja kärryssä lämppärinä valopetroolikäyttöinen mökkilämmitin.
Tehoa on jotain alta 2kw. Kohtuu turvallinen, mut kun ei puhallinta niin lämpö ei
hirveästi leviä. Merkki on POD ja ois myytävänä, ei monen kympin juttu.
Terv Jukka Suhonen 0400-875097

Kiitos kaikille. Kyllä tuo Laineen systeemi on se millä saa kaikkein parhaimman: tehoa ja turvallisuutta. Näyttää olevan karavaanareilla kova hitti tuo. Hinta on vähän ronskimpi noin 350 eur.

Laine: Onko tuo asennus tosiaan niin simppeli että esim. tämä: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/trumatic-lammittimet/tru… ja poistoputki katolle. Kylkeen kaasupullo ja se on siinä?

Ajattelin tehdä tuohon koppikärryyn oveen teollisuudessa käytetyistä muovisista liuskeverhosta käyntiaukon suojan. Näin lämmöt voi olla päällä ja ajoliuska alhaalla lämpöjen silti pysyessä sisällä.

Kyllä se asennus on juurikin noin helppo. Linkin kuvasta voi nähdä noi mitat ja siitä näkee myös tuon että imuilmaa varten tarvitsee reiän myös lattiaan. Poistoputkelle toinen reikä kattoon ja kaasupullo kiinni. Trumalta löytyy valmiina noi putket ja tarvikkeet joten asennus onnistuu nopeasti.
Vaikka hinta onkin vähän enemmän kuin noi muut, niin kertaakaan ei ole tarvinnut katua. Tuollaisella lämmitettiin keskikokoista bussiakin.

Mulla on kopissa Trumatic. Toimii loistavasti, lämpöä riittää ja 11kg kaasua riittää tosi pitkään. Imu ja poistoputket tuotu suoraan kyljestä ulos päällekkäin jolla putkivedot on saatu tosi lyhyeksi. Voin suositella varauksetta Trumatic lämmitintä.