Epäselvyyttä valoista

Kuljettajat ovat käyneet kiivasta keskustelua siitä, mitkä valot ovat sallittuja Päijänteen Ympäriajossa tai yleensäkin endurokilpailuissa kaudella 2011. Tiedotus on ollut epäselvää ja monia pohdituttaakin koko sääntö.


Uutinen: Epäselvyyttä valoista

Foorumit

"Rekisterikilven valon tulee lähettää valkoista valoa eikä se saa näyttää suoraa taaksepäin, kertoo AKE."

EIpä ole mun kotarissa (2010 exc 450) valkoista rekisterikilven valoa näissä vakiotakavaloissa, vaikka e-hyväksytä leima onkin.

Hylätäänkö siis kaikki ktm kuskit katsastuksessa, koska ei ole valkoista rekisterikilven valoa??? :)

Tottakai hylätään, mikäli katsastaja sen huomaa eikä kuljettaja tahi hänen huoltonsa korjaa mopoa sääntöjen mukaisiksi. Merkistä riippumatta. Eri asia on huomataanko kaikkia puutteita ja rikkeitä. Immeisiä hekin ovat ja kiireisiäkin vielä.

ole huoletta marko SML/lajiryhmä tekee päätöksiä ajattelematta seurauksia. mutta mikä sen järkevämpi kuin huono ja epäselvä sääntö jota voidaan käyttää tilanteen mukaan (lue kenen etuja ajetaan milloinkin).

T:Mika
ps.lajiparlamentissa kehoitettiin valvojaa seuraamaan myös katsastusta (laatutyötä)

Kyse on vakavamman puoleisesta ongelmasta.
sepä olisikin mielenkiintoinen tilanne, jos esim. La iltana päitsillä sattuisi virkavallan pitämä ratsia jollain valaisemattomalla tienpätkällä siirtymällä. Siellä jos katsottaisiin pyörän tieliikennekelpoisuus oikein viimesen päälle, valot(ja erityisesti niiden käyttö), e-hyväksytyt polttimet, äänet + A1 kortillisten pyörän tehot ja noudatettais sml:n säännöistä löytyvää kohtaa jossa ajo ei jatku ennenkuin kaikki on kunnossa.
Voihan se tietysti olla mahdollista jos ovat siellä poliisissa asian nostaneet tapetille.

Vaan tuskinpa kuitenkaan. Ei muuta kuin reippain mielin päijännettä kiertelemmään.

Niin ja tähän asti on kelvannut hienosti kisoissa tänäkin vuonna se pelkkä punainen valo.

Ilman selkeää määräystä etukäteen päitsin ohjeistuksessa rekisterikilven valosta en niele katsastuksessa vaatimusta rekisterikilven valosta. Kun kerran on 15 vuotta sallittu katsastuksessa pelkkä punainen valo!!!

"selkeä vastaus lajiryhmältä" ennenkuin saat sen olet tavannut ET:n , Joulupukin, Viisaan insinöörin, Paljasjalkaisen stadilaisen sekä miehen Marsista.
Olen lähettänyt kaksi kirjettä lajiryhmälle 2010 lajiparlamentin jälkeen , Arvaa onko vastattu.

Mika Vuori

PS. EI OLE

Tässä on edullinen vaihtoehto takavaloksi joka toimii myös rekisterikilven valona ja ihan ok laatua. http://www.duell.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=11553&nav=8001000&q=y

Edullinen on, mutta ei ole E hyväksytty...

Niin, jos SML on hakenut erikoisluvan poistaa vilkut ja töötit, niin siihen seuraavaan lupahakemukseen voisi harkita lisättäväksi rek.valo. Kun tokkopa rek.valo on samalla viivalla esim vilkkujen kanssa tuossa liikenneturvallisuudessa.

Alla olevasta tekstistä en sitten ota mitään vastuuta, kukin harkitkoon valoasiansa itsekseen.

Mutta soitin Päitsin piikkipaikan herrasmiehelle ja kysyin tästä rek.valosta. Viesti oli ettei päitsin katsastuksessa ole aikomusta vetää mitään tavan SM-kisasta tiukempaan suuntaan poikkeavaa linjaa. Tarkoitus ei ole hankaloittaa muutenkin kalliin ja raskaan kilpailun läpi pääsemistä, varsinkaan harrastajatasolla.

Mutta se on sitten eri asia, jos huipulla kanssakilpailijat hoksaavat toisella sääntöjen vastaisia valoja ja tekevät protestin. Silloin ei ole järjestäjillä paljoa pelivaraa...

Mutta Tamminiemen akan poikaa ei kuulemma lähetetä maitojunalla takaisin, vaikka takana onkin vain punainen valo. Mikäli oikein ymmärsin.

Otsalamppujen liikenteen seassa käyttöä ei kuulemma hyvällä katsota.

Hankala on kuulemma sanoa julkisesti mitään tieliikenne säännöistä poikkeavaa.
Mutta sitten voisi ainakin harkita tarkemmin kannattaako avautua esim. tästä rek.valosta...

Liikenne käyttäytyminen muuten ja otsavaloilla vastaantulijoiden sokaiseminen on mielestäni hyviä asioita puuttua, mutta rek.valo... huokaus.

Mutta kuten sanottu, en voi toisten suulla kirjoittaa ja vastuuta en näistä ota.
Ymmärryksenikin kanssa on aina vähän niin ja näin ;)
Mutta jos tästä nyt jotain apua oli...

Toki voihan joka ukko ottaa ja soittaa kysyäkseen valoista.
Ehkä sitten sadan soittajan tienoilla rupeaa tuo tiedottaminenkin kiinnostamaan :)

Jos esim. punakilpipyörään ruvettaisiin vaatimaan rekisterikilven valoa (ja vielä E-hyväksyttyä) niin oltais aika hakoteillä (jopa normien yläpuolella, väittäisin).

Ihan vaan ihmettelen siksi, että muiden ajoneuvojen (vaikkapa Japaniasta haetun Tatsunin) siirtotarra saadaan liimata takalasiin kunhan se ei peitä kuljettajan näkökenttää. Yhdessäkään tuollaisessa en ole nähnyt E-hyväksyttyä rekisterikilven valoa enkä kyllä hyväksymätöntäkään takaklasissa...

Tieliikenteeseen rekisteröidyissä Tatsuneissa olen rekisterikilvenvaloja kylläkin havainnut. Tosin eivät nekään ole E- hyväksyttyjä, koska Tatsunit ovat olleet Nissaneita koko EU ja vissiin E-ajankin...

No juurikin näin.

Eiköhän tuossa Markolta tullut jo asiaan selkeyttä ja hyvä näin että järjestävä taho näyttäisi suhtautuvan asiaan kaupunkilaisjärjellä.

Mutta ei kai se kovin suurta rohkeutta olisi vaatinut järjestäjän taholta heti kärkeen ihan julkisesti mainita, että entisten kisojen mukaan mennään rekisterikilven valon osalta. Olisi jäänyt nämä spekulaatiot pois ja tuskin siinä kovin paljoa olisi viranomaisten varpaille tallottu.

Kun porukka valmistautuu kisaan kuukausitolkulla ja laittaa tuhansia peliin, olis "ihan kiva" että siinä vaiheessa viimeistään kun kisamaksut maksetaan olis myös pelisäännöt selvät. Siinä voisi ensikertalainenkin sitten ehkä selvitä jopa vain kahdella jännäkakalla ennen katsastusta.

Tsemppiä kaikille kuskeille kisaan.

http://smlenduro.fi/uutiset.html?238

kannattta katsoa loput tolta sivulta, mutta tässä tiivistelmä

NÄILLÄ OHJEILLA KILPAILUKATSASTUS JA KILPAILUN TULOSTEN SAAMINEN SUJUU

08.03.2011
Enduron lajiryhmä on päättänyt siirtyä endurokilpailuiden äänimittauksessa FIM:n säännön noudattamiseen. Eli kauden 2011 kilpailuissa käytetään ns. ”täyskaasumittausta”. Desibelirajana 112 dB.

Katsastuksessa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin:
- Selkeät numerot
- numerokilpien oikean väriset pohjat
- yleiset turvallisuustekijät
- valojen toiminta ja säännön/asetusten mukaisuus
- myös kypäriä tullaan seuraamaan

MIKSI tällaisia julkaistaan jos on tarkoitus tehdä muuta vai onko lajiryhmä ja lajipäällikkö kynnysmattoja.

olen tässä miettynyt jälki ilmoittautumista Päitsille , huoltomiehille hyvät kamerat ja videot niin Luokkavoitto taattu.

T:Mika Vuori

ps. kirjeeseni on vastattu

Mitäpä sitten etuvalosta, onko oma hehkulamppu ainoa hyväksyty siirtymillä vai voiko viritellä omia laitteita ?

Niin.

Tilanne:
- Mulla on alkuperäiset E-hyväksytyt ja merkityt valot.
- Sitten on Hellan E-hyväksytty lisäpitkä pyörässä kiinteänä, jonka saa tarvittaessa pois päältä.
- Rekisterikilven alla on sääntöjen vaatima E-hyväksytty heijastin.
- Kypärävaloa kä'ytän vain maastokokeilla

Mutta takavalo on se alkuperäinen endurolokasuojan punainen ledi huomio-/jarruvalo. Jossa on kyllä E-hyväksyntä, mutta ei valkoista valoa rekisterikilvelle.

Haluaisin tähän viestiin lajiryhmän + päitsin katsastuksesta vastaavien selkeän vastauksen!
Pitääkö minun käydä hakemassa autotarvikeliikkeestä erillinen rekisterikilven valo ja asentaa se siihen takavalon ja rekisterikilven väliin.

En purnaa säännöistä, mutta selkeä vastaus nyt lajiryhmältä/katsastajilta päitsillä.
- Turhaan en viitsi laittaa (vähän tilaa jne.)
- Mutta jos sitten menen katsastukseen ja minut hylätään, en todellakaan kykene siinä enää lähtöä odotellessa mistään ko. rekisterivaloa taikomaan. Silloin palaa hihat rauhalliseltakin mieheltä IHAN KOKONAAN.

Ja jos pelkkä punainen jarruvalo sallitaan ilman valkoista valoa, niin sanokaa suoraan ettei tartte ressata...

No tuossa on E hyväksytty...
http://www.motomaster.fi/kauppa/product_catalog.php?c=106

Kyllä kummalta tuntuu jos tuollaisia pitää alkaa virittämään. Eikö siellä ole kottaraisia ja muita pojilla supermoto käytössä tien päällä vaikka kuinka.

Punakilvet repeilee ja rekkarit on paskassa, ei siinä tuikut auta. Kisanumeroista tunnistaa kuskit yhtä lailla.

On se hiukan kumma kun rekisteröidyillä vakio peleillä saa toreilla kurvailla keskellä yötä äänien ja valojen puolesta, mutta metsässä ei saa kisaa ajaa.