Mitä enduron huoltomies saa tehdä?
12.5.2000 - 00:00
|
Kirjoittaja: pirhonen osmoOlisiko kenelläkään luetteloa siitä, mitä huoltomies saa endurossa tehdä ja mitä ei? Sääntökirjassa tuota ei ole mielestäni selkeästi ilmaistu. Entä millainen on huoltopaikalla vaadittava öljynpitävä matto ja mistä sellaisia saa vai kannattaako väsätä itse?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: J Mäkeläno niin, tässä nyt ne säännöt!
Huoltohenkilöt saavat ainoastaan; lisätä ja poistaa poltto- ja voiteluaineita, tarkastaa ja poistaa renkaista ilmat eli ei saa laittaa ilmaa, sekä antaa työkaluja ja neuvoja kuskille. Muut huoltotyöt jäävät kuljettajan tehtäviksi!
tämä on fakta eli ei tarvi sanoa vastaan.
Pyörää siis ei huoltohenkilö saa putsata, eikä täyttää renkaita! Tuossa listassa KAIKKI mitä huoltohenkilö saa tehdä!!!
Kirjoittaja: J Mäkelähuoltomies EI SAA puhdistaa pyörää millään tavalla! ainakin jos BIKE lehteä voi uskoa... tilatkaa ihmeessä niin ei tarvi kysellä turhia, siinä virheellisesti mainittiin eräässä tän vuoden? numerossa että huoltomies voi puhdistaa pyörää ja juttuun tehtiin oikaisu seuraavassa BIKE:ssä!
Kirjoittaja: Harri HeinoKyllä huoltomies saa ainakin lisätä ilmaa kumeihin.Toi ketjujen rasvaus on vähä mysteeri,mun mielestä kuskilla on ihan hyvin aikaa rasvailla niitä ja näkeehän samalla niitten kunnonkin.Tärkeimpiä juttuja huoltomiehellä on pysyä huolellisena ja tarkkana ,vaikka kuski kävis kuinka kuumana.
Kirjoittaja: Mikko OnaliEiks toi Riiheläinen hylätty sixissä ku huoltomies rasvas ketjuja?
Kirjoittaja: pirhonen osmoEi taida saada laittaa renkaisiin ilmaa,mutta en tiedä saako tyhjentää.Ei taida enää saada huoltomies edes rasvata ketjuja.
Kirjoittaja: pirhonen osmoSaako laittaa renkaisiin ilmaa tai tyhjentää ne?
Kirjoittaja: Jari TattariEnduron huoltomies saa tankata, putsata pyörää, antaa työkaluja, neuvoa, lisätä tai poistaa pyörän nesteitä.
Kirjoittaja: Jarppa HuoltomiesEdellä mainittujen lisäksi:
Avustaminen öljyn tai jäähdytysnesteen täydentämisessä tai vaihtamisessa ja jarrujen ilmaamisessa.
Sääntökirja 061.4 sivu 105,siellä on muutkin huoltoon liityvät säännöt.
Kirjoittaja: tossa oli kaikki mitä huoltomies SAA tehdä!
säännöissä ei kai muuta sanota?
kannattaa kuskin hoitaa nää jutut ettei tuu turhia hylsyjä!!!!!!
Kirjoittaja: Veikko NieminenSaako huoltomies esim pitää pyörää pystyssä, nostaa pukille/pukilta jne?
Kirjoittaja: erkki toivonenOnko tosiaan ilman lisääminen huoltomieheltä kielletty. Voisko joku kopsata ko. kohdan sääntökirjasta tänne. Itselläni kun ei sääntökirjaa nykyään ole. Minusta ei kyllä ketjun rasvaaminen ole koskaan ollut sallittua. (Timo)
Tuomarit sais puuttua nykyisin vallalla olevaan vilppihuolto menttaliteettiin rankalla kädellä kotimaan kisoissa. Ei sitten tarvitsis mennä maailmalle hankkimaan hylkäyksiä. Päijänteellä näkee jatkuvasti huoltomiesten suorittamia rasvauksia ym. Eikä ole harvinaista, että jostain syystä rengas muuttuu uudeksi, kun se nostetaan vanteineen hetkeksi huoltoautoon. Jos kerran osia merkataan vaihdon estämiseksi, olisi syytä tarkastaa niitä merkkejä usein.
Mitä tarkoitit Harri Heino, että sun mielestä kuskilla on kyllä aikaa rasvailla ketjuja. Eikö se ole aikataulusta ja kuskin vauhdista kiinni. Ja sitä paitsi meidän porukassa huoltomiehet tekee kaiken minkä ne saa tehdä. Menköön kuski vaikka kuselle sillä aikaa.Tai vaikka nukkumaan jos aika riittäisi.
Kirjoittaja: jartzuenskassa huoltomiehen kuuluu vetää vain bissee. Ja kannustaa omaa kuskia. Ja muita tietty ; ))
Kirjoittaja: Harri HeinoKun ketjujen rasvaus ei ole sallittu,niin se on kuskin hommaa.Tosin meneekö em toimenpide pyörän puhdistamisena läpi,eli ketjuja puhdistetaan oljyllä.
Eipä noita kukaan täällä Suomessa juuri valvo,mutta kv-kisoissa kannaattaa olla tarkkana.Ja sääntökirjaa vois lukee toisenkin kerran,itekin väitin aikasemmin että huoltomies saa lisätä ilmaa,poistaa se saa lisääminen on sekin kielletty.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikKuitenkaan voiteluaineiden lisääminen ketjuille ja rattaille ei ole sallittua?
Kirjoittaja: simo aaltoKyllä tuo enduro-säännöstö on melkoisen
yksiselitteinen. Pääperiaate on koko ajan
että kuski tekee huollot. Tästä on sitten
sallittu poikkeamia, jotka säännöissä.
Säännöt ovat vain koostettu niin ettei
välttämättä yhdestä pykälästä asiat avaudu.
FIM-sivuilta löytyy kyllä kaikki tiedot.
Panenpa tähän tuosta puhdistuksesta ja ketju
asiasta kohdat toisella kotimaisella.
062.39 OUTSIDE ASSISTANCE
All outside assistance is forbidden, other than the normal assistance given at the
official replenishment stations and to clean the number plates and the
sponsor stickers situated on the plastic parts of the motorcycle with the
aid of a cloth or sponge.
062.37.5
In any replenishment area the chain can be lubricated, but only the rider is
allowed to do this work.
Kirjoittaja: Antti HannilaOlen kuullut jostain, että ketjujen rasvaukseen huoltomies saa osallistua koskematta renkaaseen. Eli käytännössä kuskin pitää itse pyörittää rengasta huoltomiehen ruiskuttaessa rasvaa ketjuihin. Jos asia on näin niin se on aika järjetöntä, sillä samallahan sitä rengasta pyörittäessä kuskilla on aikaa rasvata ketjutkin.