Endurolisenssin riittävyys sarjacrosseissa ei ole selvä asia

Kirjoittaja: Harri VanhalaEndurolisenssin riittävyydestä sarjacrosseihin kaivattaisiin lisäselvitystä. Tämän SML ja Pohjola voisivat hyvin helposti tehdä ja helpottaa sarjacrossivetäjien asemaa. Asia koskee kuitenkin suurta joukkoa sarjakilpailijoita ja kisojen vetäjiä.

Tämän jutun taustana on se, että kiertelin aikoinani teknisenä asiantuntijana vakuutustarkastajien mukana tutkimassa epäselviä vakuutustapauksia. Aina aloitettiin sillä, koskeeko vakuutus sitä, mitä pyydetään korvaamaan. Väärät tai alivakuutetut tapaukset kiinnostivat kovasti vakuutustarkastajia. Vakuutuksen myyjältä ei yleensä paljon kyselty. Aikaa on kyllä noista päivistä kulunut, ehkä käytäntö on muuttunut.

Motocrosskilpailuna liittoon ilmoitettu sarjacross ei voi olla "lajille ominainen harjoitus". Sarjacrossissa (jäsentenvälinen) on selvät kilpailun tunnusmerkit: se on ilmoitettu kilpailuna, sillä on kilpailuorganisaatio, kilpailunjohtajalle on pätevyysvaatimukset jne. Ei ole harjoitus, on motocrosskilpailu, vaikkakin jäsentenvälinen. Tästä nousee kysymys: miten enduro- eli reittilisenssi riittäisi motocrosskilpailussa, onhan lisenssien välissä yli kaksinkertainen hintaero ja toinen laji on nopeuslaji, toinen reittilaji. Tuoteselosteen mukaan nuorisolisenssi riittää ja jäsentenvälinenkin, näiltä osilta asia on selvä. Endurolisenssi on toinen juttu.

On toki hyvä, jos endurolisenssi riittäisi. Muuten aloituskynnys nousee vielä korkeammaksi ja villejä kisoja alkaa tulla vielä enemmän.

Lisenssivakuutus on vakuutuksen antajan, Pohjolan, ja vakuutuksen ottajan eli kuljettajan välinen sopimus. Niinpä sopimusehdot pitäisi olla kuljettajan kontrolloitavissa. Lisenssivakuutusehdot ovatkin julkiset. Endurolisenssi ei tuoteselosteen mukaan riitä jäsentenväliseenkään motocrosskilpailuun. SML:n puolelta on korostettu, että asia on pitävästi sovittu. Tästä ei ole kuljettajalle esittää dokumenttia, joten kuljettaja on onnettomuustapauksessa vain hänen ja Pohjolan välisen lisenssisopimuksen alainen. SML:n ja Pohjolan välisillä puheilla ei pahimmassa tapauksessa ole mitään painoa. Pohjolaa kiinnostaa vain se, mitä Pohjola on myynyt eikä se, mitä SML on myynyt Pohjolan nimissä. Nyt näyttäisi SML:n esittämän ja Pohjolan myymän tuotteet välillä olevan kuljettajan mentävä rako.

Tässä sarjakisan vetäjäkin on heikoilla jäillä. Hän joutuu SML:n sääntöjen mukaisesti vaatimaan minimissään enskalisenssin tai kertalisenssin ja tämän kautta kilpailija saa kuvan, että asiat ovat kunnossa.

Asian selvittämiseksi soitin pari viikkoa sitten Pohjolaan näitä asioita käsittelevälle virkailijalle saadakseni mustaa valkoisella reittilisenssin riittävyydestä sarjacrossikilpailun johtajan selustan sekä kilpailijan vakuutusturvan varmistamiseksi. Vastaus oli yllättävä, joten pari viikkoa meni asiaa kelatessa.

Ei Pohjolassa sellaista tulkintaa tunnettu, että reittilisenssi riittäisi nopeuskilpailussa. Niihin on omat lisenssit. Motocrosskilpailussa tarvitaan motocrosslisenssi TAI jäsentenvälinen kertalisenssi. Tarkistin muistiinpanoni moneen kertaan ja tapanani on ymmärtää sekä puhuttu että kirjoitettu varsin hyvin. Endurolisenssiä ei saa riittäväksi sillä, että asian vakuutetaan olevan sovittu.

Pohjolan edustajan mukaan "väärä", alivakuuttava lisenssi ei kuitenkaan vaikuta korvaavuuteen. Alivakuutus heijastuu sitten aikanaan endurolisenssien hintoihin. Jos korvaavuus on turvattu, niin tärkein on kunnossa. Ikävää tietysti on, että enduroharrastajien lisensseistä aletaan maksaa muiden lajien kustannuksia.

Tässä on kuitenkin erittäin huolestuttava sudenkuoppa. Vakuutuskorvauksista päätetään muualla kuin siinä pöydässä, jossa reittilisenssin riittävyydestä on "pitävästi sovittu". Tällöin ei keskusteluilla, aikomuksilla ja hyvillä tarkoituksilla ole merkitystä, vaan tarkistetaan, mitä vakuutus koskee ja onko kyse alivakuutuksesta. Ratkaisevaa on, mitä vakuutussopimuksessa lukee eli kattaako vakuutus onnettomuustilanteen ja onko vakuutus riittävä.

Reittilisenssin riittävyydestä on epäilemättä sovittu SML:n kertomalla tavalla. Kun asia on sovittu, ratkeaisi tämä turvallisuusongelma helposti ja nopeasti. Pohjolan edustajan mukaan perusajatus on, että millä tahansa lisenssillä saa osallistua minkä tahansa lajin jäsentenvälisiin kilpailuihin. Jos näin on, niin tehdään lyhyt täydennys vakuutuksen tuoteselosteeseen. Sitten asia on paperilla ja kunnolla olemassa. Ehdotus täydennykseksi: "Kaikki SML:n kilpailulisenssit oikeuttavat osallistumaan minkä tahansa lajin jäsentenvälisiin kilpailuihin". Näin kilpailunjohtaja voisi olla varma, että hänen lisenssivaatimuksensa myös oikeasti antaa turvan kilpailijalle. Samoin kilpailija tietää, että hänen lisenssiturvansa ei ole kiinni lisenssityypistä jäsentenvälisissä kisoissa.

Vakuutusasioissa on paljon penkomista ja SML:n ponnistuksia vakuutustilanteen selvittämiseksi on syytä arvostaa ja tukea. Siihen tässäkin tähdätään. Poistetaan epäkohtia ja selvennetään tilannetta.

Kuulin, että endurokilpailuissa olisi useampiakin tapauksia, joissa vakuutuskorvaus riippuu siitä, onko onnettomuus tapahtunut pätkällä (eristetty alue) vaiko siirtymällä (liikenteessä). Jos enduropätkä on suljettu alue, mutta motocrossrata kisan aikana ei, on vakuutusyhtiöillä paljon selvennettävää.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANiinpä tämä vakuutusjuttu on aina ajankohtainen, mutta minkä takia? Tätä on jauhettu jo 15 vuotta ja sama jatkuu, missä vika? Ihan oikeasti tekee kyllä mieli kysyä, miten siellä Espoossa jaksetaan? Pikkulinnut ovat laulaneet, että sarjacossit- ja -enskat ovat joutuneet jäihin LIITON toimesta. EMK kuulemma selvisi ympäristöviranomaisten kynsistä, ja sai myös hyväksynnän kaupungilta, ja muilta lähialueen ihmisiltä. Mutta sitten tämä oma Moottoriliitto niittasi toiminnan maanrakoon? Pikkulinnut voivat aina olla väärässä ja niin toivonkin sydämestäni. Aika pahaa on se, että samanlaisia lauluja kuuluu nyt myös "korppikotkilta" ympäri Suomen. :( Pena-Pappa

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEi taida olla nämä vakuutusasiat mitään kuntarajoihin perustuvia hommia...pakko sanoa että jonkun organisaatio on kyllä onnettoman tehoton, tai sitten kaikkien (SML,vakuutusyhtiöt,liikenneministeriö), kun ei tällaista asiaa saada mihinkään kuosiin vaikka käytettävissä on ollut jo vuosia !
Ihme touhua.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINEN Aika ammattitaidottomalta tuntuu aiheeseen liittyvä päätäntä tällä hetkellä. Täydellä palkalla pulpettinsa takana istuvat henkilöt eivät tunnu hallitsevan toimintaa. Nyt SML haluaa tilastoida harrastajamääriä. Nyky toiminnalla saadaan sitä vain loppumaan.
Samoin tuijotetaan johonkin sarjacrossiin, kun Liiton alainen toiminta on paljon laajempaa. On paljon kokeilu ja harrastetoimintaa jota nykypäätökset vaikeittavat/lopettavat.
Onko Liittomme kritiikkiä ymmärtämätön johto ottanut huomioon esmerkiks sellasta kun täällä Jyväskylässä ajetaa suunnistuskisoja moottoripyörällä. Pitäsköhän mimmonen lisenssi näihin hauskanpitoihin Liitolle maksaa ? ? Samon tuli mielee, miksi ei AKK moista kolehtia liittonsa kahvikassaan kerää niiltä autosuunnistajilta jotka samoissa harjoituskisoissa kurvailee naama innosta punaisena meidän enskakuskien kaa....terkut vaan Jyskälästäki (ei persiistä, vai oisko)...Kähmy

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANiin kyllä se ihmetyttää vaan jokainen päivä, että kun nämä offroad lajit kokoajan kehittyvät ja saavat uusia muotoja, niin sitä ei tämä valtakunnan liitto huomaa ollenkaan. Pittää vaan ellää sitä edesmennyttä Neuvostoliittoa, yrittää rahastaa "puolueen jäseniltä". Jos rahhaa olis vaikka tulossa joistakin uusista lajeista ja lähteistä niin sehän on sitten vihamielisten "imperialistien" hyökkäystä tätä ikuista järjestelmää vastaan. Kirjojen lukeminen on varmaan aika vierasta tällä Liiton nykyiselle johdolle. Olisiko nyt sitten laitettava Googleen hakusana Neuvostoliitto ja katsottava miten sille kävi? ;)Pappa

Kirjoittaja: MARKO INNANENItse henkilökohtaisesti näen tämän lisenssihärdellin sarjacrosseihin Liiton erittäin härskinä rahastamisena harrastelijoilta. Varmaan jossain saunailllassa päättävät ihmiset on ajatellut jos on varaa harrastaa crossia niin on myös lisenssin hankkiminen pikkuraha. Jos saataisiin vaikka sata uutta lisenssiä harrastajille vuosittain on summa 38500

Kirjoittaja: Harri VanhalaEipäs kirjoitella tuhmia. Pidän tätä kysymystä ihan oikeasti ratkaisemisen arvoisena, jos ja kun pelkällä pienellä lisäyksellä ehdotuksen mukaisesti homma olisi järjestyksessä. Kilpailun johtaja tietäisi pakottavansa asiakkaan ostamaan kurantin vakuutustuotteen eli kunhan jokin lisenssi on, niin sarjakisoihin pääsee kerhon jäsenenä.

Tämäkin pyyntö on pieni osa vakuutusasian kuntoon saattamista. Minusta SML näyttää asiassa kiitettävän aktiiviselta, mutta mulle kyllä riittäisi, että kerhot ohjeistettaisiin eikä pakotettaisi. Omaakin harkintaa pitäisi saada käyttää. Tällainen aloite pitäisi tehdä tietysti liittoon, mutta on hyvä, että kilpailunjohtajat laajemmin tietävät tämän epävarman asian eli riittääkö kolmannen osapuolen ei-kirjallisesti tekemä sopimus vakuutusyhtiölle yhtiön ja asiakkaan välisessä suhteessa.

Pappa kyseli Espoon tilanteesta ja kertoi kuulleensa pikkulinnuilta jotain. Pappa varmaan tuntee kansanlaulun:

Kaikki linnut laulelevat,
käki yksin kukkuu.
Yksin täytyy maata mennä,
yksin täytyy nukkuu.

En ole EMK:n sarjatoiminnasta vastuullinen enkä ihan tämän päivän tilannetta tiedä. On valitettavasti totta, että hallitus joutui lykkäämään sarjacrossien aloitusta SML:n tulkinnanvaraisen ohjeistuksen takia (lisenssien riittävyys, ensiapuvalmius, lisenssien peruuntumisen automaattisuus..). Kiusallista tässä on se, että uuden radan rahoituksessa jäsen- ja ratamaksuilla on oma osansa eikä kerhojen perustoiminnan vaikeutuminen (vaikkakin hyvässä tarkoituksessa) palvele erityisen hyvin lajin kehittämistä. EMK:n uusi rata on nyt ympäristölupakäsittelyssä ja mukavan vihreältä valot alustavasti näyttävät. Peukkuja pidetään pystyssä, koputellaan puuta ja ollaan sormet ristissä. Ehkä jo syksyllä on lupa kourassa. Ratasuunnitelma on jo pitkällä.

Ei kyllä yhtään kaivattaisi lisää kapuloita rattaisiin omien taholta, siinä Papan syvä kurkku on oikeassa.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä tämä on melkoista filosofointia. Kaikki haluavat vaan tehdä lajille hyvää, mutta tulos ei tyydytä ketään. Syy on vaan siinä, että päätöksen tekijät eivät ajattele päätösten seurauksia, ja siihen ajatteluun ei ole mahdollisuuksia, kun asioista ei jostakin syystä voida keskustella niiden kanssa, jotka kentällä töitä tekevät. Näin on syntynyt suuri negatiivinen kierre, joka koko ajan pahenee ja ruokkii itseään. Kyllä tämä tilanne nyt pitää kiireesti muuttaa. Muutos pitää tapahtua siellä LIITOSSA. Mitä ihmettä siellä nyt tekee joku strategiaryhmäkin???
Kyselee Pappa?? Ps. Syvä kurkku en mielestäni ole, ehkä vähän sellanen savolainen välvouhka, saanut tartunnan tästä maakunnasta.

Kirjoittaja: raimo tuokkoEnskalisenssillä ajetaan myös Classic- crossia kansallisella tasolla ja Dragracingia. Onko ollut epäselviä korvaustapauksia lisenssin piikkiin kuuluvista vahingoista? Poissulkien siis liikennevakuutukseen kuukuvat tapaukset. Tietääkö joku?
Jos liitto vakuuttaa enskalisenssin riittävän, ja julkisesti asiaa tiedottaa, voisi ajatella, että kiistanalainen tapaus ratkeaisi raastuvassa niin, että liitto olisi sitten korvausvelvollinen, jos sitä ei ole Pohjola.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEn näkisi Classicin tai Drag Racingin suhteen ongelmaa. Pohjolan julkaisemissa lisenssivakuutusehdoissa (http://www.moottoriliitto.fi/liite/Moottoriliitto_21632%20tuotes_2008.p…) tämä tuodaan selvästi ja erityisesti mainiten esiin.
Ongelma on minusta sarjamotocross, joka ei sovi reittilisenssin ehtoihin. Niinpä pienen pieni täydennys olisi tarpeen.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä näitä juttuja on aika turhaa pohtia täällä, kun ei kukaan sieltä LIITOSTA kuitenkaan tänne mitään kommenttia anna. Se savonkielen sana välvouhka on suomeksi konsultti, tähän pattitilanteeseen tarvittaisiin vamaankin sellainen. Minusta ei ole, olen varmaan jotenkin leimaantunut, mutta kai sieltä luottamusmiesten joukosta löytyisi, joku ihan lainoppinutkin? Itse annan kyllä välvuohkan neuvon, että unohetaan koko liiton pykälät, ja aletaan ajamaan kuntoenskoja ja kuntocrosseja, eihän kuntourheilu tarvitse mitään lisenssejä. Sekin on ihan sama sitten annetaanko niistä jotakin sarjapistetä, saahan niitä pisteitä antaa vaikka ulkonäön mukaan ;)Pappa Pst Kysykää vaikka Välvouhkatoimisto Sarasvuolta