Tulevaisuus?
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä on taas ollut aika kovaa juttua tämän yhteisen Moottoriliiton "töppäilyistä". Se on ihan hyvä, että itse toimitusjohtaja alentuu selvittämään niitä tänne turhien maksajien joukkoon. Liiankin vanhana miehenä näihin jonkinlaista uraa havitteleivien joukossa olen vielä äänessä, ja kysynkin: Miksi ei tässä CC-hommassa yksinkertaisesti vain pienentty nuorimpien ajoaikaa. ( esim. 1-2 kierrosta)? Miksi ei liiton palkatulla väellä ole vieläkään minkäänlaista keskusteluyhteyttä niiden kerhojen kanssa, jotka tosiasiassa tekevät nämä hommat tässä hyvin pienessä Suomessa? Ja niin vielä sitten, mikä ihme että kun jostakin ihan hyvästä jätkästä tulee liiton mies, niin lirahtaa päähän? ?? Pappa?
PS vielä siitä tulevaisuudesta...kyllä tämä perinteinen enska-homma loppuu, jos ei tätä CC-kisaa saada toimimaan.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOAinakin noi extreme-pätkät turhine tukkeineen jäävät nyt sitten pois Päitsiltä ja muistakin kisoista?
Lainaus Kurren tekstistä: "Tarkoituksemme on pitää kaikki lajit mahdollisimman turvallisena."
Eipä tuolla Sakussakaan ole noita tuulenkaatoja radalla ollut. Väsy on tullut kyllä muutenkin.
Kimmo
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIPäitsikooste telkkarista. Siinä oli sunnuntain viimeiseltä yleisö mk:lta kuvaa jossa kuljettajat heittelivät pyöriään alas hevosesteeltä (liki metrin pudotus?) ja osa kuljettajista tuli itsekin "heittämällä" alas turvalleen.
Ainakaan kuntoluokkalaisia ei mielestäni pitäisi ajattaa 1000km kolmepäiväisen kisan viime metreillä moisesta loukkaantumisloukusta!
Ehdottaisinkin enduron lajiryhmää tekemään seuraavan ehdotuksen enduron sääntöihin:
Muita kuin A ja B luokan kuljettajia ei ajateta endurokilpailuissa näistä extreme paikoista. Tarkoitan tällä em. rakennettuja tukkiesteitä ym. ei lajille luonteenomaisia vaaranpaikkoja.
Vaikka itse hieman varttuneempana ja vain harrastuksekseni ajavana otankin paikat huumorilla ja haasteena, ei ollut mukava lukea tällä palstalla kaverista joka teloi jo perjantaina selkänsä em. tukkiesteillä.
Kun se Kurrekin on siitä turvallisuudesta huolissaan ;) (CC-kisat)
Kirjoittaja: Pentti HirvonenKyllä ne A ja B luokan kuljettajatkin niissä samoissa tukeissa voi loukkaantua, ei nekään mitään teräsmiehiä ja kuolemattomia ole.. Laji turvalliseksi ja ne turhat tukit ja extremet pois kaikilta.
Kirjoittaja: Jukka OittinenViime vuonna molemmissa CC-kisoissa oli extremelle vaihtoehtona kiertoreitti.Tämä on minusta oikea ratkaisu..Mikäli extreme hirvittää voi ajella pitempää reittiä pitkin.Jos taas arvio kykynsä yli ja ajaa vaikeampaa vaihtoehtoa kaatuilemalla "herra ohjaa" tyylillä ei se ole radan eikä järjestäjän vika.Pääasia että yleisöllä on hauskaa!
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin tosiaan, siitä turvallisuudesta. Vanhimmilla junnuilla on jo tajua omasta jaksamisesta ja järkeäkin päässä, enemmän kuin B-kuskeilla keskimäärin...Himoksen sunnuntain pohjalta, fiksuin suoritus: Joonas Heimonen. Muut kiersi, kaikki. Muistatteko enää?
Kyllä tuo kiertoreittiratkaisu on loistava idea, etenkin silloin kun extreme-osuus on palana muuta maastokoetta/kierrosta. Jämsän SM:ssä oli myös muutamia suht kahjopäisiä "tuurilla ne laivatkin seilaa" -kuskeja esiintymässä. Sellaset teloo itsensä kyllä muuallakin. Toinen porukka on sitten ne, joille ne ovat liian vaikeita. Tiedot tai taidot ei riitä. Näitä on jopa A-luokassa. Esim. muuan juuri B-luokkaan noussut kuski tuhersi minuuttikaupalla pyöräänsä toisen esteen yli, nopeammin olisi irrottanut sen jalkatapin ja laittanut esteen jälkeen takaisin. Ei se ole vaarallista, muttei kenellekään hauskaakaan.
Sen K:n ei olisi tarvinnut ainakaan kaikkia Laakson esteitä sunnuntaina enää ajaa, tästä oli puhetta jossain jo aiemminkin. Ilmeisesti sunnuntaina ei kuitenkaan sattunut enää mitään vakavia.
Pentti, enpä jaksa uskoa, että CC olisi jokin uhka endurolle. Kasvu on huimaa ja kansalliset luokat ne Kurussakin toi pääosan siitä ennätyssuuresta kuskimäärästä. Retzan telkkarikommentin pohjalta voisi olla vain enduron etu, että kasvu suuntautuisi tähän CC:iin. Keskimääräinen uusi harrastaja kun ei ole iältään mikään junnu enää, keski-ikähän nousee koko ajan. Paitsi jos meinasit, että enskakisat paisuu kestämättömän suuriksi ilman CC:a ;-)
Kirjoittaja: MIKA LEINONENSen enempää asiaan perehtymättömänä mietiskelin vaan että mistä sinne enskaan tulevaisuudessa saadaan kuskeja, kun ei valtaosalla nyky pari-kolmekymppisistä ( tai milloinkas se ajokorttiuudistus nyt tulikaan)ole moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, eikä kovin suurta innostustakaan lähteä pyörä korttia jälkikäteen ajamaan.
Noille kuskeille cc on ainoa mahdollisuus päästä ajamaan "enskaa".
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAPerinteisen enduron ongelmana on, että siihen tulee nyt mukaan liian vähän nuoria. Näistä CC-kisoista kasvaisi ilman muuta nuoria sitten tähän liian ukkoutuneeseen lajiin. Katselin tuossa juuri Päitsin telkkarista, ja siinä Marko sanoi aika "osuvasti", että 41 vuotta on paras ikä harrastaa enduroa. Tätäkö sitä nyt haetaan??
Niin ja sitten niistä turvallisuus asioista. Olisi mielestäni hyvin yksinkertaista kirjoittaa sääntöön: Reitille ei saa rakentaa keinotekoisia esteitä. Nyt joku "jyyrä" on saanut sääntöön lauseen:"Jos reittiin sisältyy motocrosrataa on hyppyrit kierrettävä". Siis kun ei olla motocrossradalla saa reitille tehdä millaisia tappoesteitä tahansa? Vai mitä? Tässä kaikessa haisee jotenkin se ainainen kyräily lajien välillä. Ettei vaan ne crossimiehet tulisi ja joten vetäisi meitä oikeita enskamiehiä pataan? Näin pienessä maassa ja näin pienen harrastuksen parissa pitäisi kyllä osata iloita kaikista kehityksistä, joita saadaan yhteistyöllä aikaan.
Ja onhan se kummaa, että täällä kentällä ymmärretään ja tunnetaan oma lajiliitto suurimmaksi kehityksen jarruksi... tarttis tehrä jotain... sanoi entinen mies ;)Pappa
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORaittila voisi kerran tulla lajiparlamenttiin tai ola vaikka yhteydessä lajiryhmään, niin olisi noi kauden tilastot ja muut faktat sen verran hanskassa, ettei tulisi tahattomasti puhuneeksi ihan höpöjä. Tiivistetysti: vaikka keski-ikä onkin noussut, ei vuosittain lajiin tulevien nuorten määrä ole ainakana vähentynyt. Syys keski-iän nousuun on enempi viidenkympin (ja alempienkin kymmenten) "villitykset".
Ollaan kyllä Otavan Paapan kanssa ihan kavereita, vaikka täällä netissä välillä miekkaillaankin...nyt vasta päästään vauhtiin ;-)
Muistellaanpas sitä Mikkelin -06 SM:ää, missä EN AJANUT (muuan päätoimitsija täällä kyseli mitä C haluaa ajaa, pääosa äänesti samaa reittiä kuin SM ja kisa kutistettiin johonkin 30%:iin, liiotellusti tietty....;-)) itse, sen sijaan sellaista erittäin mielenkiintoista osaa erästä maastokoetta höystettynä 50 tukilla olen pariltakin DVD:ltä kaiholla katsellut. Tuliko papalla "tunnit täyteen" keinotekosia esteitä Teron nelarin kikuttelusta Himoksella vai mistä nyt tuulee? En muista lukeneeni kiukuttelua kotikisa-SM:n KEINOtekoisista esteistä...anti tulla kommenttia vaan, sehän me jo tiedetään, että kääntyy se tuulikin etelästä pohjoseen ihan saman päivän sisälläkin ;-)
Kirjoittaja: PENTTI SELENIUSToi ajoajan lyhennys olisi varmaankin hyvä ratkaisu pienemmille junnuille. Jos vertaa crossirataa ja cc-reittiä niin varmaankin helpommalla pääsee cc-ssä. Tässähän pitää muistaa sellanenkin asia, että cc-kisa on käsittääkseni monelle perhetapahtuma, jossa tavis faijakin voi lähtee kisaan mukaan ja junnuillekin uuden kokeminen on ensiarvoisen tärkeää. Toisin sanoen samalla reissulla voi ajaa pojat ja isät. Ja äidit tietenkin. Se on tosi nastaa kun kivaa tapahtumaa voi muistella kimpassa pitkään. Yhteistä tekemistä ei voita mikään.
Mitäköhän pikkukundien aivoissa liikkuu, kun kuulevat aikuisten sanovan esimerkiksi että, "aina siellä liitossa tehdään tyhmiä päätöksiä". Tosi ikävää, jos junnuille syntyy jo pienenä negatiivinen asenne liiton suuntaan. Sitä ei varmasti toivo kukaan.
ps. hyvää kesää ja hyviä kisoja kaikille lajista riippumatta.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä edellä etunimikaima esittää hyvän huomion siitä, että kun nuorena jää jokin kielteinen mielikuva, niin se seuraa läpi koko elämän. Minulle on jäänyt vuodelta 1956 erittäin myönteinen mielikuva Moottoriliitosta, silloin liiton edustaja matkusti Mäntyharjulle perustamaan mootorikerhoa, kun touhu oli paikkakunalla karannut käsistä aikalailla "villiksi". Tämän päivän asiat ovat jotenkin hyvin samanlaisia, kuitenkin jollakin tavalla käännetyssä järjestyksessä. Kerhot toimivat hyvin, ja ymmärtävät asiat vastuullisesti. Liitto se siellä vaan taustalla jotenkin häiritsee hyvin hoidettua harrastusta.
Sitten noihin henkilökohtaisiin heittoihin, joita eräs nuori naisharrastaja heittelee, ei ole mitään vastattavaa. Tästä enduron ikäjakaumasta sen verran kuitenkin, että kun Päitsin 10 parhaan joukosta oli yli 70% yli 30 vuotiaita, niin onko se hyvä kehitys? Ja sitten siitä turvallisuus asiasta. Kun uparit tulivat tavallisille crossiradoille, olin sitä vastaan, ja niin olen aina ollut vastaan näitä tukkivirityksiäkin. Hallicrossit ja hallitrialit ovat lajit erikseen. Kaunista kevättä :) Pappa
Kirjoittaja: Harri VanhalaKyllähän päättäjät yrittävät tehdä hyviä päätöksiä, joskus onnistuvat, joskus eivät. Valta viehättää kaikkia valtaan päässeitä ja yhä yksityiskohtaisemmin pitäisi päästä ihmisten harrastuksia kontrolloimaan. Jos näin tekee EU, niin miksei SML.
Päätöksiä taustojahan ei jäsenistö tai oikeastaan jäsenistön jäsenistö (kerhot ovat SML:n jäseniä, eivät kuskit) tiedä, joten kritiikki voi olla väärääkin. Toisaalta, jos tiedotuksen taso ja päätösten perusteleminen on sitä, mihin on totuttu, niin sopii sitten sietää väärää kritiikkiäkin.
Näyttää jotenkin siltä, että kun harrastajamäärät uhkaavat kasvaa, tulee liitolle kiire karsia heikot ja huonosaattoiset harrastajat pois jaloista. Motopark-päätös tulee järjestäjän kannalta varsin hankalassa vaiheessa ja saatiinhan taas monta kilpailusuoritusta pois. Nyt sarjacrosseista ja -enduroista saadaan väkeä pois, kun liitto alkaa periä kynnysrahaa kerhotoimintaan oleellisesti kuuluvasta sarjatoiminnasta.
Tältä ainakin näyttää. Rajoitettu lisenssi (155 euroa) saattaa tuoda joko parantunutta tai heikentynyttä vakuutussuojaa. Lisenssirahasta menee liitolle 75 euroa, vakuutukseen 80 euroa. Ainakin olisi kiva tietää, mitä sillä 75 eurolla saa verrattuna siihen, mitä saa kerhojen jäsenmaksulla ja ratamaksulla.
Positiivisesti ajatellen pitäisi rupusakille ja aloittelijoille osoittaa muuta harrastustoimintaa kuin radoilla pörisemistä eikä vain kieltää ja rajoittaa. Vaan hupeneehan se väki näinkin.
Kirjoittaja: Tommi ToukolaTämä nyt ei liity mitenkään oikein mihinkään, mutta meidän perheen elämää liiton touhut ei ole oikeastaan päässeet sotkemaan, ehkä päinvastoin kun on kuitenkin paikka missä harrastaa. Tämän viikon touhut, ti. ilta enduroa iskällä, pe päivä kun nuorenpi haettu eskarista ja odoteltu vanhempi koulusta, pojille trialia (vaihteiden ja kytkimen opettelua) pe ilta iskällä enduroa, la päivä pojille trialia ja huomenna pitää kuulemma mennä taas. Voi äiti parkaa. Tämä nyt vaan on elämän parasta aikaa kun koko perhe pääsee harrastamaan eikä sen suhteen ole pilviä millään suunnalla.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllähän nyt tähän juttuun on tullut niin paljon syvää filosofiaa, että tämä juttu on jatkamisen arvoista. Mikähän se on sitä "elämän parasta aikaa"? Siihen on varmasti monta vastausta, ja aika helppoa on sanoa, että tietysti se on tämä päivä ja nykyhetki. Rehellisesti ei varmaan kukaan ole sitä mieltä, ainakaan vanhoilla päivillään. Näissä harrastus kuvioissa se kyllä varmaan on niitä aikoja kun isän ja pojan suhde on aidosti ja rehellisesti yhteistyössä, ja kun urheilu suoritukset paranevat päivä päivältä. Sitten kun lähestytään kansallista huippua tulee siihen hommaan jotakin kummallista painetta ulkopuolelta, joka sekoittaa tulevaisuuden. Jotenkin harrastuksen muuttuminen liian vakavaksi on vaarallista?
No sitten on tämä järjestö toiminnan kaavamainen jyrä. Nämä ihmeelliset "nokkimisjärjestykset" jotka on kai opittu jossakin "peräkylänpoliittisissa nuorisopiireissä". Jos et ole kanssani samaa mieltä, olet taatusti meitä vastaan, ja turpiin vaan, onnea. Ja ei sitten mitään kuuntelua ja keskustelua.
Kuitenkin sanon kaikkiin niihin juttuihin, joita tässä keskustelufoorumissa on ollut, kyllä tämä Moottoriliitto on se oikea lajiliitto tätä hommaa hoitamaan. On ihan turhaa kaivella joitakin vainajien asioita esiin, ja myös haastatella vielä eläviä menneitä miehiä. Nyt vaan pitää saada tämä nykyinen johto tajuamaan, että se pieni porukka, joka siellä "huipulla" on, on täysin sen suuren voiman varassa, joka on täällä kentällä. !! :) Pappa
PS: Sitten on myös hienoa, jos harrastuksen kukat voivat myös kukkia ihan vapaasti, vaikkapa ilman tietoa mistään kerhosta tai SML:stä