valkokilvellä kisoihi
4.2.2008 - 23:50
|
Kirjoittaja: VALTTERI HIRVONENKu oon aatellu, että joskus jonku kisan ajaisin, ni mites jos tol valkokilpisel 125 exc lähtis ajaa, ni pitäskö sitte olla kaikki vilkut, peilit ja tollaset kii, et pääsis ajamaan?
Entäs ei kai kuristuksia tarvis sentää olla kiinni, vaikka mul onki vaa a1 kortti? Ja kertokaa vaa jos on viel muuta mitä pitäs ottaa huomioo, ku lähtis valkokilpisel kisaan.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOValkokilpisellä mennään vana kisana ja sillä pihvi! Punakilpisen kanssa se rumba tanssitaan. Periaatteessahan sun mopon tars olla rek. otteen tietojen mukainen, vaan kenelläpä olis? Eli ei siellä kisakatsastuksessa sun kuristuksia aleta syynäämään, siin sais puolet piikkiluokasta unohtaa sijotukset SM-pisteille jos syynättäisiin. Tässä kohdin maamme laki ja ajoneuvoasetus laahaa pahasti perässä, oikeesti kovan enskakuksin ei tarvii assulla takanakkia savutella.
Vilkut ja peilit saa kisan ajaksi poistaa LM:n poikkeusluvalla, samoin nastarengasaikaan on vastaava poikkeuslupa kisatarkoituksiin. Luvista saat (pitäisi saada...) valokopiot ilmoittautuessasi kisa-aamuna ja ne pitäisi pitää ajossa mukanakin. Käytännön tosiseikka on, että kyllä se virkavalta tötöilijät sitten numeroista tunnistaa, mutta jos kaahaat niin kakku kasvaa kummasti kun ajokortti ei olekana mukana taskussa. Muita lappusia ei kisassa ole meikäläiseltä ainakaan kysytty, eikä sitä ajokoiraakaan pois otettu kun ei kaahattu...
Kirjoittaja: VALTTERI HIRVONENSelvä selvä. Elikkäs ne luvat siis pitäs saada sieltä kisapaikalt, eikä niit tarvis ite ruveta mistää hankkimaan ymmärsin?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep.
Kirjoittaja: KAARLE OESCHpitääkö siinä vehkeessä olla kilpiä ollenkaa
Kirjoittaja: RafaelloPitää ja vakuutukset.
Joko punaset tai valkoiset.
Punaisilla saat ajaa kilpailijana kisojen ajan erikoisluvalla maantiellä.
Valkokilpisellä voit ajaa sitten vaikka vielä kisoista kotiin! (mut yleensä: vilkut puuttuu, rekisterikilpi ei ole aito vaan "halpa, pienennetty,värikopiokoneen tuloste" ja talvella alla on piikkiyörät joita ei tieliikenteeseen sallita.
ps. valkokilpisen aito rekisterikilpi on syytä sitten pitää aina mukana huoltoautossa. Joskus sitä joku jopa kysyy, Päitsi. ...ajaa ei sillä kannata, koska se menee varmasti rikki tai hukkuu ja uuden tulo taas kestää ja maksaa.
Kirjoittaja: KAARLE OESCHjuu kiitos
Kirjoittaja: Kimmo PesonenMites tarkkaa nykyään on virallisissa SML:n kisoissa noi katsastukset? Joskus 10 vuotta sitten muistaakseni vaadittiin rattilukko, jarruvalo kummastakin jarrusta toimivana yms.
No kun noi säännöt äsken katsoin, niin rattilukosta ei ollut enää mitään mainintaa.
Nyt olen ostamassa crossista tehtyä laitetta, josta tällä hetkellä puuttuu nopeusmittari, äänitorvi (riittääkö kun katsastuksessa on taskussa joku torvi vai tarviiko sitäkään?), rattilukko, jarruvalo ottaa vain etujarrusta ja olikohan vielä jotakin muuta... Myyjä sanoi kyllä, että ei mitään ongelmaa pitäisi olla. Jos sääntökirjaa on tarkoitus lukea pilkulleen, niin ainakin se nopeusmittari pitäisi laittaa kuitenkin.
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Tuo nopeusmittari homma... viime keväänä virittelin sigman polkupyörämittarin omaan mopoon. Pelitti ihan ok mutta tuo piuha anturilta katkesi sitte pari kertaa jossain lepikossa enkä sitte viittiny vikertää sitä enää toimivaksi. Mietin mitä sanoo endurosäännöt voisiko mittarina käyttää esim GPS:sää..? Se olis tosi helppo vetästä parilla nippusiteellä tankotyynyyn kiinni. Nopeus olisi ainakin oikein ja olishan se mukava sitte kattoo logista keskinopeus,reitin pituus , huippunopeus pätkällä. Vois sitte spekuloida ja mässäillä trivialla kisan jälkeen :-)
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei Kimmo,
huomioippa, että säännöt edellyttää pyörältä kuitenkin tieliikenneklepoisuutta, eli asetus ajoneuvon rakenteesta ja varusteista. Poikkeuksena poikkeusluvalla kilpailun ajaksi luvalla poistettavat varusteet, eli vilkut ja pelit.
Asetus ei tietääkseni edes edellytä jarruvalon toimimista molemmista jarruista, eikä ainakaan kilpijampissa ollut johtosarjassakaan paikkaa jarruvalokatkaisijalle etujarruun.
Nopeusmittari on oltava ja kenellähän mahtaa tosiaan olla GPS, joka näyttäisi nopeuden todella reaaliajassa? FWRD-ajotiedostoja katseltuani ero voi olla jopa 30% ja nopeammissakaan se näytteenottoväli ei suinkaan kerro totuutta, suodatuksessa mukana on ties kuinka monta kymmentä viimeistä näytettä.
Sigma sen sijaan kelpaa vallan mainiosti, onhan niitä ollut ihan ensiasenteisenakin useammissakin valkokilpisissä malleissa ja merkeissä. Sen johdonkin saa kestämään kun tekee asennuksen järjellä. Itse olen "kantapään kautta" oppinut niin anturin, magneetin, itse mittari kuin johdonkin asennukselle ratkaisut, joilla viimeisin on kestänyt hyvin 100h/2500km, ilman yhtäkään hajoamista.
Ohjauslukkoa multa on kysytty kerran, lienee enempi poikkeus. Sivutukea voisi kyllä vaatia, jokainen suljetussa varikossa kaatunut (a muita mukanaan kaatanut) pyörä on liikaa. Laki edellyttää myös pysähtymistä onnettumuuspaikalle, olit sitten kisassa tai et, mites pysäköit mopon tiellä liruttamata bensat tankista pientareelle ellei sivutukea ole?
Terveiset sille eilen Kurussa kruisailleelle mr. mulkersonille, ei kannata toivoa, että kukaan toimintatapasi tietoonsa saava ikinä toisi sinulle varaosia, bensaa tms. metsään, mitä nyt varmasti jossain vaiheessa harrastustasi tulet tarvitsemaan muiden apua...
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENtere
Kyllä tuon kerran sekunnissa päivittävän kepsin tarkkuus täytyy olla riittävä.. mittarihan on enskassa sitävarten ettei siirtymillä kaahata.. ja jos sitä ei nimenomaan ole kielletty sittenhän se on sallittu. Tieliikenteessä muilla vekottimilla ei ole nopeussakkoja ole tullut ... kop kop kop
Kirjoittaja: Kimmo PesonenKiitoksia kommenteista. Juu, kysymys oli lähinnä tosiaan siitä mitä täytyy/olisi hyvä lisäillä tuohon mopediin sitten heti kättelyssä.
Noita polkupyörän mittareita olen itsekin aiemmin käyttänyt menestyksellisesti. Piuhan olen laittanut menemään jarruletkun kanssa samaa reittiä (letkuun teipattuna) ja ei ole ollut ongelmia. Joskus on tarvinnut pientä keraamista suotokonkkaa piuhojen välille sähköisten häiriöiden suodatukseen. Tekisi kyllä mieli laittaa se uusien EXC-kotareiden orkkismittari, mutta se mahtaa maksaa maltaita.
Tosiaan se seisontatuki on aika ehdoton. Meneekö EXC:n "jalka" heittämällä SX:n runkoon vai pitääkö hitsata jotakin (vuosimalli on -08)?
Sitä torvea ei tainnut kukaan vielä kommentoida. Pitäisikö sellainenkin laittaa?
Kirjoittaja: Pentti HirvonenVoi HEMMETTI Sirkku!!
Voisitko edes välillä pitää pääsi KIINNI!!?! Ei noita sun jorinoita
jaksa kuunnella/lukea, ja jos sulla on joskus ollu ongelmia
katsastuksessa, ni syytä voit etsiä peiliin katsomalla..
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyppäät Pentti vain yli kun näet nimeni, kiittävät kaikki ketkä haluavat lukea.
Kimmo, siksi sivutueksi tosiaan kelpuutetaan kolmiotukikin, eli pakko sitä ei ole väkertää, mutta mielestäni aiheellista. Ainakaan minulta ei ole äänimerkkiä vaadittu, Päitsillä ilman sitä ei matkaan kai pääse ja silloin semmoinen kiinni oli. Kulkee se autossa aina mukana, semmoinen lasten fillareihin tarkoitettu krokon pää, pistetään kiinni jos kysytään ;-) Asenne johtuu ihan siitä, että tuskin on liikennetilannetta, jossa olisi tarvetta painaa torvea, mutta olisi aikaa tehdä sekä se, että jarrutus ja väistö.
Kirjoittaja: Kimmo PesonenOnko kenelläkään kokemusta sellaisesta langattomasta fillarin nopeusmittarista moottoripyörässä. Miten herkkä häiriöille tuo RF-linkki on?
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOEi toimi noi langattomat mopoissa, vaikka niissä nykyään onkin vähemmän rautaa kuin maksalaatikossa.
Kimmo