kertalisenssi...
23.1.2008 - 21:36
|
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Olen tässä seuraillut keskustelua tästä lisensenssi hommasta sarjacrosseissa... ja kiinnitin huomiota tohon kertalisenssin hintaan...! Sehän on ihan järjetön! 90e kertalisensessi+40e osallistumismaksu kisaan ... sehän on vanhoissa mummoissa 780MK järjetöntä! Onko tosiaankin tarkotus ETTEI KUKAAN TULISI vähän kokeilemaan kilvanajoa crossikisoissa.. mitä se oikeasti on.. kun se on tehty ihan järjettömän kalliiksi. Mikä mahtaa olla "elin" joka on sille hinnan löytänyt?Kun lisenssi on kumminkin vaan vakuutus niin luulen että ne jotka haluaisivat vaan kokeilla pikkusen mitä se homma sieltä puomintakaa oikeasti on olisivat niin suuri riskiryhmä että se pitää hinnoitella noin törkeästi.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOMoottoriliiton enduron kertalisenssi ns. kerhokisaan on 20 euroa, enduron kertalisenssi on 35 Euroa. Nopeuskilpailuihin (rata) kertalisenssi on 90 euroa.
Kirjoittaja: TOM NORDMANMinusta taas harrastajan lisenssi jäsentenväliseen kilpailuun on koko vuodeksi 20 eur. Näin asian ymmärsin SML:n lisenssien myyntiin liittyvästä lomakkeesta.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITotta turisette. Toista se oli ennen kun crossi oli paljon, paljon turvallisempaa...
Tuon kertalisenssin hinnalla sai lisenssin koko vuodeksi 90- luvulla, aika tarkkaan, ja taisipa kelvata enskaankin. Jos en nyt taas ihan väärin muista...
Toisaalta, suurin osa harrastajistakin taitaa olla nykyään paljon vauraampia kuin ennen :-D Kannattaa varmaan ottaa koko vuodeksi vaan jos enemmän kuin 3 kisaa aikoo vetää.
Tai sitten keskittyy liiton ulkopuolisiin kisoihin...hups, nehän olikin "laittomia" ;-) Sori.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenMun mielestä webbilisenssikaupassa luki kyseisen lisenssin kohdalla selvästi "kertalisenssi".
Kirjoittaja: TOM NORDMANAnssi: Ymmärtääkseni siinä on virhe.
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Tarkoitin kertalisenssin hintaa yleensä se on älyttömän kallis! Jos esim MXB:ssä haluaa kokeilla...kaveri saa sillä hinnalla käydä radalla 2 kertaa... treenis 15 min ja erä 20+kier siinä tulee minuuteille suolanen hinta A
Kirjoittaja: ARI VIRTANENSoittelin liitoon ja tarkastin ton jäsentenvälisen kertalisenssi asian ja se todella on kertalisenssi ei kausi !!
Kirjoittaja: Nikkanen EeroNyt kun tää asia on selvennetty liiton taholta, lienee asia aika selvä, vaikkakin kyseenalainen.
Laskin tossa karkeasti oman kerhon kesäkisoissa tulosliuskoille päässeitä olleen kaikkiaan n. 100 eri luokissa.
A ja B luokan kuskeista lähes jokainen on lisenssikuski. C ja V kuskeista n. puolet ja kuntoluokassa ( lue harrastelijat ) lisenssi vain muutamalla lähes neljästä kymmenestä. Eli kaikista karkeasti puolet ja puolet.
Epäilen vahvasti, etteivät nämä harrastelijat kuitenkaan 155,- , saati 385,- lisenssiä hanki, eivätkä varmaan 20,- kerralta vastaavaa kovinkaan usein.
Porukkaa karsiutuu sarja illoista aika kovalla kädellä.
Liiton kassaan tietty kilahtaa lonkalta heitettynä isohko tukku hilloa.
Lisenssittömiä sarjajyrä-harrastelijoita varmaan löytyy äkkiä se 1000 kpl ja jos jokainen ajaisi kerhon kaikki enskat ja crossit, tulisi suorituksia nopeasti 10 kpl. =
10 x 20 x 1000, tai 155,- x 1000 on melkoinen kiihotin lisenssivaateeelle, eikä vakuutuksen osuus siitä paljon lohkaise...Raha kiertää ja artisti maksaa.
Takarivistä jo huudellaan, että väärä laji jos kulut kirpaisee... Erittäin totta.
Hyvää on tietysti se, että ennen tulkittu "jäsenten välinen", ei enää vaadi lisenssiä oman kerhon nimissä, vaan naapurinkin kisat on luvallisia, kunhan jäsenyys löytyy.
Tää onkin varmaan pienempien kerhojen ja miksei isompienkin, pelastus järjestely ongelmiin. Voidaan vapaasti ajaa kaakonkulman, keski-uudenmaan, tai pohjoisen yhteislähtöjä ja kerätä porukkaa isommalta alueelta saman kerhon nimissä, niin ajamaan, kuin toimitsijoiksi.
No joup. Enskesä -taas- näyttää mihin ollaan menossa. Meikäläisen kaltaiset rajoilla olevat rollaattor -racing ukot ainakin nätisti tippuu pelistä pois, mutta sikälihän kokonaistaso senkun nousee, eivätkä muut kuin ko., ole pahoillaan.
Tämä ei ollut valittusvirsi tms. vaan pitipähän saada ajatuksia purettua johonkin, ettei nuhainen pää vallan poksahda. Ja muistakaa ottaa vakuutus ja lisenssi mukaan seuraavaan talvisarjaan kerholaiset ja jos sääntöjä noudatetaan, niin katsastuksessa tavataan !
( tai sitten otetaan ja kehitetään ihan oma epävirallinen järjestelmä )
...täältä tähän...
Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTEnduro lisensillä siis kansallisiin harraste crossi kisoihin.....MXB toihan on just lajin omaista harrastus toimintaa.
"- Meille tarjottiin samanlaista vaihtoehtoa vakuutuspuolelta kuin Norjassa, että olisi niin sanottu puolihintainen lisenssi motocrossharrastajille. Mutta itse en kokenut sitä järkeväksi. Toinen vaihtoehto on se, että esimerkiksi crossikuski ottaa endurolisenssin. Vakuutusehdoissa sanoo niin, että lisenssi on tarkoitettu lajin omaiseen harrastustoimintaan. Enduroa päälajinaan ajavalle motocross voi olla lajinomaista harrastustoimintaa ja päinvastoin."
Kirjoittaja: TOM NORDMANSopimuksia työssäni päivittäin pyörittävänä ihmisenä näin heti tämän sääntökirjamuutoksen läpi. Tässä toimitaan samalla tavalla kuin yritysmaailmassa, eli yritetään siirtää vastuu asiakkaalle ja pitämään oma tontti mahdollisimman puhtaana. Nyt tässä oman tontin putsauksessa on onnistuttu tosi hienosti. Jos joku joutuu vastuuseen niin se olen minä (tai sinä kerhon aktiivi) eikä SML:n väki, vaikka minun palkka tulee aivan muualta.
Olisin itse toivonut asian hoidetuksi siten että Kerhokilpailujen sijaan olisi kehitetty säännöstöä ja toimintaan harjoittelun näkökulmasta. Kerhokilpailut ovat monelle harjoittelua
Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo tomppa tuo on kyllä totta että ne kerhojen aktiivit (kuten KAI minäkin) alkavat pikkuhiljaa miettimään että kannattaako kohta enää ruveta järjestelemään mitään kerhokisoja jos pitää vielä lisenssipoliisiksi ruveta ja ottaa vastuu tuostakin asiasta.
Toinen asia on kustannukset...Tumk:in rollaatttorireisinki osaston virallinen ja itseoikeutettu BOSS (eero) mainitsi ja laskikin hyvin noita tuloja joita tuonne isoveljen? kirstuun kolahtaa....
Mutta ihan sama tapahtuu varmasti niin sarjaenskoissa kun kohta isommissa kisoissa että alkaa tälläiselle tavan harrastajalle olla liikaa ensin lisenssi sitten siirtolupa sitten päälle vielä mielestäni melko kohtuuttomaksi noussut kilpailumaksu,monissa kisoissa jo 50 eskoo...
Itselleni se on jo liikaa.Kun ei kuitenkaan niin tosissaan aja mutta olis kiva kuitenki käydä kisa silloin toinen tällön mutta tuo voiton tavoittelu joka suunnalla alkaa jo viedä pohjaa ja siirtämään meitä vanhenevia spooritukkoja tuonne pitsinnypläysosastolle.
Mutta kuten sanottu voihan sitä harrastaa muutakin....
-timo-
Kirjoittaja: Harri VanhalaNoinkohan viherpiipertäjät ovat vallanneet Moottoriliiton? Luulin, että harrastus pyritään tappamaan ulkopuolelta vaikuttamalla, mutta että sisältäkin.
Enduro elää Suomessa huimaa nousua ja huippua. Nyt harrastajien määrä tulee ilmeisesti nousemaan kovasti, kun sarjacrosseja ajelevat hankkivat endurolisenssin.
Jos olen tulkinnut urheilusäännöstön oikein, endurolisenssin saa "ajokorttisäännösten mukaisesti". Ainakin kilpailuun osallistuminen endurolisenssillä edellyttää tätä. Sarjacrossareissa on aika paljon väkeä, jolla ei ole MP-ajokorttia. Nämä eivät kai voi saada endurolisenssiä. Kun toimitusjohtajan mukaan ei ollut järkevää ottaa Norjan mallista puolihintaista harrastajacrossarivaihtoehtoa, joutuvat nämä väliinputoajat ajamaan kertalisensseillä tai täydellä crossilisenssillä. Yksi vaihtoehto on, että nimetään nämä kisat sarjaenduroiksi. Niissä kerhoissa, joissa on sekä enduroa että crossia, olisi suomienduro- ja rataendurosarja.
Sekään ei ole tavatonta, että samalla pyörällä ajaa useampi kaveri sarjacrosseja. Perheessä on 1 pyörä ja sillä osallistutaan eri luokkiin. Pyöräkohtainen liikennevakuutus kuulostaa tässä hyvältä.
Muutenkin tuntuu oudolta, että endurolisenssillä voisi ajaa motocrosskilpailuja olivat ne sitten jäsentenvälisiä tai ei. Eiköhän endurolisenssin ja mx-lisenssin hintaero tule vakuutuksen hinnasta. Jos jotain sattuu motocrosskilpailussa ja käy ilmi, että kuskilla onkin vain endurolisenssi, niin mitenköhän vakuutus on voimassa? Jos jäsentenvälinen kilpailu eli sarjacrossi on nyt ehdotetulla tavalla ilmoitettu moottoriliittoon, niin kai vakuutusyhtiö katsoo sen olevan ilmoitetun lajin mukainen kilpailu ja edellyttää lisenssin olevan sitä myöten. Epäilen vahvasti, että selitys lajille ominaisesta harrastamisesta crossikisassa endurolisenssillä vaatii vähintään Runebergin lahjat korvausneuvotteluissa.
Vakuutusasioita on jauhettu niin kauan kuin historiaa on. Tavallisen harrastajan näkökulmasta vakuutukset ovat ylivoimaisesti suurin epäselvyys ja toivoisin SML:n tässä ryhdistäytyvän ja puristavan jostain lausuntokelpoiselta taholta yksiselitteisen selkeän kannanoton siitä, miten korvausvelvollisuudet menevät ainakin tavanomaisimmissa kisojen tai radalla ajelun tilanteissa:
* Kuskilla liikennevakuutus JA lisenssi
* Kuskilla liikennevakuutus JA jokin oma tapaturmavakuutus
* kuskilla ei liikennevakuutusta, mutta lisenssi on (laiton tilanne, mutta mahdollinen)
Ehkä tällainen selvitys on jossain tehtynä.
Se etu tästä lisenssisotkusta on, että alan ymmärtää Paavoa ("Kymis") ja Penttiä ("Pappa"), joiden näppäimistöt eivät tunne SML:ää puoltavia kirjaimia. Kun mukana on tarpeeksi kauan, niin ehkä se on väistämätön kohtalo. Oireet tuntuvat jo...
Kirjoittaja: MARKO INNANENOli miten oli mut tää touhu rupee olee ihan perseestä, harmi crossi on hieno harrastus ja sarjacrossit tavis harrastelijalle koho kohta kun ei vauhti riitä lähtee ajamaan ihan oikeita kisoja tää on tyydyttänyt kilpailuvietin. T:"HuuHaa".
Kirjoittaja: SAMI LEINOMitäpä jos ei järjestettäisikään jäsenten välisiä kilpailuita. Jos kyseessä olisikin kerhon harjoitukset. Jos kello käy, onko se kiellettyä..?
Vakuutuksista vouhkaaminen on täysin turhaa. Nykyinen liikennevakuutuslaki on täysin yksiselitteinen. Liitto puhuu järjestäjän vastuuvakuutuksesta. Järjestäjän vastuuvakuutuksen kautta korvaustilanteen syntyminen, jos sitä verrataan liikennevakuutuksen korvausvastuisiin, on yhtä todennäköinen kuin minun lottovoittoni.
ps. en harrasta lottoa
Kirjoittaja: raimo tuokkoHarri pähkäilee enskalisenssin riittävyyttä sarjacrosseissa. Tähänkin asti on enskalisenssillä saanut ajaa classic- crossia ja Drag Racingia. Kait ne liitossa on selvittäneet että korvaukset hoituu, kun näin on menetelty jo vuosia. Ja jos ei hoidu, niin liikennevakuutus kait sitten...?
Muistelen muutamia vuosia sitten SML:n johdonmukaisen linjan lisenssivaatimuksissa hymyiyttäneen itseäni; tuli uusi laji, moottorikerlkka endurosprint. Siihen liitto päätti vaatia nopeuslisenssin. Perusteena, että kyseessä on selkeästi nopeuskilpailu. Ihmettelin että mitäs se Dragracing sitten on? Reittikilpailu?
Kirjoittaja: MARKO LAINESe on kumma että tuota lisenssiä on tarvittu lähes kautta aikojen. Silti olen itse ajanut 80-luvulla samaan aikaan lähes kaikkia uudenmaan sarjacrosseja ilman lisenssiä. Toki olen ollut noiden kerhojen jäsen silloin, mutta lisenssiin ei riittänyt vielä edes ikä. Nyt katsoin tuolta liiton lisenssin ostopalvelusta että omalle muksulle olisi saanut jo jäsentenvälisen kertalisenssin... no sillä onkin ikää jo kohta kaksi vuotta. ;) Niin ne ajat muuttuvat.