Alustan säätö montulle

Kirjoittaja: Marko ViikEli ajokkina WR450F ja ajot sekalaista hösellystä mutta välillä tulee käytyä myös crossiradalla. Eli antakaas aloittelijalle muutama vinkki miten tossa pyörässä kannattaa lähteä hakemaan alustan säätöjä kun ajetaan enskapyörällä crossiradalla. Painoa kuskilla on n. 100kg vermeet päällä eli ei olla ihan höyhensarjaa. Taakse vaihdettu jäykempi jousi, muuten orkkistavara alustassa.
Eli mitä pitäisi hakea etupäähän iskareiden säätöihin compille ja reboundille ja sama takapäässä? Takaiskarissa on ne eri säädöt nopealle ja hitaalle vaimennukselle. Eli miten vetomiehet säätää alustaa, lähinnä se perusajatus säädöistä crossiradalle kinnostaa, kuski-pyöräyhdistelmähän sitten kertoo lopullisen totuuden. Haetaanko mahdolisimman jäykkää sisäänvaimennusta ja hidasta palautusta vai mikä on ideaalitilanne?

Marko

Kirjoittaja: JOONA OINONENTerve Marko!

Jos tuohon jotain yleismaailmallista vois vastata niin tämä nyt ei tule miltään vetomieheltä!

Tuo enska/crossisäädöt voit aloittelijana vielä hoitaa normaalisti comp/rebound säädöillä.
Aloitus oli oikea(jousi omalle painolle ja sag kuntoon>)koko hommahan riippuu siitä millaisella crossi radalla ajelet,mikä on vauhtisi ja hyppäätkö ns.pöydät yli vai onko vaara jäädä vajaaksi?
Onko ajotapasi mx radalla ns pääsääntöisesti perse penkissä vai tapeilta?tuohon kysymykseen on oikeasti vaikea vastata näin netin kautta.Suosittelen jotain oman kerhosi kaveria joka esim kilpailee
A luokassa,katsomaan vähän ajoasi ja pyörän käyttäytymistä ajosi aikana niin voit oikeasti saada jotakuinkin järkeviä neuvoja.hyviä neuvoja löytyy melkein jokaisen pyörän manuaalista,eli mitä pitäisi tehdä kun mopo tekee näin.tosin yleisesti muilla Eu kielillä kun suomeksi.tietysti voit kääntyä asiantuntijoiden puoleen(iskarigurut) ja kertoa heille nämä samat asiat,niin eiköhän apu löydy sieltä.he voivat ns.Shimmata iskarit sinun ajollesi sopivaksi.

Asiantuntevaa iskaripreppausta tekee mm.Topiservice Riihimäellä.

Terveisin Jari

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEdellä on aito ja asianytimeen menevä kysymys ja vastaus. Nyt pitää miettiä sitä ajaako kuski motocrossradalla enduroa vai motocrossia? Jos ajella möyritään "persepenkissä" niin mitä sitä enskavaimennusta mennä muuttamaan, kun nyt on tulossa spoorikelitkin, ja siellä pitää olla kaikki "ihan löysällä". Jos kuitenkin halutaan opetella motocrossin tekniikkaa, ja nousta tapeille ja liikkua satulassa, jarrutuksissa takana, ja sitten pudota kaarteessa tankille, ja avata täysillä, niin takaiskarin kunto on aika tärkeä. Sen säätö lähtee siitä jousen säädöstä. Tärkeätä on, että jousi on sopiva, ylhäällä pitää olla riittävä "löysä", ja kuskin päälle noustessa panuma n. 8-10cm. (Korjatkaa viisaammat!) Sitten niitä ylös-alasvaimennuksia voi hakea ihan siten kuin itsestä tuntuu. Monasti myös on syytä tarkistaa toimivatko "linkut" niinkuin pitää, ei välyksiä liikaa, eikä jumissa olevia laakereita. Kyllä näitä asioita neuvovat mielellään "kokeneemmat kaverit". Ihan oikeat iskarigurut sanovat:" Noin hiljaiselle vauhdille ei voi säätää mitään". Ja tämä ei sitten ole mitään henkilökohtaista kenellekään...se vaan on niin että vauhtia lisää... toivoo Pappa