tm mx 125 -96

Kirjoittaja: Lasse MiettinenKellään jakaa kokemuksia kyseisestä pyörästä? Kovin tuntuu olevan vähän tietoa missään. Onko malli vikoja? Joku taisi kehaista että potkii hieman pirteämmin kuin aasian veljet.. True?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli kampuran kauloista puuttuu jo uutena ne kriittiset sadasosat, ei kai tuota voi väärinkään ymmärtää.

Kirjoittaja: Lasse MiettinenKiitos näistä tiedoista.

Kirjoittaja: Ossi MertsalmiOngelma on juurikin tuo Jukan esittelemä. Eli laakerin sisäkoolit ovat liian väljiä kampiakselin kauloille. Pystyvälys on hyvin pieni vaikka laakeri olisi työntösovitteella mutta kampiakseli seilaa edestakaisin pituus suuntaan. Mikä aiheuttaa kivaa kiertokangen laakereille. Tohon temmiin oli muistaakseni vaihdettu yhden kerran kiertokanki. Samanikäisessä kasikympissä ongelmaa ei ollut vaikka käsittely metodit oli samat. Ja kiertokanki remppoja tehty monta kertaa verrattuna tuohon piikkiin.

Uudemmista en ole kuullut vastaavista ongelmista.

Ossi

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOCX on Jukka välysluokka, ja suunnitteluperuste tuollaiselle sovitukselle on nimenomaan se, että molemmat koolit on krympillä ja vielä kuumanakin pitäisi varmuudella joku satku välystä jäädä. Päittäisvälyksen kasvaminen noin vain ei selity laakerivälyksellä, jos petarit niin loppuun ajetaan, on jo virtapääkin vaarassa. Tuli heti mieleen liian tiukka kietarin asennus. Kysymys siis edelleen Ossille.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMistä syntyy päittäisvälys kampuraan?

Kirjoittaja: Jukka OittinenSirkku.Petilaakerit ovat väljiä joko c3 tai c4 ja niissä on päittäisvälystä jo käsissä tunnusteltaessa.Tiukka kampuran kaula tai/ja lohko puristaa tämän päittäisen laakerista pois kun kone on kasassa.Helpoin tapa saada alumiinikooliseen lohkoon tätä välystä on poistaa petit lohkoa lämmittämättä niin että lastut lentää kun laakerit irtoaa..Sitten on päittäisvälystä vaikka laittaa uuden akselin ja laakerit.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo jos tuon ikäisessä nyt on missään yksilössä kaikki kunnossa niin on siihen ainakin hyvät edellytykset. Moottorin viimeistely on ihan omaa luokkaansa ja kytkin on ikäluokkansa tarkin ja paras. Noin vanha vaan tapaa olla merkkiin katsomatta täysi miina ja loputon rahareikä jos mielii ajaa edes teknisesti tip top kuntosella laitteella.

Kirjoittaja: Ossi MertsalmiItsellä ollut joskus tollainen. Kauan aikaa sitten. Joten hataran muistin varassa mennään.

Tyyppivikoja mitä nyt tulee mieleen on se että kampiakselin kaulojen välys liian suuri laakereihin ja ongelmana on että tulee päittäis välystä kampiakseliin. Samaa ongelmaa ollut myös husseissa saman ikä luokan laitteissa. Joten en tiedä että onko sama valmistaja ollut kampuralla. Kasikympissä tollaista vikaa ei ollut.

muutenhan tommoinen on käytetty crossipyörä, eli käytännössä mitä vaan voi löytyä. Osia ainakin suurimpaan osaan tarpeista saa suoraan Puromotorin hyllystä.

Eipä siinä paljon varmaa eroa ole japanilaisiin pyöriin. Etenkään kun ikää on yli 11 vuotta niin voi olla jo aika väljä joka paikasta koneestaan.

marzocchin keulassa on taipumus vuotaa, eli ainakin itsellä oli noin 3-4h ja uudet stefat jos haitari suojia ei ollut. Tässäkin eroa paljon jos pyörässä on magnum tai sitten se stanu versio. Magnumissa ne stefat kesti paljon paremmin.

Miltei kaikki laakerit saa laakerikaupasta koska ovat metrisen järjestelmän tuotteita.

muuta ei nyt oikein pikaisesti tule mieleen ks. laitteesta.

muovit on muistaakseni niin että ilmanohjaimet on 96-01 jamahasta ja takanumerokilvet ja takalokari 96-99 kawasta.

T.Ossi