Hirttää
31.8.2007 - 13:15
|
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENNo piruvie.Kaasu hirttää taas,olen putsannut kaiken,vaihtanut vaijerit ymym,mut mikään ei tunnu auttavan ja ilkeintä on se että sitä ei tapahdu aina.Silloin kun hirttää niin olen koittanut kaasukahvasta väännellä mutta pyörä ei sammu ennen kuin sammutan tappokytkimestä.Sen jälkeen kun polkaisee pyörän käymään niin käy ihan normaalisti.Apuva!!(pyörä on kawasaki 250cc 2t)
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jukka Oittinen"Kaasun hirttämisestä vielä lisää että yleensä se on tapahtunut Todella lämpöisellä ilmalla."
Laita kaasaria laihemmelle.Kaasarin luisti jäätyy kesälläkin alipaineessa jos seos on liian rikas.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANiin että, ajettaessa pienillä kierroksilla ja täydellä kaasulla?? Mutta tähän ihan vakavaan keskusteluun, olkaa varovaisia kun näitä hirttämis ongelmia on. Niistä voi seurata vaikeita tapaturmia. Kaikkia mahdollisuuksia ei kai ole koskaan löydetty. Luistin jousen takertuminen itseensä saattaa olla aika mahdollista muutama vuosi sitten maailmalle lähetetyissä "miljoonissa" kaasuttimissa. Tiiä häntä... ?? Pappa
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENPitääpi tarkistaa nuo läpätkin.Kaasun hirttämisestä vielä lisää että yleensä se on tapahtunut Todella lämpöisellä ilmalla.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItselläni oli tuon vinguttimen kanssa samanlaisia oireita vuosi sitten keväällä, eikä mikään auttanut. Loppujen lopuksi uusin läpät kun reunoista kajasti hieman valoa läpi. Ongelma poistui. Tuntuu varsin oudolta, että vielä vakiota hieman tiukemmallakin luistin jousella luisti sen takia liimautuisi kaasarin kattoon, mutta jotain sellaista siinä oli pakko olla takana. Kaasun hirttäminen ilmeni nimenomaan ja vain ajettaessa pienillä kierroksilla täydellä kaasulla.
Kirjoittaja: Jouni MartinmäkiMulla on 125cc -98 mallin kawassa vähän samantapaista oiretta. Mulla joku paikka hirttää niin että luisti jää kaasua palautettaessa pikkasen auki ja kierrokset eivät näin ollen laske alas vaan vetoa jää vähän päälle. Kun ottaa luistin irti, sieltä löytyy usein pieniä kiviä ja luistissa on naarmuja, jotka osoittavat että kiviä on saattanut mennä luistin ja kaasarin rungon väliin, jolloin tietty kaasu hirttäisi.
Silti tuo tuntuu jotenkin epätodelliselta, koska kaasu ei jää koskaan pohjaan eikä edes puolilleen, vaan aina jos jää niin vain vähän päälle. Putsasin luistin ja kaasarin yläosan huolella kivistä ja ruuttasin sika fleksillä vaijerin juuren umpeen, jottei sinne enää menisi kiviä. Silti kun olin ajanut alle 10min niin reistailu jatkuu.. En oikein käsitä mikä siinä voi olla vikana!
Silloin kun kaasu jää päälle ni vaijerista ravistelu tai kaasarin "varovainen" heiluttelu ei auta. Kuitenkin jos käyttää kaasua pohjassa ja päästää nopeasti takaisin, kierrokset laskee taas normaalisti.
Kaikkein oudointa lienee kuitenkin se, että aina kun kaasun hirttäessä sammuttaa moottorin, kuuluu välittömästi "plops" eli luisti losahtaa pohjalle. Ja moottorin ollessa sammuksissa kahvasta kun kääntää niin ei tunnu erikoisen karhealle, mutta koneen käydessä (silloin kun hirttämistä esiintyy) kahvassa tuntuu alussa hieman karhea kohta, jota vasten kaasua palauttaessa luisti ilmeisesti jää..?
Sekin on jotenki outoa, että kun vehkeen antaa olla vähän aikaa ja ihmettelee että mikähän on vikana ja lähtee taas testaamaan ni saattaa toimia hyvin puoli kierrosta kunnes taas alkaa sama oireilu!
En tiedä saako kukaan mitään selvää mun selityksistä, mutta jos joku saa ja keksii jotain neuvon sanaa niin ottaisin mielelläni vastaan!
ps. ilmeisesti kannattaisi ainakin koettaa hioa luistin naarmuista "reunat" pois ja tossa ylempänä oli juttua luistin jousen kunnosta. Jospa tarkastan ne tässä ensi hätään..?
Vaikkakin tuntuu että jos jousen reunat olisivat kuluneet teräviksi, niin moottorin tuoma tärinä auttaisi luistia palautumaan, eikä niin kuin mulla että moottori sammuneena toimii paremmin.
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENOli jo ennen vaijerin vaihtoa.Edellinen vaijeri oli hieman rispaantunut juuresta,joten tuli sekin vaihdettua.Epäilen suuresti sitä magneeton stefaa koska kaasukahva on kokonaan uusi,vaijeri uusi,ja kaasuttimenkin olen avannut useampaan otteeseen (putsaillut ym..).Todella rasittava vika,ei oikein osaa luottaa pyörään enää.Pari kertaa vian takia kaatunut radalla.Onneks on paikat vielä pysyny ehjänä.
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENVaijeri on ihan uusi.Täytyypi katsoa tuo mangneeton stefa.
Kirjoittaja: Timo TähkäpääJos vaijeri on uusi, oliko vika olemassa ennen vaijerin vaihtoa?
Kirjoittaja: TONI SEPPÄNENMagneeton stefa vuotaa, kannattaa tarkistaa koska se oireilee tosi epämääräisesti ja voi tehdä v****maiset temput väärässä paikassa.
Kokemusta on.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJos tyhjäkäynti on säädetty pois niin luistin pitäisi sulkeutua => kone sammuu. Kokeile ilman vaijeria tapahtuko näin. Jos luisti menee ilman vaijeria ala-asentoon mutta vaijerilla ei, on vaijeri "liian kireällä" eli säädä vaijeri niin että luisti menee ala-asentoon vaikka tanko olisi missä asennossa (ja tankki paikoillaan). Toivottavasti auttaa, tuo on ilkeä vika...
P.S. Ja vaijerihan on OK?
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJa tarkasta ihan ensin että vaijeri kulkee vapaasti oikeaa reittiä pitkin (voi olla puristuksissa tankin ja rungon välissä). Ja liikuta tankoa molempiin ääriasentoihin asti ja samalla testaa kaasun liike. Voi jumittaa tietyssä asennossa.
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENVaijeri kulkee ihan vapaasti ja sepä siinä onkin kun kaasukahvasta ei saa pyörää sammumaan vaan tarvii sammuttaa napista,ja kun polkasee pyörän uudestaan käymään niin ei mitään vikaa.
Kirjoittaja: Jukka OittinenOletko katsonut että luistinjousen lanka ei ole kulunut kantikkaaksi(pitää olla pyöreätä).
Kirjoittaja: JANNE VOLANENMinulla oli kerran samankaltaisia oireita. Syynä oli se kun olin rasvannut linkun laakerit ja kasatessa jättänyt kaasuttimen huohotinletkut siten että ne
puristuivat linkun ja iskarin väliin ja menivät tukkoon. Välillä ne aukes ja kone kulki ja sitten taas menivät tukkoon.
Siinä meinas hermot mennä ennenkuin keksin mikä oli vikana.
Kirjoittaja: PETRI KERÄNENEn ole kokeillut vaihtaa suuttimia,vois kokeilla.Ilmavuoto vois olla mahdollinen,mutta mistä vois vuotaa?voisko imupuolelta vuotaa?näyttäs olevan kurkku ehjä.Entäs voiskos mangneeton puolelta vuotaa ilmaa suoraan kampikammioon tai jotain?
Kirjoittaja: Ossi Mertsalmionko powerjetin kaikki johdot kiinni ja oletko kokeillut isompia suuttimia. Laihalla ollessaan tai sitten ilmavuoto voi aiheuttaa kierrosten ryntäilyn johon kaasukapula ei vaikuta. Ainakin itsellä saman ikäluokan kawa silloin aikoinaan oli herkkä suuttimista.
Ossi