Jämsän CC, kuljettajat.

Kirjoittaja: JARKKI RANTANENTerve.

Kun CC toi samaan mutakkoon kahden lajin kuskeja, niin olisi kiva tietää kummat pärjäsivät ja miten. En tunne nimeltä kuljettajia juurikaan, joten kysyisin seuraavaa:

Onko kilpailijoiden lajilisenssejä ja luokituksia listattu jossain? Jos ei ole, onko tietoa kuljettajien historiasta?

Esim. näin taisi (selostuksia kuunnellen) A-luokan alku mennä (?):
1. Aro, Enduro.
2. Tarkkala, Enduro.
3. Eriksson, Crossi.
4. Leponiemi, Enduro.
5. Turma, Enduro.

Osaisiko joku täyttää loppuun vaikkapa kympin kärjen A ja B-luokkiin? Ja miltä sijalta löytyi ensimmäinen C-luokiteltu kuljettaja B:stä?

Voivathan nämäkin tiedot jossain olla tarjolla, mutta en osaa juuri sieltä etsiä.

T: Jarkki

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISThttp://www.yle.fi/urheilu/moottoriurheilu/id82089.html

Salmisen kommentti ........... GNCC ja Enduron erot.. GNCC täysin motocrossia..metsässä ajettavaa motocrossia... no on siellä varmaan niitä upotuspaikkoja myös.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläAri, ei Salminen eikä liioin Everts olleet tietojeni mukaan Himoksella... enkä epäile etteivätkö myös Carmichael tai Stewart olisi kovaa ajaneet Himoksella tai missä vain muuallakin. Mutta se ei mielestäni liity mitenkään otsikon aiheeseen, jos kysymys on siitä mitä lajia kärkikuskit ajavat. Ei täällä kai kukaan niin tyhmä ole, ettei ymmärtäisi sitä, että lahjakas henkilö voi olla hyvä muussakin kuin yhdessä tiukasti rajatussa asiassa?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKai myös Ari tiedät että Sixi on JOUKKUEKILPAILU, siinä ajetaan joukkueen eteen. Belgialla ei ollut mahdollisuuksia kärkeen joten Stefan sai vetää yksinään isolla riskillä. Suomalaiset tyytyivät hakemaan joukkueen voittoa...

Kirjoittaja: ARI PAIHOpakko itekki laittaa tohon kommenttii et kuka osaa ajaa mitäkin..

sellanen kaveri ku Stefan Everts, kaveri on mun mielestä ihan puhdas crossikuski.
muistanpa kuitenki ku steeffani kävi täräyttämässä six dayssillä; muistaakseni
kokonaiskisan voitto..? et kyl se vaan todellakin on niin että kova kuski osaa ajaa ihan mitä vaan, just niinku vaikka salminen, ihan sama minkä vehkeen sille antaa jos
siinä on kaks pyörää ja kaasukahva ni varmasti menee kovaa.. :D

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin tuohon aiheeseen vielä:
A: sijat 8-10 en muista nähneeni nimiä enskakisoissa
B: sijat 4 ja 10, en muista nähneeni enskakisoissa
V: sijat 2-6, en muista nähneeni enskakisoissa
H: kympin sakissa yksi nimi tuttu enskasta
N: Marita on rossikuski ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORaitanen osui naulan kantaan. Katsokaas vaan Salmisen sivuilta (esim.) GNCC kisakuvia. Jäsän reitti sentään oli siihen nähden perin kesy!
Ja eiköhän tuo A:n kärki olisi ollut kovaa 5-8 miehen kamppailua jos Suomen motorossikermakin olisi ollut paikalla. Vaikka nyt vaan Kovalainen ja Pyrhönen joukkoon, puhumattakaan JPV ja Remes.

Mitä noihin hyppyreihin tulee, niin järjen käyttö toki on sallittua, ajatelkaan nyt tilannetta: edellä menee kuski, joka kiertää yhden kierroksen siinä ajassa kun takaa tuleva neljä. Edellä ajava mupeltaa radan reunasta reunaan niin kuinkas käy kun tämä nopeampi hyppää suoraan niskaan? Ei oikein ole mahdollistakaan varmistaa näkyvyyttä ennen hyppyrin lähtöä ajolinjaa valitessa aina alastulon loppuun asti, saatikka ne jotka hyppää siitäkin yli.

Eikä tuolal Jämsässä todellaakaan tarvinnut syvimpiin mutaläpiin ajaa, eikä se näyttänyt ainakaan muissa kuin A:ssa määräävän kuskien järjestystäkään. Vain mutaisuuden. Jostain näki ajovarusteiden merkinkin, toisesta vähän sävyä ja jokunen oli kauttaaltaan musta.

Kirjoittaja: JUHA RAITANENmoro kaikille! lukekaa offroad numero 08/2006 sieltä otsikko Salminen jätti jäähyväiset usa:lle ni tiedätte millaista on GNCC! OMASTA mielestä HIMOS GNCC oli mahtava kisa kaikinpuolin. SUURI KIITOS JÄRJESTÄJILLE! Ensivuonna aivan varmasti mukana.

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere taas

Tämä ikuinen vastakkain asettelu on hieman kuivaa.. enskakuski vs. crossikuski..tai oikeastaan enska vs. crossi! Henkilökohtainen mielipiteeni on että kova kuski kuljettaa sitä härveliä kovaa oli se sitten enska tai crossi. Ekana tulee mieleen viimesyksyn Salon mx2 kisa missä Aron Samuli oli kai toinen Remeksen jälkeen.. ja mieleen nousee Totin kuulutus ja vertaus Arosta Palanderin Kalleen missä Aro pujotteli kilpakumppaneiden välissä kun Palander rinteessä konsanaan. Toinen kisa tuli mieleen... kun Salmisen Juha ajoi Uddevallan MX1 kisan muutama vuosi sitten ja ei tosiaankaan ollut se "hidas enskakuski" siellä radalla. Luulempa jos Salmisen Juha kokeilisi supermotoa .. hätyyttelisi kärkeä ihan varmasti. Kova ja taitava kuski ajaa lujaa kaikenlaisilla härveleillä!

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere taas

Tämä ikuinen vastakkain asettelu on hieman kuivaa.. enskakuski vs. crossikuski..tai oikeastaan enska vs. crossi! Henkilökohtainen mielipiteeni on että kova kuski kuljettaa sitä härveliä kovaa oli se sitten enska tai crossi. Ekana tulee mieleen viimesyksyn Salon mx2 kisa missä Aron Samuli oli kai toinen Remeksen jälkeen.. ja mieleen nousee Totin kuulutus ja vertaus Arosta Palanderin Kalleen missä Aro pujotteli kilpakumppaneiden välissä kun Palander rinteessä konsanaan. Toinen kisa tuli mieleen... kun Salmisen Juha ajoi Uddevallan MX1 kisan muutama vuosi sitten ja ei tosiaankaan ollut se "hidas enskakuski" siellä radalla. Luulempa jos Salmisen Juha kokeilisi supermotoa .. hätyyttelisi kärkeä ihan varmasti. Kova ja taitava kuski ajaa lujaa kaikenlaisilla härveleillä!

Kirjoittaja: JUHA VUORIEikös sinne voisi tehdä hyppyreitä, mutta tekis niille samanlaisen kiertotien kun x-treme osiollekin, jos joku ei jostain syystä halua hypätä. Ja mielestäni se x-treme osio on vaarallisempi kuin kohtuukokoinen hyppyri.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläMielestäni tuo ensimmäinen kysymys oli mielenkiintoinen ja itseänikin kiinnostaisi noiden enska- ja crossikuskien vertailu. No, kukaan ei ole asiaa ainakaan vertaillut, enintään ottanut nokkiinsa siitä, että mm-enskakuski kisan voitti, eikä mm-crossari. Ymmärrän kyllä, että jotkut ajavat molempia lajeja yhtälailla, mutta uskoisin että suurimmasta osasta kuskeja pystyy sanomaan kumpi on se päälaji mitä treenailee ja ajaa. Ja itse laskisin kuljettajan, joka ajaa mm-enduroa eikä aja mm-crossia, enskakuskiksi...

Kirjoittaja: MIKA VUORIolen kanssasi samaa mieltä mutta esim hyppyrit tai vast. eivät kuulu massa tapahtumiin ja siitä x-tremestä voidaan olla monta mieltä itse kiersin sen joka kerta vaikka en metsässä tukkeja kierrä.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENEn ollut Mikkelissä en. Koska järjestäjät reilusti ilmoittivat mitä tuleman pitää. Harrastan vain omaksi huvikseni niin pyrin myös valitsemaan sellaiset kisat missä ajamisesta nautin.
Sirkulle: sateen sattuessa motocrossia ajetaan sateessa. Mutta yhdelläkään radalla en ole nähnyt että yritetään tahallaan löytää rypemis paikat, päinvastoin vesi ja kura yritetään saada mahdollisuuksien mukaan pois. Endurossa taas etsimällä etsitään upotuspaikat.
Tarkennuksena: Yleisesti ottaen kisasta siis jäi itselleni sellainen tunne että näitä voisi ajaa jatkossakin. Reitistä olen huolissani lähinnä siksi että tälläisillä pätkillä tästä tulee äkkiä pelkkä enduro porukan oma juttu. Eli käytännössä stadionenduroa mihin ei tarvi hakea kilpeä.

Mitä tulee näihin vilkuiluihin ja peittelyihin niin kannattaa lukea aiempia keskusteluja, missä minulle ansiokkaasti kerrottiin miten olen ajanut 20vuotta. Niiden perusteella olettaisin että Himoksellakin oli perässäni tiukassa jonossa noin 94 kuskia.

Eli vielä kerran kisa oli hieno ja näitä lisää. Mielellään vaan osaan radasta vähän sitä crossiakin.

Kirjoittaja: MIKA VUORIsuomienskaaaa ???
ei ole oltu mikkelissä ajamassa minä olin 2vko ennen jämsään
sit missä siellä oli kuralätäkkö???
ei sitten renkaan syvempää spooria missään.
jos on ollut aikaa vilkuilla taakse ja tehdä ohitus yrityksien teilaamisia
kannatais varmaan vetää täysillä ja voittaa kun on niin hyvä.
itse vain vietän vapaa-aikani offroad lajien parissa ilman mitään kummempia paineita.

Himos cc rules

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa kurassa rypeminen on suomi-enduroa. Sitä ei sitten ole rossi märällä kelillä vai? Niissä tukeissä ei ollut mitään vaarallista, niihin ei tuntu hyppyristä, ilmassa, niin ettei olisi lähtiessä nähnyt miten ja mihin ne päättyvät. Miksi edes sotket nimeni keskusteluun, johon en edes ollut osallistunut?

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENKyllä tossa Himoksen kisassa mielestäni oli historian siipien havinaa.Otetaanpa huomioon että se oli ensimmäinen lajiaan Suomessa.Seuraavalla kerralla jo varmasti
vannoutunut crossimieskin saattaa käydä pari kertaa metsässä treenaamassa ennen
CC kisaan ilmottautumista ja päin vastoin.Mutta siitä lajien yhdistymisestä.Parasta oli
että voit työntää puhtaalla omallatunnolla crossipyörän katsastukseen kunhan vain
äänet ja vakuutukset oli kunnossa.K-SMK yritti samaa kymmenkunta vuotta sitten
Laajavuoressa. Piti olla joko valko-tai punakilpi pyörä, rattilukot ja valot syynättiin
katsastuksessa.Annettiin huima helpotus, kilpeä ei tarvinnut kiinnittää.Kyllä oli kylmä
rinki jossakin kun pelkäsi huomaako se syynääjä sitä akkuporan akkua siellä ilman-
putsarissa.Tämä oli liiton kanta ei K-SMK:n.Noin kolmekymmentä ukkoa siellä sitten
päristeli kansanrinnettä ylös alas.Jos crossipyörällä olis saanut ajaa niin varmasti
olisi ollut enemmän.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENItselle jäi hienosta tapahtumasta vähän huono sivumaku juuri reitin takia. Koko kesä toitotettiin kahden lajin "yhdistämisestä" samaan kilpailuun. Sitten reitti oli kuitenkin pelkkää suomienduroa.
Ja Sirkulle ja muillekkin suomimantsa ystäville tiedoksi, motocrossia ei ole se että ajetaan kovaa tiepohjaa niin paljon kun vehkeet kulkee.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt isojen ihmisten ihannointia kuraleikkeihin. Eikö sitten ole lapsena saanut leikkiä kuralätäkössä tarpeiksi? Omalta kohdalta halu rypeä kurassa loppui viimeistään siinä vaiheessa kun piti itse ruveta maksamaan ketjut, rattaat, jarrupalat...
Extreme-pätkästä vaan sen verran että tämän jälkeen on aika naurettavaa vaatia mahdollisella crossiratapätkällä turvallisuuteen vedoten kiertämään hyppyrit.

Kokonaisuutena olen kisaan kuitenkin tyytyväinen ja ensi vuonna varmastikkin uudestaan.

PS. aika hyvän sijoituksen sain pelkällä taakse vilkuilulla ja toisten ohitusyritykset estämällä :)

Kirjoittaja: JARKKI RANTANENJuu, lienee lajien yhteneväisyys päivänselvää ja samoiten ristiinharjoitteleminenkin. Crossiradalla käymättömiä enskamiehiäkään ei taida montaa olla? Ja totta: crossista se kait junnuikäisenä alkaa (ainakin pääosin).

Luulisin kuitenkin että, viimeisen 10 vuotta enskaa tosissaan ajaneella on harjoittelussa joitain vivahde-eroja vastaavaan crossimieheen? Ja jo tälläkin palstalla kävi ilmi että crossipuolella on kuskeja, joille osa Jämsänkin maastosta oli semmoista vähemmän harjoiteltua. Näiden vivahteiden vaikutusta näin (ilmeisesti) "enskamaastossa", ajettuun kisaan peräänkuulutin.

Eli, en tässä nyt riitaa yrittänyt kylvää lajien väliin, vaan kiinnosti "muuten vaan".

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILATottapa töriset, Marko. Näistä nuoremmista sankareista esimerkkinä Oinosen Miika, päälaji tietty motocross, mutta kisannut tänä vuonna myös endurossa ja eipä näyttänyt Kouvolassa motossakaan jalkoihin jääneen. Ettei vaan olis käynyt jäälläkin koittamassa viime talvena? Kaikesta "erilaisesta" oppii jotain, esimerkkinä tästä vaikka se, että maailman sivu crossi-MM:n huiput on aina syksysin ajaneet 2T-piikeillä Belgian kyläkisoja, Smetsistä lähtien!

Muistan elävästi taannoin Pipossa, kun Salminen kylvetti koko SM-crossikärjen 6-0, tuore valmennuspäällikkö Tomi Konttinen riisui kypäräänsä erän jälkeen ja puhalteli, että olishan tossa speedwayratakin vieressä, mitenhän kovaa se sellasella häkkyrällä menis.

Kirjoittaja: MARKO LAINESe on mielenkiintoista miten jotkut henkilöt ovat crossi tai endurokuskeja...

Esimerkkinä Samuli, ajouraa tulee kohta 30 vuotta täyteen, josta ekat reilu 20 vuotta crossia sen jälkeen n. 10 vuotta enduroa.

Eli parhaat enskakuskit ovat monesti aloittaneet crossista ja sitten siirtyneet enduroon, tai ainakin treenaavat enduron ohella myös crossia. Onpa Salmisen Juha tullut jopa trialin parista enduroon.

Tästähän päästäänkin siihen että miten "enduroa" voisi ajaa jo junnuna... vain CC-kisoissa. Tärkeintä on kuitenkin muistaa se monipuolisuus niin moottoriurheilussa että myös muissa harrastuksissa.