SML:n valmennuspäällikkö

Kirjoittaja: JOONATAN JÄNTTITomille onnittelut uudesta työpaikasta! Toivottavasti silti tulet naisten leirille ensi kesänä kouluttajaksi?!

Mami

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin, kukas se päävalmentaja muuten tänä päivänä on...?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikö jutussa sivuttu vähän sitäkin linjakkuutta, kun ensin tiedotettiin, että on uusi valmennuspäällikkö ja sitten, kun piti olla, niin ei ollutkaan. Yhtä linjakkaita tässä ollaan - jutellaan niitä näitä ja tarkoitetaan sitä sun tätä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANJuttu koskee SML:n vasta palkattua kaveria Tomi Konttista. Lisäksi olen mielestäni monta kertaa jo todennut että on täysin kohtuutonta arvostella kaveria joka on ollut hommissa - mitä? Kaksi viikkoa?

Jos kirjoitatte SML:stä yleensä niin avatkaa uusi keskustelu. Muuten menee sopat ja vellit aivan sekaisin.

Kirjoittaja: juha koskiEipä ole Tom tainut olla liiton kanssa juurikaan missään tekemisissä?
Puhalletaan puhalletaan varmasti hommat lähtee pyörimään...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTom hei, älä nyt takertele lillukanvarsiin. Ei täällä uudesta valmennuspäälliköstä ole tarinoitu muuta kuin, että onko jo kultivoitunut "talon" tavoille. Kaikki viestit on muutenkin laadittu hyvässä hengessä. Voitaisiinhan me olla ilkeitäkin tämän aihepiirin puitteissa...

Kirjoittaja: TOM NORDMANTomi Konttinen on ollut hommassa muutamia viikkoja? Lienee kohtuus vaatia että hänelle annetaan työrauha?

Joku tuossa mainitsi että liiton herroille on avauduttu. Kenelle? Konttiselle varmaan ja ensimmäisenä työpäivänä kun hän oli hommissa - ihmetellään miksi ei ole saatu mitään aikaan? Haloo!!

Uskon vilpittömästi että yhteen hiileen positiivisessa hengessä saamme enemmän aikaan. En ole missään kohtaan väittänyt että asiat olisivat hyvin tai huonosti.

Kirjoittaja: MARKO LAINEPaavo: viestini meni liittoon silloin ja pettymykseksesi sitä ei todellakaan tyrmätty. Viimeksi kun siitä olen Kurren kanssa puhelimitse puhunut, niin projekti on jonkun alan opiskelijan lopputyönä. Sattuu vaan olemaan muutakin tekemistä kuin käyttää jatkuvasti Kurren aikaa siihen että kyselisin missä vaiheessa projekti tänään on. Sillä on varmasti omat vastuuhenkilönsä, jotka varmasti tiedottavat kun se projekti on koekäytettävänä yleisesti. Sattumoisin itsekin tuolla ohjelmointialalla työskentelevänä tiedän että isommat projektit eivät ole parin päivän eikä aina parin kuukaudenkaan hommia.
Jos asia vielä kiinnostaa, niin voit itse soittaa Kurrelle ja kysellä kuulumisia ja raportoida sitten tänne. Pahoittelen että en tuota väliaikatietoa ole muistanut tänne aiemmin antaa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi minulla ole mitään kerrottavaa - olisiko sinulla?

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSorry, että palaan tähän ketjuun. Oltiin mamman kanssa Tampereella ja kuunneltiin liveä musaa Paapan kapakassa, ei juurikaan motukat päässeet häiritsemään. Mutta....
Arvoisat nuoret miehet Tom ja Marko. Luotatte Liiton nykyiseen toimintaan. Hyvä.
Kaksi vuotta sitten Marko kertoi esittävänsä Liiton uudelle pomolle Kurrelle projektin, tässä teksti siitä:
"Kiitos selvennyksestä Paavo.
Kun tuo asia tuli taas mieleeni, niin päätin saman tien laittaa tulevalle toimitusjohtajalle projektiehdotuksen koskien noita Moottoriliiton sivuja tulevaisuudessa. Kun saan vastauksen Kurrelta, niin pistän sitten siitä lisää tänne omalla otsikolla.
Näin saadaan varmasti tarpeet nettisivuille kartoitettua varsin hyvin, tietysti sen jälkeen myös muiden kuin offroad-lajien tarpeet pitää kartoittaa, jotta kaikki moottoripyörälajit ovat tasapuolisessa asemassa jatkossakin. Mulla on paljon ajatuksia keskitetystä netti-ilmoittautumisesta kaikkiin lajeihin ja kilpailuihin,
lähtöluetteloista, tulospalvelusta jne. Tämähän palvelee myös lehdistöä, joka voi hakea kaikki tulokset, lähtöluettelot jne. suoraan yhdestä paikasta.
AKK:lla nämäkin asiat tuli tämän vuoden aikana kuntoon pilottien muodossa ja ensi vuonna siellä kaikkien kilpailujen tulokset löytyvät yhdestä paikasta. Myös netti-ilmoittautuminen on mahdollista, jos järjestäjä haluaa ottaa sen käyttöön eli todennäköisesti lähes kaikki haluavat."

Kerroppa Marko nyt mitä tapahtui? Saanko arvata? Sinut tyrmättiin täysin. Mitään esittämääsi ei ole edes yritetty laittaa toimintaan. Käskettiinkö pitää jopa turpa kiinni?.
Lupasit kertoa. Kerro nyt. Ja sitten Tom kommentoi nykyistä toimivaa järjestelmää.

Minä olen erittäin ikävä vanha ihminen, joka pitää positiivisia moottoripyöräurheilua tukevia omia nettisivuja.

Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAMitäs jos lopetettais vihjailut "kädestä syömisestä", kerro ihan reilusti ketä nuo henkilöt on ja edes jotain pientä perusteluntynkää tai vaikka vihjettä mielipiteellesi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSitä paitsi eihän päättävässä asemassa olevan tarvitse hyväksyttää kollektiivisesti päätöksiään. Päätöksentekijällä on vaan oltava "särmää" seistä päätöksien takana ja tarvittaessa kyettävä perustelemaan päätöksiään niille, joille on päätöksistään vastuussa. Jos ei kuitenkaan koe olevansa mistään vastuussa kenellekään, niin ei silloin tietenkään tarvitse perustella mitään kenellekään.
Käytännössä tällaisen kommunikaation järjestäminen, vaikka sitten vähän epävirallisempaa reittiä on helppoa järjestää, jos on tahtoa. Tähänkin threadiin on osallistunut ainakin kaksi henkilöä, joiden uskon syövän kyseisen liiton kädestä, joten ymmärrän hyvin, miksi esimerkiksi eräs trial-henkinen harrastustoveri purkaa lähes patologisella tarmolla tuntojaan julkisuuteen vuodesta toiseen.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo tuo viite tähän kyseiseen purkkiin oli lähinnä symbolinen, mutta jollain tavoin olisi tultava kaapista tai muuten näillä "väärinkäsityksillä" on taipumus jäädä pysyvästi rasittamaan jäsenkerhojen ja kattojärjestön välejä. Muutenhan ennen pitkää jotkut noista nöyryytetyistä lajiryhmistä perustavat omia katto-organisaatioitaan, jotka fokusoivat unelmien tekemiseen mahdolliseksi, eivätkä niiden romuttamiseen. Tämä taas merkitsee jo ennestään vähäisten resurssien jakautumista yhä useamman instanssin kesken. Se ei taas mielestäni ole mielekästä, kun kattojärjestö on jo olemassa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnpä ainakaan itse ottaisi osaa mihinkään tämän keskustelun kaltaiseen millään julkisella nettikeskustelun foorumilla jos minkään sortin luottamustoimessa asiaan liittyen olisin. Niin suuri asia kuin ihmisten erilaisuus onkin, tuo se mukanaan sen ongelman, ettei suuri joukko koskaan ole pitkään yksimielinen. Käytännössä sellaista vastausta tai perustelua ei olekaan, joka kelpaisi kokonaisuudessaan kuin harvalle -> osallistuminen = pohjaton suo.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMitä jos kävisikin niin, että liiton vastuuhenkilöt "laskeutuisivat" asiakkaittensa tasolle ja vaivautuisivat osallistumaan keskusteluun jollakin näistä julkisista keskustelualueista, joihin keskustelu tänä päivänä luontaisesti kanavoituu. Selvittäisivät tarkoitusperiään, toimenpiteitään ja näkemyksiään heille, kenen asioita heidät on valittu ajamaan. Ei siis minulle tai sinulle, vaan koko maastomoottoripyöräilyn lajikirjoa harrastavalle yhteisölle. Moni asia varmasti selkiytyisi ja saisi merkityksensä sekä samalla heidän luottamuksensa tulisi mitatuksi julkisesti niin kuin meidän kaikkien aika ajoin. Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama, vaikka koko moottoripyöräily kiellettäisiin jo huomenna. Minulla ei ole edes moottoripyörää saati, että tarvitsisin minkään kattojärjestön palveluita, ellei kuntia ja valtiota lasketa sellaisiksi. Minuun on kuitenkin juurrutettu jo kansakoulussa voimakas oikeudenmukaisuuden käsitys. On vaikea katsella vierestä, kun on luottamuselin, joka kokee olevansa kaiken kollektiivisen kontrollin ulkopuolella, eikä vastuussa tekemisistään kenellekään. Tom, me olemme täällä, jos he haluaisivat keskustella tekemisistään ja mittauttaa esimerkiksi etukäteen päätöksiensä kannatuksen. Meitä voi tosin olla niin pelottavan paljon, että jos ei ole mitään kerrottavaa tekemistensä perusteluiksi, niin olo voi muuttua tukalan oloiseksi. Samoin sellainen turvan revittely, mitä voi harrastaa privaatisti puhelimessa, ei niin ikään onnistu julkisilla foorumeilla. Mutta kuten sanottua, täällä me olemme.

Kirjoittaja: juha koskiMitä luulet etteikö liiton herroille ole kukaan uskaltanut avautua!
Siinä ei juuri miestä tarvita kertomaan tosi asiat mutta vastaukset
on ministeri tasoa eli paljon puhetta ja asian kääntämistä vääntämistä
mistä tälläinen tavallinen juntti ei tajua sanaakaan!

Kirjoittaja: TOM NORDMANOngelma ei suinkaan ole puhumattomuus vaan se että ei puhuta niiden kanssa ketä asia koskee. Soittakaa Kurrelle ja Tomille, kertokaa mielipiteenne - näyttäkää että olette miehiä.

Kirjoittaja: MIKA VUORI"Toivoisin tässä asiassa reilua henkeä. SML:ssä on nyt sellainen porukka että jos jotkut he onnistuvat asiassaan."

jos nyt olisi jo aika miettiä sitä REILUA HENKEÄ eikä piiloutua toimiston väki nimimerkin taakse.

ensi kerralla kun kirjoitan tänne niin haukun kaikki vaikka mika vuori nimisen nimimerkin alla se vasta on reilua henkeä.

ei varmaan olisi julkista mollaamista jos asiat olisi puhuttu halki

olen itsekin joskus sammakoja suusta päästänyt ja asiat lopulta selvittänyt

suomalaisten suuri eroprosentti johtuu tuppisuudesta

omalla nimellä ja sanojensa takana

MIKA VUORI

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAi niin ja Tom, olet pitkälti kyllä oikeassa...mutta eipä se vuosien hiljaa oleminenkaan ole paljoa asioita auttanut ?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKI"Lähtökohtanani oli seurata Johan af Grahnin viitoittamaa ennakkoluulotonta journalistista polkua pyrkiessäni selvittämään "totuuksia" ilmiöiden takana."

:-D...:-D

The truth is out there...keep on the good work !

Kirjoittaja: TOM NORDMANToivoisin tässä asiassa reilua henkeä. SML:ssä on nyt sellainen porukka että jos jotkut he onnistuvat asiassaan.

Julkinen mollaaminen ei varmasti edistä asioitamme.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo niin, koska useimmat jo heittelevät pyyhkeitä kehään, ennen kuin debattia on saatu edes kunnolla piiskattua vauhtiin, niin ajattelin vetäistä tähän päätösosioon oikein veret seisauttavan spekulatiivisen loppuyhteenvedon. Lähtökohtanani oli seurata Johan af Grahnin viitoittamaa ennakkoluulotonta journalistista polkua pyrkiessäni selvittämään "totuuksia" ilmiöiden takana.

Kuka tai mikä seurue Suomen Moottoriliitto oikeasti on? Ketä he oikeasti edustavat? Tarkkaavainen sivustaseuraaja ei voi olla kiinnittämättä huomiota SML:n toimintatapoihin ja niiden yhteneväisyyksiin Al-Qaidan toimintamallien kanssa. Perusteluja ovat - SML toimii "maan alla". Olen elämäni aikana kuulunut neljään moottoriseuraan, enkä ole koskaan havainnut missään järjestämässämme "luvallisessa" tapahtumassa muita SML:n edustajia kuin virallisen kilpailujen valvojan. Myös A-Q. toimi näin. He eivät tule julkisuuteen, mutta käyttävät salonkikelpoisia edustajia yhteyksien ylläpitämiseen.
A-Q. tiedottaa nuhruisilla video-viesteillä, joiden sanoma ja viesti ovat monimerkityksisiä ja tulkinnanvaraisia. Myös SML toimii näin. Keväällä julkaistussa videomateriaalissa leikataan vuoron perään kameran ohi katsovan pääjohtajan ja Suomen laki-painoksen välillä. Molemmissa tapauksissa viesti sisältää uhkauksen ja niissä vedotaan auktoriteettiin, joka länsimaisen käytännön mukaisesti on kyseenalainen .
A-Q. iskee silloin, kun sitä osaa vähiten odottaa. Isku Pentagoniin ja Manhattanille toteutettiin yhdysvaltalaisin reittilentokonein. Starttilupien eväys trial-, SuperMoto-, sivuvaunu- ja motocross-lajiryhmille tuli suunnasta, josta sitä todennäköisesti kaikkein vähiten osattiin odottaa. Omarahoitteisien retkikuntien osallistumisen torpedoiminen vei taas muutamalta nousevalta kyvyltä mahdollisuuden päästä nuuskimaan oppimistarkoituksessa kansainvälisen tason ilmapiiriä. Maistamaan sitä suurien urheilujuhlien hurmosta, joka saa vähälahjaisemmankin haaveilemaan menestyksestä ja ylittämään moninkertaisesti asetetut odotukset. Erityisen anteeksiantamatonta on se, jos starttiluvat evättiin itsekkäin, narsistisin syin, sillä silloin näistä päätöksistä maksavat kaikkein kovimman hinnan viattomat sivulliset - juuri niin kuin kävi oikeassa esikuvassakin.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenPakko perua omia puheita.
Sirkku: "Tiedän varsin hyvin ettei monikaan pidä Kymiksen SML-mollaamista enää sopivana ja Kymikselle vastaus: Jos kerhon päätöksiä tekevät päättävät kerhon osallistumisesta tapahtumaan, olen varmasti mukana talkoissa aina kun se suinkin on mahdollista."
On kiva tietää, että teitä on paljon, jotka vastustatte Suomen osallistumista sekä trialin että motocrossin mm-joukkuekilpailuihin. Mielestäni voisitte ilmoittautua yksilöinä Sirkun tietämälle nettisivulle. Kysykää osoite Sirkulta. Olen pyytänyt nettioperaattoriani suurentamaan postilaatikkoani. Kaikki mahtuvat.
Jos olette sitä mieltä, että Suomen pitäisi olla mukana kansainvälisessä yhteistyössä ja lähettää joukkueita kisoihin, kertokaa se kerhonne päättäjille, liiton toimihenkilöille, painostakaa, älkää hyväksykö yhden Liiton ihmisen rajoittunutta mielipidettä, me suomalaiset olemme erittäin hyvä moottoripyöräurheilukansa. Vain muutama typerä yksilö Liitossa on unohtanut sen.
Sirkulle: Kerhon päättäjäksi pääsee nousemalla vuosikokouksessa seisomaan, kun kysytään kuka haluaa tehdä työtä moottoripyöräurheilun hyväksi.
Voisiko olla, että trailin puuhamiehilläkin oli viime viikonvaihteessa "muita menoja"? Vaikkapa Suomen Cup-trial nuorille suomalaisille trial-junnuille.
Se on nyt siinä.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos sinulla on Karri jotain mikä kumoaa väitteeni, niin olisitko hyvä ja esittäisit sen? Tiedän varsin hyvin ettei monikaan pidä Kymiksen SML-mollaamista enää sopivana ja Kymikselle vastaus: Jos kerhon päätöksiä tekevät päättävät kerhon osallistumisesta tapahtumaan, olen varmasti mukana talkoissa aina kun se suinkin on mahdollista. KaMoKe:ssa järjestetään talkoita usein ja usein osallistun, järjestänkin, itsekin. Olisin kernaasti lähtenyt junnupäivään ja ottanut tyttönikin mukaan, ellei olisi ollut pakottavaa syytä muihin hommiin samaan aikaan.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä keskustelupalsta on hirveä... onneksi pian alkaa hirvijahti ja peijaiset ;=)

Kirjoittaja: JONI WESTMANJoo ei enää kauaa.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAheh,heh,

oliskohan parempi, jos painavia kommentteja ja mielipiteitä esittäisivät ne , jotka suomalaisen offroad-lajien eteen jotain tekevät, tai ainakin niistä jotain tietävät ?

Koska tätäkin palstaa lukevat kaikki maastomp:stä kiinnostuneet ja muutkin, niin tulee kohta ihmisille käsitys, että täällä muutamien esittämät "kommentit" ja "mielipiteet" esittävät jotenkin enemmistön kantaa moottoriliiton ja muiden järjestöjen toiminnasta.

Muutama kaikille katkera persoona saa nyt liikaa huomiota ja aiheuttavat liikaa vastakkainasettelua harrastajien keskuudessa.

Hyvä kun joku vielä jotain tekee, talkoilla tai ammatikseen, rakkaudesta moottoripyöräilyyn.

Team Kuisma

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenPitäisikö Sirkku sinun lukea tuo oma lauseesi, jota lainaan edellisessä viestissäni.
Eipä sinä juuri ole jätetty ketään trialista ulkopuolelle.
Hyvinkään junnupäivistä sen verran, että ainoa nuorten arvokilpailu ko. tapahtuman aikana oli trialin Suomen Cup Salossa. Voisiko millään selittää mitään? Kas kun ei järjestetty samana päivänä kuin crossin junnu cuppi?
Niputat kaikki kerhot samaan kasaan. Olet siis tehnyt syvää luotavaa tutkimusta siitä mitä paikallisesti tapahtuu?
Et muuten vastannut kysymykseeni: tiedätkö että Liitto yritti estää Finntrial.fi sivujen julkaisun?
Voit vaikka kysyä Liiton tiedotuspäälliköltä ja hän vahvistaa asian Sinulle.
Miksi muuten Sinä trialistina et ollut järjestämässä HäMK.n osastoa junnupäivillä?
Eiköhän tämä tästä asiasta taas riitä.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItse asiassa kolme leiriä. Joista yhdestäkään ei tiedotettu missään muualla kuin finntrial

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSirkku: "Trial ei ikinä nouse Suomessa suureksi lajiksi niin kauan kun lajin puuhamiehet ja maahatuojat, sekä muut aktiivit, osoittavat vain lähes täydellistä flekmaattisuutta toimimattomuudellaan"
Vaan mitäpä jos onkin niin, että kun riittävän monta kertaa lyödään liiton nuijalla päähän opitaan, että ei tehdä mitään?
On tietenkin sääli, että Sinulta jäi huomaamatta tuossa vuoden aikana trialia harrastaessasi, että aika paljon tapahtuu asioita, lajiryhmän jäsenet ovat aina itse tekemässä mukana, Sinun harrasteaikana järjestettiin kaksi leiriä, joista tietenkin toista ei lasketa kun peruit osanottosi. Finntrial.fi sivuilla kysyvät saavat apua alta aikayksikön, myös lajipääällikön ansiokkaita kommentteja. Kait tiedät että Liitto yritti estää Finntrial.fi-sivuston olemassaolon tökeröllä tavalla. Liiton erityisesti kieltämiä kerhokilpailuja järjestetään säännöllisesti lisenssien menetyksenkin pelossa, on pakko toimia ja vain kilpailemalla kilpailija kehittyy.
Ns. portti-trial on tuotu tänä vuonna kehiin. Kaksi kokeilukilpailua olivat hyvinkin suuntaa antavia.
Ainakin kaksi alan kovaa ammattilaista, Tommi Ahvala ja Joa Hindr

Kirjoittaja: Kees van NiftrikViitaten tuonne Vehviläisen onnittelu-threadiin, jossa Totti väheksyi mm. jalkapalloilijoiden kipukynnystä - näkisin, että ainakin jalkapalloilijan silmin sekä motocross että varsinkin enduro ovat marginaalilajeja, joiden liikuntakulttuuria ja kansanterveyttä edistävä merkitys on lähinnä yhtä tyhjän kanssa panos-tuotos-suhteella mitattuna verrattuna juuri esimerkiksi jalkapalloon.
Amerikan-serkulla on tapana sanoa, että jos et ole osa ratkaisua, olet osa ongelmaa. Kumpaa mielestänne edustaa lafka, joka kielsi kahdelta lajilta kilpailun Suomen rajojen ulkopuolella suomalaisella lisenssillä. Mielestäni ei saisi unohtaa, että kilpailukokemus on tärkeä osa valmennustyötä ja rajansa se on mielivallallakin.

Kirjoittaja: MARKO LAINEEikö se ole aika luonnollista että kun samaa työtä tekee, niin myös titteli on sama. Meidänkin firmassa on satoja projektipäälliköitä ym. pomotason ihmisiä, joiden titteli on siis sama. Ei kai se ole keneltäkään pois että työnsä lopettava henkilö saa pitää tittelinsä työn loppuun saakka.
Tässäkään kohtaa ei olisi ollut järkevää muutaman kuukauden ajaksi antaa Tomille nimitystä apulaisvalmennuspäällikkö ja sitten vasta tuo nykyinen titteli. Turhia kuluja tuosta vain olisi tullut.
Eli jos nyt annetaan taas tuon asian olla ja mahdollisuus Tomi ja muiden SML:n henkilöiden keskittyä siihen työhönsä joka heille on osoitettu.

Sen verran pitää sanoa että enduromiehillä on varmasti myös polkupyörä ja uimahousut, eivätkä nuo lajit (pyöräily ja uinti) heidän takiaan nouse yhtään suositummiksi esim. lehdistössä. Trial on hyvä harjoitusmuoto, mutta aika harvoin noista kansainvälisistä kisoista saa nykyään lehdistä lukea. Siinä Sirkku on ehdottomasti oikeassa että junnupäivillä trial olisi saanut todella hyvän mahdollisuuden kasvaa, koska juuri junnuille trial olisi omiaan tasapainon oppimiseksi. Sääli jos tuota mahdollisuutta ei kauppiaat tai kerhot käyttäneet hyväkseen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlen jo itsekin jonkin aikaa halunnut esittää saman kysymyksen kuin Totti. Voisit Paavo vastata siihen, uteliaita on varmasti muitakin.

Miten voikaan mielestäsi olla huono asia, että Liitto organisoisi leireja eri lajeihin ja ohjaisi/auttaisi lahjakkaimpia eteenpäin kv uralla? Konttisen mukana olo antaa aivat uudet mahdollisuudet tuoda tiede mukaan niiden lupausten harjoitteluun, joilla myös motivaatiota riittää. Motorossin nuorten valmennusryhmäähän Konttinen on vetänytkin, kuten varmaan olet lehdestä lukenut.

Trial on marginaalilaji, kuten on Speedway ja muutamat muutkin. Sille et sinä mitään voi, et etenkään toimimalla näin. Ja Konttisen apuja tai ei, Trial ei ikinä nouse Suomessa suureksi lajiksi niin kauan kun lajin puuhamiehet ja maahatuojat, sekä muut aktiivit, osoittavat vain lähes täydellistä flekmaattisuutta toimimattomuudellaan. Kuulemani mukaan junnupäivillä maahantuojista paikalla oli ainoastaan Luhtasuo ja kun Luhtis ei ollut onnistunut enää lisää pikku-Shercoja maahan saamaan, ei paikalla ollut yhtäkään trial-pyörää. Maahantuojia on sentään neljä, joten missä muut olivat? Missä olivat trial-kerhot? Kerhoillakin on pyöriä, HäMK hakee sinettiä vaivautumatta edes tällaiseen paikalle. Helposti olisi ollut koottavissa valmennusorientoitunut henkilö ja pari pyörää Hyvinkäälle jos lajin parissa löytyisi edes muutama aktiivi, joita lajin kasvu kiinnostaisi.

Joten jos trial jää vain taustalle ja muiden lajien taustaharjoitteluksi, ei se ainakaan ole kenenkään muun vika kuin niiden, jotka eivät haluakaan yhteistyötä muiden lajien kanssa ja näkyvyyttä. Ja se asenne tuntuu olevan vallalla käänsipä päänsä sitten miltei mihin suuntaan vain. Pisteenä i:n päällä Kymis, joka suuntaamalla tuon energian vastakkaiseen suuntaan saisi Konttisen järjestämään vaikka ihka oman trialin valmennusryhmän!

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenParahin Totti!
Aika mielenkiintoinen juttu nämä Konttisen ensimmäiset haastattelut. Ensin vannotaan tieteellisen valmennuksen nimiin, sitten 80-luvun, nyt enää puuttuu se pelottavalta kalskahtava; 80-luvun tieteellinen. =:)
Onpa noilla leireillä tullut käytyä joskus itsekin ja saanut hyvää oppia. Vaan ei se taida olla päävalmentajan tehtävä niitä vetää vaan luoda edellytykset lajivalmentajille, jopa trialiinkin.
Maininta marginaalilajista on myös aika halventava, kaikki em-, pm- ja mm-mitalit, myös kultaiset, ovat kelvanneet Moottoriliitolle, ei ole unohdettu kertoa vuosikertomuksissa.
Osaatko muuten sanoa mistä johtuu, että lähes kaikilla meidän nykyisillä enduro-tähdillä on trial-pyörä tallissa? Koristeena? Harjoitusvälineenä?
Lisäksi kannattaa katsoa tuossa hieman edellä olevaa tämän keskustelun uutta avausta. Se lähti siitä, että Liiton valmennuspäällikkö onkin taas Eppu.
Ei tällaisessa sekoilussa ole mitään mieltä. Luulisi muutaman henkilön toimistossa saavan nämä asiat kerrasta kuntoon. Joko Konttinen on valmennuspäällikkö ja silloin Eppu ei ole. Nyt tämä asia ei ole mitenkään selvä.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAivan - joskus pitäisi mennä suosiolla nukkumaan, kun rupeaa "feidaamaan". Joka tapauksessa arvelin Kymiksellä olevan entisenä journalistina eräänlainen herättelijän funktio, joka ilmenee palavasieluisena SML:n viestien tulkintana. Se on sitten enemmän SML:n ongelma, jos jättävät tarkoitushakuisesti tulkinnanvaraa tiedotuksessaan tai kokonaan tiedottamatta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikIt

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo - meni sitten väärin tuo Ylämaan Robinin nuljaisukin. Se kuuluu:" It

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENVäittäisin melkein, että yleisin muoto on "It

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVoisitko Kymäläinen selvittää, mikä aiheuttaa noin suunnattoman SML-allergian sinulle? Mitään muutakaan syytä ei siihen voi olla, että mielestäsi nyt peräti 12 päivää liiton palkkalistoilla ollut ainakin Suomen ainoa moottoripyöräurheilun valmentamisesta lopputyönsä tehnyt kaveri, jolla lisäksi on h...tin vahvat näytöt käytännön valmentamisesta, onkin "kädetön". -80-luvun alussa muuten liitto mm. järjesti valtakunnallisia leirejä crossijunnuille, Laitilassa -82 silloisen päävalmentajan (ei siis Eppu) organisoimalla leirillä sain itsekin ekat kunnon ohjeet ajotekniikkaan. Jos siltä vuosikymmeneltä siis ihan oikeastikin olisi jotain opittavaa? Jos mies ei tässä vaiheessa muista jokaisen marginaalilajin valmentajia, niin mitä sitten? Voiko kukaan edellyttää, että 12:sta päivässä kaikki ennen tuntemattomat lajit on hanskassa? Mitä tuohon marginaalilaji- kommenttiin tulee, realiteetti on kuitenkin se, että trial on nykyään marginaalilaji, katsotaan asiaa sitten suomalaisen kilpailijamäärän, suomalaisten kv-menestyksen tai MM-tason kansainvälisen näkyvyyden kautta. Jokaiseen tässä viestissä olevaan kysymysmerkkiin päättyvään lauseeseen kun vastaat tyhjentävästi, niin lopetan aiheen käsittelyn tähän.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenVoi veljet!
On ihan pakko itse ottaa taas kantaa, tuli nimittäin käytyä Endurospecialin sivuilla katsomassa ja siellä oli haastateltu Tomi Konttista.
Ei kait tämä voi olla totta, että kaveri haikailee 80-luvun valmennusmetodeja? Siis sitä mitä Eppu mukamas silloin teki? Hei nyt eletään jo vuotta 2007.
Lisäksi Konttinen nimeää päteviä lajivalmentajia/opastajia. Vain yksi on poissa Norjan Moottoriliiton monivuotinen trial-valmentaja Joachim Hindr

Kirjoittaja: Paavo Kymäläinen"Miten mahtaa olla tilanne uuden valmennuspäällikön kanssa?
Ainakin tuolla: http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27919317
liiton valmennus- ja projektipäällikkönä esiintyy Sauli Mäkelä. Videon päivämäärä on 11.9.2007."
Videopätkän tekijä on Vesa Koivunen, tunnettu ja tunnustettu motocross/moottoripyöräurheilun kuvaaja/toimittaja. Henkilökohtaisesti en usko, että Vesa tekisi tämmöistä mokaa, koska joku aika sitten hän toimitti Biken sivuille videohaastattelun Tomi Konttisen uudesta toimesta Suomen Moottoriliiton uutena valmennuspäällikkönä.
Toisaalta Vesa on esiintynyt Liiton sanansaattajana alkukesän kerhokilpailun kieltohaastattelun tekijänä. Siinä videossahan leikattiin vuoroon Liiton General Manageria Kurrea ja Suomen Lakikirjaa. Noilla kahdellahan ei ole oikeasti mitään tekemistä toistensa kanssa. Mutta annettiin ymmärtää, vaikka ei ymmärretty antaa, että Liittolla olisi oikeasti tekemistä kerhojen toiminnan kanssa.
Minun mielestäni tänään voisi olla Uuden Suomalaisen Moottoripyöräurheilun Päivä n:o 12, mutta kun ei ole. Päiviä aletaan aikuisten oikeasti laskemaan sinä päivän, kun Eppu ei enää ole päävalmentaja. Nythän ei vielä ole niin.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Jukka NieminenMiten mahtaa olla tilanne uuden valmennuspäällikön kanssa?

Ainakin tuolla: http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27919317
liiton valmennus- ja projektipäällikkönä esiintyy Sauli Mäkelä. Videon päivämäärä on 11.9.2007.

Kirjoittaja: juha koskiKyllä vaan Jykä puhuu asiaa! Nyky suomen taso on todellakin surkeaa
surkeampaa jotenkin tuntuu että ei ole myöskään sitä tarvittavaa
asennetta mikä on kaiken lähtökohta! Mitä sitten kun nämä
nykyiset edes jollainlailla pärjänneet suomen MM kiertäjät
lopettavat eikä siihen mene varmaan montaa kautta.
Ketä on seuraamassa ei ketään ? Ei näy uusia Seistoloita
tulevaisuudessa! Joten tässäkulmassa katseltuna Tomilla
kyllä riittää haastetta!
Jussin Pronssi toivottavasti tuo uutta uskoa Suomalaisiin
junioreihin että kyllä sitä Suomestakin pystyy nousemaan kunhan
vaan on se kova halu ja oikea asenne.

Kirjoittaja: Jyrki EckertSuomessa taitaa olla taso nyt sen verran kaukana että jos on edes päiväunissa käynyt mielessä EM tai MM sarja niin olisi pakko lähteä mahd.pian katsomaan vauhtia maailmalle.
Oli aika shokki lukea tuloksia esim. Ruotsin ja Tanskan MX3 MM / MX2 EM viikonlopusta jossa tais olla EM:ssä Mäkinen ainoa suomalainen!! Paljoa edulisemmin ei olisi voinut päästä testaamaan mitenkä ne kalsarit pyörii jaloissa EM vauhdissa...
Hollannissa oli kesällä junnu EM ja MX2 EM, eipä ollut maisemissa kuin yksi suomalainen toisena vkl:na. Sekä Hollannin että Ruotsin radat olisivat olleet sellaisia että niissä olisi voinut pelkällä Suomi kokemuksellakin olla edes lähellä karsintarajaa...Hollantiin olisi voinut tulla kesäloma fiiliksellä ajamaan EM:t ja edellisellä vkl:na Hollannin tai Belgian mestikat, noista kahdesta kisasta olisi junnu saanut hyvän käsityksen että missä mennään ja mitä pitää tehdä.

Marko puhuu asiaa pyöristä, lähinnä iskarit mieleisekseen laittamaalla (JA STANU PYÖRÄN KUNNOSSA PITÄMÄLLÄ) saa pakasta revityn pyörän toimimaan, tosin MX2:ssa tilanne on aika v.mäinen jos aikoo olla EM:ssä kärjessä. 450:sten osalta taas on niin että jos pitää mennä pakoputkiston muutosta pidemmälle niin pitää olla jo todella pelimies...MM:ssä on aika monta (noin 1/3) vakiomoottoria.

Täällä keskusteluissa ja joissain artikkeleissakin on haikailtu sankariaikojen perään kun kaikki Suomen huiput ajoi koko SM sarjan läpi. Nyt pitää muistaa että pari aika ratkaisevaa asiaa on muuttunut vuosien varrella:
-EM ja MM sarjoissa OLI palkintorahat ja INTTERI kisoja oli niin paljon että lähes joka väliviikolle löytyi jotain mistä sai muutakin kuin lämmintäkättä.
-Lauttaliput ja polttoaineet ovat kallistuneet puolella (ihan sama mihinkä sitä suhteuttaa) ja nykyisten euroopassa tienpäällä suoritettavien kontrollien johdosta sitä 508:sia ei enää voi tankata siitä väärästä pumpusta.
-Yleisesti eläminen maksaa esim. täällä belgiassa saman kuin suomessa (josku oli puolet halvempaa)
-Sankariaikaan kun MM:sssä maksettiin Sveitsin frangeina ja Ranskan intterit paikallisina rankuloina niin niillä oli aika kiva vaihtoarvo mummon markkaan...
-Ennen oli maahantuojien satsauskin vähän toista luokkaa...

Tomille tsemppiä, työmaata riittää!!!

-Jyrki Eckert

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKISamaa mieltä täytyy olla, ihmehän se on.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämä viesti ei välttämättä ota kantaa takavuosien karpaasien edesottamuksiin ja heidän kykyynsä luoda puitteita menestykselle, mutta takavuosien motocross-huippusaavutuksia muistellessa olisi mielestäni hyvä muistella sitä aikaa ennen kaikkea aikana ennen nykyistä maastoliikennelakia. Motocross-pyörä piti taluttaa vain pääkadun yli lähimmän kaseikon reunaan ja siitä eteenpäin sai pyörällä ajaa niin pitkälle kuin jokamiehen oikeutta riitti. Samoin motocross-ratoja oli vähän siellä sun täällä. Toiset niistä virallisia ja toiset vähän epävirallisempia. Joka tapauksessa ei siinä paljoa peräkärryä tarvinnut, kun joka soranottopaikalla sai ajaa. Ajokortinkin sai ajallaan, kunhan pysyi crossipyörineen pois pääkaduilta.

Helsingissäkin oli motocross-ratoja aikoinaan Laaksossa ja myöhemmin Ruskeasannalla. Pojat Espoota myöten ajoivat Petikon kautta metsiä pitkin Ruskeasannalle, jossa ralli jatkui yötä päivää. Jos ei muuten, niin Ruskeasannan omat pojat pitivät huolen siitä, että karuselli oli käynnissä koko ajan. Ihmekö tuo, että silloin oli mestareita vähän joka lähtöön? Pikemminkin on pieni ihme, jos nykyään joku ponnistaa täältä periferiasta crossin kärkikahinoihin - vai mitä?

Kirjoittaja: Jukka NieminenSellainen muistikuva on noista 80-luvun puolivälin kultaista motocrossvuosista, että eipä tainnut silloista päävalmentajaa paljon crossin SM-kisat kiinnostaa. Taisi olla kiinostavampaa kierrellä muutaman huipun kanssa MM-kisoja. Ja eräs MM-erävoittoon yltänyt Panttila ei siltä taholta tainnut paljon apuja saada...

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASEn tiedä olenko ymmärtänyt oikein liiton valmennuspäällikkö vastaa nimenomaan seurojen valmennustoiminnan ohjauksesta. Toki Tomilla voi olla myös henkilökohtaisia valmennettavia mutta päälinja on kuitenkin seuravalmentajien koulutus. Se toiminta on hiipunut ainakin nykyään. Siten en syyttäisi Suomen motocrossin menestymättömyyttä liiton valmennuspäällikön vastulle. Vaan toiminta lähtee edelleen seuratoiminnasta ja viimekädessä siitä ajajan motivaatiosta tehdä kovaa työtä ja pitkään.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINyt on pakko todeta että epäilenpä sitä osuutta mikä Epulla Vehkosten ym. menestyksessä oli, ja jos sitä oli, niin se sitten satsattiin vain näihin muutamaan nopeimpaan kaveriin. Enpä muista että omina kasikymppiaikoina olisi juuri mitään valmennukseen viittaavaakaan saanut, ns. liiton taholta. Jos joku leiri jossain järjestettiin jonkun toimesta, se maksoi varmasti niin paljon että tavallisilla pulliaisilla tuskin tuli mieleenkään sinne lähteä. Joten opit hankittiin muualta, kuka mistäkin.
Siihen että silloin menestystä eittämättä crossissakin tuli, vaikuttaa varmasti sekin että harrastajaluvut (kilpailevien) olivat paljon isommat ja kulut huomattavasti pienemmät kuin tänä päivänä, pohjaa siis oli laajemmin. Siitä sitä valmennusta olisi ollut hyvä lähteä tekemään mutta oman käsitykseni mukaan juuri se lyötiin silloin aika tavalla laimin ja satsattiin resurssit juuri näihin muutamiin menestyviin kuskeihin. Ja kun heillä alkoi ura olla ehtoopuolella ei ollutkaan enää ketään yhtä hyvää tilalle.
Mutta sehän ei toki estänyt päävalmentajan kamerallevilkuttelu- kiertueita ympäri Telluksen...että hei vaan koti-Suomi, hyvin menee täällä Venezuelassa ! Tuskin tehdaskuskit enää SML:n päävalmentajan palveluksia tarvitsevat, eiköhän sitä valmennusta ja tukea olisi silloin tarvittu siellä junioripuolella ?

Nythän on sitten aivan eri tilanne kun ruoriin astuu henkilö joka on ihan oikeasti ajanut kilpaa itse ja tietää mistä on kysymys. Ainakin oma maalaisjärkeni sanoo että päävalmentaja- titteliä kantavalla henkilöllä täytyy olla a) jotain näyttöjä omista ajokyvyistään ja b) taito siirtää niitä eteenpäin. Nyt ne täyttyvät ja jos kaikki menee jatkossa oikein, tämän päivän juniorit saavat siitä hyödyn tulevaisuudessa.
Valinta on siis selkeästi askel parempaan suuntaan, onnea matkaan !

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENTaisin olla vähän huolimaton tuossa kun olin niin tohkeissani.En toki tarkoittanut etteikö
harrastamista voisi aloittaa missä iässä tahansa,mutta verinen kilpaileminen pitäisi
mielestäni jättää vähän myöhemmälle iälle.Eikö olisi ihannetilanne että suomessa
olisi niin kovia kisoja että ei tarvisi mennä ulkomaille hakemaan sitä tasoa että
pääsisi edes karsinnoista läpi MM-kisoissa.Ei mielestäni ole kovin kehittävää jos Remes
menee 30 sekkaa edellä jos siellä ei satu olemaan ketään MM kuskia ajamassa sitten tulee pari kolme ukkoa peräkkäin ja joku kahdestoista ohitetaan kierroksella.En halua
että kukaan henkilökohtaisesti ottaisi tästä mitään hernettä nenään.En halua ketään
syyttää enkä loukata.Ajattelin vain herätellä keskustelua siitä miksi suomalaiset eivät tänä päivänä crossissa paljon podiumia kuluttele.Taloudellisesti asiat on paljon
paremmin kuin parikymmentä vuotta sitten.Radat ovat aivan toisella tasolla kuin silloin
Ei enää ajella jonkun soramontun pohjalla rinkiä.Jos SM tasolla on kymmenen vakavasti
asiaansa suhtautuvaa kuskia per luokka niin mielestäani se ei paljon kesä tee.Kun nämä
kymmenen sitten ajavat viisi kuusi kisaa keskenään yhdessä ja muuten treenaavat
omissa oloissaan ympäri suomea,niin missä ne sitten kehittyisivät ja saisivat sen
apinanraivon siihen touhuunsa mitä siellä MM-kisoissa tarvitaan.Ja edelleen motocross
ON kestävyyslaji ja voiko kasvava nuori treenata itsensä siihen kuntoon,että pystyisi vetämään ne MM-erät täysillä.Eikös ne ole pitempiä kuin esim SM erät.Ainakin noin
silmämääräsesti katsottuna nuo nuoret alkavat taipua jo 30min SM erässä
loppupuolella.Poikkeuksiakin toki on.En tiedä kannattaako tässä yhteydessä mainita
mutta muistaakseni Mikkola oli 29 vuotias voittaessaan ensimmäisen neljästä
maailman mestaruudestaan.Ajat ovat seitsemänkymmentäluvulta kuitenkin muuttuneet jonkin verran.

Kirjoittaja: MARKO LAINENiin, näin alkuun täytyy sanoa että kun näin tuon paikanhakuilmoituksen, niin ajattelin että tuo on Tomia varten, enkä ollut väärässä. Liitossakin alkaa se nuorennusleikkaus, mitä on odotettu jo pitkään. Vielä kun se kohdistuisi siihen oikeasti päättävään elimeen eli vanhempaan hallitukseen. No odotellaan...

Mutta mitä tulee crossin tilaan... kilpailu kiristyy koko ajan ja laitteilla on entistä pienempi merkitys lopputuloksessa. Itsekin olen päässyt kokeilemaan 80-luvulla mikä ero on tehtaan piikillä ja vakiopiikillä. Huima ero! Tänä päivänä pienillä muutoksilla saa laitteista yhtä hyvät, joten pyöristä menestys ei jää kiinni.

Silmiin pistävää on se että ne suomalaiset kuskit, jotka ajavat nyt ulkomailla, eivät juuri Suomessa käy täkäläisiä kirittämässä. Tuolloin Vehkosten aikaan, he ajoivat kaikki Suomen kisatkin, jos vaan kalenteri suinkin oli vapaa. Silloin kiritystä oli kotimaassa ja jokaisella suomalaisella tieto kuinka kovaa pitää ajaa että pääsee maailman huipulle. Toki ajamassakin käytiin viikolla vähintään kolmena päivänä ja viikonloppuna kisat usein molempina päivinä. Kasikymppiaikoina yli 30 kisaa kotimaassa. Ajamalla oppii ja paljon ajamalla oppii enemmän. Itselläni on 30 vuotta ajouraa takana ja vielä on paljon opittavaa ajamisessakin. :)

Mutta vaikka endurolla menee nyt hyvin ja crossilla ei ihan niin hyvin, niin täytyy muistaa että liiton valmentajan hommiin kuuluu myös paljon muita lajeja. Valikoimassahan on niin rata-, reitti- kuin nopeuslajejakin. Uskon että Tomilla on näihin kaikkiin paljon annettavaa juuri koulutuksensa ja kokemuksensa ansiosta, kun vaan aika riittää kaikille tarvitseville lajeille. Tsemppiä jatkoon!