Olkaäätuki

Kirjoittaja: JUHA NISULAKyselisin,että onko kokemuksia olkapäätuista joilla saatais pysymään olkapää sijoillaan,kun itsellä lähti taas tänään 2 kertaa sijoiltaan ja tulee pattisuoralla ohjelmaa,kun tanko lyö takasin niin pompaa käsi sijoiltaan.Lääkärit on meinannut et tietysti tarvis leikata,mut sanoivat et tarvis lopettaa ajaminen,kun on jäykistetty.

Kirjoittaja: JUHA NISULAKotona ollaan,morfiinia menee kipupumpusta olkapäähän ja elämä hymyilee.Urheiluortopedi joka leikkas niin sanos et noin 4kk niin voi ajatella ajamista onneksi ei löytynyt mitään yllätyksiä ja sanos et toimenpide onnistui et lähtökohdat ois hyvät tulla käden kuntoon.KIITOKSIA kaikille vastanneille

Kirjoittaja: JARNO ROUVINENitelläni olkapää operoitiin kesäkuussa -06 ja kuntoutuksista huolimatta ajamaan kykeni varovasti vasta joulukuussa -06.siltikin aristeli vielä n.3kk nyt kulunut leikkuusta 1,5vuotta ja oikuttelee joskus vieläkin. --jake--

Kirjoittaja: TERO OLLILAMulla murtu olkapää 1.8.2007 ja hyvin lähti paranemaan mutta nyt viimeaikoina käsi puutuu ja turtuu tosi pahasti.Vähä sama tunne kun olisit nukkunut käden päällä kokoyön.Onko jollain hyviä vinkkejä millä saa paremmaksi?Ajamassa en ole vielä käynyt mutta lähiviikkoina sen teen.

Kirjoittaja: MIKKO ONALIRiippuen lääkäristä :) 3kk varmaa vähintää menee et ajaa pääsee -sit jos joutuu jäykistää ni sit kyl sama toipumisaika mut ei voi kukaa taata et ajaminen täysin onnistuu heti ekoina kuukausina jos millonkaa...

Kirjoittaja: JUHA NISULAHuomen tarttis sit mennä leikkaukseen,ja toivon mukaan kuntoutuis nopeasti ajokuntoon.Motivaatiota on kyllä kuntouttaa,kun on perhekin elätettävänä,mutta kuinka pitkiä ajotaukoja on porukalle tullut kun on korjattu kiertäjäkalvosinta ja jännettä,on kai aika huonossa kunnossa toi olkapää ainakin magneettikuvien mukaan...HIRVEÄT AJOHALUT.

Kirjoittaja: MIKKO ONALIMutta kannattaa muistaa sama siinä "vaijeri paidassa" mitä oma lääkärini sanoi minulle ehdottaessa, että laitetaan titaani olkapäähän jotta ajamaan pääsee nopeammin,.,..,"kyllä sinne titaania voidaan laittaa mut sen jälkeen ku oot saanu kaaduttua kunnolla niin olet oikeasti keskeltä kahti, koska paikat eivät normaalisti jousta". Eli monesti todettu, että solisluu on sulake ajatus kannattaa muistaa.

Ja leikanneesta lääkäristä voin sanoa, että ainakin MM tason endurokuljettajia on operoinut; nimiä en voi mainita vaitio-olovelvollisuuden merkeissä.

-Mikko-

Kirjoittaja: JUHA NISULAKiitoksia Marko vastauksesta,menen Tiistaina urheiluortopedin vastaanotolle ja silloin päätetään mitä tehdään,toivottavasti löytyis joku toinenkin vaihtoehto,kuin leikkaus...Olin viime vuonna polvilumpion halkeamisen takia 5kk ajamatta,jolloin olkapää sai parantua ja olikin vuoden päivät hyvä.Päätin tänään et ennen en aja kun olkapää on kunnossa..

Kirjoittaja: MARKO TIMONENMoikka!

Itselläni on samanlainen vaiva ja kyllä siihen on parhaat hoitokonstit olleet fysikaalinen sekä punttien kanssa jumppaaminen. Oma vammani kulkee nimikkeellä pahan laatuinen nivelrikko jonka ainoa korjaus toimenpide on tekonivel. Lisäksi on lapaluuni ollut kappaleina. Itse sain todella paljon helpotusta liikerajoitteeseen ja paikallaan pysymättömyyteen käytyäni fysikaalisessa kymmenisen kertaa ja sen lisäksi puntti/jumppatreeniä kuntouttajan ohjeiden mukaan. Ajotaukoa jouduin pitämään puolisen vuotta mutta kyllä se kannatti. Fysiterapeuttini vihjaili että niin kauan kun omalla aktiivisuudellaan saa paikat kestämään ei puukotukseen kannata mennä! Toivottavasti apua vinkeistäni?
t:Marko

Kirjoittaja: JUHA NISULASoittelin tänään noista tuista ja sain ja sanoivat jenkeissä olis semmosia paitoja jotka pitävät varmasti olkapään paikallaan,mut varmasti haittaavat ajamista.En muista lääkärin lausuntoja mut joillakin vaijerilla olisi tarkoitus jäykistää 3 suuntaan jolloin olkapään pitäisi pysyä sijoillaan.Lääkärin mukaan olkapään lihakset ovat kunnossa,mutta kun on paikat niin väljänä että lähtee nukkuessa pois paikaltaan... Kiitoksia Mikko vastauksesta,taidan kääntyä leikkauksen kannalle.

Kirjoittaja: MIKKO ONALIIte voin sanoo vankalla kokemuksella, että jos tähtäät huipulle ja kausi on kesken niin sit kannattaa harkita tukee..muussa tapauksessa heti puukkoa ja lääkärin ohjeita noudattaen kuntouttaa -sen jälkee ei missää nimessä kannata lopettaa lihaskunnon parantamista.
Tietysti jollain voi tuki toimia, mutta itse käytin tukea ja sitten kun lähti sijoiltaa ni kylläpä oli touhu saada paikoilleen.

Mainitakseni, että olen ollut 2 tähystysleikkauksessa ja 1 avoleikkauksessa. Toisen tähystyksen about vuosi jälkeen päin, kun lähti sijoiltaan olkapää niin yritin ajaa tuella mut ei tullu mitää. Kolmannen leikkauksen jälkeen ajattelin aloitella tuella jo senkin vuoksi, että neljäs leikkaus olisi ollut jo niin ainut laatuinen ettei ulkomaillakaan varmasti löydy monia tapauksia -mutta parin ajon jälkeen ajattelin, ettei tuella pysty ajamaan rennosti mitenkään ja heitin pois!! Päivääkään en ole katunut sen jättämistä pois koska nyt kestää ajaa ja lihakset kehittyy treenissä paremmin jos ajaa ilman tukea.

-Mikko-

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSEdelliset on mainioita vinkkejä. Lihaskunnon merkitys harrastajalle (joita meistä on 99,5%) on tärkein juuri loukkaantumisten välttämiseksi. Ei se puntti varmastikaan tuo juuri kierrosaikaan lisää, mutta ajopäiviä kauteen voi tulla muutama kun ei tarvi olla sairaalassa/punkan pohjalla..

Tosin jos esim. lihaksen kiinnitys tms. on jo revennyt kokonaan poikki niin siinähän ei treeni auta, toki usein sitä voi kompensoida ympäröivien lihasten kunnolla (esim. polviongelmat), mutta olkapäässä tuo mahdollisuus taitaa olla aika rajallinen.

Ei ne kai sitä olkapäätä ole mitenkään jäykistämässä?

Että puukkoa, sitten ajotauko, jonka aikana hyvä kuntotus kaikille lihasryhmille ja muut edellisen kirjoittajan neuvot päälle. Ainakin näillä tiedoilla, tosin en tiedä mitä on rikki (varmaan kiertäjäkalvosin=rotator cuff), mutta minähän en olekaan lääkäri...

Kari Wallenius

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENtere

3vinkkiä harrastelevalta vetskulta...1. kondis ... 2. ajotekniikka 3 .iskareitten kunto/huolto/säätö että pelittää oikein... ja sitte(4.) vinkki pöydänalta ;-) Scotts ohjausiskari.. PS. jokainen nuttaus tässä iässä on liikaa.

Kirjoittaja: JUHA NISULAEi ole nämä kirjotushommat vahvin alue....

Kirjoittaja: Pekka RekolaEi tosiaankaan.
ja kun ei kynäkään pysy käsissä, niin miten sitten mopo!

Suosittelen puukkoa hyvään hetkeen "kauden lopussa" ja sitten kunnollinen tauko päälle. Ja jos se ei SITTENKÄÄN ajamista kestä, niin ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt :-)))))))