KTM EXC 400-450-525 moottorien erot

Kirjoittaja: Ari PihlajamäkiMoron,

Harkinnassa on otsikon mukainen laite. Tulen ajamaan sillä enduroreiteillä, aika paljon sora/kangasteillä ja myös asfaltilla. Nyt haluaisin tietoja moottoreiden eroista. Halk. x iskunpituudet pienemmästä isoimpaan ovat:
89x64
89x72
95x72

Se kertoisi, että 400 ja 450 vois yläkerta olla samaa, mutta kampiakseli eri. Taas sitten 450 ja 525 välillä olis sama kampura mutta yläkerta eri. Näin periaatteessa, onko se näin?

Mitä muita eroja on? Onko esim. 525 alakerrallantaan vahvempi?

Onko eroja kestävyydessä?

Terveisin,
Ari

Kirjoittaja: TERO OLLILAja eikö härmässä puukkotappelut ole ihan jokapäiväinen asia:)Jokainen yhtiöhän tekee parhaansa jotta selviäis kovassa kilpailussa.
Mielestäni meillä kuluttajillakin on jonkinlainen vastuu ja eiköhän sieltä jokaiselle löydy se oikea mopo:)
Yhtä asiaa ihmettelen suuresti!Miksi yks japanilainen pyörämerkki ei satsaa enskapuolelle juuri yhtään!!!!!ei ainakaan suomessa.markkinat ilmeisesti niin pienet

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi se ole välttämättä pelkästään markkinointistrateginen kannanotto. Suomessa ainakin toistaiseksi eduskunta säätää lakeja, jotka presidentti sitten vahvistaa ja jotka ottavat kantaa mm. vuosimallimerkintöihin. Vuonna 2007 markkinoille luovutettu ajoneuvo on vuosimallia 2007 Kotarin markkinointiässistä huolimatta. Se on vähän sama juttu kuin täytyy syntyä samana vuonna kuin on syntynyt.

Kirjoittaja: Marko MoisanenNo ei siitäkään enää tätä nykyä voi olla niin varma :)

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENTero,
Motopalvelu, RacingBikeSideCar tai joku muu KTM kauppias osannee kertoa koska pyöriä on tarjolla. varauksia ja etumaksuja varmaan ottavat jo vastaan...

Kees on oikeassa, hienoa markkinointia. mutta mitä sanoo paikallinen KTM kauppias jolla vielä seisoo -07 mallejakin varastossa?

Ari, ota uusi 530 exc-r! perinteistä suomienduroa sillä ei tavallinen kuolevainen pysty varmaan ajamaan montaakaan metriä mutta sitten muussa soratie- yms. ajossa se on ylivertainen muihin nähden. ja säästyy eturengaskuluissa kun se ei paljon maata koske... ;-)

KTM, kuten muutkin valmistajat, suosii luonnollisesti niitä markkina-alueita joissa kauppa käy ja tämähän on sitten kovin valitettavaa meille suomalaisille,

vaikka täältä löytyy maailman parhaat enskakuljettajat ja hyviä crossikuskeja, niin pyörien ja osien myynti kappalemääräisesti on moneen muuhun maahan nähden kovin vaatimatonta.

kävin tiistaina Etelä-Afrikan Johannesburgissa ProAction KTM-liikkeessä.
siellä oli tarjolla lähes koko 2008 KTM mallisto, 250 ja 300 2t malleja lukuunottamatta. tulee kuulemma vasta syyskuussa? eikä ollut RC8:iakaan... vielä.
tuntui siltä että liike oli kooltaan yhtä iso kuin yamaha-center, brandt ja vanha racing bike yhteensä! sisälsi varaosat/korjaamotoiminnot/tarvikkeet/varusteet.
ja kaikki se tarvike mitä hyllystä löytyi oli jotain satumaista! ei pelkästään ameriikan herkkuja vaan myös paikallisesti valmistettua osaa.

toinen mikä jäi kaivelemaan oli se että siellä J:burgissa ajopaikkoja on paljon ja moneen makuun.

ja vielä: paikalliselta tv-kanavalta tuli tunnin settejä paikallisten endurokisoista. ne oli 20-40km lenkkejä joissa ensin veti 65cc luokat, sitten 85-luokat, ja sitten isompia luokkia vaativampaa reittiä pitkin. yksikin kisa on 50km lenkki joka menee kokonaisuudessaan yhden farmin mailla! pätkillä ei ole samanlaisia at-asemia kuin täällä vaan niitä vastaavia check-pointteja (miehittämättömiä rei

Kirjoittaja: JAN TURUNENNoh ehkä niillä on varaa valita srategiansa.
Toisaalta lähettävät pyöriä sinne missä niillä on eniten näkyvyyttä.

Suomessa kun näytetään 3sek/v urheiluruudussa mm-enskan voittoa tms. miks panoistais tänne maahan, valitettavasti.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENTuntuu että kotari noudattaa juutalaisten ajanlaskua, missä mentäneen lienee jossain 5750 vuodessa.

Kirjoittaja: TERO OLLILAMilloin noita -08 malleja alkaa saamaan?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMyöhästyit 2008-malleista! KTM:n tunnetusti asiallinen markkinointi tuo maahan seuraavaksi 2009-malliston ja mikäli ne saadaan kaikki myytyä, niin voidaan odotella jo ennen Joulua myyntiin myös 2010-mallistoa. Kilpailu on niin kovaa alalla, ettei enää riitä, että seuraavan vuoden pyörät edellisenä vuonna, vaan markkinoinnissa ollaan suorastaan pakotettuja hyppäämään kahden vuoden päästä julkaistaviin mallistoihin. Hämmästyttävää, että seuraavien vuosien malleja myydään jo tänä vuonna - eikö totta?!?! Kuka sitä nyt viitsisi ostaa 2007-mallista, kun toisella merkillä on jo 2 vuotta uudempi malli kaupan hyllyllä! Sitähän saa 2 vuotta uudemman pyörän! Sitten kahden vuoden päästä voi kaupitella sitä tämän vuoden mallina - upeaa bisnis-logiikkaa. Eipä silti, tuolla tyylillä pyörän kunnon arvioimisessa vuosiluvut menettävät täysin merkityksensä. Hienoa markkinointia joka tapauksessa.

Kirjoittaja: JAN TURUNENIte kans pähkäilin pitkät tovit välillä 400-450 ja päädyin -07 400:een.
Päivääkään en oo katunut. Oma taso harrastelija miinus.

Mutta kuten edellä mainittiin, 400 oli nyt vikaa vuotta suomi herkkuna.

Yks mitä selailin kans oli enskakisojen osallistujalistoja, joista katoin mitä mallia on eniten.

Ite ostasin nyt +90kilosena 450 ettei rupee sit harmittaan jos tehot "ei riitä".
Liian iso kone => sairaan raskas ajaa enskaa. Uudessa 300:ssa on vääntö -07 400 vastaava. Eli elämä on valintoja täynnä.

-08 mallit:
http://www.ktm.com/Offroad-Competition-EXC.18.6.html

Kirjoittaja: matti ruuska400 satasta ei tule -08 mallia.. ainakaan suomeen.. joten jos uutta peliä aiot niin se 450 suosittelen.

Kirjoittaja: HAKOLA MANU--Ari Pihlajamäki--
Harkinnassa on otsikon mukainen laite. Tulen ajamaan sillä enduroreiteillä, aika paljon sora/kangasteillä ja myös asfaltilla.
--Ari Pihlajamäki--

Riippuu tietysti miten haluaa asioita painottaa mutta taitaa 525 olla suomalaiseen endurospooriin niin raju laite että ajokokemusta kannattaa olla jonkin verran ja siinäkin tapauksessa paremmin jaksaa ajaa lauhkeammalla pyörällä. Saattaa muussa tapauksessa käydä niin että sillä 525:llä käy kerran metsässä jonka jälkeen sinne ei enää mene tai vaihtaa pyörää pienempään. Ykkös, kakkos- ja kolmosvaihteella matalilla kierroksilla 1.5-3 m reitillä ajettaessa arvostaa kummasti sitä että nanon verran kaasua käännettyään laite ei revi käsiä tangosta tai sinkoa keulaa ilmaan. :) Ilmeisesti tästä syystä noita ei kovin paljon ajossa näykään vaan enemmistö ostaa suosiolla 400- tai 450-kuutioisen. Marko Tarkkala ja kumppanit ovat tietenkin asia erikseen.

Jos on tarkoitus ajaa enimmäkseen sorateillä tai muilla hyväkuntoisilla nopeilla alustoilla (sänkipelto, hiekkakuoppa tms.) niin silloin asialla ei juurikaan ole väliä. Hitaaseen pyöritykseen periaate on että vähempi (=pehmeämpi) teho, vähempi hyrrävoima (kääntyvyys) ja vähempi moottorijarrutus (stumppaus ja nykivyys) on erittäin kiva juttu.

Kirjoittaja: Ari Pihlajamäkino voihan... tämä meni väärään ryhmään. Tekniikka-osastoon oli tarkoitus.

Sorry,
Ari

Kirjoittaja: AKI IMMONENoikeessa olet, muuten koneet ovat samoja. Ainakin nykyisestä mallistosta voi hyvin suositella mitä vaan noista sekalaiseen ajoon. oma nelisatku on varsin mukava tielläkin kisaenduroksi.
varsin lujanoloista peruskamaa, 08 versioihin tulee vissiin uudet koneet, jotka perustuu nykysiin crosseihin, jotka ilmeisesti teknisesti poikkeaa täysin nykysistä.