KTM 400 LC4 -97 pari kyssäriä

Kirjoittaja: Leevi HäkliEnsinnäkin ongelmana koneen uupuminen nopealla kaasun käytöllä varsinkin isohkolla vaihteella. Vähän rauhallisemmin kun painaa, niin ei ongelmaa.. Kaasarina 38 Dellorto, 50 tyhjäkäyntisuutin ja 190 pääsuutin. Muuten pelaa hienosti.

Toisena etupumpuista jotka WP Extreme 50mm. Tulee ajettua enskaa ja jonkin verran crossia. Painoa ukolla jo miehen verran.. Keula pohjailee hypyissä. Voiko tuolle keulalle tehdä jotain saadakseen keulasta kantavamman crossiin, mutta silti kohtalaisen toimivan harraste-enska-ajoon... Takapään säädöt vastaavat hyvin, eikä siellä ole ongelmaa. Etupään säädöt eivän oikein vastaa vaikka keula huollettu ja oikeat öljymäärät..

Ja vielä kolmanneksi moottoriöljyistä. Tahtoo ryömiä ykkösellä ja kylmänä tahtoo hypätä liikkeelle, kun vaihteen iskee sisään(kytkin alhaalla). Olisiko suositusta öljylle???

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiinä vaiheessa kun sulla on keulaputki irti ja vedät sitä yläputkea ulospäin, vastus pienenee aivan siellä liikkeen lopussa jos öljyä on vielä liian vähän. Sitten kun se vaihe on ohi, lisäät vielä ihan tilkan. Ellet tiedä mikä minimi on, näin voit sen itse hakea.

Otin tuohon oman nykyisen keulani esimerkiksi, jossa siis 120mm öljyn pinnankorkeus vs. nykyinen 100mm ilmajousen pohjausvoima tuplaantuu. Eli se ilmapatsas toimii toisena jousena kierrejousen rinnalla ja ilmatilavuutta pienennettäessä ilmajousi muuttuu yhä jyrkemmin progressiiviseksi. Tämä esimerkki omasta tarkoittaa tuossa 100mm kohdalla, että keulan pohjatessa jousivoiman voittamiseen tarvittava voima ja ilmajousen voima ovat jo yhtä suuret kun taas 120mm pinnalla ilmajousi oli puolet kierrejousesta.

Öljyt voit vaihtaa alakautta, kunhan yläkorkit on kiinni. Enpä tuosta nimenomaisesta keulasta osaa varmaksi muuta sanoa. Vähän tuo 120mm kuitenkin epäilyttää, että pohjaisiko sittenkään vielä siihen öljyyn, miten se jousi muka voi niin paljon viedä tilavuutta? Viimeksi räplättynä tuo skaitiimin keula, jossa sai kyllä pistää 60mm, eikä vieläkään öljyyn pohjaa.

Kirjoittaja: Leevi HäkliSoittelinkin SkogRacingin Arille ja kehotti kokeilemaan himpun paksumpia öljyjä ja eri öljymääriä. Tällä hetkellä minulla olikin jo maksimimäärä öljyä putkissa. Jos en noilla keinoin saa tarvittavia muutoksia aikaan, niin putket Arille. Loistavan neuvontapalvelun sain jo näin puhelimessa, joten mielellään vaikka lähettääkin putket hoitoon ko paikkaan.. Ei vaan tahdo monesta paikasta saada muuta vastausta kuin "kiikuta ne putkes tänne niin kattotaan" ja rahat pois...

Perä ei tuntuvasti pohjaa ja säädöt kyllä vaikuttavat selvästi. Taisi tuo selän venähdys tulla, kun jäi lämmittelykierrokset tekemättä. Sen siitä saa, kun lähtee radalle "mätostaäkkiävaanmuutamankierroksenvetäsenjasithimaan" asenteella liikenteeseen.

Enskaa ajaessa pari kertaa kevyesti pohjannut sekä keula, että perä, kun on jonkun ison ojan pohjalle iskeytynyt suoraa penkalta. Enskassa mielestäni tuo alusta toiminut mukavasti poislukien muutamat isot kumpareet tai ojat, jotka aivan peräkkäin ja kovahko vauhti päällä. Enemmän on ongelmia nimenomaan crossiradalla lähinnä vauhtihyppyreissä kun tullaa aika korkealta tasaiselle alas.

Sirkku: Mitä tällä tarkoitit "Siinä vaiheessa kun mäntä ei enää ihan ylhäällä tule loppua nopeammin, lisäät 5-10ml."

Skog oli sitä mieltä, että ilmatilavuus näissä vanhemmissa Extriimeissä on minimissään 120mm tai muuten alkaa pohjaan enemmän öljyyn ja joustomatka kärsii.

Onnistuuko muuten tuo öljynvaihto putket paikallaan, jos putken pohjasta ottaa sisäputken kiinnityspultin irti ja öljyt sieltä alas. Sitten sarvet syrjään sisäputken liikkeen tieltä ja putket pohjaan. Tuleeko kaikki öljyt pois sieltä pultin reijästä??

Selvennätkö Sirkku vielä lausetta: "omassani 20mm muutos lisäsi 50% ilmatilavuudesta aiheutuvaa kasvua pohjaamiseen tarvittavassa voimassa".

Tarkoititko, että 20mm ja tarvittiin puolet lisää voimaa pohjaamiseen vai??

Alkuviikosta täytyy alkaa testaamaan..... Alkaa selkä jo pehmenemään ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMoi!
Noista iskareista. Oletan, että perä sulla ei pohjaile, joten siellä iskari on huollettu riittävän lähellä menneisyydessä ja jousi+vaimennukset on kunnossa. Oletetaan myös, että keulan jouset ovat balanssissa perän kanssa ja painollesi sopivat.

Voit hyvin vaihtaa toiseen putkeen jäykemmät öljyt. Jos enskan ajossakin keula pohjailee kun vedät huolella johonkin kiveen tai töyssyyn päin, se tuskin on liian jäykkä ainakaan.
Kovin jäykät öljyt tekee keulasta tahmaisen, ei vain sen tuntuisen, joten kokeile ensin 7.5W keulaöljyä puristuspuolen putkeen ja 5W paluupuolelle. 10W öljy on jo mielestäni kesälläkin tahmaavaa, älä ainakaan jäykempää laita, vaan silloin on jo pakko muuttaa simmitystä edes "sinne päin" toimintaa halutessasi.
Aloita jättämällä öljypinta mahdollisimman alas, molempiin putkiin saman verran. Siinä vaiheessa kun mäntä ei enää ihan ylhäällä tule loppua nopeammin, lisäät 5-10ml.

Sitten ajamaan, nippuside yläputkeen ja kokeilet miten toimii metsässä, onko paluu ja puristus sopivassa suhteessa, kuinka lähelle pohjaamista nippuside tulee vai pohjaako todella. Koita säätää naksuilla keula toimimaan. Krossiradalla kokeilet öljyä 5ml kerrallaan lisäten (molempiin) milloin ne hervottomat pohjailut loppuu. Jos sulla on kokeillessa puristusnaksut kiinni, voi se vielä avattuna toimia metsässäkin. Ihan äkkiä tuo keula ei siihen öljyyn pohjaa, yläputki alaputken sisällä pohjassa mitaten joku 70-80mm pinnan korkeudessa on vielä varma ei. Tuo 10ml vaikuttaa sitten jo ainakin 15mm siihen pinnankorkeuteen ja esim. omassani 20mm muutos lisäsi 50% ilmatilavuudesta aiheutuvaa kasvua pohjaamiseen tarvittavassa voimassa.

Tuo selän päälle käyminen kyllä viittaisi siihen, ettei se takapääkään ole ihan kuten pitäisi. Olisiko viimeisestä huollosta jo aikaa ja öljyt enempi kuraa, vaimennuksista ei enää tietoakaan?

Kirjoittaja: Leevi HäkliRaahenmaalla tässä Oulun alapuolella. Onhan tämä pyörä tosiaan vähän painava ja kankea eikä konekaan niin herkkä, mutta kyllä sillä hien saa aikaiseksi ja saattaa vähän tietäkin pitkin ajaa. Aina crossiradalla käydessä tulee mieleen vaihto crossipyörään, mutta taas metsässä käynti ja kotipihalta lähteminen tietä pitkin tuo muita ajatuksia...
Tuo alusta vaan edelleen mietityttää. Tulipa pari kertaa pöytähyppyristä vähän pitkäksi ja selkä tykkäsi huonoa. Kokoeilin lisätä öljyä etupumppuihin, mutta pohjaa edelleen. Eikä ilmeisesti tuo lisääminen tuo vaimennuksia lisää - pohjannee lisäyksen jälkeen vain vähän aiemmin tuohon öljyyn??? Tuntuu, että noiden säätöruuvien pyörittämiselläkään ei vaimennus paljon muutu. Ymmärtääkseni toisella putkella hoidetaan pääsääntöisesti paluu- ja toisella puristusvaimennus. Näin putkien päissäkin lukee (COMP ja toisessa DECOMP) tai jotain sinnepäin..... Edelleen otetaan vinkkejä vastaan, millä keinoin pääsisi jonkinlaiseen kompromissiin sekä crossi- että ensk-ajossa lähinnä tuon etupään suhteen....

Kirjoittaja: TIMO KOSKIMoi Leevi!

Mistäpäin olet?

Mulla nimittäin saattaa olla tuollaiseen laitteeseeen ohjekirja kunhan sen löydän jostain varaston kätköistä,niin voidaan ainaski kopiseerata tuo opas sulle.

Kirjoittaja: TIMO KOSKINiin sen verran äskeiseen että mulla oli samanlainen laite viis vuotta ja vasta pari vuotta sitten sain vaihdettua vähän tuoreempaan peliin mutta tuo oli kyllä sellainen ikiliikutin tuo LC4 ettei paremmasta väliä.Vähän kankea ajettava mutta talvispoorissa ihan älyttömän hyvä laite.ikäisekseen.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOnhan käyttämäsi moottoriöljy lisäaineistettu moottoripyörän kytkimelle?

Kirjoittaja: Leevi HäkliKaasuttimessa ei ole kiihdytyspumppua. Tyhjäkäyntisuutin on jo hieman vakiota isompi ja olen tuota tyhjäkynnin seosta ja neulaa myös säädellyt. Tuppaa vaan vaikuttamaan polttoaineen kulutukseenkin... Pientä apua noista säädöistä on, mutta taitaa tuo vika olla enemmänkin ominaisuus?? Mitä lie auttaisi kaasuttimen vaihtaminen kiihdytytpumpulliseen?? Mistä löytyisi sopiva vaihtoehtokaasutin ja vielä pyörän hintaan suhteutettuna sopivaan hintaan..

Mistä saisi tuon maksimimäärän noiden etuputkien öljymääräksi tai koko ohjekirjan mielellään? Pelkään vaan, että keulasta häipyy se vähäinenkin herkkyys tukevimmilla öljyillä..? Olen jo vähän öljyä vakiomäärään(5W) lisännyt ja testiä kaipaa kun tässä ehtii..

Eli tuo kytkinvipuun porattu uusi reikä antaisi suuremman välyksen kytkinlevyille/välilevyille samalla vaijerin liikematkalla kytkin pohjaan painettuna??

Ja tarkastetaan tuo alakäpälän/vaijerin säätö!!

Moottoriöljy tarkoitettu 4-tahtisille moottoripyörille ja sisltää kytkimen lisäaineen.

Kiitos nopeista vastauksista!!

Kirjoittaja: Jukka Oittinen...niin ja säädä kytkimen alakäpälä(lukittu ruuvilla akseliin) niin,että kytkinvivun ollessa puolessa välissä vaijeri ja alakäpälä tekevät keskenään 90asteen kulman.Yksinkertainen mutta tärkeä asia.

Kirjoittaja: Jukka OittinenDellortossa ei taida olla kiihytyspumppua,joka ruikkasee bensaa kuasua nopeesti avatessa.Voisi toimia paremmin jos laittaisi kaasarin tyhjäkäyntisuuttimella ja neulaa nostamalla pykälän rikkaammalle.Tyhjäkäytikierroksien nostaminen ja opettelu kuasun rauhalliseen käyttöön auttaapi asiaan myös.

Keulaa lähtisin muuttaamaan ensin laittamalla öljyn pinnankorkeuden minimiin(maksimi määrä öljyä putkeen).Ohjekirjasta löytyy varmaan arvot tähän.Jos vieläkin liian kokeilisin pykälän jäykempää öljyä esim. 7.5W->10W edelleen min. pinnankorkeudella.

LC 4:n kytkimen(sintterilevyt) laitoin aikanaan itelle irroittamaan poraamalla vaijerille uuden reijän alakäyttövipuun lähemmäksi akselia(muistaakseni 1cm).Kytkin kyllä jäykistyy vähän, mutta paranee muuten.