KTM EXC mittarin kalibrointi

Kirjoittaja: PASI JANHUNENLaittelin tuossa motovanteita 450 EXC -06 malliin ja mietin mittarin kalibrointia pienemmälle eturenkaalle.
Vanhemman mittarin taisi saada kalibroitua, mutta saako tämän uudemman ?
Onko kellään kokemusta, linkkiä tai tietoa asiasta ?

Kirjoittaja: PASI JANHUNENMittari on suojattu WS säädön osalta -05 eteenpäin.
Mittarilta tuleva kolmen johdon sarja sisältää suojaukseen liittyvän maadoituksen, musta johto poikki ja mittariin tulee lisävalikot.
Tämä ei vaikuta mittarin toimintaan muuten eikä nollaa tunteja sekä kilometrejä, eikä niitä saa muutenkaan nollattua (HYVÄ NÄIN).
Ohjeet löytyivät viimein KTMtalk-foorumilta.
Mittari toimii ja kalibrointi on nopeaa ja helppoa !

Kirjoittaja: Sami SarroTerva!

Erään mittarivalmistajan manuska sanoo "rullaavaan" kalibrointiin seuraavaa:

....siis haluat tietää x:n (mittariin syötettävä luku).
....matka on tiedossa, esim. 5km ja mittarissa on luku 2205.

Toimi seuraavasti: Aja (työnnä tai pistä kaveri työntää) se tarkka 5km ja
katso mitä mittari näyttää.
Laske alla mainitulla tavalla ja syötä uusi lukema mittariin.

esimerkki lasku:
x= (2205*5.00)/4.95=2227

Terv. S

Kirjoittaja: Sipi JutilaTällainen ohje tuli bongattua eräältä foorumilta.

Mittarissa tulee olla patteri asennettuna.
1. Irrotetaan mittarista (edestä katsottuna) vasemmanpuoleinen pistoke, se johon menee kolme eriväristä johtoa. Jollakin piikillä pitää painaa lukitusta pistokkeen kyljestä sisäänpäin samalla kun vetää.
2. Mode-napilla alarivi tuntinäytölle
3. Mode-nappi pohjassa pitäen (n. 5 s) kunnes kaikki pikkukirjaimet ilmestyvät näytön ulkoreunoille
4. Mode-nappi ylös ja painalluksia siihen kunnes WS-kirjaimet näytön oikeassa yläreunassa alkavat vilkkua
5. Mode-nappi ylös ja näyttöön ilmestyy pyörän kehän pituutta ilmaiseva luku milleinä (esim. enskavanteille suositeltu 2205, sama luku, joka aina vilahtaa mittarin käynnistyessä)
5. +/- napeilla muutetaan luku motovanteille sopivaksi ja tallennetaan mode-napilla tai odotetaan 20 s. jolloin luku tallentuu itsekseen. Valmistaja suosittelee muistaakseni jotain 18-alkuista lukua, mutta gps:llä pitkällisissä kokeissa mitaten minulla (Michelin Pilot Power 120/60-17) oikea luku on 1770. Sillä mittari näyttää tasan todellista nopeutta. Testata voi ilman pistokkeen paikalleenlaittoa, mittari toimii paristolla.
6. Kun oikea luku on löytynyt pannaan pistoke takaisin

Sen olen huomannut tuossa, kun säätää mittarin näyttämään todellista nopeutta, että alitajuntaan jäänyt tapa ottaa mittarivirhe huomioon ajonopeutta valitessa jää päälle ja saattaa kostautua tutkan kohdalla.

Toisaalta ihan kivakin tietää mitä nopeutta oikeasti kulloinkin ajaa. Kunhan tässä laittelen enskavanteet takaisin säädän tuon 2205 mm myös todelliseen nopeuteen. Lienee jossakin 2150 mm paikkeilla.

[Kirjoittanut käyttäjä Einari Pohjolan Kurapyöräilijät foorumilla.]

Kirjoittaja: PASI JANHUNENEi vaan onnistu, mittarin takana näkyy eri valmistenumeroilla 21/17" tarkoitetut mittarit.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset nappiyhdistemät ja variaatiot, kertokaa toki jos tiedätte.
Manuaalissa ei ole mainintaa mitan muuttamisesta...

Kirjoittaja: VILLE VÄLIMAAVirtajohto irti mittarista niin valintoihin ilmestyy muistaakseni kohta WS=wheel size. Siihen sitten laitetaan ympärysmitta milleinä, esim.1888.

Kirjoittaja: PASI JANHUNENKiitos kovasti, täytyypä kokeilla muuttaa !

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIEi nyt ihan välttämättä tarvitse mitään virtajohtoja irti vedellä. Kalibrointimahdollisuus löytyy ihan mittarin valikoistakin nappeja painelemalla. Ohjeet löytyy vaikka pyörän omistajanmanuaalista. Jos manuaalia ei ole, niin sen voi ladata esim. www.ktm.at -sivuilta Modelle/Off-Road Competition EXC/Oma pyörämalli/Downloads -paikasta.

21-tuumaiselle crossikumille renkaan ympärysmitta on 2205 ja 17-tuumaiselle supermoto-donitsille 1882.