Kiertokanget ja männät

Kirjoittaja: roope kolhiMistä on nykyisten rähjäpyörien kiertokanget ja männät tehty ( esim ajettu 50 tuntia, mäntä ja kiertokanki vaihdettu )?????!!!
Kysyisinkin neuvoa mitä tehdä kun on vm. 1997 KTM 360 EXC ( tuotu Saksasta vähän ajettuna ) mäntä vaihdettu n. 200 tuntia sitten ja viime vuonna vaihdettu männänrenkaat ja tehty kevyt hoonaus. Renkaiden vaihdon yhteydessä suositeltiin kiertokangen vaihtoa, emmekä katsoneet sitä aiheelliseksi, koska laakeri tiukka eikä ole koskaan ylikuumennut. Nyt ajettu renkaiden vaihdon jälkeen n. 100 tuntia erilaista ajoa.
Kone lähtee käyntiin aina melkein laakista ( myös kylmänä ), ja kairaa hienosti.
Lisäksi käynti tyhjäkäynnillä OK ja ei mitään sivuääniä.

Kirjoittaja: Petri UutelaMeillä on tallissa 380 Exc Vm.2000 ja täytyy tähän sanoa vähän ohi topicin että on kyllä pomminvarma peli ja ei tossa ainakaan mikään ihan epätoivonen alusta ole, pienellä panostuksella sais varmaan todella hyvän pelin, tosin raakahan se on enduro pyöräksi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVanha kolmepuolikas Kotari on pomminvarma vempain. Sen kestävyys perustuu matalaan kierroslukuun ja viritysasteeseen. Kone kiertää huiput 7500 kiekkaa ja tehoa on vain viissatasen nelarin verran. Valitettavasti alusta ei ollut mikään (ainakaan 1987-mallisessa vielä) Ready-To-Supercross... ;)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOhjekirjassa lukee uusissakin mopoissa huoltovälit ja mitä osia milloinkin tulee uusia. Jos on niin urpo ettei jaksa sitä lukea niin turha itkeä myyjällekään.

Kirjoittaja: roope kolhiJees! Hyvä vastaus, mutta kysymys lähinnä siitä, että näillä ns. uusilla pyörillä ( pikkunelarit) jengi ajaa ns. " pelko perseessä " kestääkö nämä vehkeet kauemmin kuin 50 tuntia. Ostetaan laitteita, jotka maksavat 9.000 EUR ja ovat
" kertakäyttöisiä". Onko maahantuojilla mitään vastuuta näistä laitteista.
Ongelma on se, että lajin piiriin viime vuosina tulluut paljon uusia harrastajia ja monelle varmaan ollut yllätys, etteivät laitteet kestä.
Joo! Kotariin kyllä laitetaan varmuuden vuoksi uusi mäntä, muttei muuta.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenTuskin kiertokankien materiaali / kestävyys on merkittävästi muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana. Kaikkien osien kestävyyten vaikuttaa pyörän kayttö vaan niin merkittävästi. Jos pelimiehen kiertokanki kestää luotettavasti 50h crossikäytössä, niin sama osa voi kestää hitaalla enskakuskilla 300h.

Kiertokangen laakerin väljyys ei ole yleensä syy vaihtoon 50 käyttötunnin jälkeen. Vaihto tehdään kiertokangen materiaalin väsymisen takia. Kiertokangen vaihto maksaa ehkä 1/10 siitä hinnasta, mitä sen katkeaminen maksaa. Minulla katkesi kiertokanki 250cc crossipyörästä täysillä kierroksilla vuosia sitten. Koneesta ei jäänyt ehjäksi kuin kytkin ja virtavehkeet. Sylinteri, kansi, mäntä, kampiakseli, lohkot ja vaihdelaatikko tuhoituivat kiertokangen nysän iskiessä pari kierrosta eri kohtiin kampikammiota. Tällöin kävi mielessä, että olisiko kiertokanki pitänyt vaihtaa "varmuuden vuoksi"