Ämmässuo- liike

Kirjoittaja: Nikkanen EeroEtsin tuossa joltain hakukoneelta EMK;n tietoja ja esiin putkahti tuommoinen nimi alvariinsa. Pitihän se selata ja varsin mielenkiintoisen vastahangan ovat A Alho & co viritelleet.
Kuinkas ne ratahankkeet edistyy, vai onko pelkkää vastarintaa ?
Ei ole kalentereissa EMK;n kisoja enskassa eikä crossissa, vaikka taitoa ja intoakin kai olisi ? Eikös sinne pitänyt tulla uudet radat vähän joka luokkaan ?

Ihan mielenkiinnosta hankkeisiin, voisko Harri tai joku hieman valaista asioiden tolaa ja edelleen niin, että voisivatko muut saada siitä jotain opikseen ?

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuosta muinaisesta hinnoittelusta en osaa sanoa.

Espoolla on Friisilän kallioiden myötä kunniakas trial-historia muutenkin.

Mainittakoon väärinkäsitysten välttämiseksi, että Eeron mainitsema Arja Alho ei ole SE Arja Alho. Emme ole olleet häneen yhteydessä, jossain vaiheessa varmaan olemme.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHarri!
Onhan pojat komeita esimerkkejä ja autoilijoita, mutta motukkapuolella täytyy myös tuoda julki Joa Hindr

Kirjoittaja: Harri VanhalaEMK:n onni ja kirous on olla Pohjoismaiden suurimman kaatopaikan tai jätteenkäsittelyalueen eli Ämmässuon kainalossa. Joitakin vuosia sitten, kun Suomenojan jätevesilaitoksen tuotosten kompostointi Ämmässuolla alkoi, oli toisinaan mahdotonta ajaa enskalenkkien joitakin osia. Metaanin ja rikinkatkun seassa happimolekyyli haki toistaan. Satsi oli alkuaikoina raakaa eikä kompostoitunut, vaan mätäni.

Lieneekö lukijoiden joukossa väkeä, joka on osallistunut kaatopaikka-alueella käytyyn pariin enskakisaan? Toinen kisa oli ihan OK, mutta toisella kertaa pitkät sateet iskivät ja jätteet tulivat näkyviin. Pyörien pinnoissa oli paitsi muovipusseja, myös "sitä ihteään". Olisiko nämä kisat lämmitettävä kovasti kaivatuiksi hard-enduro-kisoiksi? Mamot voisivat lähteä Gotlantiin, tosimiehet ja -naiset Ämmässuolle. Etenkin kompostipikis vastatuodun höyryävän viemärisatsin poikki voisi olla kova juttu.

Tämä oli pakollinen kakkahuumoriosio.

"Onni" on sitä, ettei kukaan ole tunkemassa alueelle kovalla kiireellä ja olemme viranomaisten mukaan "vähiten haitallinen porukka" sillä seudulla. EMK:n vuokrasopimus on muutamaksi vuodeksi vielä nykyisellä paikalla. Espoo on osoittanut tai osoittamaisillaan uuden rata-alueen paikan ja sen karkea sijainti on jopa kaavassa moottoriurheilualueeksi kaavoitettu. Se on yhteistä aluetta autourheilijoiden kanssa ja siksi on perustettu erityinen yhdistys hallinnoimaan aluetta. Kaupunki haluaa nähdä vain yhden neuvotteluosapuolen, mutta kukin laji pyörittää omaa seuraansa. Alueelle tulee kartingia, crossia, enskaa, off-roadia. Karting pyörinee kimpassa supermoton kanssa ym. Valitettavasti tämän pidemmälle ei voi vielä informoida, kun on muitakin osapuolia. Aikataulu on 3-4 vuotta eikä ole juuri nyt meistä kiinni. Yhteistyö autourheilijoiden kanssa voi olla hyvinkin hedelmällistä, heillä on paremmat kyvyt hallita sponsorisuhteita.

Uusi rata tulee sijaitsemaan Kulmakorven alueella, joka on asutukseen nähden etäämpänä kuin nykyinen alue. Jotkut ovat alueella EMK:n enskakisoissa jopa ajelleet. EMK:lla on hyvin pitkälle valmis ratasuunnitelma MX-radaksi, mutta sen tarkkaa maastosuunnittelua ei ole voitu vielä tehdä, kun paikka ei ole metrintarkasti tiedossa.

EMK on systemaattisesti ylläpitänyt hyviä informaatiosuhteita kaupungin päättäjiin, niin ympäristöviranomaisiin kuin teknisiinkin. Osa tästä politiikasta on näkynyt koko lajissa EMK:n aktiivisuutena esim. ääniasioissa.

On selvää, että rata-aluetta tullaan vastustamaan, mutta ymmärtäkäämme myös mainitsemiasi tahoja. Ämmässuon vieressä on Kolmperän alue, vanhastaan mökkialuetta, nykyään myös kiinteämpää asutusta. Kun ajatte Hki-Turku-moottoritietä Kehä III:stä länteen, voitte pitkällä Histan suoralla kokea aidon Kolmperän tuoksufantasian laimennetun version: "Hmm.. hiukan makea, aavistus pistävyyttä, jää hiukan taakse, jälkimaku tymäkkä..."

EMK:n passiivisuus kisajärjestäjänä johtuu osin ratatilanteesta. Mitään merkittäviä rakenteita ei ole järkeä enää nykyisiin tiloihin tehdä. Sarjacrossiemme tunnetuin tähti lienee muista lajeista tuttu Kimi Räikkönen. Marcus Grönholm, Jyrki Järvilehto eikä Pasi Hagström eivät vähään aika ole puomillla olleetkaan. Jostain syystä meidän koulutus tuottaa autoilijoita!