SIVARIPORUKKA HERÄTYS!!!!
6.1.2007 - 21:09
|
Kirjoittaja: JS&Food and ServiceMiten on kuihtunut täysin tämä gladiaattoreiden kuningaslaji suomessa,mihin ei moni tosi kova soolokuski pysty???Ei oo kisoja,silti kun katsoo esim Hollannin jannuja niin kovaa mennään"!! Ratapuolella pullat ensi kaudeksi(kin) hyvin uunissa,mutta crossi,enska,miten kisoja? Ehkä 2?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JS&Food and ServiceJoo,Kämäräiselle vielä,hyväntuulisuus kesällä oikein tarttui,kiitos!! Sitä tosiaan ihmettelen,kun päitsillä vielä oli sivarit,ihmiset oikein ooti millon tulee sivarit,milloin?? Ymmärrän kyllä lakipykälät äänistä,mutta ei kai kohta ees pyörää saa pestä valoisaan aikaan?? Mitenköhän oli tilanne joskus 60-70 luvun taitteessa kun silloin vielä oma faijakin oli ajohommissa? Se tosin taitaa elää vieläkin sitä aikaa,ainakin kaluston suhteen..vitsi..
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMeni keskustelu kisojen järjestämisestä meluihin. Mittarit niistä kertokoon, mutta kyllähän sivareissa komeet saudit on. Lähinnä siksi halusin osallistua keskusteluun kiittääkseni JS:ää kehuista. Sivuvaunulliset on laji, jota on helppo kuuluttaa ja hehkuttaa. Radan tapahtumista ei tarvii väkisin vääntää juttua. Harmi vain, kun en päässyt Orimattilaan kesällä. Oli Liittomme kivasti pistänyt kisoja päällekäin.....Olen joskus esimerkin omaisesti yllyttänyt järjestämään talkoilla omia SV-kisoja. Esmerkiksi JOSEMORA voisi olla sopiva paikka. Ratahan ei ole nopea ja on vähän kapeakin, mutta enduroreittejä löytyisi leveämmällekin laitteelle....Kähmy
Kirjoittaja: Harri VanhalaMarkolle kiitos kommenteista. Olen äänikursseilla yrittänyt, joskin tietysti hyvin lyhyesti, kertoa sivareiden erikoiskohtelusta.
Juuri kuvaamallasi tavalla ATV-puolella näkyy olevan: vehkeet voisivat olla ääniltään OK, kunhan putkessa on siihen soveltuva järjestely. Pyritään pitämään se puoli järjestyksessä alusta asti, kun laji vielä hakee paikkaansa. Porukasta itsestään riippuu paljon.
Mulla ei itselläni ole äänivehkeitä, vaikkeivät ne ihmeitä maksaisi. Rundari on, mutta äänimittarin olen lainannut aina Noisetekiltä ja ihmeen pitkään on siellä pinnaa riittänyt.
Äänten vaimentamiseen riittää kyllä aina aikaa, jos vain avulla on käyttöä.
Kirjoittaja: JOONAS SALONIEMITuo ääniongelma näyttää olevan samalla tavalla vaikea muuallakin. MM-osakilpailuissa äänimittauksessa saa moni käydä useaan otteeseen, jotta pääsee läpi. Tosin heitot eivät ole kovin suuria. Jos satut menemään heti aamusta mittaukseen ja ilma on juuri sopivanlainen, niin joskus on niin, että pääset läpe hieman odotettuasi. Myös sivuvaunussa äänet on mahdollista saada sallitulle tasolle. Ei välttämättä ikivanhalla pakoputkella ja vaimentimella. Varsinkaan, jos villat eivät ole kunnossa. lisäksi on tuo resonanssi ääni, mikä sivuvaunuissa on sooloa suurempi. Nekin on saatavissa kuriin pitämällä ruuvit tiukalla ja laittamalla oikeisiin paikkoihin pinet kumimaton palaset. MM-osakilpailuissa pelit ei juuri rämisen, joten miksi niiden pitäisi alkaa rämistä täällä Suomessakaan.
Mielenkiintoista nähdä, kun tuo ohiajomittaus tulee käyttöön.
Ja kunossaolevassa sivarissa ei minun mielestäni ajonaikana lähtevä ääni ylitä soolopyörän ääntä varsinkaan 2-t peleissä.
Mukavaa lumen odotteöua kaikille!!
-Joonas-
Kirjoittaja: Marko LaineItseasiassa juuri tuon sivarin ison äänenvaimentajan vuoksi ihmettelenkin miten ne äänet eivät meinaa koskaan mennä läpi. Meilläkin oli käytössä niin iso äänenvaimentaja ettei sellainen mahtuisi soolopyörään kuin paloina. Silti katsastuksissa äänet olivat lähelle rajoja. Toisaalta sitten ajossa pääsuoralla äänet olivat jopa kymmeniä dB alempia kuin sooloilla samassa kohtaa mitattuna.
Mitä taas tulee ATV:n ääniin. Monia Yamaha-merkkisiä mönkkäreitä on myyty ns. GYTR äänenvaimentajilla (alkuperäinen on kyllä tullut mukaan), mutta niiden äänet ovat USA:n vanhan säännön mukaisia 102 dB eli möly on hirveä.
Vakiäänenvaimennin esim. Hondassa antaa ulos 88dB ja vielä HRC-kitin holkilla 96dB. Nykyisin on jo saatavana noita tarvikeputkiakin useilla ulostuloilla eli 102dB-96dB. Sen jälkeen onkin enää slipareita, joilla päästään tuon alle.
ATV-porukoissa olemme kyllä nyt korostaneet noita äänirajoja, joten ne eivät pitäisi enää tulla kenellekään yllätyksenä. Nythän meillä on oma kilpa-ajajayhdistys Quad Racing Finland ry., joka jakaa jatkossa tietoa nettisivujensakin kautta mm. juuri tästä ääniasiasta. Sivut löytyvät osoitteesta www.quadracingfinland.com
Kirjoittaja: Harri VanhalaMittaustavasta johtuu osa ongelmasta. Kuten Marko totesi, mittaustapa on törkeästi nelareita suosiva emmekä me mittaajat tietysti tälle asialle mitään voi. Tietysti se, että nelarit pitävät kaameaa mölyä (pahimmillaan) ei tuo sivareille oikeutta pitää vähän pienempää kauheaa mölyä. Reiluahan se ei ole, mutta siitähän on tälläkin palstalla jo joitain vuosia puhuttu. Uudet säännöt ovat näköjään vähän korjaamassa tilannetta.
Seinäjoella, kun se tuossa mainittiin, ei olisi pitänyt päästää 10 sivarista kuin pari ajamaan. Kun oli tiedossa, että osa ilmoittautuneista keskeyttää taktisista syistä heti startin jälkeen, päästin näitä kisaan. Kyse on ilman muuta toimitsijalisenssin peruuttamiseen oikeuttava virhe, mutta pahasti yliäänisiä pyöriä ei varsinaisessa kilpailussa juuri ollut. Isommaksi ongelmaksi alkavat tulla kilpakäyttöön suunnitellut ATV:t ainakin S-joen perusteella. (Huomautus kuitenkin: mittaaja ei hyväksy tai hylkää, vaan sen tekee kisan katsastuksista vastaava).
Tutkimme Vicken (Ruokolahti) kanssa lyhyesti sivareiden melua joitakin vuosia sitten etenkin sen Päijänneajon yhteydessä, jossa sivareiden äänet räjähtivät päälle. Kilpailun silloinen johtaja (Soro) kulki meidän matkassamme ja taisi saada tarpeekseen. Häkkälää lyötiin (ehkä sinänsä tarpeen, muttei tästä syystä). Pikatutkimuksella yritimme löytää motiiveja päästää kilpailijoita jatkamaan.
Lullan lattia on ongelma ja kun sivareita oli enemmän kisoissa, pyrimme arvioimaan - taas vastoin sääntökirjaa - melun kantavuutta. Jos äänen hallitseva osuus oli räminää ja pohjan resonansseja, olimme suvaitsevaisempia kuin kovan pakoäänen suhteen. Iso 2-tahtisivari ei helposti pääse uusien melurajojen alle, vaikkei pakoääntä olisi lainkaan. Pitkä isku ja isot peltipinnat ovat hankala yhdistelmä. En näistä kuitenkaan murehtisi, vaan pakoputken äänistä. Ongelma on sikäli erikoinen, että juuri sivareissa olisi tilaa kunnon vaimentimille.
Sivarin melutyypin testaukseksi riittää mitata ensin äänet säännön mukaisesti ja sitten samoilla rundeilla uudelleen eri puolilta. Jos lukema ei juuri alene, on pakoäänen osuus alhainen eikä ääni tuskin pahasti kanna. Korvaakin voi konsultoida.
Nimi- ja naamamuisti on huonohko, mutta sivarihuipulla on parikin pyörää, joiden äänet ovat ihan kohdallaan.
Sirkku onkin ensimmäinen, joka olisi halunnut tulla hylätyksi. Päijänteellähän näkee näitä syntymäpäivälahjaksi päijännemaksut saaneita ensikertalaisia. Heidät pitäisi hylätä yleisen inhimillisyyden takia, mutta siihen eivät säännöt anna myöten. Ei täällä kanneta kaunaa hiukan arveluttavan käytöksen takia, joskin asiallisuuttakin arvostetaan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHarri, en muista käytiinkö keskustelu mielillä vai täällä, mutta eikös se mennyt niin, että sivareilla se meluongelma tulee enempi siinä lähellä kiitos pulkan pohjalevyn resonassin, vaikuttamatta silti oleellisesti ohiajomeluun? Koska sulla on kalusto käytettävissä ja asiasta merkittävä kokemuspohja ja teoriatieto, voisit varmaankin tarjota tietoa sivarikuskeille "rakkaudesta lajiin" ja mittaustilasuutta kaikille halukkaille OK-hintaan?
Tampereen suunnalla voin tulla "talkoisiin", paitsi että korvaan käyvä meteli ottaa itseäni päähän, olen myös huolissani sen vaikutuksista ympäristöön. Itse kun olen ynnäillyt asioita ja todennut, että olen MP-urheilun vastustaja jos 500m päähän talostamme tulisi MX-rata, mutta enskareitti, edellyttäen enskan 94db rajaa, saisi olla vaikka tossa läjhimetsässä 100-200m päässä. Eli niin iso se ero on jos samaan aikaan 94db melulähteitä on 4-5 vs. 98db lähteitä muutama kymmenen ja vieläpä parin minsan välein vs. 10-15min. välit.
Ajelen myös aika ajoin itsekin tuossa lähellä, tosin ajelen alakierroksilla, mutta 2T silti. Valituksia ei ole kuulunut. Jopa tuossa 10m päässä Trial-pyörällä, vain 30m seuraavasta talosta. Ääni ei häiritse, ajeluani ei edes havaita. Joskus joku tulee katselemaan mäen päälle. Mutta kun enskan kaasarin säätöjä testaan, niin naapuri pistää kädet korville. Tähän jos laitettaisiin nelarikrossi 98db sääntöjen mittausmenetelmällä (kierroksilla) niin jokainen voi kuvitella "suosion" laadun.
Ei siis liene epäselvyyttä mikä on tässä offipuolella se keskeisin rajoittava tekijä. Äänet pitää saada alas, ainakin ne ohiajometelit. Aina löytyy pieni vihreä joukko, joka vastoin faktoja väittää MP-urheilun roolia luonnon saastuttamisessa keskeiseksi, sille emme mitään voi. Iso joukko on ihmiset, jotka haluavat luonnon lähelle ja rauhaa, silloin meluasiat ovat SE iso kysymys.
Ja Harri, vielä kerran, Seinäjoella olin kiukkuinen VAIN koska en ymmärtänyt pyöräni ääntelylle aiheuttajaa, en siksi että oletin tulevani hylätyksi. Enkä edelleenkään ymmärrä MIKSI pääsin kisaan! olisit hylänny mut niin olisin säästäny 40e! Se olis kuule pudottanu v**tuskertoimen puoleen kun ei olis ollu edessä lähes varma keskeytys JÄRJESTÄJÄN kehnon tiedotuksen takia!
Kirjoittaja: Harri VanhalaOlematta sivareita vastaan, niin on kysyttävä, voisiko sivariporukka järjestää ääniasiansa kuntoon?
Merkittävä syy kisajärjestelyongelmissa on haluttomuus päästää ainakaan endurokisoissa pyöriä pilaamaan kerhojen mainetta. Niin pahaäänisiä ne pääosin edelleen ovat. Crossissa tilanne lienee vielä huonompi.
Kirjoittaja: Marko LaineIhan vaan mielenkiinnosta... Onko ne ääniongelmat nyt vain tuon sääntökirjan mittaustavan aikaansaannoksia, vai valittaako yleisö / maanomistajat juuri sivarien äänistä? Itse epäilen tuota ensimmäistä.
Jääradalla, jossa mennään urku auki, sivarien äänet kuulostavat lähinnä säälittävältä piipitykseltä soolopyörien rinnalla. Onhan se nyt ihan eri asia että mitataan puolilla huippukierroksista 650 cc kaksitahtista kuin kolmanneskierroksista 450cc nelaria.
No jääradalla tullaan nyt tänä talvena ensimmäisen kerran virallisesti tekemään äänien ohiajomittauksia ja ne äänekkäimmät sitten mitataan sääntökirjan oppien mukaan. Kiva nähdä mitkä ovat erot.
Kirjoittaja: JAN TURUNENTommonen sv-kuva tarttu lauantaina 6.1.2007 Lavangossa kameraan.
http://www.janturunen.fi/kuvat/mopo/sivari.jpg
Kirjoittaja: JS&Food and ServicePakko vastata vielä,pari vuotta sitten oli meillä sivari vähän aikaa brodin kanssa,ei tullu mitään..Pitäs olla vähän enempi solmuja naruissa.. Näin..
Kirjoittaja: JS&Food and ServiceTosi kova laji,ensi kesänä toiv joitain kisoja olisi,kannustamaan tullaan!! Saloniemen tiimille tiedoksi,multa löytyy videoa ja kuvia viime kesältä sipoosta,jos kiinnostaa,laita s-postiosoite mulle! ktm45@suomi24.fi
Kirjoittaja: Marko LaineJuu, kokeiltu on ja pari vuotta kisattukin. Suosittelen laitteen kokeilemista, kun vaan tilaisuus tulee. Kannattaa muuten kokeilla molempia hommia, niin huomaa että niitä molempia todellakin tarvitaan siinä pyörän päällä.
Toitottavasti kilpailujen järjestäjät ottavat asiakseen järjestää noita sivuvaunujen SM-kisoja ja samalla myös ATV:n Suomen Cup -kisoja. Nuohan mahtuvat hyvin samoille radoille, jos kaksipyöräiset eivät osaa ajaa erilaisia spooreja, kuten aina ovat sanoneet syyksi näiden kieltämiseen.
Vähän myös verrokkina noihin osallistujamääriin... nyt ensimmäiseen jääratakilpailuun on ilmoittautunut 100 henkeä 9 luokkaan. Näistä 20 henkeä on sivauvaunukuskeja tai -matkustajia ja 22 henkeä ATV-kuskeja. Loput 58 on noiden 7 luokan soolokuskeja. Toki aikaa ilmoittautumiseen on vielä muutama päivä, joten kaikista luokista puuttuu vielä ilmoittautumisia. Kun kuitenkin järjestäjät saavat ison osan rahoista kuskeilta, niin ihmettelen miksi kannattaa järjestää luokka viidelle kuskille, mutta ei yli 20 kuskille.
Järjestäjät toki tekevät omat päätöksensä mitä luokkia järjestävät, mutta toivoisin kuitenkin hieman uudelleen harkintaa useissakin tapauksissa, lajista riippumatta.
Itse olen ajanut kilpailuissa näissä SML:n alaisissa lajeissa motocrossissa, endurossa, jääradalla ja speedwayssä (sekä trialia harrastusmielessä), ajokeissa on ollut kaksi, kolme ja neljä pyörää. Voin vakuuttaa että pyörämäärän lisääminen ei ainakaan vähennä ajamisen hauskuutta ja myös yleisö tykkää näistä hieman erilaisemmista laitteista.
Kirjoittaja: JOONAS SALONIEMIMoi!
Suomi tosiaan on sv-crossissa hieman takaa-ajo asemassa muuhun Eurooppaan.
Tästä kertoo myös se, kun viimekesänä vietimme huolto ja lepoviikkoa Hollannissa leirintäalueella, niin kokoajan oli nuorta ja vanhaa porukkaa kertomassa ja muistelemassa omia kokemuksiaan sivuvaunumotocrossista. Ja tietenkin siinä puhuttiin myös heidän moninkertaisesta maailmanmestarista. Meillä kisoja on vähän, mutta kuskeja tällähetkellä mukavasti. Nuoria tiimejä yrittää nyt saada itseään vauhtiin ja Euroopan radoille. Itse käytiin viimekesänä Belgiassa ja Hollannissa ja kyllä siellä vauhti kasvaa. Nyt parannellaan luita ja toivotaan, että päästään keväällä ajamaan. Ensikesänä olisi ainakin meillä taas tarkoitus ajaa myös kansainvälisiä kilpailuja.
Jos joku osaisi kertoa, miksi SV- kisojen järjestäminen Suomessa on niin kovin vastenmielistä ja vaikeaa, niin me SV- kuljettajat varmasti yritämme auttaa asiassa. Lajina ja kuljettajina kun emme varmasti ole sen huonompia, kuin muutkaan. Meidän teamin kuulumisia voi käydä vilkaisemassa osoitteessa: www.teamsaloniemi.com
-Joonas-
Kirjoittaja: JS&Food and ServiceJa vastaan itse vielä,aivan käsittämätön laite!! Galluppi,moniko on kokeillut?? Kämäräinen selosti hienosti kesällä sipoossa,aidosti innostuneena.