Iskari huoltoa

Kirjoittaja: VESA ALIRANTAMissäköhän päin täällä länsi-uudellamaalla vois huollattaa noi iskarit?
Itsellä pyörä käyttäytyy perin oudosti, eikä oikeen itse osaa muuta kuin naksautella ruuveista.Entinen omistaja oli paljon kevyempi kuin minä.
Onko aina otettava iskarit irti, vai voiko viedä koko pyörän?
Ei ole vielä nasta kelejä täällä etelässä. Hyvää uutta vuotta kaikille Rämekuukkeleille! T: Laiskamato:)

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENkäykö öhlinsin vieterit kayban iskareihin?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENtai mitkä olis hyvät vieterit kayban iskareihin? kun noi on vähän liian jäykät meikäläiselle

Kirjoittaja: JANNE HOVImistä turkka hommasit sen jousen mulla paino samaa luokkaa

Kirjoittaja: JANNE HOVIpitääko ktm exc f manuaalin perän arvot paikkaansa vai onko käytännossä arvot jotain muut lähinnä korkeus

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANMuistaakseni kirja antaa takapäälle 35mm sag:n. Mulla oli sag 40mm ja hyvin toimi. Painoa 90 kg ja 88 lineaarinen jousi. Orkkis jousi oli liian löysä.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenJos edellinen omistaja on merkittävästi kevyempi, niin on myös syytä epäillä että pyörässä on sulle liian löysät jouset. Eli ensimmäiseksi auttaa jos tutkit millaiset jouset pyörässä on ja paljonko itse painat. Sen jälkeen uudet jouset hankkimalla ongelma voi olla ratkaistu ilman sen kummempia huoltoja.

Suurimmassa osassa enduropyöriä vakiojouset sekä edessä että takana ovat soveltuvat noin 60-70kg kuskille. Kotarien keulajouset ovat yleensä ainoa poikkeus, niillä pärjää vähän painavampikin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMoi,

Iskareita huotaaa mm: www.skogracing.fi

Kuvaile hieman miten pyörä käyttäytyy. Voisimme täällä hieman puorskaroida tuota pulmaasi ennen kuin viet nuo huoltoon. Mikä pyörä sinulla on?

Sinun kannattaa tutustua tuohon jouseen joka on iskarissa on kiinni sekä tähän liittyviin termeihin SAG (esijännitys). Tämä esijännityspuoli vaikuttaa todella paljon pyörän toimintaan eikä tämän säätö vaadi kovinkaan kummoisia mekaanikon taitoja. Jos kaveri joka on omistanut pyörän ennen sinua on merkittävästi sinua kevyempi, voit kokeilla lisääväsi esijännitystä. Eli kierrä takajoutsen jännitysmekanismia siten että jousi lyhenee hieman (pyörä ei vajoa niin syvälle allasi kun istut päälle). Tuota esijännitystä kannattaa säätää aluksi vaikka 2 kierrosta kerrallaan.

Yleensä iskari viedään huoltoon ilman pyörää.