lisenssikurssi/koe
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Tossa lueskelin ton Konttisen artikkelin... ja oonkin ihmetelly lisenssin saamisen helppoutta siellæ kotoSuomessa. Tæællæ Norskeissa lisenssin saamiseksi pitææ suorittaa pieni "kurssi" jossa kæydææn læpi sæænnøt ja toiminta ennen kisaa ilmottautumisesta siihen ruutulipun heilahdukseen. Kurssin pæætteeksi on kirjallinen koe samoilla linjoilla mitæ tossa artikkelissa kirjoiteltiin. Sit pitææ vielæ kævæstæ lekurintarkastuksessa jos katotaan kokelaan nækø ja kuulo perusmotoriikka ettæ ei liikaa aiheuta vaaraa muille kanssakilpailijoille ;-)
Hommeli tæællæ muutenkin væhæ byrokraattisempaa koska pelkæstææn julkisella radalla treenaamiseen vaaditaan harjoituslisenssi.. sama kurssi mut maksaa puolet kisaluvasta.. pitææ sisællææn vakuutuksen.. tællæ liikennevakuutus ei pakollinen crossimopeteissa. Mielestæni kisakuskeille pieni sææntøjen kertaus ihan paikallaan koska sellasta tøtøilyæ vælillæ nækee siellæ ja tæællæ.. mutta en todellakaan toivo ettæ Suomessa koskaan læhdetææn sille byrokraattisuuden tielle mitæ moottoriurheilu tæællæ Norjassa alkaa olemaan.. asiasta voisi jauhaa pitkæn tovin mutta riittænee tællækertaa.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: MIKA VETTENSAARIEhkä tässä asiassa oli selkeämpää / järkevämpää puhua kuljettajatutkinnosta. Eli ko. tutkinto olisi oltava suoritettuna, ennen kuin voi kilpailla. Crossi kisoissa on siis jokaisella oltava crossitutkinto suoritettuna ja enduro kisoissa endurotutkinto. Mikäli ajaa molempia, niin molemmat täytyy olla suoritettuina. Tällöin on ihan sama minkälaisella lisenssillä (=vakuutuksella) ajaa. Ei siis ole mitään järkeä kytkeä esitettyä tutkintoa lisenssiin, juurikin niiden moninaisuuden vuoksi. Kisoihin osallistuminen edellyttäisi siis kuljettajalta voimassa olevaa kuljettajatutkintoa, linsessiä ja maksettua kilpailumaksua (kipailuvälineellä tietty omat vaatimuksensa, esim. voimassa oleva liikennevakuutus, jne.).
Kuten tuossa edellä onkin tullut jo hyvin esille, niin tärkeitä ko. tutkinnossa lienee se, että kuljettajat oppisivat tietämään harrastamansa kilpailulajin säännöt ja osaisivat niitä noudattaa. Tuskin kenenkään kilpailija ura jää kiinni siitä, että ei pääsisi läpi ko. tutkintokokeesta. Toisaalta sellaista kuljettajaa, joka ei ko. koetta läpäise tuskin kilpailutoiminta tarvitseekaan, kysehän on kaikkea myös muiden kilpailijoiden turvallisuudesta, oman lisäksi.
Tässähän on myös jonkinlainen tulon lähde kerhoille, jos ja kun he näitä kuljettajatutkinto -kursseja järjestäisivät. Harrastaja määräthän tuntuvat olevan kovassa kasvussa, joten kursseille olisi todennäköisesti tulijoita. :)
Em. kuljettatukinto käytäntöhän on ollut auto puolella käytössä jo vuosikymmeniä, ei se siis ole mikään ihmeellinen ja uusi asia. Enemminkin voisi ihmetellä, että miksi mp puolella ei ole vastaavaa käytäntöä! Eli ei muuta kuin kyselemään miten homma on hoidettu autopuolella, esim. paikallisesta AU-seurasta, niin ei tarvitse keksiä "pyörää" uudelleen. ;)
Kirjoittaja: JARI WALLENIUSTuli tuossa tänään mieleen kun katselin kärme kustaan kuvia... Oli mielenkiintoiset olosuhteet, kuvissa herätti huomiota myös kypärättömät kuskit. Kyllähän se kulho kuumottaa, mutta mitenköhän on jos työnnät pyörää, kaadut ja lyöt pään kiveen tai joku keulii päälle eikä ole kypärä päässä? Vakuutusyhtiö voi olla aika tiukkana.. Eikä ole edes kaukaa haettu kun katsoo mikä rumba siellä mäessä oli.. Ja onhan noita lentäviä kypäriä crossikisoissakin nähty;-)
Tässä muutamana vuonna kun on käynyt satunnaisia kisoja katsomassa, niin kyllä noita säännöistä tietämättömiä tuntuu olevan yhä enemmän. Endurossa etenkin kun lajin pariin tulee uusia ihmisiä jatkuvasti. Sikäli lajin kasvu olisi turvatumpaa kun ei kenenkään tarvi vetää (kisakumppaneille/järjestäjilel) herneitä oman tietämättömyyden takia. Turvallisuus tietysti ensimmäisenä, mutta olisi ne muutenkin hyvä tuntea, esimerkiksi ilmoittautuminen ja kisoista poisjäänti.
Kari Wallenius
Kirjoittaja: JANNE LAINEei kait enduron säänöt kiellä ajamasta rossi pöntöllä,mikäli äänet on rajoissa.
Kirjoittaja: Tino TurtoMielestäni sääntöjä voidaan käydä läpi vaikka kerhoilloissa, lajikokouksissa ynm. näin kokeneemmat kuskit voivat jakaa tietoa eteenpäin ilman suurempia komiteoita tai valtavaa paperirumbaa, mutta onhan nuo Sirkun mainitsevat sääntö esimerkit oltava kuskien sekä myös toimitsijoiden tiedossa jotka näitä asioita valvovat.
Mutta kyllä katsastukset ovat menneet hyvässä hengessä (ainakin itselläni) tervettä maalaisjärkeä on käytetty, eikä tämä nyt niin haudan vakavaa saa olla Enduroo tää vaan on vaikka useimmille se oma laji tuntuu olevan maailman napa.
Kirjoittaja: Harri VanhalaOnkohan edelleenkin niin, että se kerho, jonka lisenssillä kuski ajaa, vastaa muodollisesti siitä, että kuski tuntee säännöt? Nykyään on paha vastata, kun lisenssi on ilmoitusasia.
Olen itsekin tämän ehdotetun lisenssiuudistuksen kannattaja tai sitten kerhoilta ei pidä enää edellyttää mitään lisensseihin liittyvää. Ongelmana on minusta ainakin jo mainittu kertalisenssi sekä yleislisenssi, jolla saa osallistua mihin vain.
Ei kuskin tarvitse käytännössä sääntöjä täysin tuntea kuten emme me nöyrimmän hallintoalamaiset kaikkeja lakejakaan tunne. Sirkun mainitsemat jutut kuitenkin kuskin kyllä tulee tietää (suljetun varikon idea, MK:n lähdöt). Se luonnostelma crossin lisenssitutkinnon kysymyksiksi, joka kiersi lajiparlamentissa, oli täysin kohtuullinen ja jos ei niihin kysymyksiin osaa vastata, ei pidä kisoihinkaan tulla (lippujen värit, varikkokäyttäytyminen jne). Lapussa taisi olla kyllä sellainenkin kohta, johon vastaaminen edellytti esseetyyppistä vapaata kirjoittamista ja ehkä sen voisi karsia pois tai korvata kysymyksillä.
************
Mainittu nöyrä koiranpentuilme voi herättää säälintunteen pehmeimmissä katsastajissa. Jos siihen ei liity samalla räksytystä, voi vaikka päästä läpi. Kuskin itseluottamuksen säilyttämiseksi ei mainita mitään siitä, että säälittävyyden vaikutelma voi syntyä muustakin kuin ilmeestä!
Kirjoittaja: Tino TurtoTähän ehkä kuuluisi Lajiryhmän vastata, mutta muistelisin heidän jossain
-tietäähän mopopojatkin ettei välityksi saa muuttaa ynm. virityksiä tehdä, lopettaiskohan ne virittelemisen mopoajokortin jälkeen
-mielestäni seura/TOVERIT opastaa ja heiltä voi ja pitääkin kysyä ja voi lukea sitä pientä sääntöraamattua
-ei helv.. Sirkku olenkohan tehnyt nuo kaikki mokat, yhdelläkin kertaa pääsin äänimittauksesta läpi säälittävällä koiranpentu ilmeellä
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJa sama vielä kertalisensseihin, pliis!
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTähän ehkä kuuluisi Lajiryhmän vastata, mutta muistelisin heidän jossain pöytäkirjassaan todenneen, ettei Lajiryhmän asia ole puuttua spekulointeihin "yleisönosastoilla".
Ainakin seuraavia epäselvyyksiä tulee äkkiä mieleen mm. menneeltä syksyltä
- kuljettaja ei ole tietoinen enduron db-rajoista (MX-vaimennin ei kelpaa)
- kuljettaja tulee katsastukseen ennen ilmoittautumista
- kuljettaja ei ole perillä kypärä- tms. turvallisuusvaatimuksista (tiukemmat kuin laissa)
- kuljettaja ei tunne reittimerkkejä
- kuljettaja luulee tietävänsä, että MK:lle lähdetään lähtööntulojärjestyksessä
- kuljettaja jää Parc Fermeehen rakentelemaan pyöräänsä...
Kirjoittaja: Tino TurtoEikös Endurossa ole kaikilla jo pakollinen ajokortti eli liikennesäännöt pitäisi olla kaikilla hanskassa, ja mitä todellista lisäarvoa tämä nk "tutkinto" tuo Enduroon, metsästäjille kyllä ymmärränkin tuon testin kuoleehan metsässä joka vuosi hirvimetällä jokun onneton metsästäjä :)
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASLisenssikurssi ja koe on erinomainen uudistus lajille. Samaa suosittelen myös enduro puolelle. Siinähän voitaisiin myös harkita sellaista ydistelmälisenssiä jossa kilpailija voisi vuosien aikana hankkia molemmat lisenssit ja vaikka lisätä niitä SML:n muihinkin lajiryhmiin. Eli siis olisi lisenssikurssi joka lajille.
Näitä "lisenssikursseja" on monessa lajissa jo ollut vuosia. Esim koirakoetoiminassa metsätyskoirapuolella pitää koiranohjaajalla olla myös tuomarikortti. Tällä on saatu vähennettyäa eipäs juupas keskusteluja metsässä ja joskus hupaisatkin yhteensattumat saatu kitkettyä pois. Tämä uudistus varmaan vähentäisi kriittisä keskusteluja kisojen yhteydessä varikoilla. Monessa lajissa on myös niin että kortin voi uusia käymällä säänöllisesti koulutustilaisuudessa jossa kortille saadaan lisää jatkoaikaa. Näin voisi olla myös tämänkin lisenssi osalta.
Seuroihin vain viralliset valalliset valvojat jotka voivat ottaa tutkintoja vastaan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPliis Mika, ala kayta skandeja...moon taipunu kehityksen mukana, mutten ulkomailta kasin kuitenkaan...
Tuo koe on todella hyvä asia, pitäisi olla kaikissa lajeissa. Suuria resursseja se ei vaatisi, jos materiaali olisi SML:n puolesta olemassa, siis se koemateriaali. Ihan tätä palstaa seuraamalla huomaa kuinka paljon turhaa huutoa, kinastelua, sysimistä, väittelyä, jne. tulee vain siksi kun toisilla on eri käsitys säännöistä kuin toisilla. Usein lisenssikuskeja nauhan molemmin puolin.
Tästä syystä Harrin (Vanhala) kanssa kirjoitettiin keväällä enskaan se alkavan kilpailijan opaskin. Siitä on tullut palautetta oikeasti paljon, eikä mitään negatiivista, olen yllättynyt. Toki jokaisen mielestä jokin on ollut turhaa ja vain pitkittänyt juttua, mutta vielä ei kaksi semmoista kommenttia ole samaan kohtaan dokumenttia osunut.