Ktm exc 250-01 kolisee...

Kirjoittaja: Janne SyrjänenJep jep, eli pitää ikävää "pientä" kolkotusta, satunnaisesti, kytkimen pohjaan painamisella ei vaikutusta.

Kytkimen puolen avasin ja "vaihderummun" päässä oleva pultti näppikireydellä,
Loctitet väliin, pultti kiinni ja kasaan, ei vaikutusta.
Sillä puolella olevat laakerit vaikuttaisi olevan kunnossa.

Vinkkejä siitä, mistä alan seuraavaksi kolinan aiheuttajaa etsimään.

Ps. mäntä ja neulalaakeri vaihdettu n.4h sitten.

Jo etukäteen kiittäen ja kumartaen,Janne.

Kirjoittaja: Janne SyrjänenPaljonkohan saa olla poikittaissuunnassa väljää pakoaukonsäädinpaketissa..?
Myös Suzuki Rm 125/250-03 Käyttökokemuksia ja kuulopuheita saa kertoa.

Kirjoittaja: KARI REIMAEn minäkään ole mikään pinnoitteiden asiantuntija ja olen siis vain kerran
hoonannu sellaisen pytyn kun hätä oli suuri ja kaverin piti päästä ajamaan,
en todellakaan suosittele kenellekkää nicasilpytyn hoonausta,olen korjaillut
erilaisia pelejä n 30v ja tuo kerta oli ensimmäinen ja viimeinen..
Olen kyllä huomannu sen miten herkästi tuo pinnoite vaurioituu,,
jossain vaiheessa esim mopoissa oli kovakromisylinterit ja ne eivät
vaurioituneet ollenkaan niin herkästi. Pienet ruvet sai kevyesti hoonaamalla
korjattua ja meno jatkui.,
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHarri hyvä, kaikki keiden kanssa asiasta keskustelin (mm. alan pitkän linjan yrittäjiä) olivat yksimielisiä siitä, ettei sylinteriä kannata uudelleen pinnoittaa, männästä lähtenyt alumiini vain pois ja hoonaus. Kyselykierros johtui siitä, etten ottanut oikein uskoaksi pytyn hoonanneen yrittäjän väitteitiä siitä kuinka em. tavalla hoidettu ongelma on kokemuksella kestänyt kuten uusikin. Sen jälkeen uskoin.

Seuraavan vaurion jälkeen kuulinkin heti kahdelta henkilöltä heille käyneen tämän vuoden aikana aivan samoin. Onko sitten pinnoitteet tai materiaalit muuten muuttuneet vuosien saatossa, en tiedä, mutta näiden asiantuntijoiden olisi kyllä syytä pika pikaa päivittää asiantuntemuksensa ajan tasalle. Itsekin menin liikkeeseen sylinteri kourassa täysin sillä mielellä, että laitetaan reissuun ja milloin saa takaisin.

Kirjoittaja: Marko VahteriJotain jenkkiläista Tech guidea joskus tavailin, niin siellä neuvottiin tekemään hoonaus kuvan kaltaisella "pallo hoonaimella". Pari työntöä kierteellä sylinteriin, jolloin jälki on ristikkäinen. Tätä suositeltiin mikäli sylinterin sisäpinta alkaa muistuttamaan peiliä.

Paras kuva minkä löysin googlella:

http://www.mytoolstore.com/kd/2480.gif

Kirjoittaja: KARI REIMATulee oikein ikävä entisaikoja,kun ajeltiin valurautapytyillä..sen pystyi poraamaan
ja hoonauksen jälkeen uusi mäntä..eikun kovaa ajoa päälle.
Oli myös kohtuu halpaa touhua nyk nicasil touhuun verrattuna.
Olen kerran yhden lievän nicasilpytyn vaurion korjannu silleen,että porakoneeseen
sopivankokoinen pötkö kiinni ja siihen hienoa vesihiomapaperia. Sillä sitten
vedin sylkän läpi,,eihän siitä uutta vastaava tullut mutta pelas joten kuten,
kunnes omistajalla oli varaa ostaa uusi pytty..

Kirjoittaja: Jarmo Niskanenedelleenkin olen sitä mieltä että paras tapa on tehdä se hoonaus seuraavasti.
Sorvataan sylinterin halkaisijaa 0.02-0.05 pienempi teräspötkylä, pinta tulisi saada aika sileäksi. Pötkylä sorviin pyörimään ja timanttitahnaa väliin. Sylinteriä liikutellaan edestakaisin pötkylän päällä.
Tällä menetelmällä saadaan sylinteristä pyöreä ja pinnaltaan tasainen.
Nikasil sylintereissä usien lievissäkin kiinnileikkautumisissa tulee loivia painumia sylinterin seinämiin. Alumiini pinnoitteen alla antaa hieman periksi.
Tällä tuurnamenetelmällä sylinteristä saadaan taas suora.

Ainakaan itse en ole vielä löytänyt normaaleihin hoonilaitteisiin sopivia ( timantti tms. ) kiviä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaIhmetelläänkö tässä sitä, että kun männän päälle päästetään vettä, tulee moottoriin vaurio? Vaiko sitä, että moottori leikkaa kiinni, jos sylinterin pinnoitteesta puuttuu pala ja silti ajetaan (alumiininen mäntä hinkkaa alumiinista sylinteriä)? Ei pidä ihmetellä, jos se narahtaa samaan kohtaan uudelleen, miksi ei narahtaisi. Saahan niitä kuluja syntymään, jos vialliseksi tiedetyllä sylinterillä ajellaan. On siinä ehkä omaakin vikaa, vaikka tietysti 2t-pyörästä lähtee Nikasil helpommin irti kuin nelitahtisesta.

Nikasilin hoonaamisesta ollaan kv. keskusteluissa ja sylinterin valmistajien keskuudessakin montaa mieltä. Laaja yksimielisyys vallitsee siitä, että kotikonstein hoonaaminen ei ole mielekästä puuhaa. Voihan sitä hoonata ja sen jälkeen ajellakin, mutta työn tarkkuus ja välineet eivät liene ihan sitä, mitä pinnoite vaatisi täysin toimiakseen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiksei saisi hoonata? Siis nicasil-pytylle tarkoitetuilla (sopivilla) kivillä tietty...Hoonattuhan se uutenakin on ja tiiveys heikkenee vähitellen hoonausjäljen kuluessa pois.

Omastani lähti palanen pinnoitetta kokonaan aukkojen alapuolelta ja silti se nappasi 7h kohdalla kiinni. Ensimmäisellä kertaa vaurio johtui ilmeisesti männän päälle päässeestä jäähdytysvedestä. Sama paikka nappasi kiinni uudelleen ja toisella kertaa vähän isompi vaurio sylinteriin, jälleen uusi mäntä. Pinnoitusreissu, kietarin yms. laittoineen, kokonaiskulut alkaa olla 1500e ja luulisin ettei se pinnoitteen pala toissijaisemmasta paikasta enää voi lähteä.

ps. älkää kukaan sanonko, että 2T on jotenkin halpa, tämmöstä ylläriremppaa ei tämmösessä käytössä mun huoltamisella ainakaan nelarissa tulisi ;(

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenJa niinkuin Sirkku sanoi, pinnotus tai uusi sylinteri on ainoa vaihtoehto.
nikasil sylinterin hoonaus on vähän niin ja näin..

Kirjoittaja: Janne SyrjänenMahd. äänen aiheuttaja löytyi, onneksi/valitettavasti.
Ylä- ja alapäänlaakeri ok.
Tuli vaan aluksi liikaa tuijoteltua sitä laakeria.
Imupuolelta pinnoitetta irronnu ja männässä+pytyssä selvät jurmut.
Hyviä vinkkejä jatkosta otetaan ilomielin vastaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlä ainakaan vaan hoonauta pyttyä ja laita uutta mäntää. Vaikka mikä yli-asiantuntija niin neuvoisi. Uudellenepinnoitus tai uusi pytty.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenPura kone ja tarkista runkolaakerit. VAihda kiertokanki myös. todennäköistä on että jostain on irronnut metallia, joka on männän väliin päästessään irrottanut pinnotetta.
Kiertokangessa ei tarvitse tuntua väljää, vaikka alapään laakerihäkki onkin hajonnut.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENno nyt kun sanoit niin kävin tallissa ravistelemassa omaa 166h ajettua neulalaakeriani joka eilisessä männänvaihdossa jäi pöydälle. se oli koneen käydessä hiljainen ja kyllähän tuo jonkinverran helisee mutta sitä ei varmaankaan pidä liikaa kuunnella vaan keksittyä olennaiseen. onko siinä väljää kun paketti on kasassa pytty irti ja otat männästä kiinni ja nostelet ylös alas? ja vielä niin että sen mahdollisen väljän voi paikallistaa yläpäähän eikä alapäähän...

jos kiertokangesta nykimällä sieltä alhtaalta löytyy väljää niin sitten saapi vähän enemmän purkaa ja vaihdella osia. ja pieni väljä sivuttain on OK mutta pystysuuntaan ei saa olla semmoista jonka kädellä tuntee.

hankalia tommoset sivuäänet kun koko paketin purkaminen kuitenkin vie oman aikansa ja pari tiivistettä joutuu ostamaan jonka jälkeen harrastelija saa arpoa jotta mikä siellä sisällä sitä ääntä aiheuttaa...

tsemppiä!

Kirjoittaja: MATTI LAKONENmulla cr joskus kolis sillon tällön ja syy oli syylärin suojamuovit.......

Kirjoittaja: Janne SyrjänenNo nih, nyt on se yläpään neulalaakeri käsissä..
ja seuraa tyhmä kysymys, (kun ei ole vertailukohtaa)
Tuntuisi helisevän kuin marakassi, kun käsissä heiluttelee, normaalia?
Runko ainakin vaikuttaa ehjältä.

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENNo jos tosiaankin kolkotus ei ole pientä, ja se tuli yht äkkiä, niin mulla on kerran hajonnut se yläpään neulalaakeri noilla tunneilla. Siinä oli joku valmistevika. Ota yhteyttä laakerin myyjään, jos näin on.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
joko tarkistit yksinkertaisimman: pohjapanssarin kiinnitys löysällä?

toivottavasti on tästä kyse...

Kirjoittaja: Janne SyrjänenMuovinen pojapanssari nippusiteillä kiinni,ei valitettavasti kolise=)!