Ajovarustus talveksi
18.10.2006 - 23:06
|
Kirjoittaja: Atte MarttilaIlmat kylmenee ja kyselisin et millasilla ajovarusteilla muut kuskit tuolla mettässä ajelee. Takki ja hanskat ois hakusessa ja tarttis vähän neuvoja. Sellanen takki joka hengittää myös nolla säällä mut jolla tarkenee ajella -10 asteessa. Sama tilanne ois hanskojen suhteen. Ois kiva jos suosittelisitte jotain merkkejä/malleja ja kertoilisitte omia kokemuksia.
Tässä kun tää ensimmäinen ajotalvi lähenee nii tietysti ois kiva jonkilainen Miten selviän talvesta -opas. Vinkkejä kiitos :)
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Mika StanttonenMaahantuoja ?
SPY:lla oli joskus aikoinaan kytköxiä Jeremyyn...(Mcgrath)
Kirjoittaja: ILPO MERTSALMIon myös olemassa yksikerros linssejä jotka ei huurru. Esim itse ajanut 3 vuotta Spy:n targa 1 ja 2 laseilla. Ei huurru edes vesikäytössä. Tuplalinssien ongelma on peilailu ja se että eivät pysy iskussa oikein yhtä talvea pidemmälle. Ja etenkin vesihommissa lutratessa vetävät välin täyteen. Voi sitten vaikka kaloja kasvatella
Noi Spy:it ei maksakaan kuin ~30*eur* Ja uudet linssit 6-11*eur* kpl...
T.Ossi
Kirjoittaja: TIMO TEPPONENKyllä mä ajan kesät/ talvet ykskerros laseilla,ainut ongelma tulee jos keli on lähellä nollaa ja sataa niin tahtoo mennä huuruun.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEiköhän se tuplalinssi ole ihan itsestäänselvyys talvella. Vai ajaako joku tosiaan tavallisella? Mitä ympärilleni katsellut olen, niin suurin osa ajaa kesätkin tuplalinssillä.
Kirjoittaja: Alar MozolevNo saahan näihin ajolaseihin myös kaksikerroksisia linsseja. Esimerkiksi Pro-Grip
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo mut te rossikuskit oottekin niin hemmoteltuja, että ajetaan vaan aurattua. Kokeile Ville kerran kellahtaa kunnon lumispoorissa metriseen lumihankeen ;-)
Tohon ajolasien jäätymiseen, tuttu tilanne. Jos jää jupeemaan paikalleen, niin ihan pakko nostaa äkkiä lasit ylös, jos huurtuu niin hetihän ne on jäässä ja se siitä sitten. Heti tulee MK-aikaa +2min. kun koittaa ripset jäässä ajaa tai jäisin linssein. Mutta milloinkas ne lasit sitten voi takaisin heittää naamalle kun ei ajaissa pysty? Vaihde vapaalle, lasit naamalle ja saman tien eteenpäin. Mulla oli iso ongelma lasien kanssa niin kauan kunnes löysin mallin, jossa foami istuu koko matkaltaan naamaan, onko sulla mahdollisesti vastaavaa ongelmaa? Ainakin auttoi paljon kun ei kypärän sislätä pehmusteesta puskeva kosteus päässyt mistään livahtamaan tuplalinssin alle.
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENItse laitan, aluskerraston, sellanen Haltin jännää kangasta. Tosi lämmin! Sitten siihen vaan päälle kesäcrossihousut ja panssari ja tuulipuvun takki. näillä ajan crossia talvella. ja neopreeni hanskoja käytän. eikä ole kertaakaan tullut kosteut oikein läpi housuista vaikka on kynnetty useammankin kerran. sitten mulla on sellaset laskettelusukat jotka tulee tonne polveen asti; niissä on sellasia erillisiä paksumpia kohtia niissä sukissa jotta ne osat pysyis lämpimämpänä: esim. varpaissa ja jalkapohjassa ja sääressä.
Kirjoittaja: Pekka RekolaTalvikäytössä laitan pitkät alusasut, villasukat, talvihousut lumilukolla saappaan päälle, tuulenpitävä kuoritakki kera jonkun hikeä sitovan collegepaidan, >10 pakkasilla kuoritakki vaihtuu paksumpaan. Sormikkaina normaaleja hiihto/ajosormikkaita, joita suojaa ajoviimalta nuo normaalit "roiskeläpät" sarvissa. Ongelmana itsellä ei talvisin ole kylmä, vaan kuinka ajolasit pysyy sulana. Ei oo nimittäin helppoo ola huono, mutta hikeä pukkaa...
Kirjoittaja: JESSE SANDENhttp://www.motopalvelu.com/special%20osat/special%20osat.htm
Kirjoittaja: JARI SAARINEN
Tuolla on kahvapusseista kuva, on hyvät!
http://www.kolumbus.fi/team.orthen/Kahvapussit.jpg
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvää listaa jo tulikin, muutama lajiin liittyvä kommentti vielä:
- krossihousuilla on kyllä ihan mahdoton ajaa jäätymättä siirtymiä
- krossihousuilla tahtoo myös käydä lumeen pyllähtäessä niin, että kropan lämpö saa housun pinnassa lumen sulahtamaan ja sitten tulee kylmä, kovimmilla pakkasilla sama käy pakaroille ja nollan kelissä joka paikkaan
- alla kannattaa käyttää jotain urheilukerrastoa, esim. Rukan RVP, tuntuu lämpimältä ja estää mm. edellisen kohdan tapahtumia
- takiksi kelkkatakki/Goretex-kalvo on jotenkin aivan liian paksu, painava ja huonosti hengittävä. Ehdottaisin IXS:n kevyempää asua, näyttää palanneen valikoimiin, itselläni on sitä 219e takkia vastaava vanhempi malli ja tuossa uudessa näyttää saumoista ja taskuista alkaen kaikki hyvin samalta. Ainoat moitteet takista: kainaloista pääsee aavistus viimaa läpi vetskarin päästä, tuntuu pitkillä, yli 10km siirtymillä, lisäksi kunnollinen (suihkun) vedepitävyys kesti n. puoli talvea, sen jälkeen kunnon sade (+ esim. moottoritie) niin läpi tulee tihkuen, mutta kuitenkin.
- housut on kyllä kovilla, ellei krossihousuissa kärsi palella, niin kelkkahousut sitten, mm. laskettelukamppeet tahtoo olla riekaleilla muutamalla ajokerralla
Kirjoittaja: Atte MarttilaToi "kelkka suojapussit" on mulle ihan uutta. Valaiskaa mua millaset ne on ja miten ne toimii. Hinta?
Kirjoittaja: Anssi LehtinenAlle -10 asteen en ajele, mutta siinäkin kelissä krossissa tulee niin kuuma, että päällä on vain normaalit ajovarusteet eli sellainen "tekninen" tosi ohut pitkähihainen aluspaita, suojapaita, ajopaita ja lisäksi kuoritakki, joka ei tee muuta kuin pitää tuulen ja päästää hien ulos. Scottin kauluri estää kurkun palelun.
Jaloissa en pidä edes pitkiä kalsareita, kun bokserimallisten Rukka Windstopper(etupuolella kalvo)-alushousujen jälkeen jalka on polvisuojien peitossa.
Saappaissa joskus vähän varpaat palelevat, mutta pidän normaaleja ajosukkia. Faijalle ostin viime joululahjaksi akuilla toimivat lämmittävät pohjalliset.
En tykkää ajaa kuin Thor AC-hanskoilla(vain yksi kerros eikä ollenkaan ompeleita kämmenessä), joten niitä pusseja täytyy pitää kahvojen ympärillä.
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINEN- 10 astetta kuivakeli, normaalit crossihousut, + urheilukerrasto, takki jokin ajotakki tai kuoritakki "esim halti pyöräily ok koska pitkähihat ja selkä".
Käsiin normaali crossihanska tai neoprenhanska " ns kelkka suojapussit tankoon kiinni niin tarkenee, deluxe meininki niin käsien lämmittimet tankoon"
Kisoissa tiesiirtymät /pitkät at ovat ongelma, jos ei huolto seuraa turkishaalareittenkanssa perässä, silloin mukaan kunnon nahkahansikkat vaikka kuminauhalla tankoon niin voi käyttää ,jos meinaa näpi jäätyä.
kerrospukeutuminen.
kuivakeli ei ole ongelma jos on "alle 20 pakkasta".
Märälle/ kunnon pakkaskeleille suotavaa jokin mp/mk puku esim. tuolta rukka mallistosta.
neopren , goretexsukka tai vastaava.
jos haitekkia etsii niin noita matkamotoristejen vastuksiin perustuvia lämpo vaatteit voi kokeilla.
Sitten ne liukupohjat , kypärä huppu, kunno huurtumattomat ajolasit, teippaukset naamaan ,jos ei halua arpien kaunistavan koko talven poskipäitä.
tälläsii tuli mieleen.