Nokkaketjun kiristys

Kirjoittaja: MIIKA MUSTONENSattusko joku tietämään miten nokkaketjun kiristys tapahtuu Suzukin rm-z 450 -06. Ei ole vielä ohjekirjaa kyseiseen laitteeseen.

Kirjoittaja: MARKUS VUOLTEENAHOOta ketju pois ja laita kuminauhaa tilalle. Riittää sun kyydille. : D
Timolta saat myös siimaa sitä varten.

Kirjoittaja: MIIKA MUSTONENJoo mietin just samaa, oli jo kädessä vanhat kalsarit joissa ois semmonen suht paksu kuminauha. En kuitenkaa viitiny vielä tuhota kalsareita ku ei oo tota mahaa vielä kovin paljo päässy tulemaa. Saattas tippua housut kesken ajon.

Mitenkäs noi ajotukset sen kuminauhan kans ;)

Meinaatko että Timo luopus käsistään??? Vai tarkotitko jotai muita siimoja???

Kirjoittaja: MIIKA MUSTONENMistähän sen opuksen voisi ostaa? Ja paljo maksaa?
Löyty muuten hyvät ohjeet tohon ketjun kiristykseen.

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1110617,00…

Hyvät kuvat ja kaikki, enää ei tarvis ku osata lontoota pikkusen lisää.

Kirjoittaja: Hannu Helin
Pikku koloset/merkit pyöreät kummatkin klo 12:00 tällöin ketjuliitoksien määrä sillä välillä pitää olla muistaakseni 15.
Tällöin kyllä näät jo silmämääräisesti nokkien asennon onko ne ok,vaiko hypänny.
Tässä vaiheessahan sulla täytyy olla se TDC plugi auki ja mylly käännetty yläkuolokohtaan eli TDC merkit kohdakkain.

Kannattaa ostaa se huolto manuaali se ei ole edes kallis ja sieltä löyttyy venttiilien
shimmitys taulukko,momentit,räjäytys kuvat, säätöarvoja jne..tosi hyvä opus..

Kirjoittaja: MIIKA MUSTONENMitenkäs ne ajoitusmerkit sitte menee? Kattelin tossa yks ilta nii nokka-akselien rattaissa oli useammat merkit ja lisäksi maalitäppiä.
Ajoitus voi kuulemma hypätä pykälän pieleen jos ketju on ollu liian löysällä. Kone kuulemma lähtee käyntiin ja toimii jotenki muttei ihan täysin oikein.

Kirjoittaja: Hannu Helin
Ohje käskee ottamaan venttiilikopan auki tämän toimenpiteen ajaksi,jotta varmistuutaan ketjunkiristimen säädön jälkeen että ajoitus/ketju on ok koneen pyörityksen jälkeen.

1.Löysää sen kiristimen lukituskaran(päässä kuuskolo) mutteri.
2.kierrä kuusiokolo löysälle->ketjunkiristin kiristyy jousikuormitteisesti.
3.Muistaakseni tässävaiheessa piti lukita kiristin
Tässä vaiheessa on vaaran paikka, jos pyörittää konetta kiristimen kuusiokolo löysällä->ketju voi tällöin hypätä ja ajoitus toisella nokalla mennä päin peetä.
Kun nimittäin ohjekirjassa on tämä kohta sanottu vähän hämärästi/väärin.
Tästä löytyy jotain esim. www.thumpertalk.com :sta

3.Pyöritä konetta 2 kierrosta, jotta toteat että nokat/ajoitus ok.
Kampuran päästä pyörittämiseen ei muistaakseni normaali hylsy mahdu->tosi ohut seinämäinen hylsy käy. Taikka vieännä pykälä silmässä polkimesta,mut ota tulppa pois helpottaa...no tällöin taas venttiili koppa on jo kahden kuusiokolon päässä joten irrota sekin..näkeepähän yleiskunnon... nii ja sitt ei ole pitkämatka venttiilien tarkastukseen vain rakotulkki jne.. TDC tulpan(kuusiokolo vas.koppa ylempi) alta näet laittaa koneen yläkuolokohtaan.

4.lukitse ketjunkiristimen lukitusmutteri
5.laita loput hilut kiinni jos irroitit(venttiilikopan avaaminen ei välttämätöntä)