PK SEUTU -PAKKO PÄÄSTÄ...
10.10.2006 - 16:07
|
Kirjoittaja: KRISTIAN KOTILAINEN...AJAMAAN!
Näin talvea odotellessa radat alkavat laittaa paikkoja kiinni kunnostustöiden alta ja samalla näköjään osa enskalenkeistäkin on kiinni (mm. Espoo). Petikossakaan ei vissiin saa enää ajella (korjatkaa, jos olen väärässä), kiitos vaan joillekin kanssaharrastajille tästäkin, jotka eivät ole sääntöjä kunnioittaneet. On kuulema suhattu missä sattuu.
Onkos teillä tiedossa paikkaa / lenkkiä PK seudulla tai sen tuntumassa (muutakin kuin Hansakallio), jonne vois lähtee vaimoa karkuun pyörällä.
Vastauksistanne kiittäen,
Krisu
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Mikko Blomqvist
Vieläkös Harri Espoon enskalenkkiä saa käydä ajamassa?
Kirjoittaja: Harri VanhalaKyllä tietääkseni, joskaan en enskalenkistä vastaa. Jos ei, niin huudan täällä perään.
Edelleen pitää pysyä pois crossiradalta ym. Taisi olla ohjeita ylempänä jossain.
Kirjoittaja: Harri VanhalaNiin Eero, kävin jo plastiikkakirurgilla. Pitäisikö pyytää rahat takaisin??
Voihan se tulevaisuus olla todella tuollainenkin, jos ajopaikkojen kysyntä ylittää tarjonnan. Jos ajajia olisi selvästi enemmän kuin radalle mahtuu, joututtaisiin ennakkovaraustilanteeseen:
- "Oisko teillä vapaita crossiaikoja tiistaiksi 14.30?"
- "Ei tällä viikolla yhtään vapaata aikaa. Ensi viikolla aikaisintaan."
Voidaan spekuloida sillä, paljonko väkeä yksi MX-rata pystyy palvelemaan. Jos radalle voi päästää 40 kuskia kerrallaan ja yksi ajokäynti kestää 2 tuntia, mahtuu 8 tunnin keskimääräiseen käyttöaikaan 4 satsia kuskeja eli 160 ajokertaa. Tietenkin 8 tuntia venyy pidemmäksi, jos käyttäjiä on paljon, huonommatkin ajat menevät. Jos ajopäiviä on 200, tulee tuosta 32000 käyttökertaa ja 5 euron maksulla 160.000 euroa.
Rata kuluu noilla käytöillä kovasti, joten sen hoitokin maksaa. Jos rata yhtiöitetään, ei kukaan hoida sitä talkoilla. Samoin noilla käyttömäärillä tarvitaan jo jatkuvasti paikalla olevaa väkeä. Jos maksu olisikin 10 euroa, olisi kannattavuus ehkä mahdollinen.
Talousihmisiä ei pidä päästää suunnittelemaan laitteita eikä laitesuunnittelijoita ja teoreetikkoja suunnittelemaan taloutta.
Niinpä toivon talousihmisten kantavan kortensa kekoon. Voiko MX-rata olla Suomessa liiketaloudellisesti kannattava järkevillä lähtöoletuksilla? Oletetaan vielä, että kyse on aatteellisesta toiminnasta sikäli, ettei osinkoja tarvitse jakaa. Käsittääkseni asfalttipuolella on vaikeaa ollut eikä kai yhtiöitetyillä MX-radoillakaan hirveän hyvin ole mennyt.
Osaisiko joku siirtää tämän keskustelun uuden otsikon alle, niin ei-pääkaupunkilaisetkin näkisivät tämän. Vähän niinkuin pierussa on tuoksu, jotta kuurotkin tietäisivät...
Kirjoittaja: Nikkanen EeroHarri Vanhalan näköinen mies menee pl- kirurgille toiveenaan missin ulkonäkö...
Sitä se voisi olla savipohjan muuttaminen hiekaksi tai muuksi.
Tehkää viisaasti ja tehkää radasta paikkakuntanne näköinen.
Onhan savea Karkkilassa, Sipoossa, Pippossa ja ... niin missä muualla. No vaikkapa Namurissa, eikä siitä kai rata paljon parane ?
Pohjan muokkaimet on keksitty, joilla "betoni" muuttuu miltei mullaksi ja on varmasti edullisempi vaihtoehto, kuin pinta-aineen vaihtotyö ja onko koko hommassa mitään järkeä ? Ollaan vaan itsemme näköisiä.
Maksajaksi, uskokaa tai älkää, löytyy tulevaisuudessa käyttäjä/omistaja. Eipä aikaakaan, kun radat ovat osakepohjaisia golfkenttien tapaan. Osta osakkuus, niin saat edullisen käyttöoikeuden. Vierailijoitakin pääsee, mutta eri hinnalla. Tähän vielä mennään.
Ottakaapa mietintään ennen yhtiöittämistä elinikäinen käyttöoikeus. Näitäkin on. Sijoitus ratahankkeeseen x summalla antaa käyttöoikeuden hamaan tappiin.
Vaikkapa koemielessä, normaalin jäsenyys / vuosimaksu systeemin rinnalle.
Kirjoittaja: juha koskiEspoon uusirata kommenttiin! Radasta tulee kova ellei joku lahjoita
meille parempaa maaianesta kuin savi! Mikä vika savessa on?
Täällä kun ei noita savipintaisia ratoja ole kuin Karkkila niin eikö
ole hyvä asia että tulee vaihtelua?
Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENpaljonkos tollaiset maa-aines kulut radalle olisi jos se hiekkapohjainen tulisi espoossa olemaan? ja kylla taitaa olla helppo hoitaa tuo kyseinen espoon rata. valilla tuntuu etta betonilla ajelis.
Kirjoittaja: Harri VanhalaJos rata on 2000 m pitkä, 7 m leveä, sen peittäminen 0,5 metriä paksulla hiekkakerroksella vaatisi 7000 kuutiometriä tavaraa. Mulla ei ole aavistustakaan, mitä sellainen maksaa paikalle kuljetettuna. Jos kama maksaa 10 egua/kuutio, menisi rahaa 70.000 euroa. 5 euron ratamaksuilla tarvittaisiin 14.000 ratamaksua hiekan ostamiseen. 70 ratamaksajaa/päivä merkitsisi 200 päivää. Tästä näkökulmasta ei mikään mahdoton juttu, mutta raha pitäisi olla etukäteen. Tietenkään mitään muita kuluja ei saisi olla eikä tuosta maan hinnastakaan ole oikeaa tietoa.
Täytyypä kuulostella, miten asia on ajateltu. Itse enemmänkin seurailen ja yritän tukea hallinnollisesti.
Betonissa olevien spoorien tasoittaminen lanaamalla ei ole helppo tehtävä.
Kaikki muut neuvot uuden radan tekemiseksi on saatu, mutta hyvä vinkki maksajasta vielä puuttuu.
Kirjoittaja: Harri VanhalaTuota EMK:n nettitiedotusta kyllä mietittiin ja siinä on pari ongelmaa.
Yksi on se, että kioskin parkkipaikalle ei kovin paljon pyöräporukkaa kioskin aukioloaikoina arkisin pitäisi olla, toisinaan on ahdasta muutenkin ja kioskin elinkeino voi haittaantua. Toisaalta enskalenkeille ei haluttaisi mentävän epävirallisia reittejä, koska se voi rohkaista yleensäkin epävirallista ajelua. Tämä on ristiriitainen tilanne ja onneksi vain syksyisin ongelma. Keväällä rospuuttoaikana MX-radalla saa ajaa, jos vain kukkaro kestää liejun aiheuttaman kulutuksen ja varikko pidetään yleensä auki.
Niinpä enskakin on vähän säästöliekillä ja puolittain sisäpiirihommaa tähän aikaan. Nythän kaikki palstaa lukevat ovat sitten sisäpiiriläisiä. Tervemenoa kuitenkin ajamaan, vaikkemme julkisesti asiasta huutelekaan juuri nyt.
Kirjoittaja: TOM NORDMANTiedottaminen
Kirjoittaja: Mikko Blomqvist
Mielestäni voisi olla hyvä laittaa EMK:n web-sivuillekin tietoa tuosta enskapätkän ja
crossiradan poikkeusjärjestelyistä. Näin ihmiset saisivat tietoa asioista ja se saattaisi
vähentää väärinkäsityksiä ja sammuttaa tiedonjanoa :)
Kirjoittaja: KRISTIAN KOTILAINENKiitoksia kaikille vastauksista ja samoin erityisen iso kiitos tuosta Espoon selventävästä kommentista. Helpotti paljon. Itse kannatan, ymmärrän ja noudatan annettuja ohjeita ja sääntöjä (koska haluan harrastaa myös tulevaisuudessa PK-seudulla). Tuo puomi asia kaiketi sotki ajatustani, ja luulin että myös enskalenkki on kiinni.
Enska -ura on vasta alussa, jonka varmaan huomaakin. :)
Kiitos vantaan kutsusta, saatanpa tullakin talkoisiin jos kerkeän. Vielä en ole käynyt niillä poluilla ajamassa...
Krisu
Kirjoittaja: TOM NORDMANHansishan on myös auki ja taas ajettavassa kunnossa kunhan saamme paikat taas puunkaatojen jälkeen siistittyä.
Kun energiaa osalla riittää niin: pidämme Talkoot Hansakalliolla KESKIVIIKKONA 18.10 klo 16. Tule mukaan jos ajat Hansakalliolla tai haluat vain muuten päästä hikoilemaan.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENSaherilta aita ympärille ja portille videokamera valvomaan. Veikkaan että kymmenen vuoden sisällä tämä on todellisuutta melkein kaikilla isommilla Etelä-Suomen radoilla. Niin ja samassa ajassa tulee tapahtumaan myös ratamaksujen moninkertaistuminen.
Kirjoittaja: Harri VanhalaPitää vähän selventää Espoon tilannetta:
ESPOON ENSKALENKKEJÄ SAA AJAA!!
Nettisivullamme lukee, että rata on kiinni, rata-alueen puomikin on lukittu ja kioskia kielletty avaamasta puomia. Oudommalle saattaa syntyä jopa vaikutelma, että rata olisi kiinni.
Tämä ristiriita johtuu siitä, että crossiradalle menee aina joku pilaamaan talvikunnostetun radan ja ajaa sinne syvät spoorit talvella ajavien iloksi. Espoon MX-radalla syksyllä ajaneet tietävät, että rata muuttuu tähän aikaan vuodesta yhden sadepäivän kuluessa liejuksi, jonne ei maansiirtokoneillakaan ole asiaa. Niinpä rata on saatettava talvikuntoon juuri oikealla hetkellä: mahdollisimman kauan auki kuskeja varten, mutta riittävän ajoissa, että kunnostus on mahdollista. Jos liejuuntumisen jälkeen radalle ajetaan spoorit, ne ovat siellä koko talven. Rataa ei voi kunnostaa ennen pakkasia ja kun maa kantaa jäädyttyään koneet, ei spoorille enää voi tehdä mitään maan kovuuden takia.
Tämä on nyt tehty kahteen kertaan tänä syksynä, kun radalla on vastoin kylttejä, puomeja ja kieltoja ajettu.
Enskalenkille on mentävä muualta kuin varikolta, koska puomia ei voida pitää auki näiden väärinkäyttäjien takia. MX-RADALLA SAA AJAA METRIÄKÄÄN; EI PITUUSSUUNTAAN, EI POIKKISUUNTAAN!!!!!!!
Vaikka varikko on kiinni, pätee enskalenkillä kaikki normaalit EMK:n säännöt:
* ajetaan vain EMK:lle osoitetulla alueelle. Varsinkin jos kohtaat asfalttia, käänny pikimmiten takaisin.
* ratamaksu on maksettava. Tätä valvotaan normaaliin tapaan edelleen. Maksu on 6 euroa ja kioskiin voi maksaa arkisin ja lauantaina.
* ajoaikoja ehdottomasti noudatettava.
* äänien on oltava sääntöjen mukaisessa kunnossa.
Enskalenkkeihin voi parhaiten tutustua seuraavan ja viimeisen sarjaenskan yhteydessä, taitaa olla 22.10 puolen päivän aikaan. Samalla voi osallistua kellotettuun sprinttiharjoitukseen, sarjakilpailujahan ei tietenkään järjestetä.
Espooseen on lähivuosina tulossa kokonaan uusi MX-rata ja kokonaan uudet enduropolut. Aluetta on riittämiin, myös eksyminen on mahdollista. Rata on jo suunniteltu ja kun herkin vaihe saadaan valmiiksi, voidaan jonkinlaista julkisuuttakin asialle saada. Juuri nyt meidän on pidettävä tiukka kuri äänien ja käyttäytymisen osalta, mitään negatiivista ei haluta hanketta sotkemaan. Kuukausi sitten häädettiin radalta törkeä-ääninen pyörä ja ajaja uhosi tulevansa yöllä ajamaan. Kärsitään sitten kaikki näiden älykköjen toiminnasta.
Uuden radan perustaminen pääkaupunkiseudulle on erittäin raskas prosessi ja yllättävän paljon hallintoa ja valmistelua tarvitaan ennen ensimmäistäkään lapion pistoa. Vaikka haluaisimme kertoa, missä milloinkin mennään, se ei ole vielä mahdollista. Radasta tulee kovapintainen ja varsin nopea, ellei joku lahjoita meille tuhansia kuutioita parempaa maa-ainesta kuin savea. Samalla alueella on TapUA:n ja EspUA:n moottoritoimintaa. Tämä mahdollistaa kestopäällystetyn varikon, ehkäpä kahvilapalvelun ym... Aika näyttää.
Uutta rataa odotellessa toivomme keskinäistä valvontaa, ettei EMK:n varsin kohtuullisia rajoituksia rikottaisi. Olemme jopa kiinnostuneita tunnistamaan radalla vastoin kieltoa ajavat ja myös jätteitä radalle tuovat. Viimeksi jätteiden tuonnista kiinni saadun sakot olivat yli 500 euroa. Valitettavasti raha ei tullut EMK:lle, vaan viranomaisten kassaan. Tässä asiassa kerho ei jousta yhtään. Kun radalle vielä ilmestyi toivottavasti viimeisen kerran romuauto, oli siitä huolella hinkattu kaikki numerot pois, mutta jätetty tuhkakupin alle kuukauden vanha Hobby Hallin postikuitti nimellä ja osoitteella varustettuna. Kalliiksi kävi tuokin keikka jollekulle ja poliisikin sai jäljistä kiinni! Roskaaminen ei ole jäynä, se on helskutin kallista, kun jää kiinni.
Ehkä tämä myös taustoittaa sitä, miksi EMK on ollut jonkinasteinen edelläkävijä ääniasioissa. Suosittelemme kyllä muillekin yhdyskuntasuhteiden hoitamista positiivisella tavalla.