Etujarrun pääsylinterin ruuvit jumissa
16.9.2006 - 19:08
|
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENAloin tänään etujarrunesteitä vaihtamaan ja pääsylinterin ruuvit olivat hapettuneet kiinni. Toisen ruuvin sain napsahtamaan irti, kun käytin rost offia ja väänsin ruuvia ensin hiukkasen kiinni. Toinen ruuvi ei suostunut irtoamaan naputtelemalla, eikä myöskään tuolla aavistuksen kiinnikiertämistekniikalla. Sekin nasahti molempiin suuntiin aavistuksen mutta sen jälkeen ruuvin kannan hahlot petti. Kokeilin neljää erilaista ristipäätäkin varovasti, mutta lopputuloksena on ruuvin kanta pilalla. Mites sen nyt saa irti? Poraamalla? Muita vinkkejä? Ruuvin reikä on alhaalta auki, jos sitä voi jotenkin soveltaa. Samoihin kierteisiin pitäisi kuitenkin saada se uusikin ruuvi...
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jukka OittinenKoita lyödä vasaralla siihen ennen viimeistä irrotusyritystä.Jos ei lähe niin poraa keskelle reikä esim. 6mm pulttiin 4mm poranterällä.Saat pultin kierteen jämät kaivettua vaikka ruuvimeisselillä pois eikä rungon kierre mene pas...si.
Kirjoittaja: Jukka OittinenSirkku..Koitappa ruikata veneterva kierteisiin,missä alumiini ja pultti kohtaavat rungossa...Pitkän aikaa tarinoitasi lukiessani olen huomannut että pystyt näköjään kyseinalaistamaan useiden henkilöiden kommentit,jotka ovat ikänsä tehneet työkseen,olleet mekaanikkona tai ajaneet kilpaa.
Sinulla Sirkku täytyy olla uskomaton työkokemus,MM-tason itseluottamus,alalle pitkä koulutus tai synnynnäinen lahjakkuus kommenteihisi.
Tätä tekstiä en kirjoittanut vit...luna vaan rakentavana,henkilökohtaisia välejä toivottavasti menettämättä.
Kirjoittaja: PASI JANHUNENPilaantuneista kierteistä sen verran, hankin pari vuotta sitten V-coil kierteen korjaus sarjan (parin kaverin kanssa kimpassa).
Vastaava kuin Helicoil, paketista löytyy M4-M12 kaikki tarvittavat tarvikkeet.
Paketti on oikein laadukas ja hintaa muistaakseni jotain 150e.
Helppo asentaa ja laadukas lopputulos, on hankkinut ittensä takaisin jo monta kertaa !
Kirjoittaja: TIMO LAINEjos ruuvi on ns;mustaa niin olen itse ottanut katkenneet 6mm ruuvit hitsaamalla sen päähän toisen vähän isomman n:8mm ruuvin jonka pää on hiottu teräväksi ikään kuin kynän pää, antanu vähän jäähtyä ja kiertäny auki,poraamalla pilaa helposti kierteet.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVastaisen varalle: ruikkaa hyvä mies ketjurasvaa tai hierase vassua joka ruuviin ennen kuin laitat kiinni! Niin tulee kiinnityksestäkin varmempi ja kierteet kestää.
Ongelmaasi. Jos omistat hyvän Torx-sarjan, naputtele siihen kantaan kevyesti ensin ne neljä lovea hahmolleen lisää ja sitten naputtelet sen sopivimman torx
Kirjoittaja: Timo TähkäpääMeisselillä lyöt pilalle menneen kolon yhtä sakaraa syvemmäksi ja pidemmäksi kohti ruuvinkannan reunaa. Niin että siihen tulee niin suuri ura, ettei vielä säiliön kansi mene pilalle. Meisseli 45 asteen kulmassa naputtelet ruuvia aukipäin. Meisseli ei tässä kohtaa ole ruuvimeisseli vaan metallimiesten käyttämä suhtellisen tylppä taltta. Voit kyllä ruuvariakin käyttää kunhan teroitat sen sopivaksi. Mutta ruuveihin sillä ei sen jälkeen kannata koskea. Jos ei aukene poralla kanta pois ja jämä ruuvipenkin leukoihin ja sylinteristä kääntämällä auki.
Jämä on lyhyt, joten leukojen on syytä olla suht terävät.
Kirjoittaja: PYRY TAKKUNENPoraat oikeen varovasti siitä ruuvistä kannan pois, juuri sen kannan kokoisella terällä. Jos toinen ruuvi on jo irti pitäis kansi lähteä myös. Sitten kun se kansi on irti niin lukkopihdeillä tai jollain se ruuvin kierreosa pois, mutta edelleen varovasti ettei kannen tiivistepinta vaurioidu...
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENRuuvarit voi unohtaa. Siinä kuopassa ei pidä enää mikään ristipää.
Kirjoittaja: HookalaMoro! itsellä oli samanlaisia ongelmia. Jos saat jostain kohlittua vastakierretappeja, niin niillä lähtee takuu varmasti, kunhan muistat antaa myös lämpöä.
T: Mikko
Kirjoittaja: TURKKA HAGMANKoita lämmittää sitä vaikka kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen mahdollisimman "pitävällä" ruuvarilla. Jos ei lähdä niin poralla.