KTM 525 -05 Moottoriin terävämpää kaasuunvastaamista?

Kirjoittaja: SAMI ELOOnko kellään kokoemuksia millä muutoksilla EXC:N moottoriin saisi sisää crossimaista terävyyttä. Yläkierroksilla on kyllä vähintään tarpeeksi voimaa mutta kun esim crossi radalla pitäisi lähteä tiukasta mutkasta, aivan alakierroksilla ei mootorissa ole kunnolla voimaa, siksi meinaa kaatua sisäänpäin, kun moottorin kierokset nousee keskialueelle ja moottori alkaa kehittää kunnolla voimaa, sitten sitä tulee niin paljon että perä taas irtoaa ja kaasua joutuu kääntämään kiinni. Ongelma korostuu myös voimakkaasti hyppyrin nokalla kun voimaa ei tule ulos riittävän rajusti että saisi ilman alkuvauhtia pelin kunnolla ilmaan. Silloin kun yrittää saada takakorkeata hallintaan/ vetoa päälle laskeutumis hetkellä, saa kaasua kääntää niin että kyynärpää osoitaa jo alaviistoon ja tangossa roikkumalla on huono ottaa iskua vastaan.
Tähän olisi vermaan lääkkeenä " opettele ajamaan äläkä selitä" Niin mäkin luulin ja ihmettelin vaan kun kaverit tulee samalla alkuvauhdilla hypyn nokalle mutta minä laskeudun pöydälle ja kaveri vieressä alastuloon ja helposti.
Tänään heräsi toivon pilkahdus, ehkä kaikki vika ei ole kuskisssa. Pääsin kokeilemaan kaverin 520 -01 SX:ää ja helvetti. Sehän meni mutkassa sitä ajolinjaa mitä toivoi, voimaa tuli jokatilanteessa niin paljon kuin pyysi ja heti. Kahden kierroksen ajon jälkeen
rupesi pöydät menemään yli, ilmassa ohjailu meni kuin ajatus. Laskeutuminen oli helppoa kun sai tehoa heti ulos ja mikä parasta kun ei tarvinnut kääntää kaasua niin että mennään kyynäpää edellä ajamisen taso parani 10 minuutissa vuodella.

Jos tarjoat osia kerro Esim. minkä painoista vauhtipyörää, mitä sytkä boxia? Mistä kyseistä osaa?

Vai tuleeko tässä eteen SX:n osto??

Kirjoittaja: SAMI ELOMuistatko Petri kaasarin säädöt, ainakin suuttimien koot ja ruuvien asennot. Pyörällä oli ajettu 13 tuntia kun sain sen. Edellinen kaveri oli rakentanut sen jo siihen kuntoon missä se nyt on. Ilmeisesti niillä huolto manuaalin säätötaulukoilla ei tee mitään, on kai tarkoittettu kuristetuille malleille.

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENja btw, ei tuu hyppyreistä takakorkeita, ku tulee niihin tarpeeks kovaa ni ei tarvi rykästä kaasulla =P

Kirjoittaja: PETRI HONKANENJokatapauksessa vaikka käytössä olisi mukana tulleista ohuempi neula (käy siis paksummalla) niin silti noilla vehekeillä vakio setupilla on tapana käydä todella laihalla. Tarkista maahantuojalta neulasta löytyvä koodi.

Välikäynti suuttimen kokoa en muista mutta se on kaksi pykälää alkuperäistä suurempi olisiko alkuperäinen ollut 45. Pääsuutin oli vakiona 178 nyt 184.
Ilmaruuvin säädöstä lähdin 1,5 kierrosta auki ja siitä sitten korvalla eteenpäin.
Nämä toimivat ok akralla etenkin noise-killer poiitettuna. Itsellä oli ongelmia kadulla moottorijarrutuksissa esiintyvän paukkumisen suhteen mutta ongelman sai pois ilmaruuvia säätämällä.

Verrattuna edemenneeseen 01 vuosimallin 520:seen koneen luonne tässä tapauksessa on ainakin huomattavasti nöyrempi ja vähemmän rasittava. 520 :n muistutti hieman kuvaamaasi => alhaalta ohutta ja sitten rysäyttää. Koska tässä tapauksessa kuljettajan taitotaso ja kunto ovat laskeneet 520:n ajoista on moottorin kehitys ainoa selitys.

Kirjoittaja: PETRI HONKANEN
Itsellä samanlainen peli. Poikkeaa orkkiksesta ainoastaa akran sliparin ja avarampien suuttimien muodossa. Sliparin vaikutus on selkeästi havaittavissa, juuri alavääntö lisääntyy eniten eikä kaikkkea voi selittää nousseella äänenpaineellakaan ;-)

Jos kone ei vastaa kaasuun tai on muuta probleemia, niin vika voi olla sitten ihan missä vaan tankin ja pohjapanssarin välissä. Oletko tarkastanut kaasuttimen säädöt jne. ?

Kyllä crossin ja mantsa mallin erottaa jokatapuksessa toisistaan.Niin pitääkin. Toisella on mukavampi kiertää kantoja ja toisella on mukavampi mittailla sitten vähän avarampia maastoja. Mielestäni moinen peli edustaa aika onnistunutta kompromissia eri lajeille.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMurheensa kullakin ;) Onhan sulla ne lyhyemmät välitykset kiinni siinä? Niillä pidemmillä mukana tulevilla se ottaa suoralla 180 km/h, mutta krossiin nuo suola-aavikkovälitykset ovat tajuttoman pitkät. Niiiii-in pitkillä välityksillä varmaan ensisijaisesti kierretään jonkun markkina-alueen päästömääräyksiä.