Kumi puhki
Kirjoittaja: Anssi LehtinenEi tunnu meikäläisellä pysyvät sisärenkaat ehjänä vaikka mitä tekis. Nyt oli norsunahka-mallinen sisäkumi, painetta 1.05 ja amerikan ohjeiden mukaan talkittu sisäkumi, mutta niin se vain taas sarjakrosseissa lässähti. Kyseessä takarengas. Viime viikolla paukkui etukumi.
Nyt pyörällä ajettu 45 h. ja liioittelematta kymmenen kertaa paikkailtu. Kaikki pamahdukset toki Espoon Kolmperän radalla (satunnaisesti kiveä pystyssä kivikovassa savessa ja terävää reikää). Kolmperässä tosin ajettu ainakin puolet ajotunneista.
Mikä tähän nyt otetaan avuksi? Ei ihan veny budjetti styrokseihin vai mitä ne enskakuskit käyttääkään, nekin varmaan väsähtäis parissa erässä. Tire Balls eli ilmapallot sisärenkaan tilalle? Miten niillä saadaan "paine" kohdalleen? 18" vannetta ei viitsis alkaa pinnata ja kun se eturengaskin paukkuu.
Painoa meitsillä on n.95 kg ja pyöränä KX250. Vauhti on mitä on. Nyt oli renkaana Maxxis HT(kovalle) 110/90-19.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jarkko KainulainenNo mistäs niitä soluja ihan oikeasti saa ulkorenkaiden hinnalla? Onko joku tilaillut esimerkiksi Saksasta?
Kirjoittaja: Kees van NiftrikMitä ihmeellistä siinä on? Wolfgang ostaa ne paljon halvemmalla ja todennäköisesti myykin vielä paremmalla katteella.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaMielenkiintoista... kumi puhki juttu kiinnostaa. Anssi olet varmaan saanut vauhtia lisää rutosti. Silloin ne kumit alkaa paukkua. Ja kuten Jukka jo sanoi niin maakiviin ne tärähtää. Olen aika monta kertaa nähnyt kun vannekin menee siinä samassa täräyksessä ihan ... p. entiseksi. Edelleenkin se solukumijuttu... on jotenkin kummaa, että Wofgan Bytzner pystyy myymään kisavarikolla solun ja päälirenkaan samalla hinnalla kuin suomalainen mp-kauppias sen päälirenkaan. Maailmassa monta on ihmeelistä asiaa?? Pappa?
Kirjoittaja: Harri VanhalaTuo viiltomainen stereoreikä kuulostaa tutulta.
Tarkistapa, että rengaslukot ovat kunnossa. Sulla on varmaan 2 rengaslukkoa, joten todennäköisyys osua lukon kohdalle alastulossa on aika suuri. Oli vaan joskus sellainen keisi, että metallisen lukon päällä oleva suojakumi oli rikki ja metallin hyvin terävä reuna (siksi se kumi varmaan olikin rikki) viilsi sisäkumiin 1-2 viiltoa. Olisiko suojakumi taittunut asennusvaiheessa niin, ettei se enää olekaan suojana vaan metalli olisi sisäkumia vasten?
Oletko tarkistanut, millä kohtaa sisäkumia reiät ovat suhteessa rengaslukkoihin (laita ulkorenkaaseenkin merkki ennen renkaan irrottamista vanteelta)? Lukko voi tehdä selvän jäljen ulkorenkaaseenkin.
Kirjoittaja: Pekka VartiainenOnpas kumma juttu toi renkaiden puhkeaminen... Ite ajelen sillä tyylillä, että kivien yli vaan ja en ole törmännyt puhkeamiseen vielä kertaakaan. Ilmeisesti tässä on kysymys juuri siitä huonosta tuurista.=] Itse kyllä suosittelen tuota kahta sisäkumia päällekkäin.
Kirjoittaja: JARNO KASSLINTuo tupla-sisäkumi on toimiva juttu. Vielä kun laittaa tarpeeksi talkkia joka väliin niin pitäisi pysyä ilmat kivisemmälläkin radalla.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenReiät ovat useimmiten sellaiset 3-5 mm pitkät "viillot".
Kirjoittaja: Anssi LehtinenKumissa on aina 2 reikää (jos lyttää sisäkumin ovat reiät toistensa kohdalla), eli ihan selvästi ns. "pinch flat". Ulkokumi on siis mennyt littanaksi vannetta/rengaslukkoa vasten ja sisäkumi jäänyt väliin.
Maakivethän näissä ovat tuhon välineenä.
Kirjoittaja: Jukka OittinenIlmariteippiä vaan reilusti.(2kierrosta).Pinnojen nippoloihin tervaa.Jos muut perusasiat on kunnossa ei rengas puhkea tai sitten pitää ajaa maakiveen yms.
Kirjoittaja: Jarkko KainulainenOnko vannenauha kunnossa? Ilmastointiteippi taitaa olla se paras ratkaisu vannenauhaksi. Onko kumissa aina selvä reikä ja onko se aina sisä vai ulkokehällä? Iso vai pieni reikä? Eihän rengas pääse pyörähtämään vanteella? Onhan kaikki pinnat ehjät ja kireällä?
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNo joo, renkaita on kokeiltu niin hitosti erilaisia ja -merkkisiä. En oikein tajua mikä tässä mättää.
Kirjoittaja: ARI AUTIOOletko kokeillut muuta rengasta kuin toi Maxxis?On meinaan eroja aika lailla niittenkin rungoissa.
Kirjoittaja: TONI SALO4mm paksut michelinit kyllä kestää.. maksaa 20*eur* per pää..
Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENsolut on kalliit mutta niiden käyttäjät yleensä tyytyväisiä eivätkä joudu rengashommiin niin usein, mutta se hinta... tosin jos lasket omalle työlle hintaa niin nykyinen vaihtoehto se vasta kalliiksi käy!
tunnustaako joku muu minun lisäkseni käyttävänsä kahta ilmasisäkumia päällekkäin?
ennenkuin tilaat solut niin kannattaisi ehkä kokeilla. nyt varsinkin kun arvailen että renkaanvaihto sujuu harjoitusmääristä johtuen ilman tuskaa ;-)
tällä systeemillä olen ajellut harvemmilla rengasrikoilla kuin sinä, tosin olen 10kg kevyempi, ajosta 2/3 enskaa 1/3 krossia. rengaspaineina olen käyttänyt hieman alempia kuin sinä (edessä 0.7-0.8, takana 0.6-0.7)
ja ettei jollain tule mieleen yrittää survoa toista sisäkumia ensimmäisen venttiilistä sisään niin kerrottaneen että tekniikka tuplasisäkumien asennukseen on seuraavanlainen: otan vanhan puhjenneen sisäkumin ja halkaisen sen siitä sisäkehältä ottaen ehkä tuuman levyisen kaitaleen pois. tuosta syntyneestä halkeamasta sujautan sen uuden (paksun) sisäkumin sisälle ja lisään hieman ilmaa. nyt sisäkumit ulkokumin sisälle ja leipomaan vanteelle, liian helppoa!!!
Kirjoittaja: Pentti RaittilaMorjens vaan. Solukummi on kyllä ihan vaan näin lajia vierestä seuraneen mielestä paras. Ei ne ole kalliita käytössä, kun niistä pitää huolta. Ajovauhtikin paranee, kun ei tartte kierrellä ihan jokaista kivenmurikkaa. En mainosta mitenkään, mutta kyllä Kytösen Veskulla on kai se paras ammattitaito tässä asiassa hallussa tässä Suomen "kinkerpiirissä". Terveisin Pappa.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNo justiin, olin kyllä tuolla MX-alueella ja klikkasin "Aloita uusi ketju" tms. mutta se näköjään vaati silti alueen määrittämistä ja nyt meni väärin, sori vaan.
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENOsta vaan semmoset solukumit. Meillä on kyllä Husqvarna Te 450 vm. 2006 enskassa ne Tire Ballsit ja ihan hyvin on kestäny ja niihin lisätään ilma ihan venttiilin kautta samanlailla.