Niksipirkka –> pitkäikäinen jarruvalo

Kirjoittaja: TOM NORDMANAjattelin jakaa tässä tämän jo varmasti monelle niin tutun, mutta niin hyödyllisen kikan. Jarruvalohan on niitä asioita näissä enduroissa jotka (jos ovat hehku-pohjaisia) palavat varmasti viimeistään kun pitäisi pyörä viedä kisan katsastukseen. Tänään marssin Motonettiin ja ostin 3 kpl ’superkirkkaita’ ledejä hintaan noin 4 eur kpl (valmiiksi autokäyttöön suunniteltu 12V). Näistä sitten viritin takavalon siten että yksi ledi on varsinainen valo ja kaksi ovat jarrulle (liimasin nippuun ja juotin maat yhteen). Edellinen viritykseni toimi vuoden ilman mitään pulmia. Etuna ledissä on vähäinen virrankulutus sekä hyvä tärinänkesto. Lisäksi käyttöikä on helposti tuhansia tunteja. Jos teet tämän kikan niin huomioi että ledi on tarkka siitä kumpaan karvaan laitetaan maa. Tähän takajarrujuttuun liittyy myös sellainen niksi, että tuo takavalon suojamuovi liimataan operaation yhteydessä silikonilla kiinni. Näin tuo pysyy sisältä puhtaana mutta sen saa vielä näppärästi auki mattoveitsellä. Rikkaampi kaveri ostaa suoraan käyttöön tarkoitetun takalokarin...

Eteen laitan tuon KTM:N hehkulampun tilalle H4:sen 35/35W ’sisäkumilankavirityksellä’. Tämäkin kestää huomattavasti paremmin kuin vakio. Edellinen toimi vuoden ja vakioita meni vähintään yksi per kk. Jos päädyt tähän kikkaan niin ei kannata laittaa sitä 55W H4:sta - voipi sulaa umpio..

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenAlkaa nuo kisakatsastukset taas niin pitäisi saada polttimot kestämään hetken. Onko joku kokeillut BA20D kantaista halogeenia kotarissa:

http://www.mopo-osa.com/kauppa/product_info.php?products_id=972

Sehän menee heittämällä vakion tilalle ja halogeenina voisi kestää pidempään. Kestääkö paremmin kuin vakiohehkulanka? Stormilta näyttäis noita vakiopolttimoita saavan 4e/kpl, mutta kyrsii silti uusia jatkuvasti.

Niin ja tietääkö joku saako noita halogeeneja jostain Tampereen seudulla?

Kirjoittaja: Miikka Suomelahöhöh, no perskele ei toiminukkaa, no kopsatkaa tuo linkki nuitten merkkien välistä osoiteriville, tai sitten jos joku osaavampi viitsii niin väkertää nuista toimivat linkit.

Kirjoittaja: Miikka SuomelaMoro, oli juttua tossa ku mulla on toi allrightista ostettu ledivalo, niin siinä on E11 merkintä siinä lampun kuvussa, ja jotain numero/kirjainsarjoja, voin laittaa tänne ku katon huomenna. Ja kilvellehän siinä ei ole erillistä valoa, mutta helpostihan siihen sen tekee, kuvun alapinnassa on riittävästi tilaa. kuvia:

[IMG]http://img180.imageshack.us/img180/4702/p1010271oh0.jpg[/IMG]

[IMG]http://img230.imageshack.us/img230/2853/takavaloxi0.jpg[/IMG]

Kirjoittaja: TOM NORDMANTuo kytkin takavalossa ei kuulosta turvalliselta. Edessä menevää ei näe...

Kirjoittaja: Miikka SuomelaKyllä ainakin tossa yhessä ledivalolla varustetussa takalipassa on joku E11 merkintä? Allright sitä myy 35e hintaan. En sit tiä mimmoset merkinnät noissa teiä enskakisoissa pitää olla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJahas, tuohan olikin ihan uutta. En tosi ole vähään aikaan päin siihen puljuun päin vilkaissutkaan. Tähän asti näkemissäni ei merkintää ole ollut. Onkos siinä rekisterikilven valo myös, vai joutuuko sen virittelemään erikseen?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINäinhän ei sitten saa oikeasti tehdä... Kuten tiedätte Päitsi on pitkä ja tapahtumia täynnä oleva rykäisy. Siellä välikatsastuksissa tarkastettiin tietysti valot. Itse ratkaisin asian perinteisen hehkulampun (silloin ei ledejä ollut) osalta asentamalla katkaisijan takavalon piuhaan. Aina ennen katsastusta katkaisijasta virta päälle ja vot, lamppu toimi. Sitten taas katkaisijasta virta poikki ja kuten tiedätte kylmä polttimo ei mene rikki helposti... Kesti polttimo tosi pitkäääääään.

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTMielenkiintoiselta kuullostaa toi etutuikun viritys. Sitä pitää kokeilla/tutkia lisää.

Takapää hoituu kyllä "helpoiten" parilla lisä euroolla kun hettää vaikka acerbiksen ledi läpän taakse.
Hyviä niksejä. Kiitos vinkeistä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnhan ne valmiit lediläpät ihan näppäriä, mutta valoja koskeva poikkeuslupahan koskee vain valoisan aikaan ajettavia kilpailuja. Päitsin katsastuksessa E-merkinnät ainakin tarkastettiin, joskin kelpuuttivat (tosin ristiriidassa sääntöjen kanssa) mukaan myös ei-hyväksyttyjä valoja, jos takana oli lisäksi E-hyväksytty heijastin. Että taitaa olla vähän katsastajasta kiinni.

Semmoinen valmis ledipolttimo oli mullakin päitsillä, pelkäsin, että se oma viritys hajoaa juuri kesken kisan ja sitten varavirityksen vaihto viekin enemmän aikaa. Siinä vain oli yksi vika, johon pelkäsin katsastuksessakin puututtavan, sen valo kun on punainen, eli rekkarivalokin on silloin punainen. Noissa omissa virityksissä käytin siis niitä 12500 lx ledejä, lämminsävyversio on hyvin auringonvalon kaltainen kun aiemmassa kehitysasteessa valo on miedosti sinertävä.

Kirjoittaja: HARRI VIERTOMAmp-liikeissä myydään valmiita ledipolttimoita jarru/takavalo ja käy suoraan oman polttimon tilalle. on vähän pidempi kun hehkulankapolttimo. mahtuu ainakin KTM:n pieneen takavaloon. muistaakseni hinta noin 10.e

Kirjoittaja: Pekka RekolaJaahas, kaikkeahan sitä voi touhuta...
Itselä on orginaali 35w halogeeni edessä vuodelta -04 ja takanakin pelittää sillon asennettu Motopalvelun led-valo.
Sitten joku vielä sanoo että nelari on kallis harrasta. ;-)

Kirjoittaja: EETU HEINOMielen kiinnolla, millainen on tuo sisäkumilankaviritys vai mikä nyt olikaan?
Itse olen myös miettinyt H4:sen lyhtyä perus hehkulangan tilalle.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääToimiiko kunnolla myös vaihtojännitteellä? Vai veditkö johdon vilkkupiiristä?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä tuo toimii vaihtojännitteelläkin. Itse olen käyttänyt samaa systeemiä, mutta 3.9V LEDejä. Juotan niitä 4 sarjaan jäätelöpurkin kannen palaan ja laitan 150 ja n. 300 ohm etuvastukset. Parkki isomman kautta ja jarruvalon karva pienempään, jolloin jarrutettaessa etuvastus on 100ohm. Vielä sulumuovia reinoille estämään suora kosketus jäykkiin osiin, yhtään ei ole hajonnut kuin takavalon pirstoutuessa.